welk ras is nu volgens jou in de "mode"?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 09:57

Ik ga ook voor de spanjaarden en de portugesen paarden!!
Verder zijn hafs op bokt populair, maar niet in de sport hoor!!! (was dat maar zo... Haha!)

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:02

grid schreef:
:wow: moest hier even op reageren. Bloos! Wat veel Ziek (zeker voor toen)

Maar tinkers en ook andere "vreemde" rassen raken steeds meer "in" met bijbehorende prijsstijgingen e.d. Ziek
Zo was dat voorheen ook met Friezen --> maar nu hebben veel mensen er al één (gehad) en worden de prijzen en aantal geïnteresseerden weer lager...



Ehm, een paard is toch geen wegwerp artikel? Verward

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:19

grid"]
Verder zijn er, denk ik, ook gewoon steeds meer mensen met paarden. Stond er vroeger hier of daar een paard/pony en waren er een paar stoeterijtjes/stallen/maneges. Nu lijkt het wel of ze elk min of meer bruikbaar stukkie gebruiken om een paard/pony neer te zetten Scheve mond .
En er zijn (hier tenminste) ondertussen ook veel meer stallen en maneges.
[/quote]


dat klopt, de economie liet het de laatste 20 jaar toe dat veel meer mensen een paard konden kopen.

[quote="starbreeze schreef:
Ehm, een paard is toch geen wegwerp artikel? Verward


ehm nou... ik schat ik dat dit voor ontzettend veel mensen wel zo is. lees alleen hier op bokt maar eens hoe snel sommige mensen van paarden verwisselen omdat het eeeuhm 'niet klikt' 'het paard een betere eigenaar verdiend' 'ze elders beter in de sport uit kunnen komen' 'er geen tijd meer voor wordt vrijgemaakt' 'het paard aan zijn top zit maar de ruiter nog niet' etc. etc. voor sommige mensen zal het een legitiem excuus zijn maar voor velen... Rolleyes wie koopt er nu een paard voor het leven?? nee, niet veel hoor.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:16

de spaanse paarden zijn wel in opkomst. Ik heb altijd al een tinker gewild en hem niet gekocht omdat het nu zogenaamd in de mode is. ik ken bij ons in de buurt 5 tinkers zoveel is dat niet. Kwpenrs zie ik toch het meest om me heen.

Ik ben het er ook wel mee eens dat veel mensen paarden kopen voor de sport lukt het niet dan kopen we toch een ander en zo zijn er nog een boel redenen waarom mensen van paard verwisselen alsof het niks is.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:40

Starbreeze schreef:
Ehm, een paard is toch geen wegwerp artikel? Verward


>;) ja, maar jammer genoeg is het dus wel een Feit dat er behoorlijk wat mensen aan zo'n "hype" meedoen en dan zijn er ook verscheidene die niet met het paard/het ras overweg kunnen, het paard verknoeien en weer te koop zetten. Stoom uit je oren Ik ben het er ook niet mee eens maar het gebeurd! Verdrietig ! (zie ook opmerking pellie )

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:50

Pocahontas schreef:
Jaaaahh,maar de mijne was al zes en was ingereden en liep voor de kar,enz...(dus niet,was ook maar net drie)!!
Hahaha,het was liefde op het eerste gezicht en ik zei meteen JA toen ze uit de stal gehaald werd,zonder eerst eens te rijden ofzo... Blond
Al heb ik er nooit spijt van gehad hoor..,het is inderdaad maar net wat de gek er voor betaald.. Bloos


Bloos die van mijn vriendin was 4 jr, netjes gereden en in NL geboren en opgegroeid Knipoog maar ja t is net wat de gek er voor geeft dus Bloos! Knipoog

Haha! ik was ook opslag verliefd op mijn Sayla Lovers toen ik haar in de stal zag staan al en toen ik haar de volgende dag in de bak zag lopen/showen was ik helemaal verkocht Bloos . Ze was vrij goedkoop, maar misschien had ik haar anders toch ook wel gekocht Schijnheilig

Schijnheilig we dwalen helemaal niet af hóór Bloos

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:53

ik ga dus echt niet voor een ras wat in de mode is! mijn lieverds blijven bij mij, omdat ze zo lief en leuk zijn en niet om hoe ze eruit zien

roos_numan

Berichten: 1201
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:06

koudbloeden het barst er van! waarom? nou omdat ze iets aantrekkelijks hebben denk ik Haha! ze zijn allemaal ondeugend! heb je wat te doen! Bloos

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:14

Ukster schreef:
ik ga dus echt niet voor een ras wat in de mode is! mijn lieverds blijven bij mij, omdat ze zo lief en leuk zijn en niet om hoe ze eruit zien


dat vind ik dus ook ... maaruh Bloos wel ras is volgens jou dan nu in de mode Knipoog

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:25

Tinker vind ik...........waarom?

Ze schieten als paddestoelen uit de grond bij ons in de buurt en marktplaats staat er vol mee en ze vragen prijzen waar je U tegen zegt!

Dat neemt niet weg dat het een heel leuk ras is!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:58

Sorry, maar Tinkers hebben geen officiele erkenning als RAS !

Een ras moet een standaard kunnen voorleggen en dat kunnen ze niet. Er is nog altijd te veel afwijking in maat (c-pony tot draft maat) en type (hunter/volbloed tot draft type) om een 'standard' ras beschrijving te laten vaststellen. Dit heeft natuurlijk te maken met de veel verschillende rassen die gebruikt zijn om tot deze gebruiks paard type te komen.

OK in Nederland en Belgie zijn meestal een bepaalde type en maat geimporteerd en de meeste die dan hier rond lopen lijken op een standaard maar in Ireland is dit zeker niet het geval!!!

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 01:44

Peterina schreef:
Sorry, maar Tinkers hebben geen officiele erkenning als RAS !

Een ras moet een standaard kunnen voorleggen en dat kunnen ze niet. Er is nog altijd te veel afwijking in maat (c-pony tot draft maat) en type (hunter/volbloed tot draft type) om een 'standard' ras beschrijving te laten vaststellen. Dit heeft natuurlijk te maken met de veel verschillende rassen die gebruikt zijn om tot deze gebruiks paard type te komen.

OK in Nederland en Belgie zijn meestal een bepaalde type en maat geimporteerd en de meeste die dan hier rond lopen lijken op een standaard maar in Ireland is dit zeker niet het geval!!!


Verward als er een ERKEND stamboek is (waar de rasstandaard is beschreven), dan is er toch ook een erkenning als "ras" (maarja wat is nu eigenlijk een ras Schijnheilig maar dat is een ander topic Knipoog )

NRPS heb je trouwens ook van kleine pony tot paard Verward

Anne_GTI

Berichten: 18210
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 02:02

de koeien worden lichtbruin (blonden) de paarden bont (tinkers) Ik vind het eerlijk gezegd allebei niks. Doe mij maar een mooie roodbonte koe en een egaal gekleurd paard.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 09:42

Recreatiepaarden, waaronder de Tinker, zijn in de mode. Het merendeel van de mensen die paardrijdt doet niet/alleen voor de lol aan wedstrijden. Die zoeken dus een vrij rustig paardje waar je veel verschillende dingen mee kunt (mennen, onder het zadel)en waar het hele gezin iets mee kan.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:08

Oh jee wat hoor ik nou, we hebben een paard thuis staan die in de mode is Bloos! Overigens weet het merendeel van de wedstrijdruiters nog niets over Tinkers, dat blijkt wel uit het feit dat ze mijn Jildau voor een Tinker aanzien *haha* bont & sok = tinker

Maar wij hebben een cliché Tink en idd, ze zijn heerlijk om mee buiten te rijden Dat zal dan ook wel hun populariteit verklaren: hun karakter maar ook hun voorkomen, de meeste mensen vinden het harstikke leuk die vlekken, dan heb je tenminste iets om naar te kijken *LOL*

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:43

Peterina schreef:
Sorry, maar Tinkers hebben geen officiele erkenning als RAS !

Een ras moet een standaard kunnen voorleggen en dat kunnen ze niet. Er is nog altijd te veel afwijking in maat (c-pony tot draft maat) en type (hunter/volbloed tot draft type) om een 'standard' ras beschrijving te laten vaststellen. Dit heeft natuurlijk te maken met de veel verschillende rassen die gebruikt zijn om tot deze gebruiks paard type te komen.

OK in Nederland en Belgie zijn meestal een bepaalde type en maat geimporteerd en de meeste die dan hier rond lopen lijken op een standaard maar in Ireland is dit zeker niet het geval!!!


Sorry Type paard/pony dan Bloos

Ik dacht dat het een ras was net zoals de haflinger en de fjord dat is, maar ik heb geen bal verstand van dit TYPE dat blijkt maar eens Haha!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:42

Tot een paarden groep type internationaal erkend is ... en hoezeer de fokvereinigingen het zou willen ... is het geen erkende RAS.

NRPS is geen ras maar een stamboek/register van sportponies en paarden met een percentage arabier bloed ! En is niet te vergelijken met een rassen stamboek.
Haflingers en Fjorden zijn wel RASSEN stamboek omdat ze een herkenbaar standaard hebben. Je kan gewoon niet langs deze rassen kijken en niet weten wat ze zijn. Hetzelfde kan niet gezegt worden van de Tinkers ... niet iedere bonte gekleurde paard met been behang is een Tinker. Je hebt wel een type maar geen ras standard bij de Tinkers.

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 14:11

Tinkers!
En volgens mij zijn spaanse/portugese paarden ook in de mode, want daar zie je er ook opeens heel veel van.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 14:12

Citaat:
Ik vind het wel erg jammer dat de Iberische paarden zo populair worden. Je ziet toch vaak dat het de kwaliteit van de paarden niet ten goede komt.


Ja ben ik ook bang voor.
Datzelfde hebben we al gezien bij de haflingers en friezen.

Het meeste waar ik bang voor ben bij de iberische paarden dat ze er een kwpn'er van willen maken dus langer in het lijf en een betere uitgestrekte draf. Terwijl het iberische paard juist bekend staat om de wat kortere draf en korter lichaam.

Kijk als je dressuur wilt rijden moet je kopen wat daar bij past en niet fokken zodat het bij jou past.

Veel friezen zijn net zwarte kwpn'ers en veel haflingers zijn net edele Nrps ponies.

Anne_GTI

Berichten: 18210
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 14:29

Citaat:
Kijk als je dressuur wilt rijden moet je kopen wat daar bij past en niet fokken zodat het bij jou past.



Amen

Leo

Berichten: 50225
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 14:42

Heb altijd al een hekel gehad aan 'mode' bij dieren Scheve mond Zowel bij honden als paarden. Het doorfokken gaan ze aan onderdoor. Een voorbeeld aan de Cocker Spaniels; het 'Rode Cocker syndroom' oftewel; honden met een zogenaamd slecht karakter. Allemaal te danken aan dat verdomde doorfokken.
Met de recreatie paarden die tegenwoordig zo in de mode geraken, met name Tinkers en Haflingers, ben ik bang dat ze hen té rijtypisch willen maken, dat ze meer sportgericht gaan fokken. Oftewel meer warmbloed erdoor gaan gooien. Ik ben echt bang dat de rassen met een jaar of wat niet meer zijn wat ze waren (bij haflingers is dat al niet meer zo)

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 17:08

Friezen worden al gekruist met arabieren voor meer uithoudings vermogen Lips are sealed .

Hopelijk is het stamboek wel zo slim om dit soort praktijken buiten de deur te houden .

EEn fries is een fries en die koop je omdat je hem mooi vind. Dat ze daarnaast weinig uithoudingvermogen hebben of een moeilijke galop dat koop je erbij.
Wil je dat niet koop dan geen fries en laat de fries de fries zijn.

Sting

Berichten: 12866
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 17:51

Koudbloeden, maakt niet uit wat voor. Vooral haffies en tinkers Lachen

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 18:29

ik denk spaanse paarden en koudbloeden, in alle soorten en maten

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 19:34

skara schreef:
Ja haflingers en fjorden zie je tegenwoordig veel.

Volgens mij komt dat omdat koudbloeden rustiger zijn, waardoor ze ook geschikt zijn voor kinderen en omdat ze minder verzorging nodig hebben, beter tegen koude weersomstandigheden bestand zijn en minder snel ziek worden enzo. Gewoon erg makkelijke paarden dus. En een uiterst geschikt recreatiepaard.


Kinder pony's zijn het zeker niet. Ze kunnen loei sterk zijn, als ze wat eng vinden rennen ze ipv steigeren of dribbelen( wat veel warmbloeden doen).
En vergeet niet dat er in een haflinger ook arabisch bloed inzit, waardoor er ook een heel stel zijn die echt lastig zijn om te rijden.
Wat het houden er van betreft heb je gelijk. Ze hoeven niet perse een stal en zijn ook niet duur in onderhoud(weinig krachtvoer nodig).

Denk zelf dat er na de Tinker straks andalusier en lusitano en ook de ijslander erg populair gaan worden.