IJslander

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 00:02

Sinds een paar weken rijdt ik op een IJslander... wat een ervaring! Haha! Voorheen reed ik op Haflingers en wat een verschil!! Ze is 14, maar daar merk je dus niets van! Ik heb het idee dat ze me enorm aan het testen is, ze is ook bijzonder voorwaarts en 'trekkerig'. Ik ben helemaal niet ervaren met dit pittige ras en ben benieuwd of mensen met IJslanders ook tips voor me hebben!

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:29

Zelf heb ik de afgelopen jaren behoorlijk wat "voorwaartse" ijslanders gereden. Wat me erg opvalt, zeker ook bij mijn eigen scheureend Fjal is :

Loslaten !

Geef ze echt ontspanning van voren. Zolang je druk op de teugels dus mond blijft houden, geef je ze ook geen kans om te ontspannen.

Ik rij dan ook erg met het begrip "vast - los". Bij tempo bepaling hou je dus in, maar gelijk weer los.

Ben ook benieuwd wat je met "trekkig" bedoeld.....dit is dan weer in verband te brengen met de "vast-los" theorie Lachen. Geef je hulp, maar geef het paard niet te kans om daar tegen in te gaan....Knipoog

Uiteraard is je zit ook belangrijk. Aangezien een drijvende zit erg bekend is bij het ijslander rijden. Is het dus een punt van aandacht te weten dat je dit niet doet wanneer je wil vertragen of op het zelfde tempo wil blijven (zonder meer te verzamelen)

Tast haar een beetje af, en merk je vanzelf wat de prettigste manier van rijden is bij haar.

Gouden regeltje is iedergeval tijd, leg er nooit te veel druk op Knipoog

Veel ijslander plezier met haar !

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 09:34

Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik er wel wat aan heb. Ik was altijd gewend om met een behoorlijk losse teugel te rijden, maar bij haar is dat niet handig, omdat ik aan haar voel dat ze dan meteen een sprintje gaat trekken Tong uitsteken . Ze is dan moeilijk terug te krijgen en wordt dan 'trekkerig' aan de teugel, ze gaat helemaal tegenhangen als ik haar inhoud. vast-los klinkt erg logisch, ga ik meteen proberen. Ik denk dat we ook gewoon aan elkaar moeten wennen en dat zij wil weten hoe ver ze met me kan gaan... Haha! dat van die zit lijkt me ook een goed idee! Ik ben echt nog een leek als het om IJslanders gaat, dus dat zijn echt tips waar ik iets mee kan! thanx!

Annabel_Simone

Berichten: 299
Geregistreerd: 08-05-02
Woonplaats: Bergen n-h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:19

veel succes

jutje
Berichten: 74
Geregistreerd: 11-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:00

hoi alet,
wij hebben nu een maandje een (gr)ijslander, eentje zonder papieren dus, maar wel superlief. en inderdaad, ijslanders zijn wel even anders.
ik zag dat je in groningen woont, net als wij, en ik was benieuwd waar t paardje dat jij rijdt staat.......
hoop dat je net zo veel lol met je ijslander hebt, als wij!! *LOL*

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 14:48

hey ik wilde nog even laten weten dat ik echt wat met de tips kon! het gaat nu stukken relaxter in ieder geval Haha! . dus bedankt!

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:13

Toen ik voor de eerste keer op Fraeva reed had ik ook het gevoel dat ze steeds harder wou, maar als je d'r eenmaal een beetje kent, zal het allemaal wat beter gaan. Ik moest er in het begin ook aan wennen.... met je zit rijden en niet 'trekken aan de teugels' (zoals ik op de manege had geleerd )...
Als je lang aan de teugels blijft 'hangen', dan heb je de kans dat ze het bit vast gaan pakken, maar zodra je de teugels weer losser laat, heeft ze niks meer om aan te hangen. Maar zoals Les_fjal al zegt... je moet met 'los, vast' rijden Lachen

Veel succes ermee Knipoog

SuperSnel

Berichten: 508
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:42

Het schijnt dat je ze ook met een hand kunt berijden en dan met je andere hand nog biertje drinken ook Haha! Coole beestjes Knipoog

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:12

SuperSnel schreef:
Het schijnt dat je ze ook met een hand kunt berijden en dan met je andere hand nog biertje drinken ook Haha! Coole beestjes Knipoog


Ja klopt! Knipoog Dat is de bierproef Haha! Zo laten ze zien dat je heel stil zit op een töltende ijs.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:21

Ik heb hier laatst een soort van demo gegeven met het "bierproef" gebeuren...ik deed het lekker goedkoop met een glaasje kraanwater Haha!
(wat ik daarna wel nodig had om mijn vochttoevoer weer op peil te brengen;) )

Alet, fijn dat er iets bruikbaars tussen zat ! En dat het nu lekkerder gaat Lachen

Ferretangel

Berichten: 264
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 21:25

Jessie88 schreef:
met je zit rijden en niet 'trekken aan de teugels' (zoals ik op de manege had geleerd )...
Als je lang aan de teugels blijft 'hangen', dan heb je de kans dat ze het bit vast gaan pakken

En dan heb je de kans dat ze er in een soort langzame telgang er vandoor gaan en dan ben je nog verder van huis Knipoog

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 21:34

Ferretangel"]
[quote="Jessie88 schreef:
met je zit rijden en niet 'trekken aan de teugels' (zoals ik op de manege had geleerd )...
Als je lang aan de teugels blijft 'hangen', dan heb je de kans dat ze het bit vast gaan pakken

En dan heb je de kans dat ze er in een soort langzame telgang er vandoor gaan en dan ben je nog verder van huis Knipoog
[/quote]
....of zelfs snelle telgang en dan ben je dus zo weer thuis
*ervaring mee gehad op vakantie, het beestje heeft me gewoon naar stal geschuddelt Tong uitsteken* Schijnheilig