voor en nadelen tinkers?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:10

Mm, voor het echte ropingwerk etc. weet ik niet of een tinker zo geschikt is. Ze zijn natuurlijk minder wendbaar omdat ze zwaarder zijn dan een paard dat voor dit werk gefokt is. Maar er zijn wel tinkers waarmee western gereden wordt. Er is hier op bokt ook een western topic. Vraag daar eens hoe men erover denkt. Welterusten voor nu.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:18

ja ik ga ook maar eens richting bed.

Maar ehhe ik dacht niet aan roping hoor, gewoon het standaard westernwerk, waarbij we natuurlijk inderdaad rekening houden met de bouw van het paard(je), dat voorop gesteld.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:53

Ik ben onlangs nog op een onderlinge western-wedstrijd geweest waar één tinker meeliep tussen de westernbeleerde paarden ... de tinker werd in de barrelrace mooi tweede Knipoog .... dus, ja, ook daar kunnen ze wat presteren!!! Morgen maar 's de Snappy opstarten en de videocamera eraan vast "haken" ... IEMAND? .... Zal iemand me 's de GOUDEN tip geven van de uploadsites Haha!? Ik ben het zo beu dat ze steeds niet werken Tong uitsteken

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:59

hé een prachtige foto van bell, alleen die onderste zie ik nu even niet. ze is daar echt een beertje hè?

Gammon is ook behoorlijk eigengereid. Ik hou altijd veel rekening met zijn gemoedstoestand (misschien wat teveel) want als zijn kop verkeerd staat bij trainen in de bak dan kan ik net zo goed ophouden want uiteindelijk krijgen we ruzie, haha!

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:19

Zal iemand me 's de GOUDEN tip geven van de uploadsites Haha!? Ik ben het zo beu dat ze steeds niet werken Tong uitsteken[/quote]

Ik kan je er niet echt mee helpen want ik doehet via mijn eigen webstie.
maar er zullen hier toch wel meer mensen zijn die weten waar je het beste je foto'skan uploaden!!!!!!
Annick

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:56


Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:54

He Cheveyo, volgens mij woon je bij mij in de buurt want ik woon in de voortuin van Juliaantje en Bernard! Mocht je een keertje willen komen kijken bij mijn Tink dan hoor ik het wel. Ze wordt alleen niet western gereden, ze loopt wel voor de wagen.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:38

haha humor vasthi (ja de naam ging bijna verkeerd)
waar staat jouw tinker dan? praamgracht/jachthuislaan?
zeker kom ik graag een keertje langs om ook te zien hoe dat gaat met de wagen. lijkt me leuk!!!

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:42

Ik ga mijn abonnee op dit onderwerp opzeggen.
Ik krijg steeds mails maar vind het niet meer interesant nu.
Het gaat ook niet meer echt over het onderwerp

dus ik ga op de link klikken geen abonnee meer..
Want ik wordt gek van die mails!!!!!!!!!!!!
wahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhahahhahaa

Monique

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:04

hihi neem jij abo's op topics?! Verward

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:10

Ik doe met je mee Mon! Ga mijn abbo ook opzeggen..

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:27

Heeft een Tinker inderdaad elke dag zijn graasuurtjes nodig of doen sommigen van jullie dat ook om de dag? Het voordeel is dan wel dat hij elke meer beweging heeft dan in de stal en het nadeel is dan wel dat je op zoek moet naar een stalling met weidegang. Wij hebben zelf wel weiland bij het huis maar ik kan me voorstellen dat dat stuk niet groot genoeg is.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:46

Als de je mails niet meer opent krijg je ook de nieuwe postings niet meer, thats simple. Dus opzeggen hoeft niet eens dames Knipoog .
Ik wil per sé dat Sox iedere dag buitenkomt in het land. Inderdaad dus beslist stalling met weidegang. Ik zou nog liever een weide zonder stal hebben dan andersom alhoewel ik denk dat Sox het niet met me eens is. Die staat wel graag op stal hoor, lekker hooi of kuil, en allemaal van haar alleen... Lachen Maar ik vind het niet goed voor een paard, alles wordt stijf en ze staan daar maar te hangen. Als je zelf land hebt kun je het wel afwisselen. Dan hou je het paard met veel regen op stal zodat het land niet kapotgelopen wordt. Maar je moet het beestje wel beweging geven, rijden dus, en niet 10 minuten longeren en weer op stal. Of je moet de luxe hebben van een eigen bak of paddock, het mooiste is een uitloopstal maar die luxe is maar weinigen gegeven, snik..

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:00

Ik heb er anders veel van opgestoken ook al ging het soms offtopic.
We wilden zelf een uitloopstal gaan creeren dus dat zou geen probleem moeten zijn, alleen echt vet rennen kan hij dan niet. Het is ongeveer een klein/normaal formaat manegebak. Paardje moet er elke dag uit en beweging krijgen vind ik.. welk ras het ook is. Ik wil hem alleen niet tekort gaan doen dan als het landje te klein mocht zijn. Maar eens gaan kijken welke landjes bij ons in de buurt nog een paardje erbij kunnen hebben eventueel. Zijn tinkers vriendelijk naar andere paarden ?(uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:07

euhm.... de mijne niet. Maar dat zal wel een uitzondering zijn Haha! Thuis hebben we wel eens geprobeerd of ze bij de koeien wilde lopen, die heeft ze allemaal uit de wei gejaagd. Pas geleden hebben er 2 driejarige merries bij haar in de wei gelopen dat is precies 2 dagen goedgegaan toen stonden ze bij de buurman in de wei. Vorig jaar ben ik mee geweest op ponykamp dus met 16 pony's in een vreemde wei toen ging het aardig goed.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:23

Haha, feministe blijkbaar of raciste met de koeien Knipoog. Sox is de makkelijkste tinker om bij andere paarden te zetten. Ze is nooit opdringerig en gaat haar eigen gang. Zal nooit slaan, jagen of bijten. Eigenlijk een doetje Lachen Andere paarden lopen dus wel eens over haar heen, wat mij weer hartzeer geeft; zie ik weer stukken uit haar vacht of dat ze niet bij de drinkbakken mag, dat is weer het nadeel van zo'n braverik.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:23

hihi die koeien toch, ze verstonden elkaar ook niet natuurlijk

tja het is ook weer niet de bedoeling dat ze er wat aan over houden natuurlijk hihi. Hmmm dus mocht het onverhoopt dus niet klikken dan is het verstandig om op zoek te gaan naar een eventuele priveplek op een weiland of toch maar die uitloopstal....
Is nog niet aan de orde maar toch iets wat voor kan gaan komen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:24

Gam is een goed koekje en laat zich nog wel eens in een hoekje schoppen. Ook voor hem heb ik ruime weidegang. Op zich zou bakformaat wel kunnen maar groter is natuurlijk beter.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:25

ach das ook weer zielig ja voor sox. kijk das weer de andere kant op.
klopt het dat ze graag gezelschap willen dus bv een shetje of een geitje ofzo er bij. Of kan een geit niet?

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:31

een geit of een schaap kan goed en een shetje ook je moet dan wel weer rekening houden met de omheining. Mijne staat gewoon alleen in de wei daar voelt ze zich goed bij volgens mij.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:35

De mijne kan dus ook goed alleen maar nu heeft ze een Friese vriendin en ze staan wel regelmatig bij elkaar te schurken. Met de kwpn'ers doen ze dat niet. Helpt ook tegen de vliegen zo'n weidemaatje. Een paard is toch een kuddedier en ze grazen ook samen. Ik ben in ieder geval voorstander van een paard of pony erbij. Een rustige Fjord of zo, niet al te klein dus.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:39

Ze staat nu 4 maanden met een veulen aan d'r zij dus helemaal alleen is ze ook weer niet. en de buurman is een Fjord en dan heb je nog de paarden van de buren. Ze kan er 8 zien vanuit haar wei die bij de buren staan.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:53

Als jij uh verkering wil en er staat een glazen wandje of andere versperring tussen is dat toch ook niet echt wat je wil? Maar soms is het ook vervelend als je 2 paarden in één wei houdt. Als je er dan eentje uithaalt krijg je dat gehinnek de hele tijd van de ander. Niet altijd maar soms heb je zo'n blèrkont en dat is ook vervelend Boos!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:03

jeetje het is al niet eenvoudig zeg.
mijn quartertjes stonden gewoon op stal en werden elke dag gereden en gingen daarna de stal weer in. Dit wil ik nu anders dus vandaar dat ik naar weidegang aan het kijken ben. En natuurlijk omdat ons waarschijnlijk toekomstige ras een graskontje zal zijn. Proberen eerst wel alleen in de stal met uitloop en als dat niet gaat kunnen we er altijd nog wat bijnemen of een stuk weiland zoeken. Pfff maar dan hebben we inmiddels wel de stal al gebouwd enzo. Keuzes keuzes keuzes.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:16

Spix (hengst) is ook een doetje ... we hebben hier een ponymerrie'tje staan, jaarlingetje ook die nu 120cm groot is, nogal dun "model" ... ze schopt hem zo de hoek in (ze waren een week terug per ongeluk samen op de wei geraakt toen de merrie er in slaagde om het slot van het weidepoortje te laten sneuvelen). Het ruintje ook hoor ... als het op ruw spel aankomt doen ze het samen, maar als de ruin het beu is moet ie maar één keer gericht meppen en weg is de stoere tinkerhengst Haha! ...

Hij is verder erg braaf met andere paarden. Wil ze wel 's bespringen (of proberen Knipoog om dan een schop te krijgen), maar voor de rest gaat het erg goed. Hij gaat vaak in een hoekje alleen staan grazen om dan ineens weer even z'n maatje te komen "testen" of het nu al niet tijd geworden is voor een spelletje Haha!