Arabo-Fries lijkt onderhand toch een loze belofte.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Arabo-Fries lijkt onderhand toch een loze belofte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:34

Dames en heren bokkers,

Het volgende moet me even van het hart.
Ergens, een jaar of 30 terug, bedacht men dat de Arabier de Fries moest redden van een of andere ondergang. En nog steeds wordt door liefhebbers (lees: uitvinders) de Arabo-Fries de hemel in geprezen. De dames en heren Nostradamussen in spé voorspellen elk jaar dat ze in vele disciplines de orininele Fries voorbij zullen streven.
De Friezenfokkers, en liefhebbers kijken al jaren reikhalzend uit naar de revolutie die maar niet lijkt te komen.
De afgelopen jaren ben ik op een fiks aantal wedstrijden geweest waar Arabo's de baan inkwamen en werden ingehaald door hun voorouders, de Fries, die wél kwam, zag en overwon. Verder zou de Arabo dé oplossing zijn voor de inteeltproblematiek binnen het Fries ras en kennelijk is dit een soort stokpaard geworden van de Arabo-aanhangers, die mogelijk de Friezenfokkerij niet meer volgen, als gevolg van een soort bedrijfsblindheid?
Binnen het Fries ras nemen de problemen veroorzaakt door een te krappe bloedspreiding jaarlijks af, evenzo de inteeltpercentages. Verder is de Fries zo langzamerhand steeds meer te zien als een sportpaard wat op steeds hoger nivo wordt uitgebracht.
Ik heb zelf een aantal Arabo's gezien waarvan ik persoonlijk vindt dat de verbindingen niet kloppen, ze veel te knettergek en dribbelig zijn als sportpaard en verder dat ze in gangen ruimschoots te kort schieten. En dan vraag ik me af, is het dan gék dat het FPS hier niet aan wil??
Tot slot is de berichtgeving over de stand van zaken van heden met betrekking tot het Friese ras ook erg gekleurd. Overal duiken publicaties op, vaak ook nog ongefundeerd, dat het Friese ras feitelijk verbeterd zou moeten worden maar goeie onderbouwing ontbreekt op alle vlakken.

Barst maar los en hou het alsjeblieft een beeeeeeeeeeetje netjes, daar doen we de mods tenslotte ook een plezier mee!!!

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:56

Wat jij zegt valt mij ook erg op, bij deze paarden kloppen de verbindingen vaak niet en ze zijn vaak minder in de bewegingen.
Ik vind het dus ook geen verbetering en kan me best voorstellen dat het FPS zich hier niet mee wil binden
(dit is mijn ervaring met de Arabo, ik hoop dat er mensen zijn die mij het tegendeel nog kunnen bewijzen!)

Jildau

Re: Arabo-Fries lijkt onderhand toch een loze belofte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:58

Mijn probleem is dat ik op mijn eigen na nog nooit een Arabo tegen ben gekomen. Ik had dus altijd het idee dat het een erg 'nieuw' ras is waar nog maar weinig van zijn. Ik heb voordat ik mijn Arabo ging rijden op Bokt gezocht naar topics op HAW of er iemand op een Arabo rijdt want ik wilde ze graag zien onder het zadel maar ik kan ze nooit vinden. Ben benieuwd of er nog meer mensen op Bokt zijn met een Arabo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:56

Alleen al het gegeven dat je ze bijna niet tegenkomt, ga jij je dan ook afvragen hoe dat zou kunnen, Jildau?

klootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:09

Ze hebben het geprobeert, wat hartstikke goed is. Alleen nu het niet wordt wat ze graag willen durven ze niet toe te geven dat ze het niet helemaal correct hadden. Misschien hebben ze nog meer tijd nodig hoor, een nieuw "ras" kun je natuurlijk nooit in 1/2 generaties goed voor mekaar hebben maar eigenlijk alles wat in dit topic genoemd wordt zoals de niet kloppende verbindingen, slechte gangen, ben ik het helemaal mee eens. Daarentegen wordt gezegd dat ze "knettergek en dribbelig" zijn, en daar ben ik het totaal niet mee eens. Ik heb ervaring met ruim 20 arabo-friezen en eigenlijk hebben ze allemaal een (TE) koel karakter, en dat is juist het punt waar ze dus het doorzettings/uithoudingsvermogen missen waar ze juist voor gefokt zijn.

Het enige punt is dus dat de "mislukking" nog toegegeven moet worden, maar wie weet wat er van komt als je de arabo's nu weer terug gaat fokken met friezen. We zullen het wel zien! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:12

Dus dat kan ook, té koel?? De meeste Friese paarden hebben daar geen last van...
Overigens moet ik zeggen dat ik een behoorlijk aantal Arabo's in marathons heb gezien die zo gek waren dat het een heksentoer was voor de menners in kwestie om ze door het parcours te krijgen...
Ik denk dat het mission impossible is om ze terug te kruisen met Friezen, de meesten die een goede merrie hebben passen er wel voor om die onder een Arabo te doen...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:08

suleilitha schreef:
Alleen al het gegeven dat je ze bijna niet tegenkomt, ga jij je dan ook afvragen hoe dat zou kunnen, Jildau?

Jazeker, en ik dacht omdat het simpelweg niet zo'n bekend ras is en omdat er weinig van zijn. Anders zou ik het niet weten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:18

Onbekend zijn ze echt niet, de paardenbladen zijn er zowat mee volgeschreven af en toe dus aan de bekendheid kan het niet liggen. Zou het dan heeeeeeeeeeeeel misschien kunnen, dat ze toch niet zo geweldig zijn voor de sport, als de propagandamakers ons willen doen geloven??

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:21

Aan de ene kant snap ik dat ze het Friese ras met de inbreng van arabisch bloed wat willen veredelen. Maar qua gangen brengt een arabier toch helemaal geen verbetering?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:23

Hoezo moet de Fries worden veredeld dan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:27

En, waarom zou een arabier niet kunnen verbeteren op de gangen? Er zijn ook arabieren die niet a la het Amerikaanse showmodel zijn gefokt.

Om maar even ontopic te gaan: Zelf heb ik er nooit wat in gezien, die kruising niet. Er zullen vast mooie paarden tussen zitten, maar voor de bloedsprijding, zijn er andere rassen aan te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:29

Omdat een Arabier te vlakke gangen heeft. Dat is wat men bij Friezen niet wil zien, San87...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:29

Ik zie en hoor er ook weinig over.
Maar als er naar vreemd bloed gekeken moet worden ivm inteelt, etc. ga dan terug naar de oorspronkelijke rassen. En dan kom je eerder uit bij berbers dan bij arabieren.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:34

Jildau schreef:
Mijn probleem is dat ik op mijn eigen na nog nooit een Arabo tegen ben gekomen. Ik had dus altijd het idee dat het een erg 'nieuw' ras is waar nog maar weinig van zijn. Ik heb voordat ik mijn Arabo ging rijden op Bokt gezocht naar topics op HAW of er iemand op een Arabo rijdt want ik wilde ze graag zien onder het zadel maar ik kan ze nooit vinden. Ben benieuwd of er nog meer mensen op Bokt zijn met een Arabo.

idem eigenlijk, heb al veel in zoeken arabo fries getypt :P
Maar onder zadel zie je ze bijna niet, en het verbaast me zelfs op bokt niet :P

Mijn standpunt is eigenlijk dat de arabo fries eigenlijk was gefokt voor de uithouding.
Friezen hebben niet zo een uithouding als arabieren.
Dus meestal zie je zo ook voor de kar staan (marathon mennen) of endurance rijden.

Ik heb de genoegen mogen hebben om Maestro (arabo-friese hengst) te zien.
Hij was redelijk rustig in de koets en toen ze hem optuigde bleef hij zo stil staan.

Het is eigenlijk hoe het karakter is van je paard, maakt niet echt uit welk ras.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:36

en btw: Zeggen ze niet dat alle rassen van de arabier afstammen?

Zou het dan zo schadelijk zijn de arabier-fries kruisings?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:39

Helaas geen ervaring mee, en ook nooit in het echt gezien, maar ik vind het eigenlijk niet kunnen, want deze 2 rassen zijn te verschillend in bouw en grootte en in gangen, en het ene is een koudbloed en de andere een ren/show-paard.

maar van plaatjes zien vind ik de hoofden vaak erg mooi, en van veraf te zien zijn het net friezen, verder weet ik er niets vanaf.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:42

Een Fries is geen koudbloed... En de arabier eigenlijk geen showpaard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:54

Ik hoorde van iemand dat het een koudbloed is??? nou weer wat geleerd he, en dat ga ik ook een vriendin vertellen, want zij dacht ook dat het een koudbloed is.

Maar wat ik bij een arabier met Ren/show-paard bedoel is dat ie vooral gefokt is voor de shows en rensport over het algemeen, en hoog in het bloed staat in vergelijking met een fries.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:59

Ja, ik snap wat je bedoelt, maar de Arabier is toch echt als rijpaard gefokt, het is/was een Nomadenpaard. Uiteraard zijn er ook showpaarden en renpaarden, maar die eersten gebruik je niet als je een rijpaard wilt fokken en die tweede eigenlijk ook niet.

Die opvatting over koudbloed is omdat Friezen wat grover zijn dan de gemiddelde rijpaard en behang hebben. Toch stammen ze heel ver terug van de Arabier af en zijn inheemse dieren gekruisd met Oosterse paarden om tot het ras dat we nu kennen te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:04

Inheemse dieren zijn eeuwen geleden gekruist met Spaanse paarden en Berbers.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:06

Ik vind ze vreselijk. Langbenige zwarte stelten. Vind er niks aan. Nog even en alles is arabo... De haflingers zit tegenwoordig veel arabier in, dus je krijgt gele huppelpony's met witte manen. Nu zwarte huppelpaarden met zwarte lange manen.

Koop dan óf een arabier óf een echt paard.
*sprak een arabieren bezitster die verder niks met arabieren heeft* :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:07

Ja, en die stammen toch echt af van Arabieren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:07

Ja afstammen ja en laten we het daar vooral bij houden en niet alles mixen totdat we straks nog maar één ras hebben: rilkikkers met lange poten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:12

Arabesk schreef:
Ja afstammen ja en laten we het daar vooral bij houden en niet alles mixen totdat we straks nog maar één ras hebben: rilkikkers met lange poten.

Ik had het tegen Suleilitha ;)

En ik ben zelf niet voor het kruizen van het ene ras met het ander. Dat heb ik al aangegeven.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:15

Arabesk schreef:
rilkikkers met lange poten.

_O- .

Ik ben het er mee eens, ik hou ook niet van kruisingen. Een ras is zoals hij is vind ik en daar moeten we het maar mee doen :Y).