vraagje aan de teugel...arabier!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 00:31

ik kreeg net een tip via PB (thanks!) handen stiller dan stil houden en op je houding letten....deed ik al aardig mn best op....maar het kan altijd nog beter!

Krab54

Berichten: 349
Geregistreerd: 11-02-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:17

shaneen schreef:
Ligt absoluut wel aan het ras, arabieren zijn zenuw pezen en zeer snel afgeleid, minder snel dan een koele kwpnér tuurlijk heb je er uitzonderingen bij zitten, maar meestal geld dit wel, succes

Uh???? Je kan een arabier zo heet maken als jij wilt!
Ik heb zelf geen problemen met aan de tegel of voorwaarts neerwaarts rijden. Als je goed met je paard bezig bent, is hij met zijn aandacht bij jou. Elk paard is vrij snel afgeleid, dus ook de arabier!

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:26

shaneen schreef:
Ligt absoluut wel aan het ras, arabieren zijn zenuw pezen en zeer snel afgeleid, minder snel dan een koele kwpnér tuurlijk heb je er uitzonderingen bij zitten, maar meestal geld dit wel, succes


Wij hebben een stal vol Arabieren, en minig een is stukken koeler dan de KWPNers. Hetgeen wat vaak de nerveuzere types zijn, zijn halfbloed en 3kwart arabieren. Volbloeden zijn juist een van de dapperste paarden, die door het vuur voor je gaan en zer makkelijk te rijden zijn....... Mits je er goed mee omgaat!
Geef hem je vertrouwen, en je krijgt het dubbel en dwars terug, wees een vriend, en hij zal je beste vriend worden!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:26

Ik denk dat heet zijn en concentratie twee verschillende dingen zijn. Een arabier hoeft absoluut niet heet te zijn, dat is denk ik inderdaad een vooroordeel. Maar ik denk wel dat arabieren tot 1 van de rassen behoort met wat minder concetratie vermogen.

Als je aan het werk bent mag een paard niet even opkijken of dat soort dingen. Dat heb ik hier al van meerdere users gehoord bijv.:

Citaat:
littleroosie: als ze een keer iets hoort dan is het wel even kijken maar een seconde later loopt ze weer zoals het hoort


Strikt genomen mag dit dus al niet, waarmee ik niet zeg dat dit alleen bij arabieren voorkomt!

MariekevT

Berichten: 52
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 18:30

Mijn ervaring is dat arabische paarden in het algemeen slim zijn en snel leren, het grote nadeel hiervan is dat ze ook sneller verkeerde dingen aanleren. Aanleren is altijd makkelijker dan afleren, en in je eentje modderen of experimenteren kan van kwaad tot erger gaan. Mijn advies is om een GOEIE ervaren instructeur te zoeken om het probleem samen te verhelpen. Na 2 maanden rijdt je waarsschijnlijk al met veel meer plezier ! OK dan!

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:21

Elk paard kun je aan de teugel rijden. De een heeft alleen zijn bouw meer mee waardoor hij makkelijker kan nageven. Als een paard niet aan de teugel wil heeft het meer met gereden zijn te maken.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 18:38

Citaat:
Quote:
littleroosie: als ze een keer iets hoort dan is het wel even kijken maar een seconde later loopt ze weer zoals het hoort


Strikt genomen mag dit dus al niet, waarmee ik niet zeg dat dit alleen bij arabieren voorkomt!


Daar heb je gelijk in. Ik heb het daar eerlijk gezegt een beetje verkeerd neergezet. Ze komt niet echt omhoog, maar me aanleuning is even weg, het is meer kijken vanuit haar ooghoeken.
Dat arabieren snel leren daar ben ik het helemaal mee eens. Als Laica is een paar keer heeft gedaan dan heeft ze het ook door, helaas ook in de verkeerd dingen Knipoog

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:54

De arabier die ik rijd is heel erg opgefokt maar loopt wel erg makkelijk aan de teugel. Dat doet ze eigenlijk zelf, volgens mij oa omdat ze zich zo op loopt te fokken. Ze is niet extreem snel afgeleid, zolang je haar maar bezighoud.
Ik dnek dat dit voor een deel wel in het ras zit, maar elk paard is anders

arabierboy

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: den haag (nl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:39

hoi allemaal

het ligt niet aan het ras maar aan de ruiter of der is wat anders laat de dieren arst een naar der oren kijken ik heb dat ook eens gehad en mijn merrie bleek iets van mijt in der oor te hebben en na de behandeling was het over maar je moet ook wel les nemen met je paardje en niet zo snel de moed opgegeven als je alles hebt nageken en goed les krijgt komt het wel goed ik wens je veel succes met je arabje

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:09

Die opmerking over zenuwpezen...
Wij hebben 2 arabieren, ze zijn oplettender dan een KWPNer ofzo, maar absoluut geen zenuwpezen, terwijl de KWPNer als hij iets ziet wel een echte zenuwpees is.
Er zijn natuurlijk ook arabieren die zo heet zijn dat je ze niet tegen wil komen (tenminste, ik hoef ze niet Haha!) maar er zijn ook KWPNers, of andere paarden die net zo heet zijn. Een van onze arabieren is een hengst, als je hem ziet zou je dat absoluut niet denken, hij is zo enorm mak en bij de verkoopkeuring stond hij gewoon te slapen terwijl er andere paarden langskwamen! Is dat een zenuwpees?

CounTree

Berichten: 3921
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: simonshaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:28

Sabiy"]
[quote="shaneen schreef:
Ligt absoluut wel aan het ras, arabieren zijn zenuw pezen en zeer snel afgeleid


ONZIN !! Daar is weer zo'n vooroordeel, generalisatie van het ras, waar ik zo moe van word...
Ik heb hier 10 arabieren staan, en alle 10 zijn ze zo mak als een lammetje. Niet gek te krijgen.
En wat rijden betreft.... de meeste arabieren kun je weken of maanden "op stal" laten en daarna gewoon weer oppakken met rijden, zonder dat ze ook maar 1 stap verkeerd zetten. Moet ik met (bijv.) een KWPN-er nog zien gebeuren. Arabieren staan juist bekend om hun nuchterheid, maar dat schijnen veel mensen te "vergeten".

Ieder mens, en ieder dier is verschillend, en wel of niet zenuwachtig zijn heeft niks te maken met het ras, en alles met de opvoeding en de manier van omgaan met het dier. Doe mij maar een arabier, ze leren makkelijk, nemen alles van je aan en gaan voor je door het vuur. Ik vertrouw ze 100 % en kan met ze lezen en schrijven. Vrienden voor het leven !
[/quote]

Hier ben ik het nou HELEMAAL mee eens!!!
Wij hebben 4 arabieren op stal. Zelf opgevoed!! Sluit helemaal aan bij bovenstaande verhaal. Ook Bakero (volbl arabier, hengst) weet zich keurig te gedragen als hij (te) lang heeft binnengestaan. Heeft heel veel met respect (opvoeding) te maken. Je moet een paard opvoeden zoals een ander paard dat ook zou doen, dat begrijpen ze!!! Je moet hun leider zijn en zorgen dat dat wordt gerespecteerd en dan zijn er geen problemen. Al die stomme cq domme vooroordelen over Arabieren, grrrr.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:37

toen ik mijn half arabier nog engels reed had ik er veel moeite mee om haar bij de les te houden, maar sinds ik haar omgeschoold heb tot westernpaard is dit een stuk beter geworden.

dingen doen die je paard niet verwacht zoals in een rechtervolte ineens linksaf gaan willen ook nog wel eens helpen.dan moet hij echt op je gaan letten.
Je paard is bepaalde figuren gewend door het vaak doen maar verzin zelf maar eens wat, iets wat je paard niet verwacht.