KWPN een ras??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:52

Nirvana_ schreef:
NatasjavE schreef:
Nou, bij het KWPN hebben we het toch echt over sportpaardenfokkerij pure sang.

De meeste warmbloedpaarden die voor de sport gefokt worden zijn geen ras maar een stamboek. Holsteiners, Hanoveraner, Oldenburgers. Het zijn allemaal stamboeken die en voor de sport fokken en geen gesloten fokkerij zijn.

Holsteiner en Oldenburger is volgens mij wel degelijk een ras, Hannoveraan stamboek.

Het verschil is eigenlijk dat een paard als Trakehner geboren is, altijd Trakehner zal blijven, want de Trakehner is een ras. Je kan je Trakehner ook bij KWPN en NRPS inschrijven (kan in sommige gevallen handiger zijn). Kijk maar naar Gribaldi: Trakehnerhengst maar geaccepteed bij het KWPN.
Omgekeerd, als ik mijn Trakehnermerrie laat inschrijven bij het KWPN en ik fok er een veulen mee (met een Trakehnerhengst), mag het veulen niet meer als Trakehner geregistreerd worden, terwijl het in feite wel een volle Trakehner is.

Ok, tot zo ver snap ik het; maar hoe zit het dan met bv gribaldi? is die bij beide geregistreerd? Of word hij dan automatisch uit het trakehnerregister geknikkerd? Want hoe gaat het dan als hij een veulen maakt bij een trakehnermerrie die wel als zodanig is gerregistreerd? Is het veulen dan wel te registreren als trakehner? Want is toch best vreemd dat zodra een van de ouders anders geregistreerd staat en wel zelfde ras, het veulen toch ineens op papier geen ras paard meer kan zijn?

Nirvana_

Re: KWPN een ras??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:18

Gribaldi is nog wel bij het Trakehnerstamboek geregistreerd, dus de veulens mogen (indien moeder ook Trakehner) wel als Trakehner :)
Pin me er niet op vast, maar zo heb ik het begrepen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 22:28

Nirvana_ schreef:
Gribaldi is nog wel bij het Trakehnerstamboek geregistreerd, dus de veulens mogen (indien moeder ook Trakehner) wel als Trakehner :)

:D Ik zou niet durven! Thanks ik was even nieuwsgierig... :j :j

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 00:52

pillow schreef:
Percy schreef:
Een KWPN-er is niet per definitie een sportpaard. Natuurlijk streeft het KWPN naar sportpaarden maar het is te kort door de bocht om meteen maar te zeggen dat als het een KWPN stamboekpaard is dat het ook een sportpaard is.

Ik probeer het een beetje simpel en duidelijk uit te leggen. waarom moet jij het nu weer moeilijker maken. Ik zeg toch niet dat het per definitie een goed sportpaard is, maar aan wat voor type paard er gedacht moet worden.

Als jij dit moeilijk maken vindt dan weet ik niet meer wat simpel is. Niet elke KWPN-er is een sportpaard en daar is niets moeilijks aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:57

Percy schreef:
spicegirl schreef:
KWPN is een type. en geen stamboek,maar warmbloed paarden registratie.

Dat was het vroeger, daarna kwam het sportpaardenverhaal. KWPN was ook eerst KWPN en werd toen WPN maar kreeg op een gegeven moment weer de koninkljike K terug.

Uhm, nou nee. Het was eerst het Groninger, Gelderse en Drents paarden stamboek. Via een aantal fusies en afscheidingen zijn uiteindelijk VLN en het NWP gefuseerd tot het WPN. Aan het WPN is uiteindelijk de Koninklijke K toegevoegd.
In de afstamming van veel KWPNers zie je achteraan op het papier nog wel eens Stgrt en Sgldt respectievelijk Stamboek Gelders Type en Stamboek Groninger Type uit de VLN tijd.

Je zou kunnen zeggen dat vanaf de jaren 80 spraken is van sportpaardenfokkerij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:59

Nirvana_ schreef:

Dat klopt. Gribaldi was een Trakhener en ook goedgekeurd voor het KWPN (en nog een paar andere stamboeken)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:02

Nirvana_ schreef:
Holsteiner en Oldenburger is volgens mij wel degelijk een ras, Hannoveraan stamboek.

Zeker niet. Het is pas een ras als er spraken is van een gesloten fokkerij. Dwz er worden geen fokdieren van buiten het eigen ras geaccepteerd. Het Friese Paard bijvoorbeeld.

Holstein en Oldenburg maken ook gebruik van fokdieren van andere stamboeken.

Jazz is bijvoorbeeld ook erkend/goedgekeurd in Oldenburg.

Holstein heeft veel Frans bloed geimporteerd.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:42

NatasjavE schreef:
Percy schreef:

KWPN is een type. en geen stamboek,maar warmbloed paarden registratie.

Dat was het vroeger, daarna kwam het sportpaardenverhaal. KWPN was ook eerst KWPN en werd toen WPN maar kreeg op een gegeven moment weer de koninkljike K terug.

Uhm, nou nee. Het was eerst het Groninger, Gelderse en Drents paarden stamboek. Via een aantal fusies en afscheidingen zijn uiteindelijk VLN en het NWP gefuseerd tot het WPN. Aan het WPN is uiteindelijk de Koninklijke K toegevoegd.
In de afstamming van veel KWPNers zie je achteraan op het papier nog wel eens Stgrt en Sgldt respectievelijk Stamboek Gelders Type en Stamboek Groninger Type uit de VLN tijd.

Je zou kunnen zeggen dat vanaf de jaren 80 spraken is van sportpaardenfokkerij.

Dat klopt wel maar het kwpn is tussentijds een keer de k van koninklijk kwijtgeraakt en heeft deze later weer teruggekregen. Dat was volgens mij in de jaren '80. Ik had indertijd een WPN-er en geen KWPN-er.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:20

Ze zijn de K nooit kwijt geraakt. Het KWPN is pas in 1988 koninklijk geworden.

van de bokt WIKI

Historie van het KWPN

De geschiedenis van het KWPN begint op het moment dat er een geregistreerde fokkerij is en alle geboren veulens in boeken ingeschreven worden. Dat was in 1887, toen bestonden er vele verschillende regionale stamboekverenigingen en al snel merkte men dat samenwerken aan hetzelfde fokdoel een stuk effectiever was. Vele regionale stamboeken gingen samen werken en uiteindelijk bleven er nog twee stamboeken in Nederland over, het N.W.P. in het Noorden en het V.L.N. in de rest van het land. In 1970 gingen ook deze twee stamboeken samen en ontstond er het W.P.N., of ook wel het Warmbloed paardenstamboek in Nederland. In 1988 kreeg het stamboek ter ere van het 100 jarige bestaan van de geregistreerde fokkerij, het predikaat “Koninklijk” van Koningin Beatrix. Sinds dat jaar mag het stamboek zich KWPN noemen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:02

NatasjavE schreef:
Ze zijn de K nooit kwijt geraakt. Het KWPN is pas in 1988 koninklijk geworden.

van de bokt WIKI

Historie van het KWPN

De geschiedenis van het KWPN begint op het moment dat er een geregistreerde fokkerij is en alle geboren veulens in boeken ingeschreven worden. Dat was in 1887, toen bestonden er vele verschillende regionale stamboekverenigingen en al snel merkte men dat samenwerken aan hetzelfde fokdoel een stuk effectiever was. Vele regionale stamboeken gingen samen werken en uiteindelijk bleven er nog twee stamboeken in Nederland over, het N.W.P. in het Noorden en het V.L.N. in de rest van het land. In 1970 gingen ook deze twee stamboeken samen en ontstond er het W.P.N., of ook wel het Warmbloed paardenstamboek in Nederland. In 1988 kreeg het stamboek ter ere van het 100 jarige bestaan van de geregistreerde fokkerij, het predikaat “Koninklijk” van Koningin Beatrix. Sinds dat jaar mag het stamboek zich KWPN noemen.

Dan is er blijkbaar een storing in mijn geheugen. Het staat me toch echt bij dat het eerst kwpn was, toen wpn en daarna weer kwpn. Ik geloof je wel maar ik snap niet hoe zich dat dan in mijn geheugen genesteld heeft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:16

Percy schreef:
maar ik snap niet hoe zich dat dan in mijn geheugen genesteld heeft.

Dat kan ik je ook niet vertellen :D

Kan me voorstellen dat je een paard hebt gehad wat geboren was voor 1988 en dat er dus WPN op het papier stond.

Dat had mijn in 1986 geboren paard ook. Toen zij op de stamboekopname was geweest werd het papier omgeruilt en stond de K er wel voor.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 02-06-13 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:18

Ik heb ook altijd gedacht dat KWPN een ras was :')

Een stomme vraag misschien dan maar in mijn KWPNer zit Holsteiner, Trakhener en Gelders bloed. Dit zijn dan verschillende stamboeken bij elkaar als ik het goed begrepen heb?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:20

mirka1994 schreef:
Ik heb ook altijd gedacht dat KWPN een ras was :')

Een stomme vraag misschien dan maar in mijn KWPNer zit Holsteiner, Trakhener en Gelders bloed. Dit zijn dan verschillende stamboeken bij elkaar als ik het goed begrepen heb?

Ja dat klopt. Behalve het Geldersebloed. Dat is KWPN.

Wat is de afstamming van je paard?

Laat maar ik heb hem al.
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/310230

Er zit ook Selle Franche in.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:28

Klopt dat is ze! Met twee stempelhengsten Marco Polo en Sinaeda. En dan komt ze bij een recreatie miep :p

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:29

Maar dat Holsteiner en Trakhener bloed zit ook in KWPN verweven toch? Als mensen dan vragen wat voor ras je paard is heb je eigenlijk geen antwoord? Geen ras maar stamboek..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:36

mirka1994 schreef:
Maar dat Holsteiner en Trakhener bloed zit ook in KWPN verweven toch? Als mensen dan vragen wat voor ras je paard is heb je eigenlijk geen antwoord? Geen ras maar stamboek..

Tja,...wat zeg je dan...gewoon KWPNer.
Ik zeg ik heb een Gelderse...das ook geen ras. Dat is gewoon een van de fokrichtingen van het KWPN.

Bij de omvorming van Landbouw(rij)paard hebben ze gebruik gemaakt van diverse rassen en stamboeken. Dus ja dat klopt. Trakhener en Holsteiners zijn gebruikt.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 02:34

Trakehner is wel degelijk een gesloten stamboek trouwens en dus ras. (toch? :+)
Een enkele keer laten ze wat nieuw bloed bij in de vorm van Engels of Arabisch (Russisch vaak) volbloed, na een aantal strenge selecties...

Het Friese paard is gewoon kapotgefokt...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 08:17

Nirvana_ schreef:
Trakehner is wel degelijk een gesloten stamboek trouwens en dus ras. (toch? :+)
Een enkele keer laten ze wat nieuw bloed bij in de vorm van Engels of Arabisch (Russisch vaak) volbloed, na een aantal strenge selecties...

Het Friese paard is gewoon kapotgefokt...

Ik zeg ook niet dat een Trakhener dat niet is. Maar ze zijn wel veelvuldig ingezet in de KWPN fokkerij.

Overigens is er bij het Trakhener stamboek sprake van een semi gesloten stamboek.

Maak van een enkele keer maar zeer vaak Engels Volbloed en heel af en toe een klein beetje Arabisch. Arabisch bloed is er vooral ingefokt door de in Rusland gefokte Trakheners en voor de oorlog.

Muchacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:31

stamboek verzamelnaam ik heb kwpn tuiger farao x waterman

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:08

Muchacha schreef:
stamboek verzamelnaam ik heb kwpn tuiger farao x waterman

Ja? en wat voegt dit toe, wat wil je hiermee zeggen?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:26

Mijn vriend zei laatst: ja wat voor keurmerk had dat paard nou? KWPN toch??
Hahah keurmerk:P
hij zegt ook altijd: welk merk is dat?

Haha:)