Mustang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mawrr

Mustang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 20:36

Hey!

Al vanaf dat ik klein ben ben ik gek van die wilde Amerikaanse Mustangs.
Die je altijd in van die cowboy films ziet enzo, haha.
Maar ik vroeg me af of dat ras eigenlijk nog wel bestaat.
Zo ja, kun je ze dan kopen? En hoe duur zijn ze gemiddeld?
Anders wil ik er over een tijdje natuurlijk wel een kopen ;)
Dus, weet iemand het antwoord op mijn vraag/vragen?

kus,

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:34

ze bestaan nog wel ja, in amerika. Alleen volgens mij is het kopen ervan financieel bijna onmogelijk. tenminste het naar nederland halen kost geloof ik een godsvermogen.

gohya

Re: Mustang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:36

Ik vind ze ook heel erg mooi en idd. ze bestaan zeker nog.
In amerika lopen hele wilde kudde's rond.
Ik heb pas nog ergens gelezen over iemand die ook een mustang had gekocht en naar nederland had gehaald,maar wat de kosten zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:38

De echte Mustangs mogen niet worden geimporteerd. Ze bestaan nog steeds, maar worden op grote schaal uit de wildernis gevangen en mogen de rest van hun leven in de opvang slijten. Reden is dat het er te veel worden. Ze mogen niet worden afgemaakt, ze mogen worden geadopteerd, maar niet geexporteerd .

Er zijn wat privefokkers die met Mustangs aan het fokken zijn geslagen. Daar zou je eventueel een Mustang vandaan kunnen halen. Ik heb me laten vertellen dat er ook een Mustangfokker in Duitsland zit.

http://sleipnir.bokt.nl/forums/viewtopi ... &t=1297514

Edit: zie net in het bericht onder dat van mij dat er wel mogelijkheden zijn voor export van Mustangs, dit wist ik niet.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-07-10 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:44

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:58

Om je een indruk te geven hoe wild een Mustang is die uit de wildernis komt, en hoeveel tijd er in gaat zitten voordat je hem zover hebt, kun je op Youtube even kijken naar de filmpjes van de training van Ranger door Kitty Lauman:

http://www.youtube.com/watch?v=W0G3wzVy ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=cxNWwUaK ... re=related

voor de weken daarop moet je even verder kijken.

(week 8)

http://www.youtube.com/watch?v=caveOMyK ... re=related

Ranger en Kitty Lauman hebben meegedaan aan de Wild Mustang makeover competitie. Misschien zou je even kunnen googlen, je komt gegarandeerd meer info tegen.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 13:50

Cool, dat ze gewoon te koop zijn. Die website van europeanmustangproject heb ik ook bekeken, staat veel info op!
Ik snap alleen niet waarom mensen allemaal zo moeilijk doen over het exporteren van een Mustang?
Maar ja, als dat de wet is oke dan, :P
& Echt gaaf om te zien hoe ze die mustangs trainen. Ik had laatst ook op bokt een filmpje gezien over mustangs die werden getemd.
even zoeken,
http://sleipnir.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=6&t=1297514&

Misschien dat ik over een paar jaar wel een wil gaan kopen? hihi

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:47

Als ze er dan nog zijn...

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 21:00

Cassidy schreef:

Omdat? Er zijn veel te veel Mustangs daarom worden ze ook getemd, bekijk die filmpjes maar eens in die link in mijn vorige bericht.
En als ze gewoon door blijven fokken, want het blijft ook gewoon een ras, dan denk ik dat ze nog lang zullen bestaan, want dat doen alle andere rassen toch ook?
Ik denk dat het over een paar jaar zelfs makkelijker is geworden om ze te kopen en in Nederland te krijgen.

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:02

Ik vind ze prachtig!
Maar het lijkt me erg stressvol voor zo'n dier uit het wild,zeker voor de oudere paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:12

Mawrr schreef:
Cassidy schreef:

Omdat? Er zijn veel te veel Mustangs daarom worden ze ook getemd, bekijk die filmpjes maar eens in die link in mijn vorige bericht.
En als ze gewoon door blijven fokken, want het blijft ook gewoon een ras, dan denk ik dat ze nog lang zullen bestaan, want dat doen alle andere rassen toch ook?
Ik denk dat het over een paar jaar zelfs makkelijker is geworden om ze te kopen en in Nederland te krijgen.

Wat maakt een Mustang een Mustang? Toch zeker niet de bloedlijnen, want dat is een allegaartje. Een Mustang is wat hij is door het feit dat ze al jarenlang wild in de natuur leven. Dat ze gewend zijn om hun mannetje te staan in de natuur, bekend zijn met de gevaren die daar op de loer liggen. Dat ze weten hoe ze door een beekje moeten, dat ze de meest ontoegankelijke terreinen zonder problemen doorkomen, dat ze waarschuwen voor een Poema.
Haal een Mustang uit de natuur, fok er veulens mee en zet deze veulens op een farm met een weiland dat zo glad is als een biljartlaken, en je hebt een gewoon paard. Gevoelig voor been/peesblessures, niet bekend met rotsachtige terreinen, met poema's en andere dingen die ze in het wild tegenkomen.

Mocht je interesse hebben in een leuk leesboek over Mustangs, kan ik je het boek van Marguerite Henry: "Mustang, wild spirit of the west" aanbevelen. Of het vertaald is weet ik niet, maar het is een leuk boek om te lezen. En als je het verhaal leest over haar paardje Hobo, stel jezelf dan nog eens de vraag of Hobo dat paardje zou zijn geworden waar ze verliefd op is geworden als hij gewoon op een stal geboren was....

Fokkerij gaat de Mustang niet voor uitsterven bewaren. Het is de manier waarop hij opgroeit die het hem doet, en die meer en meer gaat verdwijnen...

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 09:57

Ja daar heb je gelijk in ;)
ik snap wat je bedoelt. Maar aangezien ik het op het moment veel te druk heb kan ik er nu geen kopen ):
we hebben er de ruimte er trouwens ook niet voor.
Helaas, dus misschien over een paar jaar als ze er idd nog zijn,

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:13

Cassidy schreef:
De echte Mustangs mogen niet worden geimporteerd. Ze bestaan nog steeds, maar worden op grote schaal uit de wildernis gevangen en mogen de rest van hun leven in de opvang slijten. Reden is dat het er te veel worden. Ze mogen niet worden afgemaakt, ze mogen worden geadopteerd, maar niet geexporteerd .

Het aantal mustangs stijgt niet zo veel maar het probleem is dat ze steeds minder ruimte krijgen omdat hun gebieden worden gebruikt voor landbouw of veeteeld.

Hun dichstbij staanden paardenverwanten zijn quarters en paints. Zij verwilderden soms en sloten zich aan bij kuddes mustangs of jonge mustang merries werden gevangen en gebruikt om ranchpaarden te kweken. Deze paarden zijn hier wel te koop.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:58

xSproetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:27

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:35

Die verdienen er goed aan dan, want mijn kennis uit de USA heeft haar ene Mustang gratis en de andere voor minder als 200 dollar gekocht

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 18:36

Sassy4barrel schreef:
Die verdienen er goed aan dan, want mijn kennis uit de USA heeft haar ene Mustang gratis en de andere voor minder als 200 dollar gekocht

zij wonen in de USA,maar het gaat om de transport naar NL.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:40

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:50

Het zou altijd nog eens een droom blijven om een mustang Buckskin hengst met een flinke bos manen te hebben <3

Hoe groot zijn ze eigenlijk gemiddeld

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:56

rond de 145 stokmaat volgens mij

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:04

Sassy4barrel schreef:
rond de 145 stokmaat volgens mij

Geluk dat ik een mini ben :')

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:15

is wel een mooie maat vind ik en ze zijn over het algemeen best grof gebouwd en aardig gespierd dus zien er niet klein uit :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:31

Ik zou inderdaad net om wat Cassidy zegt, een mustang niet hierheen halen. Je haalt het weg uit de vertrouwde omgeving en krijgt hier gewoon een normaal paard.. Zonde!

Overigens erg leuke filmpjes die geplaatst zijn! Beetje parelli als ik het zo zie?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:34

Als je met Parelli het fenomeen Natural Horsemanship bedoelt, ja, wat je op de filmpjes ziet is Natural Horsemanship. Parelli zelf gebruikt de Pole methode niet die we bij de filmpjes van Kitty Lauman zien.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:12

Uhm.. Nou ben ik niet zo van het geparelli en spul, maar met zo'n stof en dat aaien enzo deed een oud stalgenootje van me ook.. Alleen dat zo'n korte oranje stok. Ook met rare dingen eraan enzo.. Vond het er wel op lijken :).