Spaanse en Portugese zadels

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 21:28

Dizzy schreef:
Ik heb zo'n hoofdstel als op de foto van Lola (exact dezelfde).
Een zadel heb ik (nog) niet. Ik twijfel ook of ik er één aan ga schaffen, omdat ik ze zo ontzettend zwaar vind.
Zijn er ook lichtere versies van Spaanse/Portugese zadels?


Over het algemeen zijn ze alle vrij zwaar.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 11:39

Ik vond het gewicht nog meevallen eigenlijk. Wel wat zwaarder dan een "gewoon" zadel.
Ik heb zondag voor de tweede keer op het spaanse zadel gereden en ik heb nog nooit zoveel pijn in m'n rug gehad na het rijden. Voor mij hoeft het dus echt niet zo'n zadel. Het ziet er dan misschien wel apart uit, maar ik vind het niet echt lekker zitten. Je moet ook meer op je kont zitten en daar hou ik niet zo van (en m'n rug ook niet).

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:15

Tis maar wat je er mee doet. Voor lánge buitenritten zijn de engelse zadels bijna ondoenlijk. Licht rijden hou je op den duur ook niet vol. Gisteren heb ik voor de zevende dag op rij meer dan 3 uur buiten gereden door zwaar terrein. Verschillende dagen vét meer; tot 6 uur in het zadel. Voor dergelijke buitenritten zul je wel moéten doorzitten en dan heb je dus een zadel nodig dat hiervoor bedoeld is. Zelfs een stockzadel is dan merkbaar 'zwaarder' voor je zitvlak en de meest komfie de vaquero.
Voor míj is de Española een geslaagd compromis omdat je er nog wát gevoel in overhoudt.
Verder is een engels type zadel echt geen pretje bij het stijle bergop en -af hier.

We hebben hier zo'n beetje alles uitgeprobeerd en dan niet alleen een 'rondje door de bak' en mijn eerdere opmerkingen snijden echt hout. De doorsnee rijder in Nederland zal bij het daar gebruikelijke binnenrijden en af en toe eens buiten de deur kijken niet zoveel baat hebben bij de zwaardere en komfortabeler spaanse zadels. Voor de rest is het een kwestie van persoonlijke voorkeur.

De spaanse vaquero stijgbeugelbakken zijn ook zo'n voorbeeld. Zonder discussei de meest komfortable stijgbeugels die ik ken, maar je kan er nauwelijks wat mee. Voor een jong of onervaren paard hebben ze dus enorme beperkingen en ik rij er daarom alleen mee op onze oudste merrie terwijl ze zonder twijfel het 'lekkerste' zitten voor de rijder.

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 09:23

Sinds kort hebben wij een spierwitte Arabische hengst in ons bezit, die getraind is in Spaanse dressuur. Aangezien we op dit moment hard aan het trainen zijn, en de nodige demonstraties voor de boeg hebben, wil ik ook graag een spaans tuig op hem.

Ben er alleen nog niet uit wat voor een. Het is belangrijk dat mijn hulpen goed doorkomen, en dat ik vastzit. ( altijd makkelijk met een courbette of capriole) Voor je het weet lig je uit het zadel, en ik denk niet dat dat de bedoeling is...

Afbeelding[/img]

El Faiyum Salam...... Arabische volbloedhengst voor al Uw demonstraties/ shows.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:14

Huertecilla schreef:
De spaanse vaquero stijgbeugelbakken zijn ook zo'n voorbeeld. Zonder discussei de meest komfortable stijgbeugels die ik ken, maar je kan er nauwelijks wat mee. Voor een jong of onervaren paard hebben ze dus enorme beperkingen en ik rij er daarom alleen mee op onze oudste merrie terwijl ze zonder twijfel het 'lekkerste' zitten voor de rijder.


Voor mij ging dat echt voor geen meter! Haha! Ik heb een bruin hengstje hiermee proefgereden in Jerez, en ik had de hele tijd de neiging mijn hakken uit te drukken... Dat lukte dus niet! En Cathelijne maar roepen: '"Je hakken niet uitdrukken, zet je voeten gewoon PLAT in de beugels"... Sja... een gewoonte die er blijkbaar niet makkelijk uitgaat Lachen Maar het zadel zat wel heeeeeerlijk... Als ik het geld heb, dan komt er eentje aan!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 09:22

Ja, ík kan er ook niet mee overweg. Echt alleen op rustige paarden waarbij je van die treeplanken kan genieten.

Wat die arabier betreft komt alleen de española in aanmerking. Dat is vergelijkbaar met de foto in het beginartikel, maar dan met een smallere voorsteun. Lees mijn inbreng een stukje verderop.

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 20:14

Huertecilla schreef:

Wat die arabier betreft komt alleen de española in aanmerking. Dat is vergelijkbaar met de foto in het beginartikel, maar dan met een smallere voorsteun. Lees mijn inbreng een stukje verderop.


Thnx, OK dan! OK dan! ben ik een eind mee op weg!! *LOL*

Ik ga op zoek en als ik iets heb, laat ik het weten! Pling

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:40

Huertecilla, hebben jullie al eens een endurance-zadel geprobeerd?
Ik heb er geen, maar dacht er aan om er in de toekomst één te kopen voor mijn Lusitano?

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:59

Niet op onze paaren, wel een keer mee gereden en hoewel het mij een erg paardvriendelijk zadel leek gaf het míj te weinig steun. Ben nu eenmaal geen wereldruiter en heb bergop en -af echt wel wat steun nodig. Verder vond ik het niet zo comfie als onze spaanse fautuils. Tot slot zijn ze minimaal tweemaal zo duur als wat we nu betalen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 12:18

Pfff.... zaterdag dressuur proberen te rijden met dat onding. Dat gaat dus echt voor geen meter, je krijgt je been gewoon niet goed aangelegd. Ik wil het dressuurzadel terug!!!! Haha!

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:11

en ik maar klagen over mn egyptische zadel....daar liggen je benen ook plm. 20 cm van je paard af....

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:53

Tessebes schreef:
Dat gaat dus echt voor geen meter, je krijgt je been gewoon niet goed aangelegd.


Wátje!!!! Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 10:13

Huertecilla"]
[quote="Tessebes schreef:
Dat gaat dus echt voor geen meter, je krijgt je been gewoon niet goed aangelegd.


Wátje!!!! Knipoog
[/quote]

Ok, ok... het ging wel, maar dan moest ik m'n been in een iets onnatuurlijk houding leggen. Haha! Ik vind dat op dat zadel je benen automatisch wat meer afsteken dan op een dressuurzadel.

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:43

Ik ben nog steeds heel tevreden met mijn vaquera zadel!
Dat wilde ik even kwijt.
(ik heb er wel gewone stijgbeugels aanzitten)

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 23:05

Ik heb het bovenste zadel mogen uitproberen een week van een leverancies uit Portugal. Ik vond het erg hard zitten en heb het dan ook niet gekocht. Zaten soort van twee latjes in de zitting die me gewoon pijn deden. Dacht dat die zadels juist zacht moesten zitten, maar ik vond het erg tegenvallen. Daarom vind ik de lovende verhalen hier erg vreemd, wil namelijk erg graag zo'n zadel hebben, maar durf niet echt meer een te kopen omdat ik nu niet zo goede ervaring heb.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:40

regine schreef:
Ik heb het bovenste zadel mogen uitproberen een week van een leverancies uit Portugal. Ik vond het erg hard zitten en heb het dan ook niet gekocht. Zaten soort van twee latjes in de zitting die me gewoon pijn deden. Dacht dat die zadels juist zacht moesten zitten, maar ik vond het erg tegenvallen. Daarom vind ik de lovende verhalen hier erg vreemd, wil namelijk erg graag zo'n zadel hebben, maar durf niet echt meer een te kopen omdat ik nu niet zo goede ervaring heb.


Tja... meer dan ónze ervaring delen is alles wat we kunnen doen... Ik ben gisterennacht in het donker uit het dorp binnendoor teruggekomen, dwars door de olijfboomgaarden, heuvelop en -af in vlíegende galop. Door de volle maan kon ik de takken zien, Arabella kijkt zelf en stuurde heerlijk precies en mijn Española gaf naar alle kanten komfie steuun. Dit zou op een engels type zadel nóóít goedgegaan zijn. Het enige andere zadels waarop ik dit zou durven zijnn onze stock-zadels. Echt geweldig.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:03

Ik heb een keer een rij-vakantie in Andalicië gemaakt en ben toen 5 dagen wezen rijden (twee dagen 6 uur lang en de andere dagen 4 uur lang). Ik had geen spierpijn en de zadels zaten goed.

Regine, misschien kun je eens ergens anders hetzelfde soort zadel kunnen proberen. Ook al is het hetzelfde type zadel, ze zitten (per zadelmaker) toch anders.

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:04

Hallo allemaal,
Zelf heb ik nog een gloednieuw RELVAS- zadel te koop.
Zwart leder met zilveren gespen en beslag.
Zadel zit er lekker, en heeft een hele diepe zit, ook kun jer er gewoon mee lichtrijden.
Voor meer informatie en foto's kun je kijken op mijn website.