Wie heeft er een kruising draver?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tobila

Wie heeft er een kruising draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 01:09

Ik kon hierover geen duidelijk topic over vinden voor mezelf, dus bij deze:

Ik ben er serieus over aan het denken om mijn dravermerrie (3 jaar, donkerbruin, 1,63) te laten dekken. Het veulen is dan voor mezelf bestemd en niet voor de verkoop (word je toch niet bepaald rijk van ;) ). Ik ben zelf hoofdzakelijk een recreatieruiter en maak erg graag buitenritten. Ik vind't daarnaast ook leuk om verder te gaan in waar het paard plezier in heeft en goed in is. (dressuur, springen, maakt niet uit :D )
Ik hou ook erg van de wat apartere kleuren. Als je je paard door een cremello hengst laat dekken bijvoorbeeld, kan daar een hele bijzondere kleur uit voortkomen, heb ik weleens begrepen. Ik ben zelf ook redelijk groot (1.78), dus een smal ponymaatje zal geen succes worden, denk ik :+

Waarschijnlijk wordt dit op zijn vroegst volgend jaar, maar ben erg benieuwd wie van de bokkers een kruising draver heeft en hoe deze eruit ziet! Een foto zou bijvoorbeeld erg leuk zijn!!

Alle tips, voorbeelden en ervaringen zijn welkom :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 01:24

Ik heb er eentje, helaas doen de foto's in mijn profiel het momenteel niet maar er zijn er genoeg te vinden op Bokt, bijvoorbeeld HIER - of zoek even op 'Dravebier'.

Aan de benaming zie je al dat ik een kruising Arabier x draver heb. Hij is ingeschreven bij het NRPS, net zoals zijn halfbroertjes en -zusjes die allemaal van NRPS-hengsten komen uit dezelfde dravermerrie.

Ik vind het een geweldig dier, wil altijd voor je werken. Mocht er ooit een opvolger komen, dan maakt een Dravebier weer een grote kans. Heel groot is hij niet, 1.56 m, maar mijn zusje (zij heeft SGW met hem gereden) is ook 1.78 m en zij is echt niet te groot voor hem. In jouw geval zou ik gaan voor een leuke Engels volbloedhengst of een Anglo, als je dan toch een wat groter dier uit je merrie wilt fokken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:50

Afgelopen september is er een dravermerrie bevallen van mijn tinkerhengst, is een stevig mooi bruin manneke van gekomen. Hij is nu 8 maanden. Ik zal eens zoeken voor foto's.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 21:59

@Karin: Hij ziet er goed uit! Een Arabier haalt ook een beetje die lange rug en het lange kippenekje eruit. En het goede uithoudingsvermogen en karakter blijft

@Leonoor: Ben ik erg benieuwd naar!
Ik heb inderdaad ook al eens aan een tinker gedacht of aan een fries.

Een fries brengt me alleen aan het twijfelen, omdat die meestal ook moeite hebben met "dragen". Ze gebruiken hun achterhand meer "stuwend", net als een draver. Dit wil ik er juist uit hebben, aangezien dit geen voordeel is voor een rijpaard.
Als ik het hierin mis heb, corrigeer me maar, hoor :D

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:05

Ik heb laatst een draver x lusitano gezien, mooi! Die heeft net even wat meer hals en draagt goed..
Misschien vind je dat wat?
Laatst bijgewerkt door rensju op 17-04-09 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Tobila

Re: Wie heeft er een kruising draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 22:16

Oh, dat lijkt me ook geen verkeerde combinatie inderdaad! Naast dat ze een mooiere hals doorgeven, hebben ze ook een wat meer gedrongen bouw, dus een wat kortere rug!
Ik zal me dan ook wat meer moeten verdiepen in het karakter van de Lusitano. Naar mijn weten in elk geval werkwillig en gevoelig, toch?

Heeft iemand misschien ook een foto van zo'n kruising?

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:23

Ik heb een draver,zie foto;
Afbeelding
Die heb ik laten dekken door een Fries.En ik ben erg blij met mijn veulen.
ik rijdt ook receatief,en daarnaast willen we haar graag voor de kar.
Ze is pikzwart(net als moeder en vader :+ ) en iedereen die hier komt vindt haar super.Ze laat ook wel mooie gangen zien.
Dit is mijn dries(draver xfries)
Afbeelding
Afbeelding
Voordeel vind ik ook dat je een iets cooler ras(over het algemeen,ik weet er zijn ook hete friezen :+ ) met een wat heter ras kruist,en het karakter is erg mooi. ;)
Mijn draver heeft geen kippennekje zoals jij dat beschrijft,maar een fries geeft ook meer oprichting en hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:27

ik heb een draflinger, een haflinger x draver dus.
mijn pony heeft een heerlijk nuchter karakter, is niet snel bang of van slag en vind alles intressant om te bekijken.
hij heeft de bouw meer van een haflinger (al is hij minder breed) maar heeft de kleuren weer meer van een draver.
hij heeft de draf van een draver zonder het stuwen.
foto's staan wel in mijn profiel.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 22:33

Wat een leukert! Ze ziet er erg goed uit :D Je hebt ook een erg mooie dravermerrie, zeg!
Wat je zegt over het coole karakter is idd zo. Dat is voor mij ook een groot voordeel.
Mijn draver is erg cool van karakter en dat wil ik er wel graag in houden.
De fries die ik rijd is een behoorlijke heethoofd :D , maar ik weet dat dat over het algemeen bij een fries een stuk minder is

Goh! Er zijn toch best veel goede combinaties mogelijk :D

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:35

Dank je!Ik ben ook erg trots op mijn draver,en haar dochter :D

By the way draverxspringgefokte hengst levert ook erg goede springpaarden!!! :D
Er zijn al veel dravers met aanleg voor springen,( plus krachtige achterhand en sterke harde benen) x een goede springhengst....is ook erg leuk,tenzij je niet zo van het springen bent....
Maar je kunt daar een serieus goed paard uit fokken hoor!En jouw dravermerrie heeft een mooie maat...
Laatst bijgewerkt door Traber op 17-04-09 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 22:39

dees_daan schreef:
ik heb een draflinger, een haflinger x draver dus.
mijn pony heeft een heerlijk nuchter karakter, is niet snel bang of van slag en vind alles intressant om te bekijken.
hij heeft de bouw meer van een haflinger (al is hij minder breed) maar heeft de kleuren weer meer van een draver.
hij heeft de draf van een draver zonder het stuwen.
foto's staan wel in mijn profiel.

Daantje ziet er ook erg goed uit! Hij is ook niet echt klein, toch? Is hij nou wel zo eigenwijs, zoals een haflinger kan zijn :) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:43

dankje! ik schat dat [naam] nu ongeveer 1.50 is, hij kan wel eigenwijs zijn, dan staat hij stil en vertikt het om door te lopen bijv. dan wil hij alleen nog maar achteruit, maar na een paar keer het hele stuk achteruit gelopen te hebben is dat over. verder valt het mee,hij werkt wel heel braaf mee, alleen dat ene dingetje kan hij heel lang volhouden :=

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 22:51

Hahaha, ja, meestal moet ik wel lachen om dat soort fratsen, hoor, maar ze kunnen op die manier ook echt het bloed onder je nagels vandaan halen, he :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:56

ik moet er ook wel om lachen en draai hem gewoon met zijn kont naar de richting waar ik heen moet, hij wil achteruit, dus dan mag hij het hele stuk achteruit, echt blij is hij dan niet maar het is dan wel weer even over. maar als je hem even snel mee denkt te nemen kan het wel vervelend zijn ja haha, ik maak me er niet zo druk om, hij heeft zichzelf er alleen maar mee :+

gomir

Re: Wie heeft er een kruising draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 05:56

-> RPA