Muildier / muilezel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

velvetblack

Muildier / muilezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 12:39

Bij deze misschien een wat aparte vraag, maar:

Zijn muildieren / muilezels leuke dieren om te hebben? (ik ben een recreatie ruiter, lekker de bossen in. Bos ligt langs de deur dus kan ook niet anders!)
Is een muildier/muilezel geschikt om lekker mee door de bossen te rijden? En hoe is hun karakter? (zijn ze mak, niet schrikachtig etc?)
Ik vind het er altijd zo apart uitzien, en ik vind ze echt wat hebben! Het lijkt me leuk om er ooit zo'n dier bij te hebben!
En hoe groot worden ze meestal? (ik ben 1,64m. Ik ben erg benieuwd hoe groot zo'n dier word). En waar zou je die dan eventueel kunnen kopen?

En als iemand nog meer info heeft, graag!

Dit is allemaal voor later, overigens. Maar vind het interessant om te weten! :j

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:23

Bij ons op de manege stond een tijdje een leuke muildier, ik heb er ook een x op gereden en ik moet zeggen dat het best lekker zit etc.! lijkt me erg geschikt voor de bossen. Hij was best groot, denk even groot als een D-pony. Deze was erg mak, en deed wat je wilde.
Al zou ik zelf eerder voor een leuke recreatie pony kiezen als ik jou was. Dat spreekt mij meer aan, maar dat is eigen mening.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:06

Beetje late reactie, maar wat je hebt gekregen si zo summier dat ik wel even wat wil toevoegen.

De maat van het dier hangt af van het miederdier. Een muidier (met paard als moeder) zal gewoonlijk groter zijn dan een muilezel (met ezel als moeder) tenzij natuurlijk het muildier een product was van een ponymoeder (want dat heet ook gewoon muildier).
Hoe ze zijn van gedrag hangt ook grotendeels van het moederdier af, omdat ze immers die nadoen in hun eerste levensmaanden. "Rot" moeder dieren, paard, pony, ezel of wat dan ook, geven gewoon "rot" veulens. Ook kunnen bepaalde karakter eigenschappen wel doorgegeven. Gedrag en karkter kunnen beinvloed door hoe er mee omgegaan wordt, dus ook dat is een factor.
Je kunt dus niet zeggen ze zijn allemaal zus of zo.
Maar over het algemeen zijn het dieren die makkelijk leren en een goede inborst hebben.
Ze zitten over het algemeen comfortable door afgevlakte gangen.
Ze hebben een goed uithoudingsvermogen en zijn vast ter been, wat ze uitstekende terreinviervoeters maakt.
Veel legers gebruikten ze als pakdieren in de bergen.
Hier in Portugal worden ezels, muildieren en muilezels nog ingezet in de landbouw.
Er wordt wel op gereden, maar dan meer gewoon van A naar B, aan een halster, met een kussen op de rug, niet zozeer voor ruiterplezier.

Ze zijn over het algemeen makkelijk en goedkoop in onderhoud omdat het sobere dieren zijn, dus voldoende energie uit weinig voedsel kunnen halen. Dit betekent wel weer dat je op hollands gras moet uitkijken voor te dik worden.
De hoeven zijn over het algemeen van goede kwaliteit.
Ze zijn behoorlijk resistent tegen ziektes.
Ze worden gewoonlijk behoorlijk oud zonder kwalen.

Om antwoord te geven of ze geschikt zijn voor bosritten: Ja.

velvetblack

Re: Muildier / muilezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 17:47

Bedankt voor de informatie Lusitana. Ja, heb inderdaad al eerder begrepen dat er veel van de ouders afhing.
Het lijkt me ooit leuk als maatje voor erbij, en dan ik heb wel eens gezien dat sommige vrij groot zijn en gewoon op een paard lijken met hele grote oren haha :j Vrij groot = circa 1,50m. Dacht ik..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:05

Als de moeder een paard is kan een muildier groot uitvallen. Helemaal als de vader van een groot ezelras is zoals mirandese ezel of poitou.

Afbeelding

Afbeelding