Wie beoordeelt mijn Tinker?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:03

Cob Lachen

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 21:55

tinkernikky schreef:
Welk type is dan het sporthorse van het ICS?

Dat was de eerdere benaming van de crossbred. Dekte denk ik niet goed genoeg de lading en daarom hebben ze het (denk ik) veranderd. Ik vind zelf deze benaming beter. Teveel shire invloeden geeft absoluut geen sporthorse maar wel een crossbred..

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:02

snowdon schreef:
Cob Lachen

De Ierse cob of de NTS cob? Lachen *LOL*
De NTS cob gaat maar tot 1.56 en Yorghos is groter. Ik denk dan eerder een grai. Maar dan had hij een klein en sierlijk hoofd moeten hebben Tong uitsteken

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:42

Vanner dus Lachen

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:48

*Tequila* schreef:
Vanner dus Lachen

Nee, want die moeten dikke sokken en een korte zware hals hebben..

Snap je nou trouwens ook dat ik de ballen niet snap van al die types.... Verward Op papier lijkt het mooi, maar in de praktijk weet volgens mij bijna niemand welk type hij heeft..

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:56

Supertje schreef:
Is vind Yorghos zo vanaf de foto's toch echt wel een Tinker om te zien, en zo luxe vind ik hem niet eens. Er zijn hier op bokt wel luxere Tinkers te vinden, waaronder die van mij denk ik.
Afbeelding

Jordy's sokken zijn hier niet echt te zien, omdat ze onder de modder zitten, maar hij heeft wel weer meer sokken dan Yorghos.


supertje man... jordy is megaluxe maar op en top tinker! ik vind het een lekker gestroomlijnd ding!

sorry linda voor de off topic.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 07:51

Mariska_28"]
[quote="tinkernikky schreef:
Welk type is dan het sporthorse van het ICS?

Dat was de eerdere benaming van de crossbred. Dekte denk ik niet goed genoeg de lading en daarom hebben ze het (denk ik) veranderd. Ik vind zelf deze benaming beter. Teveel shire invloeden geeft absoluut geen sporthorse maar wel een crossbred..
[/quote]

Ik vraag dat omdat een keurmeester van het ICS tegen mij zei bij de beoordeling van mijn tinkers, dat Kapanda een sport horse zou zijn vandaar..En die zag ik niet in je lijstje staan bij types, dus ik dacht waar is die heen gegaan dan?
En daar zit geen shire invloed in volgens mij..

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 09:15

Het blijft lastig met verschillende types allemaal... Gelukkig heb ik desondanks het beste paardje dat ik me kan wensen!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:20

Mariska_28"]
[quote="*Tequila* schreef:
Vanner dus Lachen

Nee, want die moeten dikke sokken en een korte zware hals hebben..

Snap je nou trouwens ook dat ik de ballen niet snap van al die types.... Verward Op papier lijkt het mooi, maar in de praktijk weet volgens mij bijna niemand welk type hij heeft..
[/quote]

Ik blijf bij Cob Knipoog De verschillende types zijn door de jaren gekruist en gekruist... daardoor valt eigenlijk niets meer te zeggen over de stokmaat Lachen Grai's mogen eigenlijk ook niet al te groot zijn (weet zo gauw de getallen niet meer hoor) Maar Yorghos heeft typische Cob eigenschappen. En ik bedoel dus Romany Cob, van het NTS.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:44

De NTS cob gaat maar tot 1.56 en Yorghos is groter. Ik denk dan eerder een grai. Maar dan had hij een klein en sierlijk hoofd moeten hebben

Hmmm.... Kijk eens in mijn profiel naar Chubby: die heeft absoluut geen klein en sierlijk hoofd maar is wel bestempeld als Grai...! Overigens heeft de Grai stiekum ook een maximale schofthoogte van 1.56 en Chubby is gemeten op 1.57 (3 jaar jong).... Knipoog

Groetjes!
Jacqueline

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:16

Chubby schreef:
De NTS cob gaat maar tot 1.56 en Yorghos is groter. Ik denk dan eerder een grai. Maar dan had hij een klein en sierlijk hoofd moeten hebben

Hmmm.... Kijk eens in mijn profiel naar Chubby: die heeft absoluut geen klein en sierlijk hoofd maar is wel bestempeld als Grai...! Overigens heeft de Grai stiekum ook een maximale schofthoogte van 1.56 en Chubby is gemeten op 1.57 (3 jaar jong).... Knipoog

Groetjes!
Jacqueline

Raar? Verward Je zou toch denken dat ze hun eigen omschrijving zouden volgen? Dan hadden ze die hoogtes anders moeten nemen.. Want Jij hebt dus straks gewoon een Grai die misschien wel 5 cm groter is dan wat hij zou mogen zijn.. Is ook niet echt eerlijk met premiekeuringen.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:27

Zoals al eerder geprobeerd duidelijk te maken... De omschrijvingen van de types zijn richtlijnen, doordat door de vele voorafgaande jaren de types veelvoudig zijn gekruisd, is t haast niet meer mogelijk om PRECIES op de kenmerken in te delen. Er wordt GESTREEFD om volgens deze richtlijnen in te delen en dan komt t dus voor dat niet alle kenmerken aanwezig zijn bij een individu, maar toch wel wordt ingedeeld bij dat type omdat deze VOLDOENDE kenmerken voor dat betreffende type heeft *zucht*

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:32

*slik* Sorry hoor Vriendjes zijn?

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:59

snowdon schreef:
Zoals al eerder geprobeerd duidelijk te maken... De omschrijvingen van de types zijn richtlijnen, doordat door de vele voorafgaande jaren de types veelvoudig zijn gekruisd, is t haast niet meer mogelijk om PRECIES op de kenmerken in te delen. Er wordt GESTREEFD om volgens deze richtlijnen in te delen en dan komt t dus voor dat niet alle kenmerken aanwezig zijn bij een individu, maar toch wel wordt ingedeeld bij dat type omdat deze VOLDOENDE kenmerken voor dat betreffende type heeft *zucht*


Snap ik.. was ook niet als kritiek bedoeld Knipoog . Het lijkt me alleen zo lastig om als stamboek types te proberen te onderscheiden die er in de praktijk niet duidelijk zijn.. Maar ik zou niet weten hoe het NTS het anders zou moeten doen. Al die verschillende type paarden tegen elkaar uit laten komen op een primering is ook niet ideaal.. ben blij dat ik niet in hun schoenen sta..

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:02

T is goed te doen als je je er in oefent hoor Knipoog Ik zelf vind t bijster interessant en heb t ook helemaal uitgeplozen (stage-opdracht) en ik snap nu wel hoe de foktechnische commissie ernaar kijkt. Maar alles wat ik hier op bokt vertel is puur mijn eigen mening en gedachtengang hoor Lachen

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:06

Snowdon, zou je mij dan ook kunnen vertellen of Jordy eens kans zou maken om opgenomen te worden in het stamboek?
Veel mensen vinden Jordy namelijk geen echte Tinker om te zien.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:14

snowdon schreef:
Zoals al eerder geprobeerd duidelijk te maken... De omschrijvingen van de types zijn richtlijnen, doordat door de vele voorafgaande jaren de types veelvoudig zijn gekruisd, is t haast niet meer mogelijk om PRECIES op de kenmerken in te delen. Er wordt GESTREEFD om volgens deze richtlijnen in te delen en dan komt t dus voor dat niet alle kenmerken aanwezig zijn bij een individu, maar toch wel wordt ingedeeld bij dat type omdat deze VOLDOENDE kenmerken voor dat betreffende type heeft *zucht*



uuuhuuuh... dus ze hebben vroeger bewust (hoe lang is vroeger geleden?) naar deze 4 types gefokt? De scudder kan ik me indenken vanwege de draverijen maar de rest..? Van kleine zigeunerwagen tot grote? Lachen Wat ik eigenlijk zeggen wil is dat het er bij mij gewoon slecht in wil dat ze toen niet gigantisch door elkaar heen hebben lopen kruisen en dat het m.i. niet iets van de laatste eeuw ofzo is.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:21

Afbeelding

dit is sienna, een tinkerveueln van 1,5. Ben wel benieuwd welk type zij is (ook al is ze nog maar een veulen). ze wordt ongeveer 1.55,(is nu 1.35)
heeft flinke sokken, dunne manen maar wel lange. haar moeder is zwart met witte benen, haar vader vosbont. welke type is ze en zou ze kans maken op papieren op een keuring?

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 21:13

Mooie tinker, vind hem wel iets rijtipischer dan andere tinkers.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:06

missnynke schreef:
dit is sienna, een tinkerveueln van 1,5. Ben wel benieuwd welk type zij is (ook al is ze nog maar een veulen). ze wordt ongeveer 1.55,(is nu 1.35;-) heeft flinke sokken, dunne manen maar wel lange. haar moeder is zwart met witte benen, haar vader vosbont. welke type is ze en zou ze kans maken op papieren op een keuring?


Mooi paardje. Ik weet niet wat voor type het is, maar wel dat ze niet zo groot zal worden... Ik denk dat ze maximaal 1.50 wordt (maar dan echt maximaal). Volgens een groeigrafiek die ik uit een boek heb zal ze zo rond de 144 worden, maar Tinkers groeien soms wat later uit dus misschien dat ze daar nog iets boven komt... Ik hoop dat je dit niet rot opvat, ik bedoel het goed. Dan weet je waar je aan toe bent..

Maar types.. daar kan ik je echt niet mee helpen.. Knipoog

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:33

Supertje schreef:
Snowdon, zou je mij dan ook kunnen vertellen of Jordy eens kans zou maken om opgenomen te worden in het stamboek?
Veel mensen vinden Jordy namelijk geen echte Tinker om te zien.


Ik doe geen uitspraak uit naam van het stamboek, maar ikzelf denk van wel en dan als Grai Lachen

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:35

Pellie schreef:
uuuhuuuh... dus ze hebben vroeger bewust (hoe lang is vroeger geleden?) naar deze 4 types gefokt? De scudder kan ik me indenken vanwege de draverijen maar de rest..? Van kleine zigeunerwagen tot grote? Lachen Wat ik eigenlijk zeggen wil is dat het er bij mij gewoon slecht in wil dat ze toen niet gigantisch door elkaar heen hebben lopen kruisen en dat het m.i. niet iets van de laatste eeuw ofzo is.


Mij maakt t niet uit of jij t gelooft, maar ik denk en geloof etc dat de zigeuners wel selecteerden op types en daar zit een heel verhaal achter, waar ik nog mee bezig ben. Misschien dat ik jullie over n poosje meer kan vertellen zonder twijfels of grote vraagtekens, ben nog volop aan t mailen met Grant (achternaam ff kwijt) een zigeuner die t stamboek ook helpt. Hij was trouwens ook aanwezig bij tinkerkeuring in Houten!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:36

missnynke schreef:
dit is sienna, een tinkerveueln van 1,5. Ben wel benieuwd welk type zij is (ook al is ze nog maar een veulen). ze wordt ongeveer 1.55,(is nu 1.35)
heeft flinke sokken, dunne manen maar wel lange. haar moeder is zwart met witte benen, haar vader vosbont. welke type is ze en zou ze kans maken op papieren op een keuring?


ik schat haar een cob-type, wordt denk ik maximaal 1.50m... Moii paardje trouwens!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 23:37

toch vind ik tinkers wel iets hebben!

zou er zelf never nooit een willen hebben, maar zorg regelmatig voor de tinkerhengst van mn smid.
die is maar 1.51 ofzo, en is een heel ander type dan yorghos

ik ken ook een tinkermerrie van 1.68, en die kon super springen, liep in een goede paarden springles mee en sprong echt heel erg goed

die leek dan weer wat meer op yorghos, als je zn buikje wegdenkt Knipoog

ik vind alleen de kont en het hoofd van yorghos niet typisch-tinker achtig

voor zover ik daar iets zinnigs over kan zeggen

jordy vind ik(als je z sokken wegdenkt) bijna een gewoon bont rijpaard, wat heeft die een chique lijfje zeg!
en t komt denk ik ook omdat jordy's manen aan de andere kant hangen, als ik op de foto wel zn manen zag vond ik hem denk ik wat meer tinker(jordy bedoel ik nu he)

maar zolang je zelf maar blij met met hem, is toch alles goed!
en het is duidelijk te zien dat het een tinker is!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:26

Mariska_28"]
[quote="missnynke schreef:
dit is sienna, een tinkerveueln van 1,5. Ben wel benieuwd welk type zij is (ook al is ze nog maar een veulen). ze wordt ongeveer 1.55,(is nu 1.35;-) heeft flinke sokken, dunne manen maar wel lange. haar moeder is zwart met witte benen, haar vader vosbont. welke type is ze en zou ze kans maken op papieren op een keuring?


Mooi paardje. Ik weet niet wat voor type het is, maar wel dat ze niet zo groot zal worden... Ik denk dat ze maximaal 1.50 wordt (maar dan echt maximaal). Volgens een groeigrafiek die ik uit een boek heb zal ze zo rond de 144 worden, maar Tinkers groeien soms wat later uit dus misschien dat ze daar nog iets boven komt... Ik hoop dat je dit niet rot opvat, ik bedoel het goed. Dan weet je waar je aan toe bent..

Maar types.. daar kan ik je echt niet mee helpen.. Knipoog
[/quote]

ik denk dat omdat de moeder 1.50 is en de vader rond de 1.60....en ze is nog flink overbouwd.....