Merens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slechtvalk

Merens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 18:23

Wij zijn een gezin met een passie voor ruitersport. De kogel is door de kerk en wij overwegen de aanschaf van een pony voor het gezin. Na wat surfwerk ben ik uit interesse eens terechtgekomen bij het Franse ras de Merens. Viel persoonlijk erg op het uiterlijk van dit ras, robust maar trots. Zo ontstaan er enkele vragen in je hoofd.
- Is dit ras geschikt om ook wat zwaardere volwassenen te dragen (85 kilo)
- Hoe is het algemene karakter (verschilt uiteraard per individu)
- Zijn ze ook geschikt voor kinderen ?
- Zijn er veel rasspecifieke problemen als bijvoorbeeld zomerexceem ?
- Zijn er in Nederland/ Belgie betrouwbare adressen om een Merens te bekomen (heb weinig zin om er zelf eentje te importeren)
- Wat zijn ongeveer (bij benadering) de richtprijzen voor een mooi gebouwde en ingereden ruin of merrie vanaf een jaar of 6
- Hoor dat er veel wordt gerommeld met papieren, waar moet ik specifiek op letten ?
- Is dit ras ook geschikt voor lange dagtochten ?
- Mijn vrouw is vij lang (1.85) is dit ras door brede rug toch goed voor haar te berijden ?
- Zouden jullie wat pics willen posten van jullie Merens is altijd leuk

Een hoop vragen maar misschien kan iemand mij wat meer info geven.
Bij voorbaat dank

Rob

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:56

Slechtvalk schreef:
Wij zijn een gezin met een passie voor ruitersport. De kogel is door de kerk en wij overwegen de aanschaf van een pony voor het gezin. Na wat surfwerk ben ik uit interesse eens terechtgekomen bij het Franse ras de Merens. Viel persoonlijk erg op het uiterlijk van dit ras, robust maar trots. Zo ontstaan er enkele vragen in je hoofd.
- Is dit ras geschikt om ook wat zwaardere volwassenen te dragen (85 kilo)
vaak wel, maar dit hangt ook wel een beetje van het paard zelf af, is het een luxe gebouwde merens of het lekkere klassieke zware type
- Hoe is het algemene karakter (verschilt uiteraard per individu)
Karakter is over het algemeen genomen koel, rustig en betrouwbaar
- Zijn ze ook geschikt voor kinderen ?
kwa karakter zeker maar houd er rekening mee dat het een koudbloed is en blijft en dus soms (te) sterk kan zijn voor (jongere) kinderen
niet meer dan bij andere rassen
- Zijn er in Nederland/ Belgie betrouwbare adressen om een Merens te bekomen (heb weinig zin om er zelf eentje te importeren)
Kijk eens op de nederlandse en belgische stamboeksite's deze hebben beide een verkooplijst. Echt grote 'merensstallen' zijn er in nederland niet. Ik wil je wel een paar adressen via pb geven, waarvan ik een merens te koop weet
- Wat zijn ongeveer (bij benadering) de richtprijzen voor een mooi gebouwde en ingereden ruin of merrie vanaf een jaar of 6
Het geen u zoekt wordt nogal eens veel geld voor gevraagd, denk aan bedragen zo om en nabij de 3500 tot 4000 euro, en waarom? omdat er weinig merens in nederland/belgie zijn en hierdoor de vraag naar een dergelijk dier, dus gereden, braaf, mooi en niet te oud groot is maar het aanbod zeer beperkt.
- Hoor dat er veel wordt gerommeld met papieren, waar moet ik specifiek op letten ?
Dat er in het papier zeer duidelijk staat vermeld: cheval de merens of als studBook: livre du poney ariegeois de merens (bij frans papier)
Zeker, mits getrained uiteraard!
- Mijn vrouw is vij lang (1.85) is dit ras door brede rug toch goed voor haar te berijden ?
In mijn ogen wel
Voor foto's kijk eens in mijn profiel of in het HKtopic van de merens hier op bokt, of op het merensforum
Een hoop vragen maar misschien kan iemand mij wat meer info geven.
Bij voorbaat dank

Rob

Ik hoop dat uw vragen zo iets zijn beantwoord

Slechtvalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 10:28

Ingrid hartelijk bedankt voor je info.

Antics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:01

Wat een leuke keus zeg! Ik vind de Mérens zelf ook heel gaaf!

Is dit ras geschikt om ook wat zwaardere volwassenen te dragen (85 kilo)
Ligt aan de bouw. Volgens mij werd dat hier boven alk gezegd?
- Hoe is het algemene karakter (verschilt uiteraard per individu)De Merens is een hard, kalm en bedachtzaam paard met veel uithoudingsvermogen.
- Zijn ze ook geschikt voor kinderen ?Ja! Maar ze zijn wel heel sterk, maar het kan zeker wel.
Moet je natuurlijk wel eentje hebben die niet heel druk is.
Nee, dat valt wel mee!
Ja, maar dan moet je even googelen. Op verschillende sites heb ik ze wel zien staan, maar dat zijn meer sites zoals marktplaats.
Uhm, voor eentje die jij wil ongeveer 3500-4500
Als koper moet je er op letten dat de Mérens officiële papieren heeft, anders is het gewoon een zwarte pony.
Omdat de Mérens vrij duur is, moet je voorzichtig zijn. De verklaring van een verkoper dat het aangeboden paard een Mérens zonder papieren is of kruising met een Mérens, is vaak het doel om de prijs omhoog te drijven.
Als je overweegt om een paard uit Frankrijk te kopen, zelf of via een handelaar, let er dan op dat het paard gevalideerd is. Dit betekent dat op blz. 3 van het paspoort een stempel van de SIRE moet staan in het ronde vakje. Dit is verplicht als er een paard de grens over gaat, maar er glipt er nog wel eens een tussen door.
Ik vind zeker van wel! Ik las het ook net op internet, dat ze daar heel geschikt voor zijn!
Kan geen kwaad.

Ik heb zelf geen Mérens, maar hier wat plaatjes, net een kleine fries ;) :

http://www.merensbelgium.be/images/miniacc/a.jpg

http://www.merens.ch/images/MR2K4691.jpg

http://www.ariege.com/elevage-merens/img/main.jpg

http://communities.zeelandnet.nl/data/s ... merens.jpg

http://www.expertpagina.nl/paginas/frie ... merens.jpg

Ik heb een goede site voor je! Uit belgië en ze verkopen Mérensjes.
kijk daar maar even op! :D

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dnl

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:27

Check voor foto's van mijn Merens het blog in m'n onderschrift, net een fotoshoot laten doen, even doorschrollen/bladeren naar oktober. Ook in mei (even gechecked, 21 mei) staat ergens een fotoshoot op de zandverstuiving.

Ik heb nu sinds ruim een jaar een Merens. Mijne is door trauma niet representatief voor het ras qua karakter. Wel denk ik dat het vasthoudende karakter wat de mijne heeft, en de ongelovelijke zelfbeheersing maar ook het wat 'stugge' toch wel 'rastypisch' te noemen is. Merens gaan voor je door het voor, maar je moet ze wel eerst voor je winnen... dat idee.
De mijne is echter wel zeer representatief (heb ik me laten vertellen ;) ) qua bouw van het oud type. Houdt er daarbij rekening mee dat er ook aardig wat Merens zijn met een vrij tot behoorlijk korte rug en dat een zadel aanschaffen dan dus wat lastiger kan zijn, zeker als je voor jezelf ook nog een wat grotere seat nodig hebt. Een westernzadel op een Merens zal bijv. in de meeste gevallen onmogelijk zijn (iets om rekening mee te houden bij aanschaf van een paard, vind ik, als je je zinnen op een bepaald gebruiksdoel/zadeltype gezet hebt).

Verder zijn de vragen hierboven al duidelijk genoeg beantwoord denk ik.