Welk soort pony voor mij

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:17

Ik denk dat je dan echt een superfjord kan kopen hoor. Je hebt ook zeker wel tinkers onder de 3000 euro.
Het is gewoon even zoeken.

Ngayalover

Berichten: 110
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 10:30

O ik ben een ramp. Verward
Ik dacht dat ik nu wel wist welk soort pony/paard ik wilde.
Not.
Weet je wat, als het zover is, dan zie ik wel wat er op me af komt.
Ik zal jullie er niet meer mee lastigvallen Schijnheilig

_Marjon_
Berichten: 10668
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:10

fjord, haflinger! super paardjes die voor je door heet vuur gaan!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:14

Citaat:
Ik denk dat ik niet verder ga dan 3000 euro. En dan heb ik een Fjordenruin van 9 รก 10 jaar in gedachten... Is dat reeel??


Voor dat geld koop je er 2. Taco kostte dat nog niet eens in guldens

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:09

Bedenk wel dat deze paarden op de rug vrij breed zijn.
Dat is misschien weer een nadeel voor je lichaam.

Verder moet je het natuurlijk treffen kwa karakter.
Het ene paard is de andere niet.

Heb je wel eens aan een ijslander gedacht.
Ze zijn wel wat duurder maar vaak op de rug ff smaller, ze zijn niet zo hoog en pluspunt zijn de heerlijke gangen. Misschien ook fijn voor je heupen als je gewoon releaxed in je zadel kunt blijven zitten.

Ijslanders zijn wel paardjes met pit maar er zijn ook zeker rustige exemplaren te koop.

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:18

connemara ja dat lijtk me wel wat of een welsh idd of een brave new forest? misschien meot je een wat oudere nemen. Daar kan je dan gewoon leuk mee rijden maar hoef je neit perse hoge wedstrijden te rijden.. ik denk eerlijk gezegd neit dat een tinker bij j e past maar misschien wel een haflinger

het karakter ligt helemaal aan het paard zelf daar kan je eigenlijk geen ras voor bepalen..

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:05

mango schreef:
tinkers duur...die zijn te koop in Ierland van rond de 250 euro..??!!
dus dat vind ik niet echt duur dan moet je niet aan een paard beginnen!


hier ga ik even op in: Dat je een tinker in Ierland voor 250 euro kocht, is tijden geleden, Tinkers kosten in Nederland rond de 3000 euro en in Amerika heb je geen Tinker onder de 15.000 dollar hoor..
In Ierland zijn ze ook niet gek, die prijzen zijn daar ook flink omhoog gegaan omdat ze over de hele wereld zo gewild zijn.


Ontopic: als je tot de 3000 wil gaan, zul je bij de echte bekende Tinkerhandelaren niks vinden (die prijzen zijn dara gewoonweg belachelijk hoog), maar ik weet zeker dat je bij een particulier o.i.d. voor dat geld, en zelfs voor minder een ontzettend leuke Tinker kan kopen.

Fjorden zijn een stuk goedkoper, en ik denk dat je ook absoluut een fjordje moet kunnen vinden die aan je eisen voldoet,
succes!

ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:26

en wat is het nu geworden???????????????????????? Verward hopelijk een fjordje OK dan! Vingers aflikken lekkere beesties Vingers aflikken *LOL* Haha!

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:24

ik zou gewoon naar paardjes van deze verschillende rassen, en MET de karaktereisen die jij stelt gaan kijken. tussen elk ras zitten wel brave en lieve paardjes. het moet net klikken vind ik. je kan nu gaan denken van: ik wil een fjord, ik wil een fjord.. maar stel dat er dan ergens de perfecte haf voor je te koop staat? juist omdat je nog niet goed weet wat voor ras je wil, zou ik als ik jou was gewoon lekker rondkijken naar verschillende rassen en op basis van de beschrijvingen en verdere info gewoon eens gaan kijken.
ook zou ik eerst bij verschillende pony's kijken. je moet nooit zomaar de eerste kopen. ook moet je absoluut niet twijfelen over het paardje wat je dan eventueel zou willen kopen. je moet echt zeker weten dat ie aan je eisen voldoet, anders is de kans echt groot dat je spijt gaat krijgen!
heb zelf meegemaakt namelijk.. en dat was echt niet leuk.. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 01:57

Ngayalover schreef:
Ik heb last van mijn heup, een lichte heupdysplasie en klein lengte verschil in mijn benen. Het op en afstijgen gaat bij tijd en wijlen nogal moeizaam. Bloos


Er worden in dit topic voornamelijk Fjorden, Haflingers en Tinkers aangeraden, maar in verband met het probleem met je heup denk ik dat dit niet zo'n heel erg goed idee is. Fjorden, Haflingers en Tinkers hebben namelijk gemeen dat ze behoorlijk breed zijn en dat lijkt me voor jou dus niet bepaald prettig rijden.

Ik heb zelf een kruising x Arabier gehad, een redelijk smalle, maar toch sterke pony. Ze was 1.47m en er kon met gemak iemand van 65 kilo op. Misschien is zoiets een goed idee. Deze pony was ontzettend braaf, bokte en steigerde nooit, maar hield wel van doorlopen Haha!. Het was echt 1 van de meest betrouwbare pony's die ik ooit gekend heb.

Om braaf en rustig te zijn hoef je namelijk niet perse een Fjord, Tinker of Haflinger te zijn... (trouwens, er zijn genoeg lastige Fjorden, Haflingers en Tinkers)

Ngayalover

Berichten: 110
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 10:36

Bedankt allemaal voor jullie hulp. OK dan!
Ik ben nog rustig aan het rondneuzen en kom steeds meer leuke paardjes tegen. Ook al vind ik Fjorden het einde Lovers , ik denk toch dat ik in verband met hun brede rug toch naar het advies van de hier bovenstaande bokkers luister en me eens in bijvoorbeeld een Ijslander ga verdiepen.
Ik ben ook niet meer echt op zoek naar een ras, want overal duiken in eens "rasloze" paardjes op die errug leuk zijn. Lovers
Ik heb helaas nu nog geen geld voor het onderhoud voor een paardje, maar ik hoop dat over paar jaar wel te hebben. En ondertussen...Lekker rondkijken en ik denk dat ik over een tijdje weer lessen ga nemen...
Ik ben er helemaal uit, ben namelijk al bijna 3 jaar paardloos.. Verdrietig

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:40

Een brede rug verschilt natuurlijk ook weer per paard. Mijn fjord is namelijk helemaal niet breedt. Ik denk dat je gewoon ergens moet gaan kijken en dan zie je vanzelf wel op dat paardje geschikt is voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:46

En haflingers worden ook steeds moderner gefokt dus die worden ook steeds ranker.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 22:01

Als k jou was zou ik een e pony kopen! een pony die al wat kan en goed te vertrouwen is! Je bent even groot als dat ik ben en ik rijd nu op een D pony waar ik wat lang voor ben. Ik kan op een E pony maar ik kan ook op een paard van 1,70 wat dan ook nog mooi staat.
Als ik jou was zou ik een grotere pony kopen dan jou aangegeven schofthoogte....... Of je moet een wat stevigere pony nemen denk aan ijslander,fjord haflinger... als je er toch recreatief mee wilt rijden, zou ik dat zeker aanbevelen! Wil je later toch de sport in..... Ze kunnen meestal ook prima mee draaien met de sport ( haflinger, fjord) met een ijslander wordt het toch moeilijker omdat ze 5 gangers zijn...... veel succes er mee

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:36

Tinker? Ik zou toch echt voor de haflinger gaan.. Onze tinker is echt het tegenover gestelde van rustig een echt race monster... vooral met buitenritten is ze bijna niet te houden

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:40

Ngayalover schreef:
ik denk toch dat ik in verband met hun brede rug toch naar het advies van de hier bovenstaande bokkers luister en me eens in bijvoorbeeld een Ijslander ga verdiepen.


Dat is een heel goed idee! Lachen Toen ik jou verhaal las, dacht ik meteen... Een IJslander! Kijk eens op het forum van:
http://www.icelandic-horses.com
Daar staan vaak informatieve topic's over verzorging, karakter, gangen enz. Knipoog Veel succes met je keuze! Lachen

Groetjes Jessie