kosten andalusisch paard en de kleur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

kosten andalusisch paard en de kleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 19:42

Ik hoor regelmatig van mensen dan alle raspaarden ongeveer even duur zijn, als je het over kwaliteit hebt, nou kan ik me alleen haast niet voorstellen dat een andalusisch paard even duur kan zijn als een doorsnee KWPN paard. Ik heb het dan over gewoon een andalusisch paard die geen hoge school enzo heeft gedaan. Hoeveel kost zo'n paard nou ongeveer in de aanschaf?

En verder, ik weet dat bij de andalusiers wit de overheersende kleur is. Nou weet ik van friezen dat een fries die teveel wit heeft niet het stamboek in mag, geldt dat ook voor een andalusier die een andere kleur heeft als wit en hoe vaak komt het voor dat een andalusier zwart is of bruin in plaats van wit? En wat zijn de meest voorname kleuren behalve wit en welken komen minder voor.

Een hele vragenlijst.
Hopenlijk kunnen jullie me antwoorden geven.

Alvast bedankt,
Tessa Geniets

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:48

ik weet een prachtig 2 jarig wit hengstje van de PRE goedgekeurde dekhengst El Jefe. prijs om en nabij de 3000 euro. voor info pb me..
(staat bij een fokker)

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:51

Ik heb weleens gehoord dat Andalusiers alleen duur zijn als ze hoog zijn. Degene die te klein blijven (max 1,50) gaan weg voor een prikje.
Maar het is van horen zeggen Cool

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:00

een fries wordt toch helemaal niet opgenomen in het stamboek als hij niet helemaal zwart is?

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:02

Klein kolletje mag wel volgens mij, maar wordt niet graag gezien.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 20:08

klopt sugarmiss, een klein vlekje bij een been mag ook, maar het mag niet meer dan een bepaalde oppervlakte zijn, deze paarden worden dan ook niet in de fok gebruikt aangezien men bang is voor het vererven van dat wit.

(maargoed, we gaan off topic, voor vragen PB maar Lachen )

en trouwens, sugarmiss, ik heb een groot paard nodig, ikzelf ben 1.80, en voor mezelf en voor het paard zou ik het fijn vinden als die wat groter is. Lachen

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:09

Voor andalusierprijzen moet je bij mij zijn Haha! . Ik ben immers meer dan een jaar op zoek geweest naar de perfecte Anda, en die heb ik nu uiteindelijk gevonden Lovers . Als je zijn prijs wil weten, moet je me maar even PB'en, want dat zet ik niet op Bokt.

Kijk eerst al een keertje op de site van de mensen waar ik Licor heb gekocht. www.andalusier.com onder 'Verkaufspferde'.

Ik zal je even uitleggen hoe de prijzen van de Anda's worden berekend.

1) PAPIER: heeft het paard papieren, stijgt de prijs. Is het paard dan nog een keertje goedgekeurd voor de dek (APTO voor hengsten, APTA voor merries) prijs gaat weer omhoog.

2)KLEUR: zoals je zelf al aangeeft, zijn de meeste Anda's schimmel. 70% is schimmel, 20% is bruin, 10% is zwart, grof genomen. Dit wil zeggen, hoe zeldzamer de kleur, hoe duurder het paard. Een schimmel is dus goedkoper dan een bruine, globaal genomen!!! Een schimmel met papieren is bijvoorbeeld wel duurder dan een zwarte zonder papieren, hoewel hierop ook uitzonderingen bestaan.

3) STOKMAAT: hoe groter de Anda, hoe duurder het paard. Kleine Andalusiers zijn andalusiers tussen de 1m50 en de 1m 58. Daarboven zijn ze 'groter' (Licor is bijvoorbeeld 1m64). Andalusiers van hoger dan 1m68 zijn niet aan te raden (kans op beengebreken stijgt), en ook onbetaalbaar. Tegenwoordig worden ze groter gefokt en is een Andalusier van hoger dan 1m60 al lang geen zeldzaamheid meer (tenminste, in Spanje).

4) GANGEN: Heeft het paard de steeds meer gevraagde 'moderne' dressuurgangen, met meer mogelijkheid tot verruiming en wat minder knieactie, prijs gaat weer omhoog. Heeft het paard de wat rastypischere, barokkere gangen, is het goedkoper.

5) Ook langere manen e.d. kunnnen een invloed hebben op de prijs.

6) En tenslotte ERVARING: opleidingsniveau, showervaring, ...

Ik hoop dat je nu al wat wijzer bent, als je een Anda zoekt, weet ik misschien leuke adresjes voor je.

Blond

Wil je echte prijsindicaties? Dan kan ik je zeggen dat ik een schimmelhensgt, APTO, met papieren, hoog opgeleerd, 8 jaar, grote stokmaat, en heel mooi heb gezien in Spanje van 9000 EUR.
Ook een groen, klein bruintje met papieren, 4 jaar, nog niet APTO voor 9000 EUR, zijn volle broer werd in een chiquere stal verderop verkocht voor 18000 EUR.
Een leuke grote schimmelhengst van 5 zonder papieren, 7500 EUR (vond ik wat veel).
Moreno (zie profiel) was groot, bruin en had geen papieren, 5500 EUR (goeie prijs).
Nog een bruine die ik eens heb geprobeerd, basisgeleerd, zonder papieren, 1m60, 6000 EUR.
Een 7 jarige mooie grote schimmel, met papieren en APTO, tè groen voor zijn leeftijd, raakten ze maar niet kwijt, ging op 6 maand tijd van 7000 naar 4500 EUR.
Laatst bijgewerkt door Idra op 30-07-03 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:12

De prijzen liggen erg verschillend, zoek je een ouder paard of een jongere, een met papieren of zonder? Een ruin of een hengst/merrie? De schimmels zijn idd goedkoper dan de bruinen, en de zwarten zijn zelfs nog duurder. Ik zal een voorbeeld geven:

Een niet ingereden bruine hengst van 3 jaar met papieren van rond de 1.60 zal je al gauw tussen de 8000 en de 10.000 euro kosten afhankelijk van zijn afstamming en bouw. Ga je lager zitten (tussen de 5000 en 8000) dan heb je daar een schimmel voor. Ga je tot 5000 dan zul je iets vinden zonder papieren, wat niet betekent dat het paard geen barok uiterlijk heeft.
Ook geldt hoe barokker het uiterlijk hoe duurder het paard, dus een barokke schimmelhengst van 8 jaar die alle kunstjes kan zonder papieren, zal je ook al gauw 10.000 of meer voor neer kunnen tellen, helemaal als hij lange manen of staart heeft.
Schimmel is idd de meest voorkomende kleur, zwart bruin en tegenwoordig ook vos zijn toegestaan in het stamboek. Vroeger was het echter zo, als je uit twee goedgekeurde ouders een vosveulen kreeg, het veulen GEEN officieel papier kon en mocht krijgen. Andere kleuren dan bovengenoemd zijn niet toegestaan. De prijzen voor de paarden met papieren met 'aparte' kleuren liggen dus vrij hoog, hoger dan een beetje KWPN denk ik!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 20:33

bedankt voor de info dinkeygirl, ikzelf heb een merrie of ruin in gedachtte, maakt me op zich niet zo heel erg veel uit. Papieren maakt mij ook niet zo erg veel uit al zou dit wel fijn zijn. Verder wil ik een paard van ong. 3 jaar groen, niet ingereden. Ikzelf ben 1.80m en wil voor mezelf en voor het paard ook, een wat groter dier, tussen de 1.60 en 1.65.
Ik wil het paard voornamelijk voor recreatie rijden, een barok typisch andalusisch uiterlijk, daar geef ik wel de voorkeur aan.

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 00:17

Jonge dieren zijn erg duur aangezien ze die graag zelf temmen, paarden van 8 jaar en ouder zijn bij hun afgeschreven en daardoor een stuk goedkoper. Vaak komen die dieren met eigenaar naar Nederland om toch een leuke prijs te vangen. Paarden in die leeftijd zijn voor 3000 euro in Spanje zelf te verkrijgen. Zwart is daar erg duur aangezien deze erg gewild zijn in jonge leeftijd.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 01:41

Jurenko schreef:
Jonge dieren zijn erg duur aangezien ze die graag zelf temmen, paarden van 8 jaar en ouder zijn bij hun afgeschreven en daardoor een stuk goedkoper.


Hmm...dat is imo onzin... Ik kon een jaarling kopen voor 3500 EUR, bruin met papieren en goede gangen...

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:11

Tuurlijk alles is te koop. Niet iedereen heeft genoeg ruimte. De meeste paarden van 8 jaar en ouder zijn daar gewoon te oud, terwijl ze bij ons dan net in de bloei van hun leven zitten.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:45

lunatje schreef:
bedankt voor de info dinkeygirl, ikzelf heb een merrie of ruin in gedachtte, maakt me op zich niet zo heel erg veel uit. Papieren maakt mij ook niet zo erg veel uit al zou dit wel fijn zijn. Verder wil ik een paard van ong. 3 jaar groen, niet ingereden. Ikzelf ben 1.80m en wil voor mezelf en voor het paard ook, een wat groter dier, tussen de 1.60 en 1.65.
Ik wil het paard voornamelijk voor recreatie rijden, een barok typisch andalusisch uiterlijk, daar geef ik wel de voorkeur aan.


Dan zou ik zelf voor een ruin gaan omdat je daar niet meer mee kan fokken, die zijn dus ook weer goedkoper. Ik ben zelf 1.84 en heb een smal gebouwde ggk bruine andalusier hengst van 1.64, hij is wat aan de kleine kant voor mij maar dat gaat best. Mijn paard is wat meer van het moderne type, maar ik vind hem barok genoeg Knipoog Toen ik hem kocht was hij ook helemaal groen en nog niet ggk om te dekken, en toen was hij al meer dan €10.000. Dit paard heb ik in Spanje gekocht (ik heb daar 2 jaar gewoond), ik weet niet hoe het hier in NL zit maar de prijzen zijn denk ik vergelijkbaar. Ook zul je hier denk ik meer ruinen vinden omdat je in NL nu eenmaal moeilijk hengsten kunt houden. In Spanje castreren ze alleen als een hengst OF heel lastig is, OF niet goed genoeg is voor de fok. Daar zul je dus vnl hengsten en merries vinden, die leven daar gescheiden, op de merries wordt nauwlijks gereden dus een hengst daar houden is erg makkelijk. Ik denk dat je voor een paard wat jij zoekt toch tussen de 5000 en 10.000 gaat komen, kies je voor een barokke schimmel met papier dan zul je rond de 7/8000 komen maar dit is natuurlijk maar een schatting.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:03

gijsenkim schreef:
een fries wordt toch helemaal niet opgenomen in het stamboek als hij niet helemaal zwart is?

jawel hoor!!!
een kolletje is toegestaan!!!

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 00:29

Ook nog iets om rekening mee te houden als je een jong paard zoekt: Andalusiers zijn doorgaans laatrijpe paarden en groeien vaak nog lang door. Ik kocht een 3 jarige van amper 1.54, en die zit nu 2 jaar later al tegen 1.64 aan, en zal nog wel 2 jaar doorgroeien. Niet meer zo hard natuurlijk, maar toch.

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:28

Volgend jaar word er bij ons op stal een veulen geboren. Moeder is nu valk kleurig met zwarte manen en staart. Vader is parelmoer wit.
Bij deze tevens de vraag of iemand weet hoe het met de naamgeving van de veulens zit bij de PRE.