fjord als sportpaard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:00

ieder zijn eigen mening erover Lachen
ik zelf vind het wel best raar uitzien als een fjord in de ring komt,maar absoluut niet lachwekkend ofzo.

en als je echt wil kun je er heus wel verder mee komen,niet de topsport,maar wel verder komen Lachen

DiantaM
Berichten: 11285
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:05

Ik vind ook maar weinig fjorden geschikt voor de dressuursport, je moet goed zoeken. Ik moet af en toe wel lachen als ik zo'n beestje voorbij zie komen, die amper normaal in galop kan aanspringen. Ik heb daarentegen grote bewondering voor een meisje die nu M1 is met haar fjord, die fjord kan dressuurmatig ontzettend goed lopen.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:48

Tulandro schreef:
Ik moet af en toe wel lachen als ik zo'n beestje voorbij zie komen, die amper normaal in galop kan aanspringen.

Maar lag dit aan het paard of aan de ruiter Verward

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:23

draumpje schreef:
in nl loopt er ook zowiezo 1 Z1
en ik ken er zowiezo al een 6 die M1 of M2 lopen


In Nl lopen er minstens 10 mee in de Z1 (die ik iig ken) en volgens mij inmiddels 3 in de Z2....
En er lopen er tig rond in de M1 en M2 en er zullen er nog vele volgen....

Een fjord is niet HET dresuurpaard bij uitstek, das logisch, maar dat wil niet zeggen dat je er niet ver mee kunt komen.

Gewoon kijken hoe het zich aabied... en als jij maar lol hebt met je knol, ongeacht het merk, toch?

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:30

Idd ik ben het met Vippie eens hoor!
EN lol met je knol is ook zeer belangrijk!!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:33

Ik zag de naam van mijn ventje al een keer voorbij komen Haha!
Taco was toen hij 5 was M2 dressuur geklasseerd.
Ik ben nu net weer begonnen met starten.

Ik denk dat niet iedere fjord geschikt is voor de sport maar dat is bij de KWPN ook zo

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[edit] foto´s toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Kelly_Taco op 28-10-04 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

DiantaM
Berichten: 11285
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:33

Fjordenmaniak schreef:
Maar lag dit aan het paard of aan de ruiter Verward

Vaak aan de combinatie.. paardjes die gebruik maken van hun kracht, en volwassenen erop die ze zelfs niet aankunnen. Maar vaak zijn de gangen van fjorden gewoon niet voldoende genoeg voor de wedstrijdsport. Wij hadden een tijd geleden fjordendag op de manege, er waren rond de 20 fjorden. Ik vond eerlijk gezegd dat maar 3 fjorden correct gebouwd waren en goede gangen hadden. Maar als je gewoon lol wilt, waarom zou je dan een dressuurgefokt paard nemen.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:35

Ik vind juist ook dat je meer moet doen om een fjord de dressuur in de krijgen...omdat het toch allemaal wat moeilijker gaat...
Maar id zo als Kelly al zegt, ook bij KWPN zijn er paarden die het niet kunnen!

DiantaM
Berichten: 11285
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:06

roosje84 schreef:
Ik vind juist ook dat je meer moet doen om een fjord de dressuur in de krijgen...omdat het toch allemaal wat moeilijker gaat...
Maar id zo als Kelly al zegt, ook bij KWPN zijn er paarden die het niet kunnen!

Een kwpn'er is ook geen bevestiging dat een paard altijd goede gangen heeft, vooral tegenwoordig niet meer. Bij elk ras zitten er talentjes tussen, goed zoeken! Haha!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:39

Ik ken idd een hoop mensen die meer moeite hebben moeten doen met een `dressuur´gefokt paard dan ik met Taco

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:47

Hmm ligt idd heel erg aan de bouw van een fjord.. Ik vind altijd dat je 2 type's fjorden hebt; de zwaardere bouw -> zijn vaak wat lomper, en de wat rijtypischer fjorden.
En ehm.. ik moet éven vertellen dat Dagmar en ik 2 week geleden 4e zijn geworden van de 25 tussen alle chique KWPN'ers Haha!:D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 00:00

Whaaa wat een ontzettende leuke fjord heb jij zeg!!! Kwijl Kwijl Lovers
Jeetje, dat koppie is echt leuk!

Goed, weer ff on-topic Schijnheilig
Maar ik ken ook genoeg KWPN-ers die geneens fatsoenlijk kunnen galoperen, dus het ligt meer aan de ruiter dan aan het paard toch?

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:32

Ik zie steeds meer Fjorden als sportpaard!

Vandaag houden ze niet zo heel ver bij mij vandaan een Fjordenwedstrijd

Katie1989

Berichten: 1481
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:07

Ik rijd op een new forest (z-dressuur) en op me eigen fjord, en de new forest gaat in galop vanzelf aan de teugel, maar in stap en draf heb ik er meer moeite mee als bij mijn, sinds 1 maand aan de teugel rijdende, fjord!

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:14

Mijn fjord is wel vrij dressuurmatig... Ze kan heel goed aan de teugel maar ik kan het er niet goed uithalen....
Kan heel mooi verzameld lopen...
Maar doet ze nou niet echt bij mij...
En ze kan goed springen.


Maar als jij een fjord wil kun je beter kijken na een wat slankere fjord...
Niet zown boerenpaard die heel lomp en dik is en een speknek heeft Haha!

Succes.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:31

dat probleem heb ik nou ook.
ik ben er van overtuigd dat martein het vrij goed zou doen in de sport, maar Ik heb er gewoon geen zin in.
ik heb weinig vertrouwen in mijzelf, vooral als ik die dressuurpaardjes voorbij zie komen Scheve mond
springen gaat super, zodra ik ooit weer een dressuurwedstrijd ga rijden en ik haal ooit een winstpunt, ga ik gelijk springen Lachen

en met een dikke nek kan een fjord ook aan de teugel lopen hoor, alleen
je moet dan niet vergeten de keelriem erg los te doen Lachen

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:34

vamp schreef:
en met een dikke nek kan een fjord ook aan de teugel lopen hoor, alleen
je moet dan niet vergeten de keelriem erg los te doen Lachen


Dat weet ik .... Alleen dat gaat wel wat lastiger dan een fjord met een iets smaller nekje..

CarinaR

Berichten: 11955
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:56

ik vind t zo raar dat andere rassen dan KWPNers zo afgeschreven worden. hier in de buurt heeft n vrouwtje 5fjorden die lopen als een trein. de oudste van de 5 heeft zelfs in een natuurresevaat gelopen en is op latere leeftijd ingereden en die loopt echt supa hoor!!! jammer dat er zo vooroordeeld wordt, heb hetzelfde probleem met mn dravertje, das echt n super dier maar dat willen ze dan weer niet zien....as jij n fjord wilt moet je dat doen...

anka
Berichten: 49
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: winkelwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:44

hey,

waar ik les van krijg is met een fjord z2 dressuur geweest en tussen de paarden nk kampioen... en die fjord is nu in amerika waar zei 2x per jaar heen gaat om les te geven dus het kan echt maar er zijn uitzonderingen nie elke fjord kan het natuurlijk dat zal 1 op de 1000 zijn en moet het ook nog een super goede combinatie zijn. op paard en koets komt een fjord die grand prix oefeningen kan...misschien leuk om te zien......?


groetjes ilona Lachen

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:28

Je kan met je paard tot op zekere hoogte alles doen wat je wil zolang jij het kan en je paard geen lichamelijke beperkingen heeft.
Z springen met een fjord zal dus gewoon wat lastig worden Schijnheilig
Dressuur daarentegen denk ik dat ieder paard moet kunnen leren. Als je zelf maak kan rijden.
En natuurlijk scheelt het hierbij een hoop of je een ' ouderwetse' fjord hebt of een wat ' luxere' fjord, en of hij/zij z'n gangen mee heeft.
Kortom het kan, mits je fjord geschikt is.
Zelf zou ik ook nooit een oudere fjord kopen die nog nooit iets heeft gedaan dressuurmatig, en z'n gangen niet mee heeft, gewoon omdat ik van mezelf weet dat ik er wel 'iets' mee wil bereiken behalve buitenrijden...dus ook geen 12 jarige kopen die al 9 jaar ' buiten' heeft gehobbeld of voor de kar of beide, dan wordt het gewoon een stuk lastiger Knipoog

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:42

Ninla was bij de vorige eigenaar M1 startgerecht [ze is alleen niet verder gereden vanwege haar opleiding,vandaar dat ze weg moest Knipoog]

En bij mij op stal staat een 'blonde' fjord,die nu Z1 loopt.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:10

Als je Fjorden goed traint kunnen ze best mooi lopen...
Het is natuurlijk wel waar dat Fjorden niet echt voor Z-dressuur gebouwd zijn, maar er kunnen altijd uitzonderingen zijn...

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:35

Tulandro schreef:
Vaak aan de combinatie.. paardjes die gebruik maken van hun kracht, en volwassenen erop die ze zelfs niet aankunnen. Maar vaak zijn de gangen van fjorden gewoon niet voldoende genoeg voor de wedstrijdsport. Wij hadden een tijd geleden fjordendag op de manege, er waren rond de 20 fjorden. Ik vond eerlijk gezegd dat maar 3 fjorden correct gebouwd waren en goede gangen hadden. Maar als je gewoon lol wilt, waarom zou je dan een dressuurgefokt paard nemen.



dan heb je wel de heel rotte fjorden gezien waarschijnlijk hihi

wat je zegt over kracht ben ik met je eens. de mijne weet dat af en toe goed te misbruiken. echter, hij heeft wel hele correcte gangen, ik heb toen hij die was les gehad van een prix st george amazone, die was weg van hem, en een vrouwtjes bij mij op stal (Z2 ) is ook weg van hem, en volgens hun heeft ie zeker potentie voor de sport kwa gangwerk enzo.

alleen heeft de mijne een vrij sterk karakter, de ene dag doet ie alles voor je de dag erna is ie stronteigenwijs en bereik ik niks.

Tong uitsteken

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:38

overigens doel ik bij sport hierboven op de "recratieve" wedstrijdsport, tot de M, Z

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:39

Liesje4ever schreef:
Je kan met je paard tot op zekere hoogte alles doen wat je wil zolang jij het kan en je paard geen lichamelijke beperkingen heeft.
Z springen met een fjord zal dus gewoon wat lastig worden Schijnheilig
Dressuur daarentegen denk ik dat ieder paard moet kunnen leren. Als je zelf maak kan rijden.
En natuurlijk scheelt het hierbij een hoop of je een ' ouderwetse' fjord hebt of een wat ' luxere' fjord, en of hij/zij z'n gangen mee heeft.
Kortom het kan, mits je fjord geschikt is.
Zelf zou ik ook nooit een oudere fjord kopen die nog nooit iets heeft gedaan dressuurmatig, en z'n gangen niet mee heeft, gewoon omdat ik van mezelf weet dat ik er wel 'iets' mee wil bereiken behalve buitenrijden...dus ook geen 12 jarige kopen die al 9 jaar ' buiten' heeft gehobbeld of voor de kar of beide, dan wordt het gewoon een stuk lastiger Knipoog



haha nou timo zou denk ik nog een eind komen hehe Knipoog Haha!