Koudbloeden (algemeen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koia

Koudbloeden (algemeen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 22:42

Ik zit nog maar pas op bokt dus excuseer me a.u.b. als ik iets over het hoofd heb gezien. (moet eerlijk zeggen dat ik na 10 zoek pagina's opgegeven heb :o )

Na het forum een beetje te hebben doorgelezen leek het me of niet veel mensen echt veel hebben met de (zwaardere) koudbloeden. Ikzelf ben helemaal dol op koudbloeden,hoe groter,ronder,grover hoe beter.
Nou heb ik al een aantal jaar geen paard meer gereden door een aantal nare dingen die zijn voorgevallen op de rijschool waar ik toen zat (was iets van 14/15 in die tijd en was min of meer weggewerkt door een vast clubbie meiden toen) en eigenlijk vanaf dat punt geen contact meer met paarden,in een klap de 'paardenwereld' uitgerold zeg maar. Al die jaren heb ik het paardrijden wel onwijs gemist en ik wil ook zeker weer beginnen met rijden zeer binnenkort. Afin,long story short, het meeste dat ik dus van paarden wist ben ik een beetje vergeten (niet dat ik toen een expert was ofzo maar goed),ik weet dus niet zeker meer of fjorden nou tot de koudbloeden behoren of niet,lach me niet uit alsjeblief hehe. Maar goed om even op het onderwerp terug te komen,ik heb helaas nooit het genoegen gehad om op andere koudbloeden behalve fjorden en tinkers gereden te hebben,maar van alle paarden waar ik ooit op heb gereden voelde ik me toch het meeste thuis op de koudbloedjes. Niet alleen voelt het voor mijn gevoel beter om een lekkere breed en stevig paard onder me te hebben maar ook hun rustige no nonsense karakter spreekt me erg aan (zo ben ik zelf namelijk ook). Ik zou graag wat ervaringen horen/uitwisselen met mensen die zelf ervaring hebben met koudbloeden en vooral de grotere types zoals shires en clydesdales (die vind ik echt geweldig),vertel me alsjeblieft meer over het karakter van deze paarden,hoe jullie ze in levende lijve ervaren,ik wil werkelijk alle details weten <3
Mijn grootste droom is om ooit in de toekomst zo'n gentle giant aan te schaffen maar voor die tijd wil ik natuurlijk zoveel mogelijk over ze te weten komen (en weer beginnen met paardrijlessen natuurlijk)

Alvast bedankt!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:50

Hallo, ik vind zelf de koubloedige paarden ook het leukst <3 Zelf heb ik tinkers gehad en friezen.
Ik heb nu nog 1 friese ruin maar die is in zijn hoofd helaas alles behalve koudbloedig. Snel schrikkerig afgeleid ect.
Dus niet alle koudbloedjes zijn even makkelijk. Zelf ben ik momenteel helemaal gek van het Noordzweedse paard.
Die zijn ook zooooow ontzettend leuk <3 Zo eentje komt er echt nog eens. Helaas is het aanbod momenteel nogal beperkt.

Soraya85

Re: Koudbloeden (algemeen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:04

Hallo :)

Ik hou ook van grote, grove paarden. Mijn eerste paard was een halflinger. Stiekem droomde ik al een tijdje van een Shire, en die heb ik nu!!!
Een geweldige merrie, ze is onwijs lief, precies zoals de karakteromschrijving van de gemiddelde shire is.
Vraag maar wat je wilt weten, ik zal kijken of ik kan antwoorden.
Daarnaast heb ik ook nog twee minishets, die zijn ook echt super lief!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:16

Misschien KoudbloedKim even PB'en? Die heeft geen Shire of Clydesdale, maar wel een gave koudbloed en die kan je wel vertellen dat niet alle koudbloeden koel in het koppie zijn ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:17

Claudia78 schreef:
Hallo, ik vind zelf de koubloedige paarden ook het leukst <3 Zelf heb ik tinkers gehad en friezen.
Ik heb nu nog 1 friese ruin maar die is in zijn hoofd helaas alles behalve koudbloedig. Snel schrikkerig afgeleid ect.
Dus niet alle koudbloedjes zijn even makkelijk. Zelf ben ik momenteel helemaal gek van het Noordzweedse paard.
Die zijn ook zooooow ontzettend leuk <3 Zo eentje komt er echt nog eens. Helaas is het aanbod momenteel nogal beperkt.

Maar een fries is dan ook geen koudbloed.

Goed buiten dat vind ik zo'n lekker stevige belse knol echt wel machtig mooi. Nooit op gereden maar lijkt me geweldig gevoel.
Voor de rest kan ik je niet helpen.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 23:27

Ik heb het waarschijnlijk mis maar ik heb altijd het idee gehad dat friezen over het algemeen toch vuriger zijn dan andere koudbloeden?
Ze zijn wel helemaal fantastisch om te zien,maar mij toch net iets te rank :) of misschien heb ik teveel 'luxe' modellen gezien haha.

Toen ik nog fanatiek paardreed ook veel op haflingers gereden,ik kan me nog wel herinneren dat ze heel comfortabel reden :)

Helaas nog nooit een Shire in het echt gezien maar als ik de algemene karakter eigenschappen lees en gewoon het totaalplaatje zie dan denk ik bij mezelf 'dit pást gewoon bij me'. Ik ben niet zo van de paarden die zich over alles opwinden en van alles schrikken,zo ben ik zelf ook niet :z Natuurlijk moeilijk te zeggen zonder ze in het echt meegemaakt te hebben daarom wil ik echt alles weten wat je over je shire kwijt wil. Hoe ging het bijvoorbeeld met de aanschaf (ik hoor graag het hele verhaal! ben erg nieuwsgierig),had je al eerder op shires gereden of andere ervaring met ze? Hoe is je merrie op stal,naar jou toe en buiten?
In mijn droombeeld zie ik mezelf vooral veel buitenrijden,erg recreatief zal ik maar zeggen,lekker door het bos ploegen,gezellig tutten ect (klinkt vast erg mutserig haha)

Natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk,hoe staat het met de kosten van voer en de hoefsmid? Het is natuurlijk wel een reus :)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:30

Ik heb een tinker die denkt dat ze een arabier is? Telt dat ook?

In ons geval ben ik er nagenoeg hetzelfde aan kwijt qua voer als aan mijn arabier. Ze krijgen eigenlijk alleen maar hooi. Heel veel hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:36

Koudbloeden trekken mij ook meer aan. :j Alhoewel ik soms ook héle gave warmbloeden voorbij zie komen.

Ik heb zelf ook een 'grotere koudbloed'..
Afbeelding

Maar laat je niet misleiden door de verhaaltjes dat ze super lief, super braaf en super sloom zijn, want dan kom je echt van een koude kermis thuis. :)
Het kost vaak heel veel energie en tijd om zo'n paard voor je te winnen, omdat ze over het algemeen een erg eenkennig en in zich zelf gekeerd karakter hebben.
Maar als je dat er voor over hebt, heb je een top paard!! :))

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 00:16

Wat een prachtpaard <3 echt een beauty,dit noem ik nou een écht paard. Dat slanke breekbare is echt niet mijn ding,ongeacht hoe mooi.
Natuurlijk kan je elk koudbloedig paard niet over een kam scheren maar als ik kijk naar de karakter eigenschappen over het algemeen vind ik het toch erg bij me passen.
Paarden zijn natuurlijk geen robots en er mag (graag zelfs?) ook zeker een beetje leven in zitten! al heb ik koudbloeden nooit als sloom of sukkelig gezien maar dat is mijn persoonlijke mening :) Elk paard kan ondeugend zijn en kuren vertonen,net als bij mensen verschilt de persoonlijkheid per paard ongeacht het ras. Ik kan het heel moeilijk onder woorden brengen maar ik vind ze gewoon super. Misschien klink ik nu echt als een (vergeef me,maar ik heb de term meerdere malen op het forum zien rondzweven toen ik stiekem topics aan het lezen was voordat ik me had geregistreerd en ik vond het wel treffend ;) ) penny meisje,maar ik begrijp volkomen dat het niet alleen maar rozengeur en manenschijn is. Wou ik wel even kwijt om misverstanden te voorkomen :)
Ik zou graag een keer zo'n paard in het echt meemaken. Nou heb ik na wat zoeken deze site gevonden: http://www.bigfieldshires.nl/ dus ik dacht,misschien wel een leuk idee om eens een keer te doen

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 00:33

Dat is de site van Dapper hier op bokt. Klinkt inderdaad erg gaaf! Ik wil het ook nog een keer gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 00:34

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:09

Toen ik opzoek was naar mijn eerste paard, had ik een oogje op een Shire, Samson. Bokker, Dapper was mij voor en heeft hem gekocht. Ooit wil ik nog eens bij haar een buitenrit op hem maken.
Ik heb nu een merrie, Sarah ze is 1.84. Ik heb haar gevonden via het forum heavy horses (net zo iets als bokt). Er staat daar trouwens nu een geweldig mooi trekpaard te koop; Peer.
Ik had net als jij nog nooit een shire in het echt gezien, voor ik ging kijken om haar te kopen. Maar de omschrijving, de verhalen en vooral de beelden; dit is het paard wat bij mij past.
Toen ik voor het eerst ging kijken bij Sarah (www.shire.be), kwamen we in een stal vol met Shires. Het eerst wat mij opvoel, het hoofd is zo groot! Maar heeft zo'n rustige uitstraling. Toen ze de stal uit kwam, waren de enorme hoeven het volgende waar ik mij over verbaasde. Ze mocht de trailer in, om een stukje verderop een andere shire op te halen die we gingen aanspannen. Zo kon ik een buitenrit maken, terwijl eigenaar en vriend mee reden. Tijdens het opzadelen was ze wat weibelig, het was dan ook al even geleden dat ze bereden was. Ik had stiekem wel even zo iets van, oeps... wil ik dit wel, zo groot!
Met een voetjes kwam ik erop... daar zat ik! Heerlijk, het voelde goed! We gingen gelijk de straat op. Na een buitenrit van ruim 2 uur, wist ik het... dit is mijn paard!
Een week later werd ze naar nederland gebracht, en nu staat ze bij mij! Ik heb enorm veel plezier van haar!
Een paar dingen waar je vooraf wel even goed over na moet denken:
- hoefsmid niet iedere hoefsmid bekapt shires. En al helemaal niet uit de hand. gelukkig heb ik een smid die wel shires bekapt op voorwaarde dat ze zelfstandig voetjes geven en niet hangen. Gelukkig is mijn shire keurig opgevoed. Achter is het voor mijn (vrouwelijke) smid wel zwaar, dus dan houden we het soms wel samen vast.
- Voeding: zo sober mogelijk, hooi hooi hooi! Ik heb baaltjes van 20-23kg. Ze krijgt er 1 per dag! Daarnaast krijgt ze wel eens wat brok/musli voor de lekker. Appel, wortel, broodje.
- Harnagement: het vinden van een goed passend zadel, hoofdstel, halster is allemaal wat lastiger! Het is vaak allemaal net te klein, je moet vaak net nog even iets aanpassen.
- Op je tenen staan: ik heb het 2 weken geleden mogen ondervinden, als een gewoon paard op je tenen gaat staan ben je niet blij, maar Sarah heeft mijn voet lichtjes aangetikt... ik dacht echt dat het het einde van mijn voet was. Gelukkig gaat het iedere dag beter... maar het is minimaal een maandje pauze!
- Mok: ze zijn erg mok gevoelig, ze hebben enorme sokken en daar gaat heel wat onder zitten. Als ze buiten staan, moet je een goede droge wei hebben! Met plekken waar ze echt altijd droog kunnen staan, bv tegels. Kies je ervoor om ze op stal te zetten, dan zul je het met een 3x3 box echt niet redden. 4x4 is al krap! En je zult het ivm de mok misschien net iets vaker moeten verschonen, ze mesten en plassen dan doorgaans ook meer dan een 'gewoon' paard.
- ze zijn rustig en lief, maar zeker geen sulletjes! Ook deze paarden moet je goed opvoeden, consequent voor zijn!
- Sarah vindt het toevallig wel lekker om te kroelen, poetsen en knuffelen, maar ivm de grote soms wel lastig.
- Bekijks: je moet er wel van houden om altijd aangesproken te worden op straat. Mensen willen altijd weten wat voor ras het is, hoe groot ze is. En je hoort vaak hetzelfde... die is groot!
- Klein wereldje: het wereldje van de shires is vrij klein, het is een beetje ons kent ons.. ;)

Mijn shire is een allermans vriend, ze zal nooit kwaad tegen je doen. Maar ik he toch echt wel een speciale band met haar, en die bouw ik echt nog iedere dag op. Daar moet je hard voor werken, met een handje brok ben je er niet! Daar gaat echt tijd in zitten, uren samen zijn! Ik probeer iedere week minimaal 4 uur (2x2 uur) met haar te wandelen, gewoon aan een halster. We kletsen heel wat af onderweg, hihi

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:13

waar woon je eigenlijk ts? misschien kun je eens bij iemand een kijkje nemen?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:09

IK ga helemaal mee met KBK, ze zijn lang niet allemaal rustig en meewerkend. :D Nou hebben Tien en ik miss wel de grootste trekpaard-draken, maar over het algemeen hebben de brave paarden ook nog een flinke dosis temperament!

Grote koudbloeden vragen ook wel wat meer van je faciliteiten, gelukkig heeft de mijne veel respect voor stroom, maar er zijn er ook die overal doorheen duwen. Duwen en schuren is sowieso lastig, gelukkig doet meneer dat hier graag aan een paar stevige bomen die in het land staan. Het zijn geen paarden voor beginnende paardenhouders, laat ik het zo zeggen! :Y)

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:17

ik heb een Noriker koudbloed . In Nederland zijn er niet veel van. Hij word dressuurmatig gereden, buitenritjes en voor de kar. Maar een koudbloed is niet altijd koud die van mij is echt wel een druk baasje . Niet elke dag en zo. Vergis je dus niet dat een koudbloed rustig is. Hij is wel cool voor alles buiten, zoals verkeer maakt niet uit wat, vuurwerk ook geen probleem. Onder het zadel goed voorwaarts. Met omgang super braaf.
Mijn vriendin heeft een clydesdale, Vriendelijk paard ook in de omgang maar kan ook druk zijn met rijden. Ook die van haar is betuig, ze rijd er mee buiten en ook dresuurmatig.

Dus koudbloed paarden zijn niet altijd rustig van aard hoor. Alleen het goedmoedige en het nerveuse is er niet. Ze vinden alles best om te doen zijn er ook bereid voor en natuurlijk ontzettende knuffels. Maar enige conequentie is wel vereist anders duwen ze je om enzo.

als je meer vragen hebt dan hoor ik dat wel.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 15:29

Bedankt voor alle antwoorden :)
Ik denk (weet het eigenlijk wel zeker) dat je voor elk paard moeite moet doen om echt een band op te bouwen,zoiets is niet in een week gebeurd. Misschien heb ik mezelf niet zo goed verwoordt,ik was zeker niet in de waan dat alle koudbloeden slome trage paarden zijn waar maar wat mee aangeklungeld kan worden,dus excuses als het zo is overgekomen :)
Mijn droom om ooit nog eens zelf een koudbloed te hebben is ook een 'ergens in de toekomst' verhaal. Ik heb ongeveer 4 jaar paardgereden voordat ik er mee stopte,dus erg veel ervaring had ik niet en na al die jaren niets gedaan te hebben zie ik mezelf ook als een ultieme beginner. Zoals ik al zei wil ik zeer binnenkort weer lessen gaan nemen dus het eigen paard verhaal is nog jaren weg ;) maar altijd handig om zoveel mogelijk informatie op te doen.

Dank je soraya voor je verhaal ik vind het altijd leuk om ervaringen van paardenbezitters te horen over hoe ze aan hun paard zijn gekomen. Een hoefsmid vinden die zo'n enorm paard kan bekappen lijkt me wel lastig,ik had wel ergens op het forum een soort metalen kooi gezien waar het paard in werd vastgezet speciaal voor koudbloeden,volgens mij was het een post van kim,maar ik denk niet dat veel smid's zo'n ding bij zich hebben.

Ik woon trouwens in Noord Holland (Haarlem)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:46

Er zijn wel Trekpaarden die superbraaf zijn, zoals Fleur van Jaan81 hier op Bokt.
Dat is een al wat oudere merrie. :j

Ik heb nooit last gehad om een hoefsmid met bekapstal te vinden!
Sommige hoefsmeden komen in het hele land, die van mij volgens mij ook.

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:07

Heb even niet het hele topic gelezen (krap in de tijd) maar even een sneller reactie:

Brave koudbloeden genoeg, hete ook! Er zijn ook speciale "grote paarden fora": Shire Horses Forum, trekpaardenforum en het Heavy Horse forum. Laat je goed informeren over hoe en wat, maar een rit bij Big fields kan ik je van harte aanraden!!! Deierkurf hier op Bokt doet dacht ik ook ritten met Tinkers en Shire's. Veel plezier terug bij de paarden!

Burgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:59

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:04

Ik heb een haflinger: http://i48.tinypic.com/mmr6t2.jpg
Ouderwets model om te zien, maar niet qua karakter. Het is nogal een heethoofd, werkt graag, wordt vervelend als hij vakantie krijgt (zoals nu, want ik ben geopereerd) en is zeer eenkennig.

Heerlijk! Want qua karakter heb ik liever een warmbloed. Werkwillig, fel, heet op zijn tijd. Maar qua postuur het liefst een koudbloed. Het mooie is dat hij ondanks het hete wel het nuchtere van een koudbloed heeft :D
Buitenrijden is geen probleem. Hij vindt alles wel spannend of interessant, maar fokt zich niet onnodig op.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 21:58

Ik heb gelezen over drumhorses en dat lijken me ook wel interessante paarden. Tinkers zijn me eigenlijk iets te klein,ik ben 1.75m en ik vind het er een beetje vreemd uitzien als mijn voeten er een mega end onderuit steken,hetzelfde geld eigenlijk ook voor fjorden en haflingers (leuke paarden hoor,niks mis mee maar voor mij gewoon een maatje te klein). Nou hoorde ik dat er ook grotere tinkers zijn maar erg veel verstand van verschillende tinker types heb ik niet. Drumhorses zijn toch tinkers die met grotere koudbloeden zijn gekruist?
Zelf ben ik niet zo dol op hete paarden,vind het eigenlijk best irritant als een paard zich over het minste of geringste opwind en kompleet hysterisch wordt van niks. Werkwillig vind ik weer een ander verhaal, een werkwillig paard hoeft niet perse een heethoofd te zijn in mijn opinie :)
Daarbij komt dat ik koudbloeden gewoon echt comfortabeler vind rijden,heb ik echt het gevoel dat ik wat onder me heb,lekker solide,bij warmbloeden krijg ik vaak het gevoel dat ze zo 'breekbaar' zijn en dat vind ik gewoon niet prettig. De een heeft liever een ferrari,de ander een legertank ;) geef mij maar een legertank haha.

Mooi stevig paardje trouwens amanda :) !

En bedankt voor alle links! Ik ga binnenkort eens kijken op de koudbloed fora

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:07

Ik heb een tinker van 1.57. Zelf ben ik 1.75. Gaat perfect hoor!!

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 22:13

Burgje schreef:
Kijk anders even op http://www.gorgeoushorsestables.com
Deze mensen hebben drumhorses en een machtige clydesdale!
succes.

Net even gekeken maar het lijkt me meer een dekservice (of hoe je dat ook noemt :+ ),ik kon verder weinig tot geen informatie vinden over het karakter van drum horses ofdat ze ook drumhorses verkopen?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:16

Wij hebben een zoon van de merrie van LovingTweety, is ook geen kleintje.1m65
En over 3 weken komt er een van rond de 1.60 bij
Zelf ben ik 1m82 en dat kan prima, steek er net niet onderuit

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:20

Als je een echt groot paard zoekt, moet je eens bij Lugtenburg in Hellevoetsluis gaan kijken. Ik heb mijn trekpaard bij hun gekocht. Hij is net 3 jaar geworden en nu al 1,79 m.
Zij hebben alleen maar grote trekpaarden.