WIELSKOPOLSKA

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

WIELSKOPOLSKA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 22:37

Wie heeft een Wielskopolska? Een Pools warmbloed paard?
Ik ben benieuwd....

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 10:19

hoi,
ik had een Poolse Trakehner waar dat allemaal in zat en hij was TOP!!!!!
gr,sas.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:47

dakhilah schreef:
hoi,
ik had een Poolse Trakehner waar dat allemaal in zat en hij was TOP!!!!!
gr,sas.

Heel apart... Scheve mond
Een Trakehner is namelijk een Duits ras. De Trakehner heeft wel invloed gehad op de Poolse Wielkopolski.

Maar zelf heb ik geen Wielkopolski, zou het wel graag willen, al is het alleen maar omdat mijn moeder uit Polen komt Haha!

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:49

Yankeestar heeft een wielskopolska

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 18:25

[quote="Kusia"][quote="dakhilah"]hoi,
ik had een Poolse Trakehner waar dat allemaal in zat en hij was TOP!!!!!
gr,sas.[/quote]
Heel apart... Scheve mond
Een Trakehner is namelijk een Duits ras. De Trakehner heeft wel invloed gehad op de Poolse Wielkopolski.

Maar zelf heb ik geen Wielkopolski, zou het wel graag willen, al is het alleen maar omdat mijn moeder uit Polen komt Haha![/quote]


hoi,
misschien bestaat er nog zo iets als Pools gefokte Trakehners. .... de oorsprong is idd Duits maar als deze stammen al een paar honderd jaar daar gebruikt worden[ en gekruisd met de "inheemse rassen"] voor de fok heet het "Pools gefokt" .. *LOL* ...niets vreemd aan !!.......
oftewel nogmaals.... Kanion was een Pools gefokte Trakehner.... OK dan!

Bij de Arabische Volbloeds heb je bijv. ook Russchisch gefokt,Pools gefokt ,Spaans gefokt,Crabbet gefokt..en de Egyptisch gefokte paarden ........de origine komt van de Asil Arabier..... Pling

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 00:22

Wielkopolska is een district in polen waar het ras oorspronklijk is "samengesteld" uit het zogenaamde mazuren paard (masury is een district in noordoostpolen waar mijn moeder gebroen is) en het poznan paard, verderdeld met arabisch volbloed en trakhener/ hannoveraans invloeden. Het zijn paarden met een doorgaans fantastsich karakter en enorm sterk en droog beenwerk. Zuivere trakheners worden ook in Polen gefokt, de origenele oostpruisische stoeterij van wilhelm 1 stond echter in Rusland, wat toen bij pruissen hoorde, dus helemaal duits is het ras nie!

Bekende stoeterijen zijn Racot bij Poznan en Liske in Bartozyczy, noord oost polen. Deze laatste stoeterij staat echter te koop wel jammer gaat een hoop nostalgie verloren.

Ik wil in de toekomst een tweespan wielkopolska paarden uit polen gaan halen, ondermeer vanwege het fijne karaktre soberheid en gezondehid van deze dieren.

Wel even benadrukken nie de paarden uit italie die Polen met een langere paardetraditie kent dan nl een slechte naam aandoen. Dan breekt mijn half poolse hartje.... Knipoog

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 11:47

hoi,
mijn dank is weer es groot Vivian uut Grun....dank u voor de uitleg!!! ....
auto stuk???? ...wacht alweer een jaartje of ....2 ....bijna!?..op uw bezoek!!!...
gr,sas...

Nerootje

Berichten: 2172
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 12:07

Yankeestar op bokt heeft er een!

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:56

we hebben wel 3 poolse arabieren, maar het geen jij zegt: nog noooit van gehoord!!! Verward


Nu heb ik weer wat bijgeleerd! Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 12:58

er zijn er meer, zoek je even op wielkopolski, ik heb nog een paar topics geweten...
ik vind het heel leuk uitziende paardjes, mijn type Haha! , heb er nog geen gereden helaas.

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 20:37

Ik heb er nog nooit van gehoord...

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:48

Hydra schreef:
Ik heb er nog nooit van gehoord...

Haha! Geeft nie hoor de meeste paarden uit polen hebben bekendheid gekregen doordat ze gekocht werden door handelaren maar t waren paarden die voor de worst bedoeld zijn en hebben geen goede naam en dat vind ik jammer!
Ik zal een een paar fotos gaan zoeken van wielkopolska (=een paard) en wielkopolski(meervoud), maar goed dat even terzijde. ik ga puzzelen

En speciaal voor sas ja mijn autootje doet t prima! ik ga een datum prikken zet t op je site Bloos
dus ontopic morgen zoek ik wat fotos van dit ras ! Haha!

Ja en Poolse arabieren zijn absoluut mijn favoriet onder de arabieren! Prachtig en wellicht komt er ooit een in mijn stalletje Haha!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 17:59

Leuk, al die reacties. Ik wist er ook niets van, gewoon eens op het net rondgesurft, ik vind Warenko erg op een Wielskopolski lijken!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:02

Wij zijn in Polen op paardrijvakantie geweest 2 jaar geleden en daar hebben we ook op Wielkopolski paarden gereden.
Volgens mij heette die provincie waar we waren Wielkopolska.
Later heb ik ook op een Pools arabiertje gereden.
Ik vond het fijne paarden en mooi ook!

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:11

Bij ons op stal staat er ook een, hij heet Arsen.
De eigenaar is Alke en bijrijder is Klien (beide hier op bokt). Alke zit op het ogenblik in Polen, dus wie weet wat ze meeneemt!

Ze hebben hem rechtstreeks uit Polen gehaald en is nu ruim een jaar in Nederland.

marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:56

Citaat:
En speciaal voor sas ja mijn autootje doet t prima! ik ga een datum prikken zet t op je site Bloos

Ha die Vief (nog steeds ut gruun),
Zeg hoor es effe: AUTOOTJE ???????????? Wow! OOOOHHH, wanneer kan ik je dan verwachten, de agenda is toch zeker niet al volgepland de komende 10 jaar ??
Ik wacht in spanning af..........
[/quote]

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 21:02

marengo schreef:
Citaat:
En speciaal voor sas ja mijn autootje doet t prima! ik ga een datum prikken zet t op je site Bloos

Ha die Vief (nog steeds ut gruun),
Zeg hoor es effe: AUTOOTJE ???????????? Wow! OOOOHHH, wanneer kan ik je dan verwachten, de agenda is toch zeker niet al volgepland de komende 10 jaar ??
Ik wacht in spanning af..........
[/quote]

Jaaaaa schaam me dood sas hierboven zei precies t zelfde maar t wordt voordeelurenkaart want mijn schakelbakje is aan het overlijden!

En mensen nog ff geduld ik moet mijn scanner aansluiten voor wielkopolski fotos... Haha! die komen eraan!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:59

Nog nooit van gehoord.. iemand foto's ?

t lijken me wel leuke beestjes ? Haha!:D

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 14:13

Yellowfish schreef:
Nog nooit van gehoord.. iemand foto's ?

t lijken me wel leuke beestjes ? Haha!:D



Klien heeft foto's van Arsen in haar profiel staan, er staan er nog veel meer op haar website, de link zit ook in haar profiel.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:08

Ja, wij hebben inderdaad ook een Wielkopolski. Voor foto's kijk ophttp://www.coline.3v.nl en op http://www.stalbaltus.dbnet.nl
Inderdaad een fijn ras. Lijkt uiterlijk op een KWPN, het beendergestel wat grover, rustig en sober ras. Die van ons is overal inzetbaar, dressuur, springen, voor de koets, buitenritten.
Ze maken zich over het algemeen niet zo druk, dus ook goed verkeersmak te maken.
Ik zou niet anders meer willen. Cool

Trouwens Branca op bokt heeft er ook 2 en Yootha weet er volgens mij heel veel van af.

Arsen

Berichten: 167
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:25

klien schreef:
Ze maken zich over het algemeen niet zo druk.

Ik zou niet anders meer willen. Cool


Ze zijn niet allemaal zo rustig hoor, kijk maar naar Amazonka, Siwy (merkol) of Horn dat zijn echte druktemakers.

Ik zou ook niet anders meer willen dan een Wlkp. Gelukkig heeft Arsen nog nageslacht voor als er wat met hem gebeurd Knipoog !