Appaloosa Database

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:56

Oja stef inderdaad few spot heeft niks met schimmel te maken, dat klopt helemaal !!!, maar silvana begreep niet dat Quillaja dus zwart/bruin kon zijn met 2 appie ouders waarin ook de schimmelfactor aanwezig is/was.
De 2 dingen staan dus inderdaad los van elkaar, daarin heb je helemaal gelijk.
Heb geprobeerd uit te leggen waarom Quillaja dus zwart is gebleven en b.v geen schimmel is geworden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Appaloosa Database

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 00:17

Nadezda, ik raad je aan je toch eens wat meer in kleurenvererving te gaan verdiepen, maar volgens mij heb ik dat 2 jaar geleden ook al eens gezegd.
Uit een few spot hengst komt altijd een appaloosa, dat is de eerste fout die je maakt. Het appaloosa-gen is dominant, als een paard die heeft zal het zich altijd tonen. Een few-spot hengst heeft enkel appaloosa-genen om door te vererven, dus zal de nakomeling altijd appaloosa zijn. Jouw merrie zou met een few spot hengst een appaloosa nakomeling geven.
En verder komt de schimmelfactor absoluut niet door inteelt. Schimmel is een gen net als het appaloosa-gen, het toont zich altijd als een paard dit heeft. Helaas ook op een appaloosa dus, waardoor een appaloosa verbleekt. Fokkers hebben in het verleden de fout gemaakt om te fokken met schimmels, men dacht toen "dan is het witte er in ieder geval al". De schimmelfactor die in verschillende appaloosa's zit komt dus van een voorouder die schimmel was.

En nee, fokkers kiezen bewust niet voor alleen few spot hengsten, en bovendien zijn er die ook niet veel (oke, in de minimaat zijn er afgelopen jaar wel veel goedgekeurd). Het is een kleurenfokkerij voor sportpony's en paarden, en vanwege de kleine fokkerij zul je toch af en toe vreemd bloed moeten gebruiken. Daarom wordt vaak bij een few spot een effen gecombineerd, 50% vreemd bloed maar toch 100% kans op appaloosa. Bovendien fok ik in de eerste instantie een sportpaard, het kleurtje is mooi meegenomen dan. Ik zoek dus doelgericht een hengst die mijn merrie verbeterd, en niet een hengst op kleur, die 25% minder kans op appaloosa die neem ik voor lief. Mijn merrie (die zelf uit een few spot moeder en een New Forest vader komt) heeft bewezen haar kleur maximaal door te geven in de combinatie van een effen hengst. Ja, mijn jaarling appaloosa en mijn toekomstig veulen zijn voor maar liefst 75% niet appaloosa, maar daardoor wel zeer geschikt om bloedverversing in te brengen en te kruisen met de huidige appaloosa's.
Kromme inteeltbokken met de nodige kwaaltjes zit ik niet op te wachten.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:46

Neonlight schreef:
Uit een few spot hengst komt altijd een appaloosa

Wij hebben dit jaar een bont veulen uit een few-spot merrie. Wij waren dus zelf enigzins verbaasd (nog zachtjes uitgedrukt ) Dus altijd een appaloosa uit een fews-pot, daar zijn wij ook vanaf gestapt

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:00

Asha hierin heb je helemaal gelijk ook ik ken een veulen wat uit een few spot hengst komt en geen appakenmerken heeft vandaar mijn opmerking hierboven, dus om het nou als een fout te bestempelen neonlight ben ik dus niet met je eens.
Maar goed maakt mij verder ook helemaal niet uit, ik heb me er toendertijd genoeg in verdiept en met genoeg fokkers gesproken. Het is niet vanzelfsprekend daar blijf ik bij (sorry)
Maar bedankt voor je commentaar en uitleg neonlight

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:04

sorry hengst moet merrie zijn

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:50

Let wel op, er worden een aantal hengsten en merries onterecht als few spot bestempeld.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:27

Neonlight schreef:
Let wel op, er worden een aantal hengsten en merries onterecht als few spot bestempeld.

Dat is waar, tegenwoordig wordt er vanalles op gegeven als kleur. maar deze merrie van ons is zeker weten een few-spot

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:26

Welke merrie is dat dan Asha? En van welke hengst komt het veulen?

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 11:26

Op www.appaloosadatabase.nl is het begin te zien. De begin pagina is even tijdelijk en er komt nog veel meer op, maar aangezien ik alles 1 voor 1 moet uploaden duurd dat even.

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:26

Serenta mooie opzet van de database erg mooi gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:32

Zeker mooi gedaan lekker duidelijk ook.
Uit puur nieuwschierigheid, kan iemand mij vertellen hoe het komt dat er zoveel kleine appie's zijn.En blijkbaar heel weinig in een grote maat te vinden zijn?

loes-freke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:05

tja ik denk dat mensen ze mooi vinden voor grasmaaiers.
en gemakkelijk te hanteren.
ipv die groten.
dat denk ik.

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:36

Silvana, het is niet gemakkelijk een goede hengst te fokken met ook nog is de juiste kleur aftekeningen. Er is daardoor een hoop met andere rassen gekruist maar niet iedereen wil met dit soort hengsten dekken. Er zijn in de loop der jaren echt wel een aantal grote maat hengsten goedgekeurd geweest maar later ook weer afgekeurd, omdat de nakomelingen niet voldeden aan de stamboekregelementen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:48

silvana schreef:
Zeker mooi gedaan lekker duidelijk ook.
Uit puur nieuwschierigheid, kan iemand mij vertellen hoe het komt dat er zoveel kleine appie's zijn.En blijkbaar heel weinig in een grote maat te vinden zijn?

Ook hebben mensen vaak meerdere mini's terwijl stallen met 10 appaloosapaarden zeldzaam zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:11

Ik moet eerlijk zeggen dat ik appaloosa's alleen kende als paarden.Waarschijnlijk heeft het moeten lukken ,dat bij in de buurt net alleen grote appaloosa's wonen. Dus die shets noemde ik geen appaloosa's .Ik dacht dat het shets met een leuk kleurtje waren .

Mijn man wilde graag een appaloosa en toen vond ik idd er geen die groot genoeg was,meestal zaten ze rond de 1.45 of zo.
Van daar zijn we bij z beland(kreeg ik hem omgepraat) daar zitten toch appaloosa's in verborgen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:28

nadezda schreef:
Silvana, het is niet gemakkelijk een goede hengst te fokken met ook nog is de juiste kleur aftekeningen. Er is daardoor een hoop met andere rassen gekruist maar niet iedereen wil met dit soort hengsten dekken. Er zijn in de loop der jaren echt wel een aantal grote maat hengsten goedgekeurd geweest maar later ook weer afgekeurd, omdat de nakomelingen niet voldeden aan de stamboekregelementen.

Meer hengsten zijn afgekeurd omdat ze ofwel vroegtijdig gecastreerd zijn omdat het niet rendabel is om een appaloosa-dekhengst te houden, of omdat ze niet genoeg nakomelingen konden laten zien. Er is maar een kleine markt in grote maat appaloosa's, het merendeel van de mensen wil een sportpaard zonder vlekken, want dat toont in veel ogen niet in de dressuurring.
De mensen willen juist wel met de kruisingen fokken, omdat het ten eerste het ras veredelt, en ten tweede komen er betere sportpaarden uit. Het doel van de appaloosa-fokkerij is nog altijd een sportpaard met de appaloosa-kleur. Sinds de 2 jonge Gribaldi's zijn goedgekeurd zijn er veel meer dekkingen in de grote maat. Ook gerenommeerde stallen als stal Palousa fokken met zeer goede KWPN-hengsten met daaruit topnakomelingen (overigens hebben hun ook de 2 goedgekeurde Gribaldi's gefokt). En kijk eens wat de aantallen dekkingen zijn van de goedgekeurde hengsten met aan 2 kanten appaloosa-bloed? Valt best tegen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:37

Ah,zo zit dat.Dat is best wel jammer.Ik vind juist een appaloosa wel leuk.En hoe zit dat dan in de westernsport,het is toch een leuk westernpaard met zijn kleurtje.
de grote Appie's die ik ken ,daar word er 1 van in de springssport gebruikt en de andere in de dressuur.Die springer is wel een topper maar een moeilijk paard.Als ik ze eens ,zie ga ik eens vragen van welke afstamming ze zijn.

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:07

Ben ik met je eens silvana ik vind het ook erg jammer, het appaloosa is voor mij het appaloosa ook niet meer, al zijn er zoals neonlight zegt echt goede appaloosa sportpaarden voortgebracht.
Wat ik niet met neonlight eens ben is dat er geen vraag is naar grote maat appaloosa's voor in de sport, ze zijn er gewoonweg niet !!!.
Er was naast sonny af hoymark bijna geen nakomeling die boven de 1.65 uitkwam, en de meeste mensen die een sportpaard zoeken willen geen kleine paarden, waar de appaloosa meestal wel in valt.
Ik was ook op zoek in 1996 naar een grote maat appie, maar het aanbod was bar weinig.
Of er komen super goede sportpaarden voor maar zijn dan weer eenkleurig.
Persoonlijk heb ik het altijd jammer gevonden dat er teveel met verschillende stamboeken gekruist is, aan de andere kant kon het ook niet anders want er waren zo goed als geen hengsten meer.
De keuze was zo beperkt dat je bijna hoe dan ook wel met inteelt kwam te zitten.
Toen ik in 1999 mijn merrie liet dekken kon ik gemakkelijk kiezen, want er was zo goed als geen keuze als je een hengt boven de 1,60 zocht.
Maar goed voor mij blijft een goed paard boven de kleur staan, en ze zeggen altijd een goed paard heeft geen kleur!!!.
Maar goed als je dan een goed paard heeft maar niet de uiterlijke kenmerken kom je niet in het stamboek bij het appaloosa en zo weer je eigenlijk je eigen goede paarden, die dan naar het NRPS gaan waar ze alle predikaten behalen die er maar te behalen zijn, toch jammer.

Volgens mij hebben we deze discussie al eens eerder gevoerd, en heeft iedereen zo zijn eigen mening hoe het met het appaloosa stamboek zou moeten gaan.

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:09

oja silvana je hebt ook de amerikaanse appaloosa, die hanteren weer hele andere stamboekregels als het nederlandse appaloosa stamboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:09

Zit daar dan een verschil in Qua paard? Een ander uiterlijk of andere grote.
Ik heb op internet wel eens gelezen amerikaanse apalousa te koop ,maar niet gerealiseerd dat het een stamboek op zich was.

SpikkelFire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:26

ik heb je gepmt

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:19

Neonlight schreef:
Welke merrie is dat dan Asha? En van welke hengst komt het veulen?

ik pm je wel even

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:30

Er zijn inderdaad weinig grote hengsten, Sonny was de enige boven de 1.60m. Vervelende met Sonny was alleen dat er voor hem ook geen grote hengsten waren, de merries waren dus allemaal kleiner (omdat er voor hem gewoon geen grotere appies ook waren) en laat hij nu net de maat van de moeder doorfokken en niet zijn eigen maat. Wil je nu de grote maat appaloosa goed in de maat krijgen zal er echt met KWPN-ers en zo, die maat hebben, gefokt moeten worden. De Gribaldi's zijn rond de 1.65m, is al een verbetering, de jonge Pax is een stuk groter nog, maar helaas NAS10 hengst.

Bovendien was de fokkerij wel behoorlijk verzadigd van Sonny-bloed. Mijn merrie zelf is een inteelt op Sonny (ze is een Kantjes Ronaldo x Sonny af Hojmark x Sonny af Hojmark, de moeder was een directe inteelt dus) en zie maar eens geschikte hengsten te vinden voor haar vrij van Sonny bloed. Dan kom je al zeker niet bij de NAS hengsten uit.

Tja Nadezda, ik weet jou mening over wat jij een appaloosa vind, en die is precies tegenovergesteld als mijn mening erover.

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 10:50

SpikkelFire schreef:
ik heb je gepmt

Ik heb hem ga hem plaatsen voor je

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 10:52

nadezda schreef:
Serenta mooie opzet van de database erg mooi gedaan

Ik ben er nog lang niet tevreden mee, moet nog een hoop veranderen, vooral de index pagina vind ik 3x niets, maar dat komt met de tijd wel. Vind dat de database online komt veel belangrijker