(discussie) Gelderse paarden tegen over de tuigers...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunshine1

Berichten: 520
Geregistreerd: 24-01-05

(discussie) Gelderse paarden tegen over de tuigers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 21:03

Door een topic schoot me een discussie te binnen (zie de titel )
Wat zijn de overeenkomsten, en wat zijn de verschillen?

Sunshine1

Berichten: 520
Geregistreerd: 24-01-05

Re: (discussie) Gelderse paarden tegen over de tuigers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 16:54

iemand een idee?

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: (discussie) Gelderse paarden tegen over de tuigers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:23

weet niet, heb een 100%gelderse tuiger.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:27

een gelder tuiger is een tuiger uit gelderland
en een tuiger, komt over al vandaan, behalve gelderland?

nee een gelder, is echt gefokt, een andere tuiger, met verschillende rasse?
xxiezz

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: (discussie) Gelderse paarden tegen over de tuigers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 00:08

Volgens mijn man voeren tuigers hackney bloed, in hun afstamming. Bij gelderse is dat verboden.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:09

Eeehm dames? Een Gelderse Tuiger? Daar heb ik nou nog nooit van gehoord! Wel van een Gelderse hengst die ook bij de Tuigpaarden akkoord bevonden is voor de dekdienst.

Ik denk dat Tuigpaarden meer showpaarden zijn en dat de Gelderse echt multifunctioneel zijn en daardoor voor de wagen kunnen en onder het zadel.

scoobydoo

Berichten: 2269
Geregistreerd: 09-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:12

in mijn tuiger zit bijna alleen maar gelders bloed maar hoe dat nou precies allemaal zit ik heb geen idee

leonora2
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-05

Re: (discussie) Gelderse paarden tegen over de tuigers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:19

Een Gelders paard is iets veelzijdiger dan een tuigpaard. Iedereen kan zich voorstellen dat een tuigpaard met zijn bewegingen een ruiter hoog uit het zadel gooit. Kijk maar eens je komt zelden volbloedtuigers tegen in zowel de dressuur als de springsport. Wel als tweede generatie en die produkten doen het vaak best goed. Een Gelderse tuiger wordt zo genoemd om hij alleen klassiek Gelders of tuigpaardbloed voert en inderdaad geen hackneybloed. Hoewel de gemiddelde tuiger vaak beschikt over een sterk achterbeen, hebben ze zeker als er veel hackney in zit een 'heet' karakter en meestal een bijzonder slechte stap

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: (discussie) Gelderse paarden tegen over de tuigers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 01:32

[quote="Sfieke"]Een Gelderse Tuiger? Daar heb ik nou nog nooit van gehoord!

Dan heb je toch wat gemist. Er zijn er genoeg. Je mag bij de geboorte van een gelders paard, zelf kiezen of je het laat inschrijven bij het kwpn of bij het gelderse stamboek. (kwpn zou voordelen hebben, maar die weet ik even niet)

Dit kan natuurlijk niet bij een kwpn tuiger.

Onze tuiger is ingeschreven bij het kwpn, maar heeft alleen maar 100 % gelderse ouders, grootouders en overgrootouders. Dit staat op het papier vermeld.

Nou kan het zijn dat het geldersche ras, geen aparte tuigpaard afdeling hebben, bedenk ik me nu, daar ben ik niet mee bekend.

Het is dus een tuigpaard merrie uit 100% gelderse ouders.

Wil ik nog even zeggen, dat zij ook onder de man gereden word en echt bijna niet is uit te zitten, zo hoog gooit ze op.

pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: (discussie) Gelderse paarden tegen over de tuigers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:37

Is een beetje lastig uit te leggen eigenlijk.

Infeite Komen de tuigers en de moderne gelderse paarden uit de zelfde basis vandaan.

De tuigpaarden zijn gemoderniseerd met Hackney bloed
De moderne Gelderse zijn gemoderniseerd met Amor, Goudsmid en andere Duitse hengsten (olderburgers etc)

Nu heb je nog enkele Klassiek gelderse dekhengsten lopen (zo zal ik het maar noemen)
Bijvoorbeeld Bazuin. 100% echt gelders zonder inbreng van Amor, Goudsmis en andere moderniseerders.

Ook een voorbeeld was Ahoy. Deze klassiek gelderse hengst was eerst een goedgekeurd Tuigpaard en is later overgeschreven naar het Gelderse Stamboek.

Tegenwoordig zijn de tuigers meestal minimaal 25% hackney en de Gelderse paarden zijn meestal 25% tot meer % Duits.

(Mijn tuigpaard is 82% klassiek gelders en 18% hackney.)

Ik vind wel dat ze een onduidelijk beleid hebben tegenwoordig bij het Gelders

pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: (discussie) Gelderse paarden tegen over de tuigers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:38

santos schreef:
Sfieke schreef:
Een Gelderse Tuiger? Daar heb ik nou nog nooit van gehoord!

Dan heb je toch wat gemist. Er zijn er genoeg. Je mag bij de geboorte van een gelders paard, zelf kiezen of je het laat inschrijven bij het kwpn of bij het gelderse stamboek. (kwpn zou voordelen hebben, maar die weet ik even niet)

Dit kan natuurlijk niet bij een kwpn tuiger.

Onze tuiger is ingeschreven bij het kwpn, maar heeft alleen maar 100 % gelderse ouders, grootouders en overgrootouders. Dit staat op het papier vermeld.

Nou kan het zijn dat het geldersche ras, geen aparte tuigpaard afdeling hebben, bedenk ik me nu, daar ben ik niet mee bekend.

Het is dus een tuigpaard merrie uit 100% gelderse ouders.

Wil ik nog even zeggen, dat zij ook onder de man gereden word en echt bijna niet is uit te zitten, zo hoog gooit ze op.


Mischien kan je dit paard wel laten overschrijven naar het Gelders.

pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:40

Sfieke schreef:
Eeehm dames? Een Gelderse Tuiger? Daar heb ik nou nog nooit van gehoord! Wel van een Gelderse hengst die ook bij de Tuigpaarden akkoord bevonden is voor de dekdienst.

Ik denk dat Tuigpaarden meer showpaarden zijn en dat de Gelderse echt multifunctioneel zijn en daardoor voor de wagen kunnen en onder het zadel.


Ahoy en Koblenz zijn 2 voorbeelden

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:39

@sfieke, wij hebben een 100% gelderse merrie en raad eens... hetis nog een tuigpaard ook.

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:02

mijn veulen is (um) ik weet niet hoeveel gelders.. maar ik denk rond de 69%... Z'n vader is Bazuin (dus 100%) en zijn moeder is iets minder danhalf gelders (moeder is duits bloed doorheen gegooit, vader is Gregor van Uniform

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: (discussie) Gelderse paarden tegen over de tuigers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:41

ik weet het niet. ik ken een tuigermerrie die lijkt enorm qua bouw op een paard wat we een poosje op stal hadden alleen hij was een groninger(is er verschil tussen die en gelders?)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:32

sjonge sjonge zeg.

Dit is een gelders paard:

Afbeelding

Dit ook

Afbeelding

Dit is een KWPN tuigpaard

Afbeelding

Dit ook
Afbeelding

Dit is een groninger

Afbeelding

Beknopte uitleg zal ik proberen, weet niet of het helemaal historisch verantwoord is maar wie weet steekt iemand er wat van op.
Vroeger had je in nederland geldersen en groningers, boerenpaarden, die zijn in de omvorming naar rijpaard gekomen en gekruist met oa duitse paarden. Dat zijn de roots van onze KWPNers(voor wie de namen Ferro, De Sjiem, Cabochon, Ginus, Farrington bekend zijn, dat zijn paarden met veel gelders bloed) Je had 2 types geldersen, tuigtype en meer rijtype. De KWPN tuigers zijn (vaak)gekruist met hackney en inmiddels al generaties lang op hun tuigeigenschappen gefokt. Veel knieactie e.d. Er is ook nog een klein aantal fokkers die het basistype van de geldersen wilden behouden en dat zijn nu de gelderse paarden, dat is een type dus er kan ook wel eens wat hackney of rijpaardbloed in zitten. Ze hebben ook nog een tijd de naam basispaard gehad, omdat het allrounders zijn, zowel wat betreft dressuur, aangespannen, springen en fokkerij. De groningers waren echt bijna uitgestorven en daar is omstreeks 1980 een stamboek voor gekomen. Een groninger is ouderwetser van type dan een gelder, kortbeniger en met vlakkere gangen. Vaak ook kleiner.

Sites die het mss wat duidelijker maken:

www.kwpn.nl

www.gelderlanderhorse.com

www.hetgroningerpaard.nl

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:05

[***] schreef:
sjonge sjonge zeg.

Dit is een gelders paard:

Afbeelding

Dit ook

Afbeelding



dat 2e gelderse paard is Laurentz!! dat is de zoon van Bazuin, ik heb hem in t echt gezien, wat een PRACHTIG paard is dat zeg!! Het is de broer van mijn veulen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:42

De halfzus van mijn merrie is van Laurentz, lijkt veel op haar papa. Idd een erg leuke hengst.

pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: (discussie) Gelderse paarden tegen over de tuigers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 14:57

Wat denken jullie van deze dan als jullie de eerder geplaatste foto's bekeken hebben?

Gelders of Tuigpaard?

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:43

Dat is qua type een gelder, veel front en massa, plat kruis. Geen modern tuigpaard dus. Mss dat er nog wel wat gelders tuigpaard in zit, maar dan zou je hem moeten zien lopen. Op die ene foto lijkt hij me niet heel veel knieactie e.d. te hebben.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:59

Denk idd ook gelders.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: (discussie) Gelderse paarden tegen over de tuigers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 01:03


pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: (discussie) Gelderse paarden tegen over de tuigers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:32

santos schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=IRXUVDWR

Dit is dus de 100% gelderse tuiger waar ik het eerder over had. Schijnt ouderwets model te zijn.


Zeker zijn achterhand is klassiek/ouderwets
Het is wel makkelijk als je de staart in wil vlechten, je legt gewoon alles bovenop.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: (discussie) Gelderse paarden tegen over de tuigers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:49

nou, ze is nogal een pismerrie, dus laten we de staart maar lekker hangen, vangt het ergste op, ha, ha

_Jolien_

Berichten: 1199
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Drenthe

Re: (discussie) Gelderse paarden tegen over de tuigers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:00

Ik heb ook weer een apart geval....

Mijn paard haar vader is Fortissimo (gelders) en de moeder Judith (ook gelders). Je zou dus denken dat Marleen ingeschreven zou staan bij het gelderse categorie van het KWPN. Echter is dit niet het geval want de afstammelingen van Fortissimo konden zowel als gelders als tuigpaard ingeschreven worden.
Marleen is dus als tuigpaard ingeschreven, maar qua uiterlijk (en qua bloed) is ze echt wel 100% gelders!! haha... raar beest heb ik toch...

zie profiel voor foto's van mijn aparte geval...