wie kent allemaal de paint horse??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 17:13

jeddah"]
De Quarter heeft nooit met Tobiano's gefokt, dus alles wat Tobiano is, of dat in de lijnen heeft, is bloed wat bij de Quarter gewoon (haast)niet voorkomt.
[/quote]
Helemaal waar! Dat maakt een eventuele samenvoeging natuurlijk ook zo gecompliceerd.

[quote="Jeddah"]
Ik ben er ook voor, waarom niet, waarom moeilijk doen en waarom revaliteit tussen twee bijna gelijke stamboeken, die kwa regels, buiten kleuren en aftekeningen, bijna gelijk zijn???
[/quote]
Precies! Het is zo'n geneuzel op deze manier.

[quote="Jeddah schreef:
want dan zou je ook solid x solid kunnen doen, en zou de kleur dan niet misschien langzaam minder worden, terwijl dat juist de Paint van andere rassen onderscheidt?

Daar heb je gelijk in. Dat is niet het doel van het Paint stamboek. Zucht ... komen we toch weer terug op dat gemengde stamboek Vork ...

rooz

Berichten: 685
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 21:59

Ik heb altijd gehoord dat de paint is ontstaan uit de Quarter en dat hoorde ik van mensen die zelf een paar quarters hebben maar ik vind dat de 2 stamboeken bij elkaar gevoegd moeten worden want zoveel verschillen ze niet van elkaar alleen de kleur want elke bont geboren quarter word toch als een paint gezien? of ben ik nou gek?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:11

rooz schreef:
Ik heb altijd gehoord dat de paint is ontstaan uit de Quarter en dat hoorde ik van mensen die zelf een paar quarters hebben maar ik vind dat de 2 stamboeken bij elkaar gevoegd moeten worden want zoveel verschillen ze niet van elkaar alleen de kleur want elke bont geboren quarter word toch als een paint gezien? of ben ik nou gek?


Zoals ik hier boven schreef:
"Wat dezelfde bloed voering betreft, klopt dat niet helemaal. De Quarter heeft er altijd voor gekozen om geen bonte paarden te hebben. Toe de Paint ontstond zijn er veel bonte paarden van onbekende bloedvoering ingeschreven in het stamboek, vooral veel Tobiano's. De Quarter heeft nooit met Tobiano's gefokt, dus alles wat Tobiano is, of dat in de lijnen heeft, is bloed wat bij de Quarter gewoon (haast)niet voorkomt. Bij Paints kom je ook eerder een "unknown" tegen in de stamboom dan bij Quarters. De Quarters zijn dus ook al verder met het fokken met paarden waarvan de stamboom meer generaties terug nog bekend is dan de Paints. "

Dus, nee, de Paint is niet in zijn geheel uit de Quarter "ontstaan". Mijn solid Paint heeft een lijn van Tobiano-bonte paarden die echt niet terug gaat op de Quarter.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:14

rooz schreef:
Ik heb altijd gehoord dat de paint is ontstaan uit de Quarter en dat hoorde ik van mensen die zelf een paar quarters hebben maar ik vind dat de 2 stamboeken bij elkaar gevoegd moeten worden want zoveel verschillen ze niet van elkaar alleen de kleur want elke bont geboren quarter word toch als een paint gezien? of ben ik nou gek?


Dat de American Quarter Horse Association werd opgericht werden paarden met teveel wit op de vacht uit de registry geweerd. Dus om te zeggen dat het Paint Horse uit de Quarter is ontstaan is dus een beetje kort door de bocht. De Paint horse liefhebbers hebben na verloop van tijd zelf een eigen registy opgericht voor de paarden die door de AQHA niet in de registry worden opgenomen. Daarbij hebben ze ook nog andere rassen toegelaten die gevlekte vacht toonden. Het Tobiano gen is een dominant gen, in tegenstelling tot het Overo gen. Als een paard Tobiano is, dan is een van de ouders Tobiano geweest. Het slaat namelijk nooit een generatie over.

Dat het overo gen in het Quarter ras voorkomt, is bekend. Soms wordt het zo minimaal wordt getoond dat je het over het hoofd kunt zien. Kunnen vier hoge witte benen en een brede bles niet ook een minieme uiting van het gen zijn?

De AQHA begint nu een beetje aan zijn witregel te sleutelen, maar dat ook omdat er ontzettend veel paarden buiten de registry vallen. Maar op het laatste congres is geopperd om crop out Quarters in de AQHA op te nemen. Dit voorstel werd unaniem aangenomen, en is uiteindelijk door de board of directors afgewezen. Het had anders allemaal erg verwarrend geworden. Gevlekte Quarters en Solid Paints.

Nee, ik zie beide registries niet in een grote registry onder gebracht worden. De APHA zou er niets op tegen hebben, maar de AQHA wel....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:25

Trouwens is de AQHA ook niet altijd even consequent geweest met het toelaten van gevlekte paarden. Vroeger bestond er namelijk naast de AQHA ook de American Quarter Racing Association. Deze accepteerde wel paarden met teveel wit. Beide Associations zijn op een gegeven moment gefuseerd en alle paarden (ook degenen met teveel wit) werden opgenomen in de AQHA. Er werd mee gefokt en om de zoveel tijd dook er weer eens een crop out op.

Trouwens, de AQHA werd opgericht in 1940, de APHA in 1961.

Een heel interessant boek over de geschiedenis van "The American Paint Horse" is dit :

The American Paint Horse van Glynn W. Haynes

http://search.barnesandnoble.com/bookse ... 1440&itm=2

Ik kan het iedereen aanbevelen die geinteresseerd is in de geschiedenis van de Paint.

ankyy

Berichten: 479
Geregistreerd: 05-01-07
Woonplaats: Thuis

Re: wie kent allemaal de paint horse??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:45

tuurlijk ken ik ze! Haha! vind ze alleen niet zo super leuk.. Knipoog

Caitlin94
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-01-07

Re: wie kent allemaal de paint horse??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:50

Ik ken ze wel, mooie beesten, ook die maanogen.
Maar geef mij maar een Dartmoorpony Bloos

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: wie kent allemaal de paint horse??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:53

Yup ik ken ze, een van mijn favorassen Knipoog
Binnenkort staat de overo paintmerrie uit mijn profiel bij mij op stal Go jij! Go jij!

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re: wie kent allemaal de paint horse??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:54

Lovers Vlieft, en dan vooral sorrel overo met véél wit en 2 blauwe ogen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wie kent allemaal de paint horse??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:05

HEEEEL Oud topic.....

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: wie kent allemaal de paint horse??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:06

haha heel niet in de gaten gehad Knipoog.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Re: wie kent allemaal de paint horse??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:51

Een slotje dan maar Knipoog