Prijs van tinkerhengstveulen!?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mero

Berichten: 643
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:26

Van mijn kant ook even een reactie op deze topic. Heb eigenlijk nog nooit gereageerd op een topic maar bij deze.

Leuk om te zien dat er een hele topic is ontstaan over mijn veulen. Inderdaad heb ik een mailtje ontvangen van ene Ilse met daarin de vraag of ik een richtlijn zou kunnen geven over de prijs. Dit heb ik gedaan. Tevens heb ik vermeld dat het beter zou zijn dat desbetreffende persoon in levende lijve mijn paardje zou komen aanschouwen. Dit om een beter beeld te krijgen en over dergelijke geldkwesties te spreken. Wanneer er in mijn ogen sprake is van echte interesse dan is er altijd over bepaalde dingen te praten. Maar dat was in dit geval kennelijk niet zo.

Een tinkerveulen met stamboekpapier heeft in mijn ogen een hogere waarde dan de 'portemonneevriendelijke' veulens. Het is daarom een beetje moeilijk om deze 2 met elkaar te vergelijken, vooral ook om de prijs. De keuze tussen 1 van de 2 hangt volledig van de persoon af. Stel je dus meer eisen aan je veulen op het gebied van stamboekopname en ouders dan zul je vaak meer neer moeten leggen. Echter die mensen die dit niet belangrijk vinden kunnen volstaan met een 'kaal' veulen met een dus mindere waarde.

Het is dus maar net wat je zelf wilt... En natuurlijk geldt bij het kopen/verkopen van een paard; het is maar net wat de gek ervoor geeft.

Mero

Berichten: 643
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:36

. Het stamboek is nog steeds opengesteld en mits een keuring zal ook mijn hengst worden opgenomen en papieren krijgen ...... kan zelfs goedgekeurde dekhengst worden! Ik zou me niet blind staren op een vader of moederdier ... tenslotte is ook bij die tinkertjes waarvan de ouders gekend zijn slechts één generatie gekend, en da's nog echt geen garantie op kwaliteit ...

Sonja, als ik het goed begrijp krijg jij als je jouw tinkertje laat keuren een registerpapier. Dat is wat anders dan een stamboekpapier. Heb ik dit goed? Correct me if I'm wrong.

Het stamboek heeft een groot registerboek, echter het stamboek is wat kleiner (het stamboek bestaat ook nog niet zolang) . Paardjes met deze stamboekpapieren zijn dus schaarser. Als jij je hengst ooit goed zult laten keuren dan zullen er ook dekhengsten zijn die een stamboekpapier hebben (die komen volgend jaar). Ik als fokker, zou meteen voor een hengst kiezen met het 'volle' papier (als ze natuurlijk aan de eisen voldoen). Maar dat is mijn mening.

P.s: Dit is geen persoonlijke aanval hoor. Geef alleen even mijn mening over dit topic OK dan!

Groetjes
Monique 2

Ilsuhhh

Berichten: 327
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 20:04

Monique_2 ik heb je een pb gestuurd...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:29

hé wat leuk dat je hier ff schrijft. je hebt gelijk dat het stamboek meerwaarde aan je veulen geeft.
Het is aan de koper om te kijken in hoeverre hij hengst kan blijven als hij kwaliteiten heeft. Maar dan zul je een koper moeten vinden die op deze waarden een veulen wil kopen.
Op zich biedt het kopen van een tinker merrie of hengst veel uitdagingen gezien het jonge stamboek.

Succes met de verkoop, het moet lukken want het is een leuk veulen! Lachen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:38

Volgens mij "wrong". Het stamboek is nog volledig open, als m'n hengst als het correcte type gezien is en hij komt door de hengstenkeuring zal hij gewoon een goedgekeurde dekhengst worden Knipoog

PS niet omdat iemand informatie vraagt op een forum betreffende de prijs dat ze geen intresse hebben of het niet goed menen hé! Volgens mij is het een goed recht te informeren voor je koopt. Het is geen stel sokken die je in de kast laat liggen, het is een deel van je toekomst die je kiest .... niets fout aan om o.a. ook de prijs in vraag te stellen!!!! Je zou het eerder als een compliment moeten zien dat ze research gaat doen!
Ik liet alleen maar weten dat je geen 1000+ euro moet uitgeven voor een tinkertje als je dat niet wenst. Je kan ze gewoon goedkoper vinden. De tinkertjes die ik weet aan die lage prijs komen van een GOEDGEKEURDE tinkerhengst af, en kunnen gewoon papier bij aangevraagd worden ..... ! Voor de mensen die meer willen weten, de dieren zijn bijproduct van hun bedrijf .... het gaat om een paardenmelkerij.
Het is wel zo dat ik ook bewust gekozen heb voor mijn hengst, als individu op exterieur in grote lijnen (van karakter kan je nog niet veel zeggen als je kleintje nog naast z'n mama staat). Had mijn gekozen individu nu meer gekost had ik dat waarschijnlijk ook gekocht. Je kiest niet voor een geldbedrag, je kiest voor een paardje . En als je budget beperkt is of je wil weten wat er nog meer op de markt te vinden is ... dan zou dit alleen maar aangemoedigd moeten worden! Komen ze op het eind van de kijkronde bij jou terrecht en kiezen ze jou veulen uit, dan weet je dat ze niet voor de "eerste de beste" gegaan zijn, maar voor in hun ogen "de beste"!!!!! (OPMERING : mijn hengst komt niet van bij die mensen vandaan die ik hier aanhaal, ik heb mijn hengst in Hulst gevonden via een Belgische importeur! Hij was dan ook niet zo goedkoop, maar wel mijn bewust keuze!)

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:59

En het is me ook een bedrag! Jeempie zeg en dan te bedenken dat ik mijn merrie voor 3000 gulden heb gekocht: en dan heb ik het over een ingereden tinker van 5 die l startgerechtigd was!

Mero

Berichten: 643
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:30

Hallo Sonja,

Jouw tinkertje zal natuurlijk worden opgenomen in het stamboek (als er aan de eisen wordt voldaan). Maar zover ik begreep zou hij worden opgenomen in het Registerboek. Mits de ouders van jouw tinker beide al zijn geregistreerd bij het stamboek maar als ik het juist opvat is dat hier niet het geval.

Een veulen waarvan beide ouders al wel zijn opgenomen wordt ingeschreven in het veulenboek. Het is dan een stamboekveulen.

Registerdekhengsten zijn er genoeg, stamboekdekhengsten zijn er nog niet. Waarschijnlijk komen volgend jaar de eerste.
Tussen een register en een stamboekveulen zit dus zeker een groot verschil. En dat verschil probeerde ik uit te leggen.

Natuurlijk ben ik me bewust dat de aankoop van een paard/veulen een hele stap is, ook financieel.

Tinkers zijn duur op het moment. Vooral als je het met vroeger vergelijkt. Maar hoeveel kostte vroeger bijv. een pakje sigaretten.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:43

Er is nu nog geen sprake van een verschil in de stamboekopname in zover ik begrepen heb (uitgezonderd het feit dat veulens waarvan de ouders bekend zijn dus afstamming kunnen aantonen) .... dus die vlag gaat niet helemaal op! Wat wel een naar waarschijnlijkheid grenzend feit zal zijn is dat eens het stamboek gesloten is dat ze dan WEL met een registerboek zullen werken zoals de andere oudere stamboeken nu ook doen ... Alle nakomelingen -van de VOOR het boek gesloten werd- ouderdieren zijn gewoon stamboekveulens. Het is kwestie van er nog bij te zijn nu Knipoog. De moeder van mijn veulen is trouwens wel degelijk gekend. Z'n vader is uit het tinker-thuisland. Het maakt bovendien toch op dit gegeven moment niets uit zolang het stamboek "open" is voor ALLE tinkers voor VOLLE stamboekopname.
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 21-10-03 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:46

Volgens mij heeft sonja idd gelijk! Mijn merrie is toch echt een stamboekmerrie!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:08

Nee Lonneke en Sonja. Monique2 heeft gelijk. Jullie Tinkers, en mijn Nuala ook, zijn registermerries en hengsten. Ouders onbekend dus.
Mijn veulen heeft wel een stamboekpapier, want allebei de ouders zijn geregistreerd.

Als er geen verschil was dan had het toch ook niet uitgemaakt dat Ryon niet NTS was Lonneke? Je wilt graag een veulen met stamboekpapier, dus vandaar dan Irish maar naar de ICS toch? Anders had je jouw veulen gewoon alsnog NTS kunnen laten keuren. Dat kan trouwens nog steeds, maar dan word het een registerveulen.

Mero

Berichten: 643
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:11

Mijn merrie die is gekeurd en een 2e premie heeft behaald is een registermerrie.

Als mijn merrie volgend jaar een merrieveulen krijgt van een opgenomen goedgekeurde dekhengst dan wordt dat een stamboekmerrie.

Zo is mij dat geleerd, maar ik kan het natuurlijk fout hebben

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:12

Nederlands Stamboek voor Tinkers: Als de ouders van je Tinker niet bekend zijn en/of niet opgenomen bij het stamboek heb je geen stamboekpaardje maar wordt je Tink opgenomen in het register. Zou mijn Vasthi (=registermerrie) nu een veulen van een bij het NST goedgekeurde hengst krijgen dan wordt het een stamboekveulen.

Mero

Berichten: 643
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:14

Precies Vashti en Esmee!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 17:36

Dan is het gewoon ook zo dat bijna alle dekkende hengsten gewoon "register" zijn ook nu Verward Dus alle nu dekkende hengsten zouden "minderwaardig" worden aan hun zelf voortgebrachte veulens dan .... Forgive me, but that sucks!!!!!!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:40

Minderwaardig is een groot woord Sonja, de afstamming is gewoon niet bekend. Er zijn wel hengsten waarvan de afstamming bekend is, Glenn King Hill bijvoorbeeld, vader King Rocky. Maar goed, een beginnend stamboek moet wel beginnen met fokken met paarden waarvan de afstamming onbekend is, dat kan niet anders. Maar natuurlijk zijn Tinkers die wel een of twee generaties bekend hebben wat waardevoller. Niet qua prijs ofzo, maar gewoon waardevol voor de fokkerij omdat er dan ook echt iets duidelijk word over hoe bepaalde hengsten of merries doorfokken. Het leuke hieraan is dat jouw hengst, die dus registerhengst word, wél aan het begin kan staan van een bepaalde foklijn. Dus jouw paard staat dan onderaan de afstamming van een hoop Tinkers in de toekomst, verder gaat de afstamming niet. Ik vind dat juist extra leuk en een uitdaging! Zie het dus als iets positiefs Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 00:05

Toch klinkt het bij mij als "minder" dan de "echte" stamboekhengsten (of merrie's). Ze zouden die dieren beter "basishengsten" noemen dan, klinkt een stuk positiever
Wat als je niet weet of de moeder van je paard is ingeschreven of niet? Ik ken de eigenaars van m'n hengst z'n moeder, maar heb er geen idee van of ze hun merrie hebben laten keuren (ze spreken "oerhollands" en ik begrijp hen maar half en zij mij maar half) .... Moeten beide ouderdieren gekend en gekeurd zijn voor je stamboekpapier kan krijgen (denk van wel)?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:50

Ja inderdaad. En eigenlijk moet een stamboekveulen ook in het jaar van geboorte al gekeurd worden aan de voet van de moeder. En er moet een dekbewijs zijn afgegeven aan het NTS. Anders is de afstamming niet te bewijzen, behalve door DNA onderzoek.