voor en nadelen tinkers?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:19

Ja joh, stal met uitloop is een goed beginpunt. Dan een tinker natuurlijk Knipoog . En dan nog weidegang. Misschien in de achtertuin van J? De hele dag op stal is voor een tinker in ieder geval geen goede optie. Persoonlijk vind ik dat voor geen enkel paard een optie hoor. Maar het gebeurt genoeg. Albert Voorn's paarden staan ook altijd op stal, behalve als hij ze traint. Overdag nog met de luiken en deuren dicht ook. Het is maar waar je voor kiest. En wat je je paard voor levensvreugde gunt. Ik zou niet graag een van zijn springpaarden zijn Boos!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:23

haha zal haar eens lief aankijken. Misschien wil ze wel een keertje mee op de wagen/kar. Komt ze verder dan het loopje naar de stoplichten waar ze op alle knoppies gaat drukken als de helaas dementerende bui weer eens toeslaat.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:28

Hahaha, ik dacht dat ze in een luxe busje werd rondgereden? Op die leeftijd mag je ook wel op knopjes drukken, het is maar goed dat ze niet alleen in een lift van een wolkenkrabber staat huh Lachen

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:32

Baggio en Dewi staan 24/7 per dag in de zomer op de wei, gaat perfect
Baggio kan met merries, maar met jonge hengsten en ruinen niet meer. Die jaagt ie alle kanten op. Of laat ze verjagen als deze sterker blijkt. Zo gaat het prima, ik heb echt een echtpaar tinkers staan!
Leuk zicht hoor, constant zij aan zij! Ondanks dat Dewi drachtig is van hem. Hij dringt zich namelijk niet meer op!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:37

hmmm mijn droom valt dus blijkbaar nog niet in duigen. Ik ga dan toch maar eens uitzoeken wat een goede afrastering kost.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:26

Hey,

Ik haal Chub 's nachts binnen. Ze mag 24/7 buiten staan van de manege, maar dat heb ik liever niet (ik krijg dan steeds de neiging om bij onweer uit mijn nest te komen om haar binnen te zetten: vind onweer echt doodeng als m'n knollie buiten staat). Ziek
Ze staat overigens altijd samen met 1 ander paardje, anders zorgt ze daar zelf wel voor (door onder het draad naar de volgende wei te glippen, als ze daar niet gewenst is duikt ze gewoon door naar weer de volgende. Heb 'r daardoor zelfs wel eens moeten zoeken Knipoog
Maar zonder weidegang zou ik geen stalling hoeven hoor, voor geen enkel paard...

Groetjes,
Jacqueline

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:53

Jordy staat dus in een stal met uitloop, ideaal. En dat nog op een pensionstalling ook.

De paarden mogen hier in de zomer 24/7 buiten blijven staan, en Jordy blijft dus ook buiten. Hij is echter niet zo makkelijk met andere paarden.
Hij stond eerst samen met een merrie op de wei, dat ging goed, maar als de merrie langs het draad stond en een ander paard in een aangrenzende wei kwam te dicht bij, werd hij boos. Hij ging zowat door het draad heen... Maaien met zijn voorbenen naar het andere paard, en de merrie wegjagen.
We dachten dat hij nog wat beschermgedrag tegenover merries had overgehouden, dus hem bij een ruin gezet waarvan we dachten dat het wel zou kunnen, ging samen perfect, maar weer hetzelfde verhaal, er mag geen ander paard bij in de buurt komen
Dus nog een keer met een ander paard geprobeerd, maar dat was helemaal geen succes, Jordy heeft het paard zowat door het draad heen gejaagd, en dat is toch een vrij dominante ruin.
We hebben hem toen toch maar weer bij de andere ruin gezet, omdat dat echt jut en jul zijn, ze moeten dan echter in de achterste wei, omdat er daar geen andere paarden vlak langs staan.

Het vreemde is, dat hij bij zijn vorige eigenaar eigenlijk het pispaaltje was in de wei.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:04

Chubby schreef:
Ze staat overigens altijd samen met 1 ander paardje, anders zorgt ze daar zelf wel voor (door onder het draad naar de volgende wei te glippen, als ze daar niet gewenst is duikt ze gewoon door naar weer de volgende.

Goh, wat komt me dit bekend voor Schijnheilig Fayette maakte er in de opfok er ook een sport van om bij de ´buren` op bezoek te gaan. Heb haar regelmatig uit de weides van de merries+veulens moeten halen. Zelfs 1 keer meegemaakt dat ik haar net weer terug had gezet in haar eigen wei (met al haar vriendinnetjes) en dat me ouders een uur later bij d´r kwamen kijken en dat ze net zo mooi weer bij de merries stond Schijnheilig Gelukkig lag Bennie er niet zo wakker van zolang ze maar niet op het erf of de weg kwam en volgens hem liep ze een dag of 2 later net zo mooi weer terug Haha!
Bij haar huidige stal heeft ze het tot nu toe nog niet gedaan..... of zou dat nou komen omdat we juist speciaal voor haar het stroom extra hoog hebben staan? }>

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:17

hmmz, ik heb king met de onweer liever buiten staan dan binnne, als hij binnen inslaat komt er brand, op de wei is die kans kleiner, maarja wat is juist,
king staat nu 24/7 buiten, en in de winter mag hij op de uitloop overdag, dan issie zwaaaaaaaaart, hellup, haha maarja, als hij maar lekker buiten staat vind ik het allang best, king is de dominantste op de wei, en wijst andere [paarden soms flink op hun plek, terwijl hij vroeger het laagst in de rangorde stond, maarja

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:29

Haha!

Als het te slecht weer is flikt Chub het zelfs om zelf terug naar haar stal te lopen Haha! de manege=eigenaar houdt er rekening mee en houdt tegenwoordig het hek dicht Lachen

Die Stinkertjes he!

Groetjes,
Jacqueline

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 20:37

Sox heeft vandaag dus overdag op stal gestaan i.v.m. de dazen/warmte. Ik ging er iets na 4-en naar toe om haar wat biks te geven en op het land te zetten. Wilde ze toch het land niet in! De buitenpaarden stonden ook allemaal te drammen voor de draad, helemaal lek gestoken door de dazen. Met ietwat ernstige drang kreeg ik haar dan het land wel in maar toen ging ze me helemaal na staan kijken met zo'n blik van "wat doe je me nu aan". Morgen zet ik haar wel na zessen in het land, dan staat ze dus lang op stal en echt ruim kuil krijgt ze daar ook niet. Lijkt me toch dat de verveling toeslaat alhoewel ze niet het enige paard is dat nu overdag binnengehouden wordt.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 17:28

Mijn Tink staat zomers ook 24/7 buiten. s'Winters staat ze overdag buiten', maar niet in de wei want daar is het gewoon te nat voor zodat de wei echt stukgelopen zou worden. Ik vind een Tinker ook zeker geen paard om hele dagen op stal te houden, eigenlijk geen enkel paard want ze horen gewoon zo veel mogelijk buiten. Ik heb echt medelijden met die paardjes van Albert V Huilen .

Vasthi is overigens heel makkelijk met andere paarden, mits die niet te dominant zijn want ze laat zich alle hoeken van de wei injagen..........

Naast het paleis van J. staan overigens wel een aantal jonge Tinkers, misschien kan die van jou daar bij Cheveyo???? Vasthi staat btw in Eemdijk, maar ik woon in de voortuin van J&B (Baarn).

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 20:53

Kwam ik om 6 uur bij de stal, hadden ze Sox al in het land gezet. Afspraken zijn daar moeilijk te maken, ze worden dus al na 2 dagen vergeten Boos!. De paarden binnen stonden lekker aan het kuil en Sox hebben ze natuurlijk zonder eten in het kale land gezet waar de andere buitenpaarden staan. Dazenland dus, alleen nog maar van dat hoge onkruid en ik zie sommige paarden magerder worden. Van de week zat er al een hangslot om de box met kuil en hooi, dus er zijn eigenaren die hun paard te mager vinden. En de stalpaarden krijgen slechts 2x per dag ruwvoer. De buitenpaarden niks, behalve nu onkruid dus, ik zie ze ook nooit eten als ik kom, ze staan maar voor de draad te hangen.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 00:11

is inderdaad een idee vasthi, volgens mij hoort dat landje bij een manege in dat buurtje daar. hoop dat er tegen die tijd nog een plekkie over is hihi.
lekker sox dat ze haar gewoon buiten zetten voor het tijdstip dat jij verzoekt, maar niet heus. kan je niet vragen om haar extra voer te geven dan? ze moeten toch genoeg energie uit hun voer kunnen halen?

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:02

Wat gaat het er vervelend aan toe op je stal Soxje, hebben de paardeneigenaren niet meer inspraak wat betreft het voeren, ik kan me voorstellen dat er paarden zijn die niet genoeg hebben aan slechts 2x per dag ruwvoer. Ik ben verwend wat betreft onze paarden, we hebben thuis zelf meer dan voldoende land, ruime boxen en binnenkort een (kleine) rijbak. Als ik sommige berichten over pensioenstallen lees, ben ik me er weer van bewust wat een luxe het is om zelf de ruimte te hebben om paarden bij huis te kunnen houden.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:06

Voordelen, de meeste zijn goudeerlijk en gaan voor je door het vuur als je ze eerlijk behandelt, ze kunnen er meestal wel tegen als je ze een tijdje gen beweging geeft, als ze maar naar buiten kunnen. Ze kunnen tegen een stootje en zijn wat steviger van bouw en de meeste hebben een bereconditie. En je hebt meestal wel bekijks.

- - - - - - - - - - - - - -

Ben het hier helemaal mee eens,
mn Tinker doet echt alles voor me..

Alleen als hij iets echt niet wil, zoo dan kan die behoorlijk sterk zijn.. Clown

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:19

Dit topic is uit augustus 2003. Oude topics hoeven niet meer omhoog gehaald te worden.

Ik plaats daarom een slotje.