kruising KWPN X haflinger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: kruising KWPN X haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:39

En hoe zie je dat Arundo? Ik zie een paard met een heel mooi kleurtje en snoetje maar ik kan echt niet beoordelen of het dier correct gebouwd is.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:59

NatasjavE schreef:
En hoe zie je dat Arundo? Ik zie een paard met een heel mooi kleurtje en snoetje maar ik kan echt niet beoordelen of het dier correct gebouwd is.

Nou inderdaad, van de meeste paarden die hier genoemd worden zijn geen duidelijke standfoto's.

Ik heb niets tegen kruisingen en zo te zien hebben ze allemaal een baasje die veel van ze houdt etc, maar ik zou ze niet bewust gaan fokken. Ik denk dat je beter kunt fokken om betere paarden proberen te krijgen. Niet om te kijken hoe leuk 2 totaal verschillende paardjes mixen. Als je een iets lichter paard wil dan een Haf en/of een zwaarder gebouwd paard dan een KWPN'er dan zijn er reeds talloze rassen en kruisingen op de markt die daaraan voldoen.

Daarbij zijn paarden zonder papier altijd moeilijker te slijten mocht hij plots weg moeten, wat ik ook niet helemaal eerlijk vind richting het paard.

Arundo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:33

Ik zie gewoon een hele grote haf...dat is wat ik zie...en dat vind ik gewoon grappig/mooi.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:51

Ik heb niets tegen kruisingen en zo te zien hebben ze allemaal een baasje die veel van ze houdt etc, maar ik zou ze niet bewust gaan fokken. Ik denk dat je beter kunt fokken om betere paarden proberen te krijgen. Niet om te kijken hoe leuk 2 totaal verschillende paardjes mixen. Als je een iets lichter paard wil dan een Haf en/of een zwaarder gebouwd paard dan een KWPN'er dan zijn er reeds talloze rassen en kruisingen op de markt die daaraan voldoen.

Als ik zo de ontwikkeling van de haflinger (voorbeeld) eens bekijk, word ik daar ook niet blij van. Voor mij is dat ras echt niet beter geworden. Daar kunnen de meningen over verschillen, maar om maar een 'echt' ras te noemen wat door doorfokken veranderd is.
Vind mijn kruising haf nog de echte ouderwetse hafbouw hebben en niet de 'echte' nieuwerwetse sporthaf.

Daarbij zijn paarden zonder papier altijd moeilijker te slijten mocht hij plots weg moeten, wat ik ook niet helemaal eerlijk vind richting het paard.[/quote]

Een mooi, veelzijdig, goed gebouwde kruising is altijd beter te verkopen dan een raspaard dat raar is gebouwd, moeilijk te rijden is. Natuurlijk zullen kruisingen minder opbrengen, maar moeilijk te slijten? Ik geloof het niet hoor.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:01

het verschilt allemaal nogal he.
de een vind ik echt mooi, de ander gewoon echt lelijk.
spijt me als ik mensen beledig.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:17

Def: ik weet wat je bedoelt ;) Ik krijg het stamboekblaadje van de kvth en als je ziet wat voor haflinger er op de voorkant als winnende elitemerrie staat... Ze proberen er echt een sportpaard van te maken qua bouw. Ik vind het wel mooi hoor, maar je moet dan niet beginnen over het 'verbeteren' van een ras want wat je de ideale haflinger noemt is afhankelijk van hoe je ernaar kijkt.

Ik sta zelf ook voor de keus van TS. Ik kan er voor kiezen om mijn haflinger te laten dekken door een haflinger hengst (ik heb al een aantal hengsten die me aanspreken) maar er is ook een kwpn-hengst die nog niet ter dekking staat (maar dat hopelijk wel komt) en die gefokt is door mijn ouders. Dat is echt een hele mooie hengst en hij heeft een heel fijn karakter, dus als het mogelijk blijkt en haalbaar is vind ik dat zeker een optie.
In principe vind ik een puur gefokte kwpn-er mooier dan een kruising, maar ik heb nou eenmaal een haflinger en daar kan ik geen kwpn-er mee fokken ;) Een kruising kwpn-er x haflinger kan volgens mij veel voordelen hebben, zoals een koel karakter en rijtypischer dan een haflinger. De meerderheid van de mensen wil nog altijd een paard dat mak en rustig is.

En als je bekijkt wat haflingers nu waard zijn en hoe moeilijk ze te verkopen zijn denk ik dat je een kruising juist beter kan verkopen dan een pure haflinger. Maar ik vind een tuiger x haflinger-er ook wel een heel gewaagde combinatie ;) En zoals iemand hier al zei: als je merrie niet goed in elkaar zit kun je het misschien beter sowieso niet doen. En je moet voor jezelf nagaan of je het paard tot aan zijn 3de jaar kan houden, want veulens zijn sowieso lastig te verkopen, en al helemaal een kruising.
Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door Hinke op 16-01-09 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:18

Citaat:
Ik zou dit dus niet doen.
Een vriendin van mij heeft dit dus ook gedaan. (Een haflingermerrie gekruist met een niet-goedgekeurde hengst van Ixion) en daar kwam een veulen uit met een korte nek en lange stelten.
Nu 6 jaar later heeft ze nog steeds een korte haflingernek en lange KWPN benen. Om over de rug nog maar niet te spreken.. Er zit totaal geen verhouding in en ze moet nog steeds wijdbeens gaan staan om bij de grond te komen.

Dat heb ik ook gezien. Een kruizing fjord maal kwpn dan. dat paardje had ook een korte nek en lange benen waardoor ze ook op volwassen leeftijd haar benen wij dmoest zetten om te kunnen grazen. Sorry, maar dan is het dus ech verkeerd uitgepakt. Ik zou het dus ook niet zo snel doen. Liever een wat kleinere stap qua bouw. Het gaat natuurlijk ook wel goed. Maar de kans dat... nee,niet mijn keus.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:19

Ik zie trouwens ook heel veel ontzettend lelijke kruisingen op marktplaats enzo. Maar ik vraag me af of dat komt doordat je 2 rassen kruist, of doordat mensen die paarden kruisen er wat minder verstand van hebben (dus dan hebben ze zelf bv een matige merrie, en doen ze daar een willekeurige hengst bij). Er zijn zeker ook wel geslaagde kruisingen!

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:29

Ik heb zoals wat al gezegt werd ook een Kwpn x Haflinger gereden, wij hebben er 2 op stal, 2 echte broertjes. Ze komen allebei dus van Trappel, nu een ruin onder Jarissa van Silfhout.

En de haflinger moeder, is in het bezit van de Balansruiters in Emmeloord, dus ze staan ook nog bij hun moeder op stal!
* gaat foto's zoeken!

Enige foto die ik van hun samen heb:
http://i211.photobucket.com/albums/bb16 ... oto043.jpg

En dit Joël die ik een hele poos heb gereden, helaas niet meer maar hij is enorm veranderd, Helaas :(

http://i211.photobucket.com/albums/bb16 ... o003-1.jpg

OHZ

http://i211.photobucket.com/albums/bb16 ... oto038.jpg

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:42

Mijn paard is ook een Haflinger kruising, waarschijnelijk met een KWPNer, ik vind haar zeker niet mislukt!

Afbeelding

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:45

Zoo dat is een gaaf paard zeg!

sabjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:48

layka is gewoon knap!

Arundo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:05

wat een aparte kleur zeg!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:04

Milligan schreef:
Mijn paard is ook een Haflinger kruising, waarschijnelijk met een KWPNer, ik vind haar zeker niet mislukt!

Afbeelding

Mooi paard met inderdaad een mooi kleurtje.
Maar wel een paard met een korte nek en een erg afgeslagen haflingerkontje. Hoe is zij/hij in de hand met rijden?

Als ik een haflinger zou kruisen dan alleen maar met een arabier. Bloedaansluiting en compenseert de haflinger op een paar rijtypische punten.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:54

Simoon__ schreef:
Ik heb zoals wat al gezegt werd ook een Kwpn x Haflinger gereden, wij hebben er 2 op stal, 2 echte broertjes. Ze komen allebei dus van Trappel, nu een ruin onder Jarissa van Silfhout.

En de haflinger moeder, is in het bezit van de Balansruiters in Emmeloord, dus ze staan ook nog bij hun moeder op stal!
* gaat foto's zoeken!

Enige foto die ik van hun samen heb:
http://i211.photobucket.com/albums/bb16 ... oto043.jpg

En dit Joël die ik een hele poos heb gereden, helaas niet meer maar hij is enorm veranderd, Helaas :(

http://i211.photobucket.com/albums/bb16 ... o003-1.jpg

OHZ

http://i211.photobucket.com/albums/bb16 ... oto038.jpg

Jee, wat lijken de bruintjes op de mijn merrie, grappig! (Kruising KWPN_merriexHaf hengst)

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:11

NatasjavE schreef:
Milligan schreef:

Afbeelding

Mooi paard met inderdaad een mooi kleurtje.
Maar wel een paard met een korte nek en een erg afgeslagen haflingerkontje. Hoe is zij/hij in de hand met rijden?

Als ik een haflinger zou kruisen dan alleen maar met een arabier. Bloedaansluiting en compenseert de haflinger op een paar rijtypische punten.

Ze heeft idd echt een haflingerkontje, nou momenteel kan ik niet rijden wegens blessure, maar als ik rijd dan is ze wel erg sterk, ze kan wel netjes lopen en ontspannen maar ze begint altijd erg stijf en sterk en wil er dan niet doorheen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:28

ik vind het paard van jou, milligan, echt een heel mooie romp en benen hebben. Alleen haar hoofd en hals mochten wat luxer, de hals langer. Maar verder vind ik haar echt heel mooi.

'haflingerkontje' stoort mij totaal niet.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:32

Jaimyliefje schreef:
ik vind het paard van jou, milligan, echt een heel mooie romp en benen hebben. Alleen haar hoofd en hals mochten wat luxer, de hals langer. Maar verder vind ik haar echt heel mooi.

'haflingerkontje' stoort mij totaal niet.

haha dank je:) Ze heeft idd wel een wat kortere nek, maar ze heeft er geen last van dus dan vind ik het niet zo erg!

_x_Vace_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:38

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:45

_x_Vace_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:50

haha toevallig :D Denk mischien is er nog wel iemand op zoek hier

Arundo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:00

ja ik maar 2 bonte Diesels maakt het wel erg bont.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:07

Ik vind het een erg leuke kruising. Ik ben wel van de kruisingen :-)
Ik vind wel dat ieder zelf moet nagaan wat die met het gefokte paardje wil. Wil je hem zelf houden en waarvoor wil je hem gebruiken. Of wil je hem verkopen?

Ik zit zelf te denken om mijn haf te laten dekken door een ander ras. Ik weet nog niet precies hoe en wat. Zat ook aan een fries te denken. Ik wil eigenlijk wel graag een ander (en vooral heel graag) een apart kleurtje. Je weet van te voren natuurlijk nooit wat de kleur doet, maar een voskleur komt er sowieso niet op.

Arundo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:16

een rocky mountain geeft vaak ook apartere kleuren

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:33

wreckh schreef:
Ik vind het een erg leuke kruising. Ik ben wel van de kruisingen :-)
Ik vind wel dat ieder zelf moet nagaan wat die met het gefokte paardje wil. Wil je hem zelf houden en waarvoor wil je hem gebruiken. Of wil je hem verkopen?

Ik zit zelf te denken om mijn haf te laten dekken door een ander ras. Ik weet nog niet precies hoe en wat. Zat ook aan een fries te denken. Ik wil eigenlijk wel graag een ander (en vooral heel graag) een apart kleurtje. Je weet van te voren natuurlijk nooit wat de kleur doet, maar een voskleur komt er sowieso niet op.

Dan zou ik als ik jou was eerder naar een quarter gaan kijken. Deze komen zoals al eerder gezegd qua maat en verhoudingen al iets mooier overeen, ze maken iets meer rijpaard (het meest als je kiest voor een pleasure type) van het veulen. Bovendien heb je ze met allerlei prachtige kleurtjes (je kunt ook kijken bij de paints als je houd van bont of bij de amerikaanse appaloosa's als je houd van stippels). Kijk maar eens rond op internet en je vind er genoeg.