Nirvana_ schreef:NatasjavE schreef:Nou, bij het KWPN hebben we het toch echt over sportpaardenfokkerij pure sang.
De meeste warmbloedpaarden die voor de sport gefokt worden zijn geen ras maar een stamboek. Holsteiners, Hanoveraner, Oldenburgers. Het zijn allemaal stamboeken die en voor de sport fokken en geen gesloten fokkerij zijn.
Holsteiner en Oldenburger is volgens mij wel degelijk een ras, Hannoveraan stamboek.
Het verschil is eigenlijk dat een paard als Trakehner geboren is, altijd Trakehner zal blijven, want de Trakehner is een ras. Je kan je Trakehner ook bij KWPN en NRPS inschrijven (kan in sommige gevallen handiger zijn). Kijk maar naar Gribaldi: Trakehnerhengst maar geaccepteed bij het KWPN.
Omgekeerd, als ik mijn Trakehnermerrie laat inschrijven bij het KWPN en ik fok er een veulen mee (met een Trakehnerhengst), mag het veulen niet meer als Trakehner geregistreerd worden, terwijl het in feite wel een volle Trakehner is.
Ok, tot zo ver snap ik het; maar hoe zit het dan met bv gribaldi? is die bij beide geregistreerd? Of word hij dan automatisch uit het trakehnerregister geknikkerd? Want hoe gaat het dan als hij een veulen maakt bij een trakehnermerrie die wel als zodanig is gerregistreerd? Is het veulen dan wel te registreren als trakehner? Want is toch best vreemd dat zodra een van de ouders anders geregistreerd staat en wel zelfde ras, het veulen toch ineens op papier geen ras paard meer kan zijn?