witte fries?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 15:46

ze hebben het friesje uiteraard geen papiertjes kunnen geven,omdat ze wit is,kep net die mensen gebeld,en ze is anoniem verkocht!!!! ze is nu 1 jaar ongeveer en heeft aleen een zwart achtig voetje... ze is volgens mij geen albino,want die hebben toch blauwe oogen??

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:26

albino's hebben rode ogen Lachen

ps: die hengstenfoto's in je profiel en Pablo als avatar mag niet zonder toestemming!

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 09:24

turbotinker schreef:
ze hebben het friesje uiteraard geen papiertjes kunnen geven,omdat ze wit is,kep net die mensen gebeld,en ze is anoniem verkocht!!!! ze is nu 1 jaar ongeveer en heeft aleen een zwart achtig voetje... ze is volgens mij geen albino,want die hebben toch blauwe oogen??


Die krijgen wel een veulenboekpapier, maar aangezien jij een vader noemt die helemaal niet goedgekeurd is bij het stamboek, krijgen ze dus geen papieren. Het is geen "echte" fries!

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:58

snowdon schreef:
albino's hebben rode ogen Lachen


Toch niet bij paarden?? Of wel?? Hè ik weet het niet meer Bloos!

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 17:08

Heb het even opgezocht, en het volgende gevonden:
Albino-embryo´s sterven af voor de geboorte, waardoor er dus geen albino-paardachtigen geboren worden, maar wel gemaakt....snap je het nog? Lethal white kan het ook niet zijn, dat kennen we niet bij de Friezen, dus was het waarschijnlijk gewoon een bont veulen met veel wit!
Ben nog steeds nieuwsgierig naar die foto en de verklaring van de naam van de vader?

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 19:16

Ik ben ook wel heel nieuwsgierig. Maar het zou nu best zo kunnen zijn want de vader welke genoemd is, is geen goedgekeurde dekhengst en zou dus best al een kruising geweest kunnen zijn.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 19:41

Ik heb er ook wel van gehoord, maar ik zou wel een witte fries willen hebben hoor! waarom zouden ze dr afmaken om de kleur? er zijn genoeg mensen die het paard wel wit willen hebben hoor...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 08:23

Weet je ook van welke Friese hengst deze komt? Of pb me ff als je het niet hier neer wilt zetten! Ik ben geen Friezenfokster *LOL* maar heb wel interesse in de kleurvererving en speciaal voor Friezen! Dat is nl best bijzonder. Er worden meer andere-kleur-Friezen geboren dan dat we hier denken!

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 10:07

Ze heeft de naam Winston genoemd als vader. Er bestaat geen Friese dekhengst met die naam, dus hebben we het hier niet meer over Friezen, maar over een kruising....

Jolli
Berichten: 45
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:14

nog even over de kleur wit
bij wilde konijen kan er een wit konijnenjong geboren worden. dat noemen ze genmutatie. dat komt ook best bij paarden voor, zover ik weet

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 00:29

Waar ik nu benieuwd naar ben... kan ik over 3 jaar geen veulentje krijgen van deze bijzondere merrie?! Haha!
Lang geleden hadden friezen alle kleuren, toen het ras uit dreigde te sterven is het zwart teruggefokt... zonde! Of hang ik nu een l*lverhaal op?! Volgens mijn mannetje is dat het verhaal ten minste...
Gebruik maken van deze wending van de natuur zou ik zo zeggen!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 02:44

Even uit andere topics geplukt, ter info:

Peterina"]
Heel toffe site met een duidelijk uitleg dat iedereen kan verstaan.

Er zitten - genetisch gezien - een paar 'schoonheids' fouten in maar die zijn wel correct afhankelijk van de vertrekpunt (dwz vanuit welke ras is men vertrokken bij de kleuren beschrijving). In ieder geval een zeer bruikbare site.

Nog iets, voor alle duidelijkheid, Albinism bestaat wel dergelijk bij paarden ! Dit is een 'random' (willekeurig) mutatie van dermatologisch cellen en heeft niets te maken met kleur vererfennis (genen) ! Bij alle zoölogische dieren (bijvoorbeeld o.a. reptillen, vogels, ratten, honden, katten, paarden, mens) kan deze mutatie voorkomen !!
[/quote]


[quote="napoleon schreef:
Even naar aanleiding van de foto's die ik al eerder in ITP heb geplaatst hier dus een foto van een albino paard (...).

Afbeelding

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 16:06

Gaitkeeper"]
[quote="rachel15 schreef:
ik weet niet precies hoe je hier fotos neer kan zetten anders wil ik dat wel ff doen van ons ''mislukte'' friesje... zij is geboren met witte plekken (voornamelijk op haar kont) dat is zich steeds meer uitgaan breiden tot nu ook op haar rug, buik en schouders/borst. van veraf lijkt zij ook best wel een beetje op een tinkertje alleen dan met veel zwart... ik zou echt niet weten wie haar vader is. maar als je mij even uit kunt leggen hoe je hier fotos neer kan zetten wil ik dat best doen!


Als het je niet lukt mag je ook wel een foto naar mij sturen (email : info@gangenpaarden.nl )dan wil ik hem wel plaatsen op het internet zodat je kan linken.
Ik ben er wel heel nieuwsgierig naar moet ik zeggen en zit te bedenken hoe dat genetisch nou weer zou kunnen.
(het blijft wel altijd boeiend die natuur)
Is het een raszuiver friesje of zonder papieren ?
[/quote]


neej er zitten geen papieren bij omdat ze wit is... als ze haar gaan verkopen maken die papiere ook niks uit. maar ze wilden gewoon een leuke veulen er weer bij en toen werd ze dus wit. ze is ook nooit voor de verkoop of iets anders bedoeld! haar moeder is hunter, hunter komt van jacob af. wie de vader van haar is weet ik zo zelf niet dat zou ik even na moeten vragen!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 20:46

rachel15"]
[quote="Gaitkeeper"][quote="rachel15 schreef:
ik weet niet precies hoe je hier fotos neer kan zetten anders wil ik dat wel ff doen van ons ''mislukte'' friesje... zij is geboren met witte plekken (voornamelijk op haar kont) dat is zich steeds meer uitgaan breiden tot nu ook op haar rug, buik en schouders/borst. van veraf lijkt zij ook best wel een beetje op een tinkertje alleen dan met veel zwart... ik zou echt niet weten wie haar vader is. maar als je mij even uit kunt leggen hoe je hier fotos neer kan zetten wil ik dat best doen!


Als het je niet lukt mag je ook wel een foto naar mij sturen (email : info@gangenpaarden.nl )dan wil ik hem wel plaatsen op het internet zodat je kan linken.
Ik ben er wel heel nieuwsgierig naar moet ik zeggen en zit te bedenken hoe dat genetisch nou weer zou kunnen.
(het blijft wel altijd boeiend die natuur)
Is het een raszuiver friesje of zonder papieren ?
[/quote]


neej er zitten geen papieren bij omdat ze wit is... als ze haar gaan verkopen maken die papiere ook niks uit. maar ze wilden gewoon een leuke veulen er weer bij en toen werd ze dus wit. ze is ook nooit voor de verkoop of iets anders bedoeld! haar moeder is hunter, hunter komt van jacob af. wie de vader van haar is weet ik zo zelf niet dat zou ik even na moeten vragen!
[/quote]

Ow dan is dat hetzelfde verhaal en gaat het niet over raszuivere friesjes.
Als er wat anders ooit bij ingekruisd is kan je natuurlijk vanalles verwachten en is het niet een mislukt friesje maar een gekruisd friesje.
Niet echt een wereldwonder hoor Knipoog .

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:56

Het kan best een raszuivere fries zijn, want de fokker gaat geen papier geven bij een fries die niet aan de kleur voldoet
Daarmee schaat hij alleen maar zijn eigen naam en zijn paarden
Het zelfde is als er uit zijn paard een mini fries word geboren geven ze ook geen papier bij
En dan zijn het toch allemaal raszuivere friezen alleen heb je er niet veel aan om mee te fokken
Dus word dat in een doofpot gedaan, geen papier bij gedaan of gewoon afgemaakt
Want zou jij gaan fokken met een paard als je weet dat 1 van zijn voorouders een mislukte friesveulen heeft gehad
Nee,dus want dat is zonde van het geld, maar een fokker houd het stil want anders is zijn top hengst of merrie niet veel meer waard
Wij vinden het wel mooi zo'n fries met een verkeerde kleur maar voor de fok is het niks waard

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 10:43

Zucht.... nog één keer: de naam Winston wordt genoemd als vader, dit is geen goedgekeurde hengst, dus het is GEEN raszuivere Fries!
En ook nogmaals: alle hengsten hebben op meer dan duizend nakomelingen wel eens een miskleun ertussen, de stelling van meisje dat zo´n hengst dan ineens niets meer waard is is complete onzin. Het is dan gewoon een samenloop van omstandigheden (of genen...). Bij een merrie is het een iets ander verhaal omdat zij lang niet zoveel nakomelingen krijgt. Als ik de foto van het albino paard bekijk krijg ik de indruk dat het paard een aftekening op het hoofd heeft en dat het dus een hele lichte cremello is o.i.d.!!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 12:35

horseyfries schreef:
Als ik de foto van het albino paard bekijk krijg ik de indruk dat het paard een aftekening op het hoofd heeft en dat het dus een hele lichte cremello is o.i.d.!!


Ik heb google laten zoeken naar 'paarden en albinisme'.
Er komen dan interessante sites, w.o. een onderzoek van de
universiteit van Gent.
Alleen ben ik te Clown om daar de info uit tevoorschijn te krijgen.
Op een simpeler site vond ik dit:


Citaat:
Nog meer dan palomino's worden witte paarden geassocieerd met betoverende schouwspelen. Albinisme bij dieren is erfelijk. Er zijn gradaties: gedeeltelijk, onvolledig en volledig. Albino's kunnen het kleurpigment melanine niet produceren, wat resulteert in een roze huid onder een witte vacht. Volledige albino's hebben roze ogen. Bij andere typen kunnen de ogen donker, blauw of zelfs wit zijn en de vacht crèmekleurig. Sommige albino's hebben een witte of crèmekleurige vacht en een kaneelkleurige huid en bruine ogen. Albinisme gaat soms gepaard met een zwakke gezondheid en vatbaarheid voor infecties, met een slecht gezichtsvermogen, doofheid of een zeer zongevoelige huid.

Bij paarden is de albino een type en geen ras, maar in de Verenigde Staten worden deze dieren toch als ras, de American Cream, beschouwd. De stamvader van het ras was het paard Old King, dat in 1906 geboren werd en waarschijnlijk van Morgan/Arabische afkomst was. De rasvereniging richt zich op Arabische, Quarter-, Morgan- of Volbloedtypen en diverse kleuren combinaties van witte of cremello vacht, manen en staart, een roze of kaneelkleurige huid en blauwe of donkere ogen.


horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:44

Dan zijn het dus geen albino´s maar cremellos. Zuivere albino´s worden als vrucht geaborteerd. Wat duidelijk wordt doordat ze hier ook spreken over blauwe of donkere ogen, en geen roze/rode ogen dus!
Niet alles wat geschreven staat is waar, helaas.....
Dat onderzoek van de Unief van Gent lijkt me interessanter, waar staat dat?

Djoke
Berichten: 216
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:20

Klopt idd dat albino's als vrucht geaborteerd worden. Dit heb ik zelf ook meegemaakt met een verzorgpaard. Ze was een stermerrie met vol papier en van een goedgekeurde dekhengst. Het was haar eerste veulentje en werd dus 2 maand voor de tijd dood geboren. Jammer dat het meteen mis moest gaan met het eerste veulen maarja, niets aan te doen.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:18

Boeiende dicussie...
Ik vind peroonlijk die vosfriezen best wel leuk....
Ik ben wel benieuwd naar het antwoord op de vraag van Alet

Citaat:
Lang geleden hadden friezen alle kleuren, toen het ras uit dreigde te sterven is het zwart teruggefokt... zonde! Of hang ik nu een l*lverhaal op?! Volgens mijn mannetje is dat het verhaal ten minste...

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:48

Haha, dit is "ik heb een klokje horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt..." Het eerste klopt, vroeger waren er Friezen in bruin, vos, bont en zwart. Het overgrote deel was zwart. Toen het stamboek werd opgericht waren er twee afdelingen, Fries ras en gekruist ras. Dit is rond 1907 een poosje één afdeling geweest, waarna in 1915 door een aantal enthousiaste liefhebbers toch weer een aparte afdeling is ingesteld. Hierna werd het Friese paard verbeterd en de kleur zwart verplicht gesteld in de fokkerij. De moeilijke periode voor de Friezen, de na-oorlogse tijd toen de landbouwmachines hun intrede deden, heeft niets meer met de kleurvererving te maken, dat was en bleef de mooie zwarte kleur! (hoezo zonde?? iets mooiers bestaat niet!!)

Horselgirl
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 22:40

Ik vind het best raar, maarja het kan blijkbaar gebeuren. Ik vind niet dat ze het veulen dan moeten afmaken. Daar kan het dier toch niets aan doen??!! Boos! Cheese! Heb je geen foto?

Groetjes Kyra Blond Party!!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 23:24

ja Haha! wilde ik net vragen, heb je foto's?