voor en nadelen tinkers?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:39

Hier toont de vosbonte idd een stuk minder lomp!

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:46

voordeel is dat ze lekker allround zijn. je kan van alles met ze doen.
nadeel is *krijgt nu alle tinker mensen op me dak* dat het niet mijn smaak is. hou niet van het stevige en niet van bont.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:53

Ik zal even foto's paarden van Tinkers die helemaal voldoen aan mijn idee van een prachtige Tinker! Ja allemaal gejat van Gypsy Horses, geef ik gelijk toe. ENJOY!!

Panda Rose is erg mooi gebouwd, mag van mij nog iets breder, behang is perfect
Afbeelding

Penny is prachtig, lijkt wel arabisch bloed in te zitten.
Afbeelding
Afbeelding

Pongo is heel bijzonder mooi gebouwd, en kijk die bewegingen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo zie je dat een veulen ook al heel erg mooi kan zijn!
Afbeelding

Wombaro is een echte macho, prachtig gebouwd en super behang!
Afbeelding
Afbeelding

Rose is een mooie correcte Tinker, goede fokmerrie lijkt me, qua bouw dan..
Afbeelding

Dit is dus écht wat ik bedoel met een mooie, goed gebouwde correcte Tinker. Alle anderen zijn eigenlijk slappe aftreksels. Wil hier niemand mee beledigen (mijn eigen Tinkers vallen hier dus ook onder) maar dit zou dus ons fokdoel moeten zijn. En als je je dan afvraagt of Tinkers duurder worden, ja dit type wel! (als je het mij vraagt dan Haha!)

[edit]gofoto ligt eruit Boos![/edit]
Laatst bijgewerkt door Nuage op 24-07-03 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:55

WAt is ook al weer het adres van die site...weet dat ik daar idd zulke g eweldige pracht tinkers heb gezien!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:57

Afbeelding

Dan vind ik dit persoonlijk de mooiste van de bovenstaande. Maar ikweet zeker dat ik mooiere heb gezien op die site Haha!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:59

ben wel benieuwd welke jij dan nóg mooier vind! Ik vind de rest namelijk nauwelijks interessant Haha! www.gypsyhorses.com

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:01

Het was een ander site Haha! Een site waar ook Kingrocky opstond. Damn..waarom weet ik het adres niet meer. Het ging over shires, Drumhorses en Gypsy horses, en er stonden zulke prachtpaarden op.

Hmm...moet even achter het adres komen!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:03

Op deze site stond King Rocky ook, hij is er nu alleen af Haha!
Kijk bij horses on sale

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:41

Yeesh was een poedels zeg... Ik zie de aantrekkingskracht van van 'NOG meer behang' niet zo eigenlijk. Kan je better gelijk aan de Shire gaan...
Maar ik beken, vind de hoofden van de meeste Tinkers ook niet zo aantrekkelijk.

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 08:22

Tiko schreef:
Het was een ander site Haha! Een site waar ook Kingrocky opstond. Damn..waarom weet ik het adres niet meer. Het ging over shires, Drumhorses en Gypsy horses, en er stonden zulke prachtpaarden op.

Hmm...moet even achter het adres komen!


http://www.irishcobireland.com/
bedoel je misschien deze

Annick

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 11:09

euh, onderhoud?

misschien wel sober, maar hier heb je toch duidelijk meer werk aan dan aan een warmbloed?

maar die tinkers zijn eigenlijk grote teddyberen hé.

om ze op een weitje te zetten en 1x per week te komen rijden zijn ze dus NIET geschikt he (althans, da's mijn mening)

mensen die het druk hebben en een rustig paard zoeken om 1x per week (en als ze geen tijd hebben) 1x om de 2 weken eens te gaan rijden, vergeet het, koop geen paard, zeker geen tink!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 11:28

bedenkingen:
Afbeelding
Afbeelding

of

Afbeelding
Afbeelding

ik weet dat er 4 verschillende types zijn, maar de tink is toch bedoelt om de kar te trekken, om mee te kunnen rijden.
kortom een evenwichtig werkpaard voor t'gezin?

willen jullie dit behouden of willen jullie 'vreemd bloed' zoals dat van de arabier /engels volbloed,... toelaten om hem te veredelen?
(ik weet ook best dat de tinker een allegaartje is van verschillende rassen)

maw: fijner kopje, fijnere benen, meer 'uitstraling', ipv het kalme energieke 'het opgefokte lopen'? (sorry dat ik het zo uitdruk, maar dan begrijpen jullie het beste wat ik bedoel.)

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:07

Hey,

in het stamboek wordt een onderverdeling gemaakt in 4 types: kort gezegd "klein robuust", "klein veredeld", "groot robuust" en "groot veredeld" (toch?!). Dat is toch een prima manier om "de Tinker" geschikt te maken voor verschillende doelen en verschillende smaken?

Mijn voorkeur gaat uit naar die superimposante knapperds, maar als mijn meiske wat ieler blijkt te blijven (kan me eigenlijk niet voorstellen, gezien haar grootte enzo nu ze bijna 4 is) dan vind ik het ook best (misschien wel handiger met het dressuur rijden Cool )

Groetjes,
Jacqueline en Chubby

abby
Berichten: 1666
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:44

Meagan is een Romany Grai

Haar hoofd vind ik persoonlijk erg mooi, niet te grof en erg sprekend qua uitdrukking:

Afbeelding
Afbeelding

Haar rug mocht iets korter en haar overbouwing is ook minder fraai aan haar exterieur. Dit type Tinker vind ik erg mooi en doordat ze wat lichter gebouwd is, kan ze het werk dat ik met haar doe (dressuur) gemakkelijk aan. Bovendien kan Meagan ook nog lekker lopen, is ze super voorwaarts en wil ze graag voor me werken.

Afbeelding

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 13:26

Hoihoi,

heb nog niet zulke mooie foto's van Chubby (er staat een klein fotootje in m'n profiel, maar die is van juni vorig jaar en inmiddels is ze een heel eind veranderd), neem zometeen de digi mee naar huis en dan zal ik het weekend eens wat leuke pics maken.
Ik ga 16 augustus naar de keuring, dus ben erg benieuwd wat de jury van haar vindt. Toen ik net op de manege kwam, begin vorig jaar, kwijlden we bij de aanblik van een andere Tinkermerrie *zou Chubby ook ooit zo mooi worden*.. Knipoog
Chubby is inmiddels een kleine 10 cm groter, ze is nog niet uitgezwaard (en ik heb dus nog geen idee hoe zwaar ze gebouwd zal zijn later) en soms iets overbouwd. Chubby heeft 'n langere hals dan die merrie (die overigens een paar jaar geleden, op de 1e tinkerkeuring, net geen 1e premie haalde) en ruimere gangen. Chub heeft wel een zwaarder hoofd en vooral ook een zwaardere hals (zou dat komen door de dressuur?). Die andere merrie heeft echt zo'n "arabierenhoofdje", wel mooi, maar imho niet echt tinkertypisch...

Ik zou overigens geen ander ras meer willen dan de Tinkertjes Haha!

Groetjes,
Jacqueline

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 15:49

Even om te reageren op Kattebeest. Ik zou de Tinker graag deels veredeld zien. Maar ik denk dat dit dus al is gedaan, vandaar die verschillende types. De Tinkers die ik uitzoek hebben allemaal iets fris, trots en pit. Verder zijn ze qua bouw iets minder hoekig en bonkig, zitten duidelijk goed in het vel en ze zijn niet zo dik. Wat ik belangrijk vind blijven zijn een aantal (voor mij) typische Tinkerpunten. Zoals de schoft, die moet niet te zien zijn, Tinker met schoft vind ik echt niet mooi. De hals moet van nature in een boog gedragen worden (juiste termen ken ik niet) Je ziet dit heel erg goed op de foto van de 1e Tinker die ik plaatste, die onder het zadel. Verder moet het hoofd wel grof zijn, maar sprekend. Hier zie ik graag een klein beetje arabisch bloed doorheen, daar krijg je prachtige koppies van, niet van die lange vierkante hoofden die je weleens ziet. Verder moet de kont nog steeds een "hartjes-vorm" hebben. Als je achter een Tinker staat dan moet je de ruggengraat niet zien liggen, hij ligt zeg maar "in" de rug, en op de kont zie je dus echt een hartjesvorm. Dat vind ik (persoonlijk) het mooiste aan Tinkers.

Dit type (en dat dus voldoet aan al deze eisen, incl. voldoende behang) is heel moeilijk te vinden. Ze hebben het ene wel, maar het andere niet, enz,enz. Door selectief te fokken denk ik dat je Tinkers kunt fokken die wel voldoen aan deze criteria. Dat wil ik later dan ook gaan proberen..

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 16:38

Kwa aftekeningen vind ik King Rocky echt lelijk.. ik hou niet van die grillige vlekjes overal..

Afbeelding
deze sokken vind ik weer net wat TE veel sok

Afbeelding
deze vind ik echt om te kwijlen, kwa bouw en aftekeningen OK dan!

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 17:05

Van de foto's van Esme vind ik alleen dat veulen leuk Haha! De rest, niet mijn type Lachen Ik kan sowieso niet iets hebben met een foto hoor Knipoog Mijn eigen Tinkertje is voor mij perfect, hij is correct gebouwd, tekening is ook wel ok, niets bijzonders verder. Hij heeft een aansprekend hoofd, een echt cob hoofd, net iets edeler. Niet al teveel behang, vind ik niks.
Tuurlijk, zo'n lekkere stevige cob of vanner vind ik ook wel leuk om te zien, maar om nu zlef zo'n gigantisch slagschip te hebben, nee Haha! Die van mij is een wat slankere cob, grai zal hij denk ik net niet halen (voor foto's om te controleren: [ITP] Duidelijker Rijfoto's Mikado (veel) )
Hij krijgt ook aardig wat voer, nu hij op een redelijk volle wei staat, iets minder, nu een kilo sportbrok per dag. 's Winters als hij op stal staat 's nachts, loopt dat toch wel op tot 3 kilo sportbrok op een dag en granenmix...

Voordelen.... Met de meeste kan je gewoon veel.
Nadelen....Euhm..... Geen idee Haha!

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 18:06

Ik vind king rocky dus 3x niks he!! Maar die foto die je daar onder hebt geplaatst dat vind ik dan wel weer een gaaf beest. Ik hou persoonlijk van een beetje kleine gedrongen,stevig gebouwde tinkers.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 18:33

Mijn idiale Tinker?

Hij moet groot zijn rond de 160m
Hij moet dus een hij zijn
roodbont driekleur
grote voorpluk zwart, witte/zwarte lange manen, veel sok(wit)(behang) Tong uitsteken
goed karakter hebben, lief en knuffelig, aanhankelijk en eerlijk
Goed kunnen lopen dressuurmatig, fris maar braaf, verkeers mak en weer en wind vast.
gezond en hard goede hoeven hebben
mooie bouw, goede conditie, goede zelf beheersing over lichaam.
leergierig en zelfverzekerd, interligent
Trouw aan de baas.
flinke uitstraling

wahhhhhhhhhahha Haha!
kort om mijn idiale tinker is hoe kan het ook anders Riccardo..
hihihihihih
vergeef me hoor ik ben nou eenmaal trots en verlieft op mijn eigen paard.
En dan ga je al gauw opscheppen..(sorry),..

Monique

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 18:50

ben blij dat jullie me niet aanvallen want daar had ik voor gevreesd!
k'zit namelijk in de warmbloeden en niet zo zeer in de 'tinkers', maar dat wil niet zeggen dat het me niet interesseert.

wat als er bvb uit een vannermerrie en een vannerhengst een te zwaar veulen geborden wordt? wordt ie dan evengoed opgenomen in het stamboek? als vanner of.....?

en als ie geen schoft mag hebben, dan is het toch moeilijk een goed zadel te vinden?

gewoon interesse hoor! je moet hier niets achter zoeken ofzo!

Ann

Berichten: 13342
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 19:00

Voor zover ik weet wordt een veulen beoordeeld op zijn/haar eigen uiterlijk qua type en maakt het niet uit wat voor type ouders het heeft, ik denk dat Esme27 hier wel een antwoord op weet en wat betreft een goed zadel, Daaleman *LOL* voor de echt moeilijke Tinkers en er zijn verder nog genoeg goede merken die ook op een tinker passen.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 19:27

heej chubby en tiko lijkt me leuk hoor een keer te meeten, doen?

ik vind die wombaro hengst echt mooi Kwijl Kwijl:~ woow he echt super!
Zo ziet mijn ideale tinker er ook ongeveer uit, mooi zwart bont en scherp afgetekende vlekken (in mooie zwart/wit verhouding), zware bouw en veel behang.

Signe

Berichten: 5815
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 20:07

Hai1

ik meld me ook even...

allereerst een belangrijke kreet die niet vaak genoeg gezegd kan worden: Tinkers zijn ook paarden! Dat mag gewoon niet vergeten worden
en na bijan al het commentaar gelezen te hebben is dat eigenlijk ook al de eind conclusie.

Hoe een tinker eruit hoort te zien heb ik eigenlijk ook best wel een sterke mening over.

Niet te groot, het moet een ponyras blijven liefst niet groter dan 1.60.
Bont
goed voorzien van behang, met name sok. (teveel is ook niet mijn smaak en is niet iets waar op gefokt moet worden zodat het babiepaardjes worden)
mooie gangen een goed ontwikkelde draf en een nette galop.
een krachtig robuust lijf
stevige nek ( niet te)
en een mooi sprekend ponyachtig hoofd met krachtige kaaklijn.

Persoonlijk val ik op de stevige ukkies ( zoals Blizz Pling) overo gevlekt en met een lichte ramsneus, dat wijkt nogal af van de meeste tinkerleifhebbers geloof ik. Ik vidn die palomino kleurige bv qua bouw erg leuk.

En vind ik de standaard waarmee Irish cocb in Amerika fokt erg goed. Een tinker moet representatief zijn voor de mixrassen waar hij vandaan komt. Shire, Fell, welsh cob.

Rom Baro ( tyson) hierboevn al afgebeeld als wombaro vind ik een mooie tink, mag wel wat stevigere benen van mij.

En wat dachten jullie vandeze hengst?:

Afbeelding

Afbeelding

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 20:19

die ziet er zeker ook wel goed uit! Die heeft ook super mooie vlekken, ik vind alleen dattie wat meer wit rond zun ogen had mogen hebben, majah das ook maar weer een klein detail! Haha!