Arabier X KWPN\NRPS

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Arabier X KWPN\NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 12:42

Ik heb een zuiver egyptische arabische merrie van 155 cm. Ik wil haar volgend jaar laten dekken door een rijpaard om zo een paard te krijgen dat wat steviger is, sterkere gangen en dan vooral stap en draf, een koelere kop en een groter formaat te verkrijgen.

Nu vraag ik me af, zijn er bokkers die zijn arabier met een rijpaard gekruisd hebben zoals een kwpn of nrps hengst?

Mijn merrie is schimmel, maar blauwschimmel oftewel zwarte huid. Als ik dan een zwart paard erop zou zetten, zou daar dan zwart uitkomen? En was als het een vos is, of een bruine?

Ik ga natuurlijk een hengst uitzoeken op zijn kwaliteiten en aanvullingen op mijn merrie, maar ik zou ook wel graag ervaringen etc. willen zien en horen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:04

Hou met de volgende zaken rekening.

1 kleur is onbelangrijk. Je hebt zowiezo al 50% kans op een schimmel daar je eigen merrie een schimmel is.

2 Het is niet gezegt dat het veulen veel groter zal zijn als de merrie. Soms zal het maar een paar centimeter zijn.

3 De kans dat ze veel koeler in de kop gaat worden dan moeders is niet heel erg groot. Mij is verteld dat juist zuivere arabieren rustiger zijn dan hun halfbloed nakomelingen.

Mijn Haflo-arabier was iig knotsgek.

Er zijn overigens wel genoeg succesvolle kruisingen met Arabier en KWPNers...

Rianne was een Amor x Little Star OX uit een Gelderse moederlijn.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=178

Heeft maar liefst 2 goedgekeurde hengsten gegeven.
http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=178

denice

Re: Arabier X KWPN\NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:48

natuurlijk is kleur niet het belangrijkst,maar ik vraag me af in hoeverre ik dit kan beïnvloeden.. Ik weet ook dat het niet perse veel groter hoeft te worden,maar dat is een gok die je neemt. Bedankt voor je info,ik kan er wel wat mee. Opzich is ze mak en prima te handhaven,alleen soms ook ineens over de rooie om niets. Dat zou ik dan eventueel wel willen afstompen met een koele hengst als dat lukt..

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:56

Ik heb een KWPN merrie (1.56m.) en uit haar heb ik 1 Epony hengst gefokt, uit de puur poolse hengst Edinburg (Borek x Ekosfera).
Ik heb vorig jaar mijn eigen Arabier op de merrie gehad (Niet ggk)(Pelaton x Numizmat).
Hier is een groot veulenuit gekomen, maar weet niet of ze in de paardenmaat komt.

Maar allebei de veulens zijn erg leuk geworden en ingeschreven bij het NRPS.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:24

Vorig jaar heeft mijn arabische volb merrie een veulen gekregen , de vader van het veulen is een Oldenburgs gefokt warmbloedpaard.
Het veulen is nu een jaarling en nu al groter dan z'n moeder ( 1.54 , vader is 1.70)

De merrie is vos met iets lichtere manen , uit 2 schimmel ouders , de vader van het veulen is een koffievos ( de vader van de vader is een donkerbruine)
Het veulen is nu heel donker koffievos met op sommige plekken zo donker dat het wel zwart lijkt.

Over het karakter ben ik erg te spreken , het veulen is een hengst en op dit moment een deugniet, maar wel lief .
Z'n lichaamsbouw heeft hij van z'n vader , maar dan korter in rug ( wel weer langer dan moeder ), z'n hoofd is fijner dan dat van z'n vader .
Maar jeee wat heeft hij nu al een borst en schouders , ik ben natuurlijk wel onze andere arabjes gewend .
Ik ben wel reuze benieuwd hoe hij gaat uitgroeien.
Ik , vond het iig een geslaagde match , en ben heel blij met hem.

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:45

Een van de weinige eisen van het NRPs stamboek is dat een paard minimaal 12,5% anglo arbisch bloed in zich heeft en voor een ponu 12,5% arabisch bloed o.i.d. Ga je dus hiermee kruisen dan heb je alleen nog meer % arabisch bloed

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 08:22

nog meer dan de helft bedoel je?

Dat is dan alleen als ik nrps ga fokken. KWPN zit ik meer aan te denken hoor.

wheaty, klinkt goed jou veulen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:06

Mijn paard heeft een arabische vader en een kwpn moeder.
Ik ben heel blij met hem, maar het is zeker geen makkelijk paard (karakter).
Qua bouw is hij er mooi uit gekomen vind ik dan, hij heeft de maat van zijn vader (1,58m). Dit is zijn afstamming http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=120210

Het beenwerk heeft hij duidelijk van zijn vader, en hij is wat compacter dan zijn moeder was.

Hoofd: Afbeelding

Onder het zadel: Afbeelding

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:45

mooi paard wendy!
Ook mijn hengst heeft niet veel arabische type , maar dat hoeft eigenlijk ook niet , zo.n mix heeft wel wat !
Hier een impressie over hoe groot hij is ,de foto is gemaakt toen hij nog geen 14 maanden oud was ,
de middelste van de drie in de stal is h'm dan
Afbeelding
links is z'n moeder , rechts onze arabische ruin van bijna 6

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:51

Mijn paard komt ook uit een arabier (Saoud van Jonker) en de moeder is een Samber. Hij is uitgegroeid tot (ong) 1.58m. Ook zijn karakter is ook niet altijd makkelijk (vergelijk het met het verhaal van wendy). Hij loopt erg leuk vind ik zelf en hij heeft een onwijs leuk hoofd;-) Een foto van hem staat wel in mijn profiel, er staan er nog niet heel veel in (geen rijd foto's).

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:53

Dit is een betere foto, kom er net achter dat de helft van de foto's het niet meer doen in mijn profiel;-)

Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:55

Er zit idd een leuk koppie op :j

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:27

Mijn paard was ook een halfbloed arabier, uit een gelderse moeder. Ze was een typische F1-kruising, met bijv. een flink hoofd maar wel arabische uitstraling en veel te grote voeten (gewoon puur gelders kwa maat), die haar flink in de weg zaten. Ze had al met al duidelijke pluspunten, maar ook duidelijke minpunten.

Daarom zou ik er een niet te zware hengst voor gebruiken, een wat hoger in het bloed staand rijpaard dus. Ik denk dat de bloed aansluiting dan wat beter is en je hopelijk een wat harmonieuzer gebouwd paard kunt verwachten.

Overigens vond ik mijn halfbloed arab een geweldig fijn paard met een heel uitgesproken karakter en ik zou er absoluut weer een willen :-)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:32

Ik ben een echte AV-liefhebber en ik zou het persoonlijk echt zonde vinden om er ander bloed doorheen te gooien.
Er zijn toch ook wel grotere arabieren te vinden (zeker in de Poolse en Russische gelederen)? Verder is het misschien een optie voor je om te kruisen met een Shagya-arabier; die zijn net wat steviger, koeler (al ken ik eigenlijk alleen maar koele arabieren, de kruisingen zijn vaak veel temperamentvoller is mijn ervaring), etc.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:16

Mijn merrie nrps 76%arabische bloed 1.52m is op het moment gedekt met een rijpaard hengst van 1,70m.Ook in de hoop iets groter te fokken en koeler in haar koppie.Je moet er wel naar kijken hoe groot de stam achter jou merrie is.
Bij mijn merrie zit er diverse keren paard in dus dan is de kans al ietsje groter,tja fokken is gokken dus je weet het nooit.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:27

-> RPA

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 11:56

Misschien kan ik dan beter een veulen kopen dat me bevalt. Daar zitten minder risicos aan!

Tessa_Zenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:32

Een meisje bij mij op stal heeft een kruising Arabier x NRPS
En dat is echt een mooi dier, heeft het hoofd een beetje van een Arabier en af en toe het karakter maar heeft de bouw van een NRPS en is 1.68 m.

xEmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:44

ja je weet natuurlijk nooit wat er uit komt..

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:56

Ik heb een arabierx kwpn staan.
Zijn vader (askhar) was 1.54 hoog, van zijn moeder weet ik de hoogte niet, maar moedersmoeder was een haflinger, moedersvader een kwpn van 1.60

Grote kans dat mijn paardje dus een kruising was van een arabier van 1.54 en een kwpn van 1.55.
Met een grotere hengst erop komt er vast meer maat uit.
Ik vind het iig een prima kruising!

http://i41.tinypic.com/abqfqs.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LOM8UU8R.jpg
Zie profiel voor wat meer foto's