Lusitano

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:05

Ik ben het volgende bericht ontvangen van de Lusitano Vrienden:

Citaat:
De Lusitano Keuring in België vindt plaats op zaterdag 4 en zondag 5 oktober 2003. De keuring wordt gehouden aan de Ecole Provinciale d' Élevage et d'Equitation de Gesves, 7 rue du Haras, 5340 Gesves.
Informatie kun je inwinnen bij de Belgische vereniging ABEL, Tel.nr. 003223745739, E-mail: lusitanoabel@hotmail.com


Volgens mij ligt Gesves in de buurt van Namen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:11

Goh... misschien kan ik wel naar die keuring gaan. Haha!
Ik wilde omstreeks week 38/38/40 2 weekjes op vakantie gaan naar Frankrijk, misschien kan ik dan wel op de terugweg langs de Lusitanootjes gaan. *LOL*

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:38

Ik wil anders ook wel gaan kijken... Als ik een chauffeur vindt, tenminste. Kunnen we misschien een meeting van maken? Haha!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 15:13

echt leuk dat ik zoveel reacties heb gehad op dit topic! Ik weet nu wel wat over de anda's en de lusi's en ik denk toch dat ik geen lusitano of andalusier wil na mn pony!
Ik denk niet dat het karakter erg bij mij past!

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 19:01

Echt goed van je dat je de tijd en moeite neemt om het juiste paard voor jou te vinden. Ik wou dat iedereen dat deed!!

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 19:50

Dizzy ? misschien is nu het moment om op te biechten dat wij "stiekum" Bloos! bij het veulen van Lola zijn weesten kijken ? Tja, Lola, wji verveelden ons op een zondag middag en zijn een eindje gaan rijden !! Leuk veulen die Xender, heel vriendelijk, hij is door de keuringscommissie !! OK dan!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 22:05


Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 00:31

...met 5 of 7 jaar volgroeid... Wellicht.
Toch is het slim om ruim vóór de drie jaar om zijn een fors eind op weg te zijn met aanleren. De basis moet je dan toch echt wel gelegd hebben, zeker lichamelijk. Nee, niet dagelijks, wel spelenderwijs en niet onder het zadel.
In het vierde jaar breng je ze onder het zadel, doch rustig aan met berijden.
Wij hebben speciaal voor de jonge paarden een kar gekocht. Om spieren en conditie op te bouwen zonder met het dikke gat op de rug te hoeven zitten.
Bouw het vooral op. Niets is funester dan te wachten tot het paard drie is en er dan ineens vol mee aan de slag te gaan.
Met vier/vijf jaar is een merrie echt wel zoals die moet zijn, ook geestelijk, en een hengst wordt na 5 jaar hooguit nog wat zwaarder. Wat geestelijke inhoud betreft is zeven voor die hengst net het begin van de bloei van zijn leven. Het is in de vrije wildbaan heel ongewoon dat een hengst van 7 een ervaren hengst kan verdringen ook al is hij sterker.

Uiteraard zal er individuele spreiding zijn, maar in de regel kan je deze rassen gerust aan het werk zetten voor hun derde jaar om is, berijden daarna, maar belásten is heel wat anders.
Vooral geestelijke belasting zoals wedstrijddruk is iets waar je écht geduld mee moet hebben en de spieropbouw voor wat voor topprestatie danook kost je zo maar drie jaar vanaf het moment dat het paard zo'n beetje af is.

Vergeet bij de verhalen over de iberische rassen niet, dat deze van oudsher vrij rondzwerven op de haciëndas tot ze na drie jaar aan de slag moeten. Dit rondzwerven is knap aanpoten, dus als er met een drie-jarige begonnen werd, dan had/heeft die al een forse natuurlijke training achter de rug. In de situatie dat de veulens in een kunstmatiger omgeving of zelfs stal gehouden worden, zal je echt vroeg met spelenderwijs trainen moeten beginnen om met drie een páárd te hebben.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 00:47

Hej!
Leuk topic, ik wist niet dat er alweer zoveel bij was geschreven! Mijn anda is niet extreem heet maar idd wel erg lenig en gevoelig. Je moet dus goed en stil zitten en je hulpen correct geven, anders gaat hij uitzwaaien, zwabberen of op de voorhand lopen. Ook is hij heel eerlijk, als ik te fel been geef op een moment waarop hij het niet verdient, bokt hij laag maar toch wel duidelijk met een been, zo van: hee daarboven, je kan het ook GEWOON vragen Bloos
Ook hem moet je bezighouden en veel afwisseling bieden want anders gaat hij zich vervelen. Hij heeft nog nooit gestaakt en is heel werkwillig, hij probeert alles en zet zich er ook voor in. Als hij niet veel zin heeft maar je toch door blijft vragen geeft hij uiteindelijk wel toe: okej, vooruit dan maar. En dan doet hij het ook voor je.
Je moet idd niet boos worden en je geduld verliezen want dat werkt echt niet bij deze paarden. Buiten het feit dat ze heel eerlijk zijn, hebben ze ook een zekere trots. Gelukkig ben ik op de mijne eigenlijk nooit echt boos geworden, maar dat komt ook omdat hij, voordat ik hem kreeg, mishandeld is geweest. Toen ik hem net had was hij zowiezo erg bang, bang van alles wat hij maar zag zodra hij uit de stal kwam, vooral bang van zwepen en electrische schokken van schrikdraad.
Hij was toen bijna 4, en ik ben eerst een paar maaden bezig geweest met longeren, vertrouwen winnen, en hem te leren dat niet alles zo eng was als hij wel niet dacht. Daarbij kon ik het me dus al helemaal niet veroorloven boos te worden want dan was ik alles kwijt wat ik had opgebouwd. Toen we elkaar eenmaal vertrouwden kon ik alles met hem doen en pas toen hij ook lichamelijk sterker was geworden, ben ik er op gaan zitten.
De eerste keer zonder zadel, eerst gehangen en daarna gezeten. Zonder zadel zodat we elkaar konden voelen, en zo was het goed. Hij heeft nooit wat gedaan, ook niet de keren erna dat ik er op ging. Ik zal maar niet vertellen over de eerste keer dat ik hem daadwerkelijk bereed want dan zal ik wel heeeeel veel negatief commentaar krijgen Bloos
Wat Cloris zegt is waar: als je ze nodig hebt, staan ze er gewoon voor je. Elke dag, als ik terug kom van stal ben ik weer zo trots op hem, zo verliefd, zo blij. Dat is niet altijd zo geweest (lees in zijn puber-periode) maar ik geniet toch weer elke dag van hem. Ik kan zonder zadel op hem naar buiten, hij is bijna nergens bang voor, hij zal niet bokken of stijgeren. Ik kan hem als klimtoestel gebruiken, aan zijn nek gaan hangen, hem als glijbaan gebruiken, rondjes draaien op zijn rug, op hem gaan liggen, noem het maar op, hij geeft er niet om.
Vandaag stapte ik hem uit aan een lang teugeltje, naast een arabische merrie. Hij reageerde er niet eens op. De mensen aan de kant keken met open mond, en dan ben ik NOG trotser op hem! Lovers

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 00:52

Ze zijn idd laat volwassen, ik vind dat je zowiezo met zulke paarden moet wachten tot minimaal 4, liever 4,5 voordat je er echt op gaat rijden. Voor het voorbereidende werk voor het sterker maken van de spieren en ook de mentale ontwikkeling is het WEL belangrijk dat je idd wat Huerte al zegt, op tijd mee begint. En langzaam opbouwen. Toen mijn paard net 5 was, leek hij qua gedrag nog op een kleuter!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 12:00

Mist schreef:
Dizzy ? misschien is nu het moment om op te biechten dat wij "stiekum" Bloos! bij het veulen van Lola zijn weesten kijken ? Tja, Lola, wji verveelden ons op een zondag middag en zijn een eindje gaan rijden !! Leuk veulen die Xender, heel vriendelijk, hij is door de keuringscommissie !! OK dan!



Lolz, hoe hebben jullie in godsnaam gevonden waar hij staat? Tong uitsteken
Nou moet ik precies toch ook eens een keertje naar jullie hengst komen piepen Knipoog

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 18:28

Wel grappig dat zoveel mensen op dit topic reageren!

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 18:34

Er staat ook zo weinig over Lusitano's!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 20:41

ja daarom! Ik ben nu al een beetje aan het kijken voor een paarden ras dat bij mij past voor later ( volgend jaar ofzo) en ik vind lusitano's niet altijd moooi maar de meeste anda's wel! Toch zijn er veel lusitano's die ik wel mooi vind dus ik d8 laat k maar eens kijken op bokt.nl maar er stond bijna nix over het ras zelf !

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 12:54

Anda's zijn sierlijker (meestal hebben die ook een "fijner" hoofd).
Met Anda's zijn ze volgens mij ook verder om een goed sportpaard te fokken (hoewel de Lusi's er ook wat van kunnen). Bij de Anda's zitten er al grotere paarden met ruimere gangen bij.
Hoewel mijn Lusi ook ruime gangen heeft (maar hij is wel "klein", 1.56m)

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 13:19

Dizzy schreef:
Bij de Anda's zitten er al grotere paarden met ruimere gangen bij.


Hebben jullie Rosa niet gezien? De reuzin van 1.69m met een vader van 1.72m? Haha!
Staat bij Xender op de wei Knipoog (en jullie hebben nog steeds geen antwoord op m'n vraag gegeven Tong uitsteken )

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 14:19

Volgens heb ik Queijo nog voor hun voorgereden! Ze heeft er zelf ook nog op gezeten, alleen dat ging minder... Queijo ging harder en harder en je weet al hoe het eindigde Knipoog

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 14:24

Dizzy schreef:
Anda's zijn sierlijker (meestal hebben die ook een "fijner" hoofd).
Met Anda's zijn ze volgens mij ook verder om een goed sportpaard te fokken (hoewel de Lusi's er ook wat van kunnen). Bij de Anda's zitten er al grotere paarden met ruimere gangen bij.
Hoewel mijn Lusi ook ruime gangen heeft (maar hij is wel "klein", 1.56m)


Piropo is 1.61.9 en heeft enorme gangen, maar hij kan ook zalig "krabbelen"
Hij is ook absoluut geen sporttype, eerder een beetje een oud typje (gelukkig)

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 18:02

Ik vind het echt prachtige paarden en ik vind het ook eerlijk van de kenners dat ze eerlijk zeggen dat het geen dressuurtalenten zijn!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:31

Het zijn eigenlijk wel dressuurtalenten, maar niet voor dat soort dressuur dat men gewend is te zien bij warmbloeden. Dit enkel en alleen voor de ruimte in de gangen. (Piropo van Cloris draaft anders wel ruimer dan menig KWPN'er als ik de foto's bekijk...)
Maar Anda's en Lusi's kunnen met net zoveel tact, schwung en lossigheid in hun lijf lopen als warmbloeden, men moet maar even aan het 'plaatje' wennen!

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 19:11

Loolapelooza"]
[quote="Dizzy schreef:
Bij de Anda's zitten er al grotere paarden met ruimere gangen bij.


Hebben jullie Rosa niet gezien? De reuzin van 1.69m met een vader van 1.72m? Haha!
Staat bij Xender op de wei Knipoog (en jullie hebben nog steeds geen antwoord op m'n vraag gegeven Tong uitsteken )
[/quote]

Toevallig is de hondenschool waar Dizzy op zit (voor haar hond dan) in dezelfde straat ! Knipoog

Rosa hebben we idd gezien! die sprak mij wel aan. Helaas was er toen niemand om voor te rijden, die persoon was toen op vakantie of zo, of had iig vrij. Maar wij kwamen ook onverwachts op een zondagmiddag aanzetten, dus wat kun je dan verwachten ?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 20:18

Ik denk niet dat Rosa al onder het zadel is, of iig niet getraind. Ze komt van Portugal zover en heeft voor zover ik weet enkel veulens gehad. Lachen (mss dat QuijoSavan dat weet)
Ik geloof overigens dat jullie jacqueline bedoelen, die was toen in Portugal.

Plannen voor een nieuw paard? Haha!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 21:11

Idra schreef:
Het zijn eigenlijk wel dressuurtalenten, maar niet voor dat soort dressuur dat men gewend is te zien bij warmbloeden. Dit enkel en alleen voor de ruimte in de gangen. (Piropo van Cloris draaft anders wel ruimer dan menig KWPN'er als ik de foto's bekijk...)
Maar Anda's en Lusi's kunnen met net zoveel tact, schwung en lossigheid in hun lijf lopen als warmbloeden, men moet maar even aan het 'plaatje' wennen!


Ik vind ze eigenlijk ook heel mooi voor de dressuur de uitstraling!
Ik heb eigenlijk nog nooit op de gangen van de anda's en lusi's in de ring gelet maar dat komt mede omdat ik ze eigenlijk nooit zie lopen!?
Terwijl het prachtige beesten zijn maar ja dara betaal je ook wel voor Bloos Schijnheilig

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:42

INkie, je kan ook eens naar een barokke wedstrijd gaan, daar lopen meer Lusi's en Anda's (en Lippizaners en Friezen en Knapstruppers en andere rassen die misschien vergeet?)
Of 11 oktober naar de Barokke paardendag bij "Stal Bartels" (moet je volgens mij wel kaarten reserveren)

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:06

Aub een nieuw topic per onderwerp. Thanks.