Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Slechtvalk schreef:Wij zijn een gezin met een passie voor ruitersport. De kogel is door de kerk en wij overwegen de aanschaf van een pony voor het gezin. Na wat surfwerk ben ik uit interesse eens terechtgekomen bij het Franse ras de Merens. Viel persoonlijk erg op het uiterlijk van dit ras, robust maar trots. Zo ontstaan er enkele vragen in je hoofd.
- Is dit ras geschikt om ook wat zwaardere volwassenen te dragen (85 kilo)
vaak wel, maar dit hangt ook wel een beetje van het paard zelf af, is het een luxe gebouwde merens of het lekkere klassieke zware type
- Hoe is het algemene karakter (verschilt uiteraard per individu)
Karakter is over het algemeen genomen koel, rustig en betrouwbaar
- Zijn ze ook geschikt voor kinderen ?
kwa karakter zeker maar houd er rekening mee dat het een koudbloed is en blijft en dus soms (te) sterk kan zijn voor (jongere) kinderen
- Zijn er veel rasspecifieke problemen als bijvoorbeeld zomerexceem ?
niet meer dan bij andere rassen
- Zijn er in Nederland/ Belgie betrouwbare adressen om een Merens te bekomen (heb weinig zin om er zelf eentje te importeren)
Kijk eens op de nederlandse en belgische stamboeksite's deze hebben beide een verkooplijst. Echt grote 'merensstallen' zijn er in nederland niet. Ik wil je wel een paar adressen via pb geven, waarvan ik een merens te koop weet
- Wat zijn ongeveer (bij benadering) de richtprijzen voor een mooi gebouwde en ingereden ruin of merrie vanaf een jaar of 6
Het geen u zoekt wordt nogal eens veel geld voor gevraagd, denk aan bedragen zo om en nabij de 3500 tot 4000 euro, en waarom? omdat er weinig merens in nederland/belgie zijn en hierdoor de vraag naar een dergelijk dier, dus gereden, braaf, mooi en niet te oud groot is maar het aanbod zeer beperkt.
- Hoor dat er veel wordt gerommeld met papieren, waar moet ik specifiek op letten ?
Dat er in het papier zeer duidelijk staat vermeld: cheval de merens of als studBook: livre du poney ariegeois de merens (bij frans papier)
- Is dit ras ook geschikt voor lange dagtochten ?
Zeker, mits getrained uiteraard!
- Mijn vrouw is vij lang (1.85) is dit ras door brede rug toch goed voor haar te berijden ?
In mijn ogen wel
- Zouden jullie wat pics willen posten van jullie Merens is altijd leuk
Voor foto's kijk eens in mijn profiel of in het HKtopic van de merens hier op bokt, of op het merensforum
Een hoop vragen maar misschien kan iemand mij wat meer info geven.
Bij voorbaat dank
Rob