Met een Fjord naar de keuring... hoe toiletteren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Met een Fjord naar de keuring... hoe toiletteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 23:29

Zaterdag worden mijn bijrijdfjord en zijn tweejarig weidegenootje voorgebracht op een exterieurkeuring. Nu vroeg ik me af hoe een Fjord eigenlijk getoiletteerd dient te worden (volgens de rasspecifieke regels bedoel ik). Ze worden alvast gewassen, de manen bijgeknipt zoals het moet en de staart recht afgeknipt, maar verder? Wat met oren uitknippen of -scheren, baardje wegknippen, sokken inkorten? Done of not done bij een Fjord?

En... wat is nu eigenlijk de perfecte staartlengte? Tot een handbreedte onder het spronggegewricht? Dan zou er een heel stuk af moeten en dat zou eigenlijk nogal zonde zijn Knipoog

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 00:25

staart het liefst zo lang mogelijk.
ik knijp loulous oor altijd dicht en dan knip ik de uitstekende haren gewoon af.
en je kunt er bij de baard beter een aansteker onderhouden, dat ziet er mooier en natuurlijker uit.
sokken mogen geloof ik niet worden afgeknipt!

verder weet ik het ook niet precies hoor.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 07:16

Staart zo lang mogelijk en recht afknippen net boven de grond (als de staart tenminste zo lang is).
Oren dichtvouwen en uitstekende bossen kortwieken (niet uitscheren ofzo).
Baardje wegknippen/branden, krijgen ze mooi luxe hoofd van.
Manen in een nette boog evt met randje.
Paarden verder netjes schoon en proper.
Sokken niks aan doen, lekker laten zitten...

Heel veel succes!
Viv

GillyZidane

Berichten: 4409
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 08:13

manen wit 4 cm en 2 cm erboven uit het zwart. als ik het goed heb.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 09:35

Oké, dankjewel voor de antwoorden! Lachen

Nog een vraagje: hoe gaat het afbranden van de baardharen precies in zijn werk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 10:54

Eilandje schreef:

Nog een vraagje: hoe gaat het afbranden van de baardharen precies in zijn werk?


oei als je het al zo vraagd zou ik er maar niet zelf aan beginnen... t is vrij simpel maar t blijft vuur ...

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 11:53

Debo"]
[quote="Eilandje schreef:

Nog een vraagje: hoe gaat het afbranden van de baardharen precies in zijn werk?


oei als je het al zo vraagd zou ik er maar niet zelf aan beginnen... t is vrij simpel maar t blijft vuur ...
[/quote]

Idd Haha! Ga het gewoon met de schaar doen hoor, maar vroeg me af hoe dat precies gedaan wordt... maar aangezien ik dat nog nooit gedaan heb / heb zien doen, doe ik het wel gewoon zoals ik gewend ben...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:42

dat doe je met een kaarsje, dan brand je de lange haren weg, maar je moet wel ervaring hebben. Sommige paarden vinden het eng en doe je het verkeerd dan staat je paard met brandwonden. Ik heb het wel geleerd op school maar doe het zelf gewoon met de schaar, gaat net zo netjes.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:59

Ik doe het altijd met een aansteker[roker he]gaat prima,Viking heeft gelukkig niet zo'n grote baard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:27

ik pak gewoon t scheeraperaat... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:44

Ik doe het ook met het scheerapparaat hoor Haha! niks mis mee.
De sokken doe ik trouwens wel stiekum wat aan: ik knip de kootholte licht uit, zonder de sokken verder te raken. Dan krijg je een net wat sjieker voetje, maar toch met die door het stamboek zo gewenste en door mij zo gehate sokje... Haha!
Oortjes idd alleen uitstekende plukjes wegscheren, NIET uitknippen! Baard vinden ze bij het stamboek trouwens heel natuurlijk, maar persoonlijk zie ik het liever niet, een hoofd wordt er snel wat lompig van.
Staart idd zo lang mogelijk zonder op de grond te hangen en recht afknippen.

Voor je de ring in gaat nog effe een druppie babyolie met je handen over de snuit en ogen heen en de staart uitborstelen, en laat dan het oranje lintje maar weer komen!!! Tong uitsteken

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 16:17

Ik heb de baard en de oren niet gedaan (dat is geen doen bij Marius), en ik had een 8 voor rastype. Ach, volgens mij is het net hoe de pet staat.
In de winter scheer ik wel zijn koppie, want ik scheer de rest ook altijd. Lachen
Gewoon doen wat jij het prettigst vindt. Nouska was zaterdag ook eerste, die had ook een baard, hoor!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:37

Debo schreef:
ik pak gewoon t scheeraperaat... Haha!

Nou dat doe ik ook hoor. Een tondeuze. Dat gaat veel netter dan met schaar, en met vuur krijg je soms wat zwarte puntjes.
Gewoon opzetstukje er op en gassen maar.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 18:07

bij een fjord zou ik niets wegscheren voor de keuring

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 10:07

hmm daam wil met mijn fjordje ook eens naar de keuring maar doe net een poging om zijn manen te laten groeien Haha!

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 10:18

met lange manen mag je naar de keuring hoor

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 16:18

Vandaag zijn we dus naar de keuring geweest. (de 2-jarige heeft een A-premie en mag nu modelruin genoemd worden, de 5-jarige was al modelruin en had jammer genoeg niet genoeg punten om sterruin te worden, maar dit volledig terzijde) Wat ik nog ff wou typen... we hebben met de 5-jarige ook meegedaan aan 'best getoiletteerde'. De jury had als opmerking o.a. dat de staart niet recht afgeknipt mag zijn, maar er ongeknipt moet uitzien, zo natuurlijk mogelijk m.a.w. Oké, dat weten we dan ook alweer voor voortaan (misschien is het in België anders dan in NL)... (ik vind het trouwens wel een beetje raar, de manen moeten supernetjes geknipt zijn en de voorlok en staart zo 'wild' mogelijk Verward )

Andere opmerking over de staart was dat we die nog wat verder open moesten zetten... de staart was nochtans volledig uitgepluisd en het paard in kwestie heeft best een dikke staart, maar we moesten er gel ofzo in doen... tja, dat vind ik dus echt té...

Afin, het was een leuke dag! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 16:26

wat die staart betreft heb je gelijk die mag juist niet recht zijn.. geen iedee waarom maar heb het ook meerdere malen gehoort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:57

Is het qua model en ster enzo anders dan in Nederland? Een tweejarige kan nog geen IBOP gedaan hebben, dus kun je toch nog geen Model zijn? Of zit ik er nou langs?

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 11:05

Nee vanaf 3 jaar kan je hier voorlopig model worden. Met wodan had ik dit jaar een A premie met 36 punten en hij is geen voorlopig model. Dat kan volgend jaar pas.
Ik brand de baard van wodan ook altijd weg. Hij vind het af en toe wel wat eng, maar als je de eerste haartjes heb weg gebrand is er niets meer aan de hand.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 22:37

Sonja schreef:
Is het qua model en ster enzo anders dan in Nederland? Een tweejarige kan nog geen IBOP gedaan hebben, dus kun je toch nog geen Model zijn? Of zit ik er nou langs?


Mmmm, woeps, 't kan zijn dat het in België ook zo is hoor. Ben zelf niet zo thuis in de wereld der keuringen, & de eigenaar had me dat denk ik gezegd... Soit! Jullie zullen wel gelijk hebben! Haha!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:39

dan hebben ze het best netjes gedaan, toch!

vreemd van die staart ja. ik dacht eerst ook altijd dat je de staart nie mocht knippen. maar toen ik op de keuring bij best getoilleteerd keek, hadden de paarden die bovenaan stonden allemaal een rechtgeknipte staart Verward
naja, die jury's op keuringen zijn nou eenmaal nie altijd te volgen.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:20

loulou schreef:
naja, die jury's op keuringen zijn nou eenmaal nie altijd te volgen.

Het is iedere keer weer een verrassing. Ze hebben in Wijk bij Duurstede een keer: de fjorden geplaatst op 'appeltjes'. Nou als je paard dus niet in de rui is (waarbij ze meestal ontstaan), dan had je dikke pech.
En een andere keer was het de mooiste staart en kuif... geen touw aan vast te knopen. Verward

Ik knip de staart wel recht af met reden, als ie te lang wordt en ze gaat er opstaan... weg stuk staart.
Persoonlijk vind ik het ook mooier dan zo'n punt, maar dat is natuurlijk puur persoonlijk.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:24

ja idd echt vreemd Scheve mond

ik knip de staart ook altijd recht af en vrij kort. op aanraden van mijn lesgeefmens omdat ze er anders last van heeft tijdens de cross.