voor en nadelen tinkers?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:55

Ben het met Monique eens. De Tinkers worden alleen maar duurder want de kwaliteit gaat nu steigen. Nu betalen ze al €2500 voor een lelijke, groene Tinker, wat gaan we dan zien als we betere, mooiere paarden hebben? Van mij mogen de prijzen stijgen hoor! Ik wil namelijk gaan fokken Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:02

oh esmé... daar bedoelde je Gam niet mee hè? >;) Knipoog

Nou Monique, de financiële vergelijking tussen Fries en Tinker gaat mij ietsiepietsie te ver, qua schoonheid zijn ze voor mij gelijkwaardig... Lachen

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:15

Suleika schreef:
wie heeft er zin in een tinkermeet? (zodat ik kan kijken hoe ze in het echt zijn) Tong uitsteken maar eerst ga ik vandaag op ponykamp Knipoog


Kom maar hoor

En tja...de voor en na delen van Tinkers.

Ik zal eerlijk zijn, als ik het over mocht doen, werd het absoluut geen Tinker. Niet dat ik niet 'gelukkig' ben met Tiko, integendeel, ik geniet (bijna Knipoog) elke dag weer van hem.

Wel houd ik ergens de 'sport' droom. Ik vind het moeilijk te accepteren dat ik mijn uiterste best doe eerlijk, netjes en consequent te trainen, en ik geen steek vooruit kom. Dit is natuurlij koverdreven maar naar mijn idee, gaat het bij tinkers toch langzamer, iig bij Tiko, dan bij een gemiddeld sportpaard. Ik rijd vrij regelmatig 'gewone' paarden en vind het vervelend om in te zien dat ik daarmee gewoon weg kan rijden, ook al gaat het met hun eigen ruiter niet altijd goed, en dat van zoiets met Tiko geen sprake is. Natuurlijk heb ik ook dagen waarop Tiko heerlijk loopt, maar steeds als ik denk dat ik ergens 'ben', gaat het weer twee maanden ontzettend slecht. Uiteraard hoeft dit absoluut niet 'tinkereigen' te zijn, en is het hoogstwaarschijnlijk gewoon 'tiko eigen'.

Het eigenwijze, eigenzinnige en koppige van Tinkers, daar moet je echt mee om kunnen gaan. Zelf vind ik dat moeilijk. Ik kan aan de ene kant zonder twijfel mijn zusje eropzetten, zonder enig rijervaring, maar weet even goed wanneer ik toch echt wel mijn cap op moet zetten. Ondanks zij n verschillen 'kanten en gezichten' weet ik na een paar jaar exact wat ik aan hem heb.

Ik vind het ook heel leuk om de positieve reacties op een Tinker die hoog springt, of netjes dressuurmatig te horen. Dat verwachtten mensen niet.

Het grootste nadeel vind ik wellicht de koppigheid, als denk ik dat op het moment dat je tinker echt onvoorwaardelijk voor jou gaat, dat dat nadeel geheel weg is. Verder erger ik mij wel eens aan Tieks 'sloomheid' (niet in de zin van niet voorwaarts zijn oid, maar tja..moeilijk uit te leggen, soms staat hij daar ...zo.....sloom Knipoog ) maar dit komt ook omdat ik eigenlijk pers. liever een sportpaard zou hebben.

Daarentegen kan Tiek weer heel vertederend zijn, je dolgelukkig maken door het tonen van respect en vertrouwen als je weer een stukje leiderschap hebt gewonnen. Dat gevoel van vertrouwen, vertedering en trots, dat maakt vele slechte dagen weer goed.

Dat vind ik denk nog het leukste aan tinkers, dat ze heel trots en fier en krachtig kunnen zijn, maar het volgende moment zo lief, vriendelijk en vertederend.

Wel moet je, zoals al vaak gezegd, niet alleen afgaan om het knuffelimage. Tiko voldoet aan dit Imago, op bepaalde momenten iig. Maar hij heeft ook dagen waarbij ik er niet aan moet denken om een klein kind in zijn buurt te laten.

MAar nogmaals, mocht je een keer langswillenkomen...je bent van harte welkom

*er staat ook nog een flnk verhaal in mijn profiel, misschien kan je daar ook informatie uit halen? *

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:16

Hallo allemaal.
even door gaan op dit onderwerp, wat vinden jullie dan de perfecte Tinker?
zijn jullie niet bang dat het ras straks helemaal uit zijn verband word getroken? ik weet dat er 4 verschillende type's zijn.
kijk maar naar de Haflingers, het moderne type zoals ze dat noemen is iel heeft weinig kont, ik vindt het personlijk zonde hoor.
maar ben benieuwd hoe jullie daar over denken!! Haha!
ik kan niet posten op tinkerpraat, dus doe ik het hier maar hahahaha
Groetjes
Annick

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:21

sja, ik zou zeggen wil je een sportpony? schaf een BRP aan, ipv zo'n smalle haf, tinker met arabisch bloed, of whatever.

er zijn 4 verschillende 'categoriën' in de tinkers, dus je kan nog wel voor het fijne type kiezen (vanner???) da's dan meer voor te rijden geschikt.

ik denk dat mensen vooral tinkers kiezen omwille van hun vlekken en lange manen/staart/sokken. OK dan!

weet dat dit veel onderhoud vraagt. Verward
ze zijn idd robuust en je kan ze goed buitenhouden, maar als je ze in de winter buitenzet, en ze maken van je weide een blubberveld zitten ze onvermijdelijk met mok.

ik zou zeggen: echt voor de liefhebber iets.
Laatst bijgewerkt door caro_vt op 24-07-03 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:21

Voor mijn volwassen Tinkermerrie heb ik 2750 gulden betaald (= 1250 Euro), dat vind ik nog wel meevallen, maar het is dan ook al 2,5 jaar geleden. Tegenwoordig betaal je inderdaad veel meer.

Over de voor- en nadelen, ik denk dat het meeste hier wel genoemd is, en dat het per paard gewoon heel verschillend is, de ene Tinker is de andere niet, en dat geldt natuurlijk voor elke pony.

En het is ook nogal afhankelijk van wat je zelf wil natuurlijk. Ik ben supertevreden met mijn Sarah, ook al hebben we wat opstartproblemen gehad, en loop ik nu nog steeds tegen rijproblemen aan (alleen met rijden, in de omgang is het een schat).
Maar als ik talent en ambities had gehad om (op hoog niveau) wedstrijdruiter te worden, had ik geen Tinker genomen.
Ik wilde gewoon een paard om uren mee buiten te rijden, af en toe te springen en 1 keer in de week dressuurles. En die heb ik gevonden.


edit: overigens Kattebeest, mijn Tink staat het hele jaar buiten, en dus ook wel in de blub, maar nog nooit mok gehad.
Laatst bijgewerkt door maaike_vdv op 24-07-03 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:24

Even voor de goede orde, ik heb tiek flink in het voer staan, en dat heeft hij ook echt nodig...dus het gaat niet op dat ze altijd weinig nodig hebben.

Nu is Tiko natuurlijk ook wel weer een luxe tinker.

Mijn ideale tinker zal flink aan de maat zijn, gigantisch veel behang hebben, vooral een prachtige voorpluk. De bouw moet zo zijn, dat hij wel lekker kan bewegen, maar ook nog zijn kracht en massa uitstraalt, maar tegelijkertijd ook elegantie bezit. Hij moet bont zijn, zwart bont zelfs, en mooi getekend met een prachtige zwart/wit verdeling....*myrthe droomt verder...Knipoog *

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:26

Tiko schreef:
Even voor de goede orde, ik heb tiek flink in het voer staan, en dat heeft hij ook echt nodig...dus het gaat niet op dat ze altijd weinig nodig hebben.


Inderdaad. Sarah moet in de winter ook behoorlijk veel bijgevoerd worden, want ze wordt al snel mager/schraal.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:47

Shakyra wordt op het moment helemaal niet meer bijgevoerd, zo dik wordt ze Haha! zoiezo staat er in de weien waar zij staat veel mals gras en dan zie je die buik gewoon groeien, maar goed.

Ik kan me wel vinden in dat berichtje van Myrthe, ook bij mij is een droom om een sportpaard te hebben, en als ik Shakyra verkoop, koop ik geen Tinker meer.
Niet omdat ze niet mooi of lief zijn, want dat zijn ze zeker, en Shakyra helemaal. Daarom twijfel ik enorm over haar wel of niet verkopen; ze is zo ontzettend lief, altijd vrolijk.. maar veel te sterk voor me, en in m'n achterhoofd heb ik ook dat 'verlangen' om wedstrijden te rijden. En ik zal nooit met een Tinker (of ander koudbloe/zwaar ras) op wedstrijd gaan, persoonlijk vind ik dat gewoon geen gezicht (hopelijk valt nu niet half bokt me aan Tong uitsteken )
Maar anderzijds wil ik ook een fijn paard om buiten te rijden, daarom heb ik haar eigelijk gekocht, want ze schrikt nergens van, maar als ik haar al niet aan de hand hou.. dan buiten waarschijnlijk helemaal niet.
En de laatste tijd begint het toch een beetje te kriebelen om ook op concours te gaan.. Scheve mond

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 20:45

In verhouding met KWPN'ers zijn Tinkers toch niet zo duur? Misschien weer wel in vergelijking met Fjorden of Haflingers maar daar krijg je dan weer een iets groter en aparter paard voor. Ik heb mijn tinker dus zelf uit Ierland geïmporteerd begin vorig jaar. Ze kostte toen 1200 euro en was 8 jaar. Ze kwam niet van een handelaar maar van een rijcentrum. Als ze nu een tinker te koop hebben vragen ze bijna het dubbele. Daar kwam het transport bij. Ik hou van aparte paarden, vooral zwarte. Ze lijkt op een shire maar is 1.54, een mooie maat voor mij met mijn 1.69. Het heeft wel een jaar geduurd voordat ze me er niet meer probeerde af te bokken in galop. Met een ander bit en een hoop vertrouwen van weerskanten gaat het nu prima. Het is een sterk paard waarmee ik urenlange buitenritten maak. In Ierland heeft ze lichte crosses gelopen maar springen doe ik niet meer alhoewel ik het altijd heel leuk vond. Ik kan haar heel goed aan de hand houden, maar je moet wel je aandacht erbij houden. Een tinker is beslist geen beginnerspaard maar een volwaardig recreatiepaard dat heel veelzijdig is.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 20:51

Een tinker is beslist geen beginnerspaard maar een volwaardig recreatiepaard dat heel veelzijdig is.
daar sluit ik me volledig bij aan.
in ieder ras zijn uitzonderingen en ook onder de tinkers vind je wel paarden voor beginners, maar het is niet omdat ze als rustig bestempeld worden dat een beginner er een bosritje mee kan maken!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:20

Pellie schreef:
oh esmé... daar bedoelde je Gam niet mee hè? >;) Knipoog


Whahahaha toen ik mijn berichtje zo achter de jouwe zag dacht ik al dat je dat zou denken.. Nee tuurlijk niet, het was even een algemene bewering! hihihihihi

Mijn ideale Tinker?

Mooi bont, mag ook een hoop wit hebben. Lange manen, lange voorpluk en veel sok. Verder een goede bouw, ik heb daar echt een heel specifiek idee over, maar kan het moeilijk uitleggen..
Zal eens eens een foto opzoeken!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:40

[img]http://193.254.255.11/_fotos/screensize/Deirdre[1].zadel.JPG[/img]

Dit vind ik dus een mooie Tinker qua bouw! Het behang had heftiger gemogen, maar qua bouw is dit helemaal mijn soort Tinker!

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:02

Afbeelding
He, deze Tink voldoet precies aan de beschrijving van Esme en Tiko Knipoog

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:04

Hhhmm nee niet echt Haha! Maar het is zeker Vashti? Whahaha

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:05

Heej...wat een mooie is dat! Hoe heet ie Schijnheilig

Wacht ik pak mijn beschrijving erbij Lachen
Citaat:
Mijn ideale tinker zal flink aan de maat zijn, gigantisch veel behang hebben, vooral een prachtige voorpluk. De bouw moet zo zijn, dat hij wel lekker kan bewegen, maar ook nog zijn kracht en massa uitstraalt, maar tegelijkertijd ook elegantie bezit. Hij moet bont zijn, zwart bont zelfs, en mooi getekend met een prachtige zwart/wit verdeling....*myrthe droomt verder... *


Oke...
Maat...GOED
Behang...GOED
Tekening...GOED
Bouw...........GOED

Persoonlijk zou hij van mij iets...vlotter Lachen mogen zijn, een iets...trotstere...wildere uistraling hebben. Maar je weet al, ik vind haar qua uiterlijk super!

En dat behang....Kwijl

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:07

ik zie dus graag nóg meer behang Haha!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:11

Je ziet het niet goed op deze foto's ..maar Vasthi heeft super veel behang!
Vooral de manen en voorpluk...en die vind ik het belangrijkst...zijn superlang en dik!

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:13

He, in 1 keer goed! Ze heet trouwens VASTHI (op een of andere manier draait iedereen altijd de STH om). Behang kan inderdaad nog wel meer, vooral achter.

Niet trots? Op de foto hieronder loopt ze toch heel fier Pling ?
Afbeelding

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:16

Waaah...wie zit daar op haar rug?? Arme Vas....

Maar snap je niet wat ik bedoel, gewoon iets...wilds, actiefs (daar gaat Myrthe's sportpaardendroom weer Knipoog )
Maar dit vind ik wel een foto waarop ze idd heel leuk toont!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:16

Begrijp me niet verkeerd, ik vind haar heel erg leuk! Maar ze is niet het type wat ik bedoel.. Nuala ook niet trouwens Haha!

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:24

Geen verontschuldigingen hoor, ieder z'n smaak. Ik vind alle Tinks wel wat hebben, maar ik ging pas echt kwijlen bij het zien van deze twee exemplaren..........(2 hengsten btw van een Ierse stoeterij)

AfbeeldingAfbeelding

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:25

Ik vind die zwarte qua bouw wel mooi, maar nog steeds niet wat ik bedoel Haha! (en niet bont)
Die andere vind ik helemaal niks, té karrepaard..

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:33

Er is zo'n engelse site, over de gypsy horse...en daar stonden toch pracht beesten op.

Een voorbeeld dat een beetje in de buurt komt van mijn droom Tink, is King Rocky...Kwijl

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:38

Afbeelding
Vind ik wel meevallen. Hij staat inderdaad wel voor de wagen ook.

Dat zwart scheelt zoveel poetsen lijkt me *LOL* en die hengst heeft echt extreem veel behang!!!!! Zo mooi.........
Afbeelding