ICS NIET bevoegd om crossbreds te registeren?!!!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mero

Berichten: 643
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 14:12

Pellie: het ICS accepteert de Grai en de Scudder wel. Ze worden alleen in een ander boek geplaatst. Mijn mening is dat wanneer je de database van het ICS doorkijkt je ook Grai's langs ziet komen die hun Cob noemen.
Eigenlijk is het dus precies hetzelfde als het NSvT. Het ICS heeft het Crossbred toegepast voor 2 soorten typen en het CS voor 2 typen. Zij hebben 2 secties, en het NSvT 4 secties. Zij willen onderscheid maken door de aandacht op de Cob te leggen. Dat is prima, dit kan een lid van het NSvT bij het stamboek ook.

Caira
Berichten: 26087
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 16:32

Maar wat ik nou zo volkomen raar vind is dat ze wel alles in 4 types verdelen, maar ze daarna wel die 4 types tegen elkaar uit laten komen in premiekeuringen. Dat lijkt mij dan niet geheel terecht. Je moet toch kunnen kijken naar het paard in zijn eigen klasse?

Caira
Berichten: 26087
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 16:35

snowdon schreef:
Hoe zit dit dan? Weet iemand dat? Waarom betalen? Als je een stalnaam hebt, noem je toch gewoon elk paard zo? Bijvoorbeeld "de mes Amis" of "Vegilin van Claerbergen"... denk niet dat die stallen betaald hebben?


Dit kost minder bij de ICS dan bij de NST Haha!
Maar bij beide stamboeken moet er betaald worden voor een stalnaam en als je onder die naam bekend wil staan. Bij het NST mag je ( correct me if I'm wrong, maar dit hoorde ik van onze stal die een naam aanvroeg) niet zomaar een stalnaam toevoegen, hiervoor moet betaald worden. Bij de ICS mag dit wel en moet je alleen betalen als je echt als stal bekend wilt staan.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:32

Als dit waar is dan is het tegen de Europese richtlijnen in en mag dus niet. Zolang de naam binnen de aantal letter spaties is, binnen de bepaling van eender welke stamboek in Europa, dan kan je je stalnaam in de naam van het paard toevoegen, bijvoorbeeld Liesje van de Berkenhof.

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:04

irish_lady schreef:
correct me if I'm wrong,

Hier is de correctie. Je mag wel de naam met bijnaam inschrijven zonder te betalen. Alleen als je echt met stalnaam bekend wil zijn, moet je betalen. Krijg heleboel namen met bijnaam binnen en die mensen betalen echt niet.

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:06

irish_lady schreef:
Maar wat ik nou zo volkomen raar vind is dat ze wel alles in 4 types verdelen, maar ze daarna wel die 4 types tegen elkaar uit laten komen in premiekeuringen. Dat lijkt mij dan niet geheel terecht. Je moet toch kunnen kijken naar het paard in zijn eigen klasse?


Nog een correctie. Ze worden dit jaar wel degelijk op type gekeurd, alleen zitten ze misschien wel bij elkaar in de groep, omdat het type nog niet bekend is. De paarden gaan nu eerst de ring in, worden op type bepaalt en dan per groep gekeurd. De plaatsing is ook per type. Alleen de kampioenschappen is nog niet in type, omdat er nog gewoon te weinig zijn. Zal heus wel komen.

Caira
Berichten: 26087
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:12

Bonte schreef:
Hier is de correctie. Je mag wel de naam met bijnaam inschrijven zonder te betalen. Alleen als je echt met stalnaam bekend wil zijn, moet je betalen. Krijg heleboel namen met bijnaam binnen en die mensen betalen echt niet.


Nou mijn staleigenaar wilde zijn fokkerijpaarden een stalnaam meegeven, maar dat mocht alleen als ze registreerden en dus dokten.
Overigens staan alle paarden nu ingeschreven, en dat is niet bij de NST Schijnheilig Denk dat jullie een hoop meer paarden zouden hebben als er huisopnamen zouden zijn! Zonde dat je zo een grote groep aan potentiele stamboekkandidaten laat liggen.

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:39

irish_lady schreef:
Nou mijn staleigenaar wilde zijn fokkerijpaarden een stalnaam meegeven, maar dat mocht alleen als ze registreerden en dus dokten.
Overigens staan alle paarden nu ingeschreven, en dat is niet bij de NST Schijnheilig Denk dat jullie een hoop meer paarden zouden hebben als er huisopnamen zouden zijn! Zonde dat je zo een grote groep aan potentiele stamboekkandidaten laat liggen.


Tuurlijk zou dat makkelijk zijn, maar wij hebben strengere eisen. Bij ons moet je gekeurd worden door 2 of 3 juryleden die een opleiding (meestal 4 jarige) voor jurylid hebben gevolgd. Miranda is daartoe bevoegd, maar wij willen een onafhankelijke jury die geen eigen Tinkers heeft. Er moet ook een veearts mee om 3 jarige en ouder te keuren. En een chipper die de opleiding heeft gehad. Nou dat wordt een hoog kostenplaatje. Voor stamboekveulens kan je wel een thuiskeuring aanvragen. Bij ons gaat het om de kwalitiet (zal jij wel weer anders over denken, maar dat doe je altijd) en niet om de hoeveelheid. Schijnheilig

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:38

peterina ik snap wat je bedoelt. het cob verhaal overstijgt eigenlijk waar we het hier over hebben. Lachen

monique dat ze tot crossbreds worden benoemd ja, maar niet tot cobs. gister zag ik ook een aardig paardje op de keuring wat imo een cob was met te weinig beharing. één van de ouders was een kruising en daarom was dit paardje ook een crossbred. ik weet niet of ze daartoe ook bestempeld was als de ouders onbekend waren.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:07

Bonte, zou je mij aub een antwoord kunnen geven op de volgende vragen? :

1. Waar en door wie wordt die opleiding van 4 ( Bloos! ) jaar gegeven.

2. Is dit een erkende opleiding?

3. Door wie worden de jury leden van een (officieel) keuring aangewezen? Ik weet niet hoe het gaat in Nederland maar in Belgie moeten wij een keuring aanmelden bij het Min. van Landbouw en DIE geven ons een lijst van erkende jury leden door.

4. Een veearts is alleen nodig om 3+ jaren HENGSTEN te keuren niet de merries, dus waarom moeten de merries houders hiervoor betalen?

5. Daar een veearts opgeleid is op te chippen waarom een extra kost wordt doorgerekend aan uw leden om een extra "chipper" in te schakelen?

6. Wat zijn uw "strengere eisen" tov van de andere stamboeken?


Het lijkt mij dat een "jonge" stamboek of fokvereiniging alleen sterk kan worden door zoveel mogelijk leden en geinteresseerden te krijgen. Mensen, dus potentiele leden, wegschrikken door hoge kosten is in deze tijdperk een 'instant killer' en je dreigt later te blijven zitten met een kleine kliekje 'kwaliteit' die niet au serieus wordt genomen.

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 00:59

Peterina schreef:
4. Een veearts is alleen nodig om 3+ jaren HENGSTEN te keuren niet de merries, dus waarom moeten de merries houders hiervoor betalen?


Ik kan geen antwoord op je vragen geven, maar wel even een tegenvraag. Worden de merries bij het ICS niet veterinair gekeurd dan voor de stamboekopname? En als ze niet gekeurd worden, wat is daarvoor dan de reden? Dat de merrie goed is lijkt mij toch minstens zo belangrijk als de hengst.....
Bij het NSvT weet ik dat alles gekeurd wordt, merries en ruinen ook dus.

Caira
Berichten: 26087
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 07:51

Supertje schreef:
Ik kan geen antwoord op je vragen geven, maar wel even een tegenvraag. Worden de merries bij het ICS niet veterinair gekeurd dan voor de stamboekopname? En als ze niet gekeurd worden, wat is daarvoor dan de reden? Dat de merrie goed is lijkt mij toch minstens zo belangrijk als de hengst.....
Bij het NSvT weet ik dat alles gekeurd wordt, merries en ruinen ook dus.



Een stamboek is gewoon niet verplicht om een merrie of ruin veterinair te keuren. En ik vind dit ook de verantwoording van een eigenaar als hij met het dier wil fokken. De paarden die niet rad zijn worden er bij het opstellen zowiezo uitgehaald. Mijn stalgenootje is net naar een friezenkeuring geweest en daar was ook geen veterinair.

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:17

Peterina schreef:
Bonte, zou je mij aub een antwoord kunnen geven op de volgende vragen? :

1. Waar en door wie wordt die opleiding van 4 ( Bloos! ) jaar gegeven.

2. Is dit een erkende opleiding?

3. Door wie worden de jury leden van een (officieel) keuring aangewezen? Ik weet niet hoe het gaat in Nederland maar in Belgie moeten wij een keuring aanmelden bij het Min. van Landbouw en DIE geven ons een lijst van erkende jury leden door.

4. Een veearts is alleen nodig om 3+ jaren HENGSTEN te keuren niet de merries, dus waarom moeten de merries houders hiervoor betalen?

5. Daar een veearts opgeleid is op te chippen waarom een extra kost wordt doorgerekend aan uw leden om een extra "chipper" in te schakelen?

6. Wat zijn uw "strengere eisen" tov van de andere stamboeken?


Het lijkt mij dat een "jonge" stamboek of fokvereiniging alleen sterk kan worden door zoveel mogelijk leden en geinteresseerden te krijgen. Mensen, dus potentiele leden, wegschrikken door hoge kosten is in deze tijdperk een 'instant killer' en je dreigt later te blijven zitten met een kleine kliekje 'kwaliteit' die niet au serieus wordt genomen.


Voor deze vragen kun je mailen met Miranda. Die heeft die opleiding gedaan. tinkerho@introweb.nl

Mariska_28

Berichten: 10537
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:34

Bonte schreef:
Voor deze vragen kun je mailen met Miranda. Die heeft die opleiding gedaan. tinkerho@introweb.nl
Ach kom op Mariel, een aantal vragen kan jij toch ook wel beandwoorden??

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:08

Hier de stamboekleek weer! Tong uitsteken

Sjeetje...... Wat een geheisa allemaal..... Moeilijk gedoe met die stamboeken. De een vind dit de ander dat. Maar het is dus (zoals ik lees) nooit geweest dat eenkleurtjes niet worden opgenomen, goede zaak dan maar. Alleen dan wel weer jammer van die maanogen want dat slaat natuurlijk ook nergens op.

Maar zoals ik het nu lees, verschillen het NST en het ICS nogal van mening over de type-indeling. Of lees ik dat verkeerd?? Maar nu heeft nog steeds niemand me uitgelegd wat nou met een Crossbred wordt bedoeld. Is dat een type ofzo?? Verward

Sorry, maar ik wil graag ALLES weten wat met tinkies te maken heeft... Bloos Vind ik leuk.....

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:40

ik reageer nooit op dit stamboek gedoe
ik word er moe van
ieder beslist naar welk stamboek je gaat
zonder en ander daarop af tezeiken sorry hoor
laat ieder in zijn waarde
wat een kinderachtig geneuzel
ik heb een tinker of een irischcob hoe je het noemen wilt het is en blijft mijn bonte kanjer
ik weet wie zijn ouders zijn en waar hij vandaan komt en dat vind ik genoeg
en het kan me niet schelen hoe iemand hem noemt
tinker of irischcob
ik zie geen verschil
dit is de eerste keer en de laatste keer dat ik hier op in ga
bah bah
tinker of irischcob zien er voor mij het zelfde uit als kanjers

groetjes petruska

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:17

irish_lady schreef:
Een stamboek is gewoon niet verplicht om een merrie of ruin veterinair te keuren. En ik vind dit ook de verantwoording van een eigenaar als hij met het dier wil fokken. De paarden die niet rad zijn worden er bij het opstellen zowiezo uitgehaald. Mijn stalgenootje is net naar een friezenkeuring geweest en daar was ook geen veterinair.


Even een vraagje van mij.
Als ik een merrie koop die ik niet veterinair laat keuren nemen jullie haar gewoon op in het stamboek en kan ik daar een stamboek veulen mee fokken?

Mariska_28

Berichten: 10537
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:28

tinkiebel schreef:
Even een vraagje van mij.
Als ik een merrie koop die ik niet veterinair laat keuren nemen jullie haar gewoon op in het stamboek en kan ik daar een stamboek veulen mee fokken?
Yep. Alleen zal die als ie niet goed zou kunnen lopen nooit een goede premie krijgen.

Stel: Je hebt een merrie die hoefbevangen is geweest en daardoor niet helemaal 100% meer goed is. Bij de NTS kan je die dan afmaken, want ze wordt niet opgenomen en dus kan je er nooit stamboekveulens mee fokken. Bij het ICS wordt de merrie gewoon opgenomen, en kun je er gewoon veulens bij fokken. Zou je ermee naar een premiekeuring gaan sta je of helemaal achteraan of ze geven niet eens een premie. Maar je kan er dus wel gewoon een papier bij krijgen en stamboekveulens mee fokken.


Kijk en het kromme van het NTS vind ik, dat als de merrie eenmaal opgenomen is ze dan wel gewoon in het stamboek kan blijven. Dan heeft zo`n medische keuring bij opname geen zin, dan moet je alle paarden elk jaar opnieuw keuring op medische gebreken. En dan nog, waarom zou je niet mogen fokken met een mooie merrie als die hoefbevangen is geweest?

twist

Berichten: 701
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:30

pffffffffff ik wist niet eens dat het zo een gezeik was
met die stamboeken joh jeetje
maar goed ik weet het al ik verkom al dat gezeur ik ga lekker
niet mijn tinkkie laten keuren ik heb er
geen zin in zo ik ben blij met mijn tink (laat ik maar zeggen knol want
ik durf nu geen tinker meer te zeggen Knipoog )
heb en dat hij gezond is dus ik laat het gekibbel wel aan de rest van de mensen over
dus bij deze het zou me een zorg wezen hoor
wees blijmet je paard laat die stamboeken lekker samen
komen en samen werken dan is het allemaal opgelost Haha!
dat vind ik

maar goed wie ben ik hahahaha

nou groet van mij ik hoop niet dat ik nu niet word plat gegooit
met boze pbtjes haha

groet jaimy

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:01

Mariska_28 schreef:
Stel: Je hebt een merrie die hoefbevangen is geweest en daardoor niet helemaal 100% meer goed is. Bij de NTS kan je die dan afmaken, want ze wordt niet opgenomen en dus kan je er nooit stamboekveulens mee fokken.


Beetje erg cru, vind je niet?

Niet-stamboekpaarden hoeven echt niet meteen afgemaakt worden, dat vindt geen enkel (Nederlands) stamboek nodig!

Mariska_28

Berichten: 10537
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:21

@ leon:
Kom op he, je snapt toch wel wat ik bedoel?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:30

Mariska_28 schreef:
@ leon:
Kom op he, je snapt toch wel wat ik bedoel?



Ik wel, maar 50% van de jongere Bokkers die van Tinkers houden hoogstwaarschijnlijk NIET

Mariska_28

Berichten: 10537
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:45

snowdon schreef:
Ik wel, maar 50% van de jongere Bokkers die van Tinkers houden hoogstwaarschijnlijk NIET
Laat ik het dan anders formuleren: Wat win je er als stamboek mee als je een bijv. hoefbevangen merrie weigert? Want wat nou als ie een maand na opname pas bevangen wordt?

Mariska_28

Berichten: 10537
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:50

Mariska_28 schreef:
Laat ik het dan anders formuleren: Wat win je er als stamboek mee als je een bijv. hoefbevangen merrie weigert? Want wat nou als ie een maand na opname pas bevangen wordt?

Deze vraag is niet alleen voor Leon hoor.... Wie kan mij hierop andwoorden?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 08:59

Dan heb je als stamboek in elk geval je best gedaan om de paarden die op moment van keuring in orde zijn op te nemen en zo het percentage van het aantal mindere paarden qua kwaliteit in het stamboek te verminderen.

Over het algemeen dus een goede kwaliteit waarborgen.