vragen over wel of niet een tinker aanschaffen

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 10:17

hé monique, wat een mooi geschreven verhaal, klopt weer als een bus. Ik wil het eigenlijk niet om zeep helpen maar ze heeft al een ander paardje gekocht... een Dales Haha! Haha!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 10:19

Bianca22 schreef:
de tukker , ja die ken ik wel daar heb ik mijn tinker ook vandaan!
prima adres om je tinker te kopen! fijne mensen. rudy van de tukker schijnt eerder ook samengewerkt te hebben met miranda van de bonte parels. tinkerhoeve de tukker ligt in beckum, dicht bij hengelo(ov)
ik heb mijn paardje daar ook vandaan(in aug) en hij bevalt prima. mocht je daar komen en je ziet daar een merrie shetlandertje vos , die is van mij geweest heeft rudy van me over genomen voor zijn kinderen!
mocht je nog wat willen weten over de tukker pb je maar even!
groetjes


Miranda heeft niet samengewerkt met Rudi hoor Lachen

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 10:41

snowdon"]
[quote="Bianca22 schreef:
de tukker , ja die ken ik wel daar heb ik mijn tinker ook vandaan!
prima adres om je tinker te kopen! fijne mensen. rudy van de tukker schijnt eerder ook samengewerkt te hebben met miranda van de bonte parels. tinkerhoeve de tukker ligt in beckum, dicht bij hengelo(ov)
ik heb mijn paardje daar ook vandaan(in aug) en hij bevalt prima. mocht je daar komen en je ziet daar een merrie shetlandertje vos , die is van mij geweest heeft rudy van me over genomen voor zijn kinderen!
mocht je nog wat willen weten over de tukker pb je maar even!
groetjes


Miranda heeft niet samengewerkt met Rudi hoor Lachen
[/quote]

Toen ik Ric kocht:

in die tijd ging de tukker(rudy) samen met jos/jan naar engeland om tinkers op te kopen, waaronder Riccardo.
de kudde kwam aan bij rudy(hij had er plaats voor)
Jos heeft Ric uitgekozen in engeland, en ik heb hem opgehaald bij de tukker tinkers..Daar is hij gekeurd en ik heb bij Rudy afgerekend.
Bij de bonte parels thuis heb ik foto's gezien van een verwaarloosde Ric in engeland. Het lievelingetje van Jos des tijds. Als het een hengst was geweest had Jos hem zelf gehouden. En had ik hem nooit kunnen kopen.

Zo is het verhaal van Ricje...die uit een wel heel bekende kudde komt van tinkers waarvan ik de eigenaren later weer ben tegen gekomen en van tinkers die bekent zijn in tinkerendwereld..
purcyval en shelby en spoednick(meagan)..en nog enkele andere.
Wel leuk/grppis is dat de kopers van deze tinkers elkaars tinkers herkennen uit toen de kudde van hun eigen paardje..

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:59

ja ik dacht ook van wel, niet specifiek miranda omdat de Bonte Parels niet Miranda is?

hè weer zo'n leuk verhaaltje Mon... !

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 14:16

oke we hebben een dales Haha! . maar inderdaad jullie tinker eigenaren hebben in jullie tinkers allemaal een stukje dales zitten Knipoog .maar affijn vandaag eerste ritje samen in het bos gemaakt. half uurtje gestapt want hij kan nog heel wein ig en heeft 0 conditie. en dan ja ja middenin de sneeuwstorm. al die vlokjes. gelukkig werden ze niet al te dartel en ging het goed.


wbt samenwerking mranda en rudy???? geen flauw idee. ik heb er niet naar gevraagd.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:32

In de hoefslag van deze week staat een artikel over de Dales met foto's van een in Nederland goedgekeurde dekhengst!

Volgens mij zit er trouwens geen Merens in de Tinker! Merens is een Frans ras.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:41

Heb ik geblooperd *LOL* Merens? Oooooooopsy ...

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:04

sonjabelgium schreef:
Heb ik geblooperd *LOL* Merens? Oooooooopsy ...


wahhhhhhhhahha.ik dacht ook al..????

maar ja ik ben ook maar een spuit elf en die moeten niet te bij de hand denken...

Bianca22

Berichten: 655
Geregistreerd: 11-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 18:40

sorry dames en of heren, als het niet klopt van de samenwerking van rudy en miranda? ik heb het me ook maar laten vertellen en ik kan me even niet meer herrinneren wie me dat heeft wijsgemaakt. bijdeze sorry

en sox: tuurlijk weet ik ook wel dat tinkers lang niet altijd bont zijn , maar ik wilde erg graag het typische tinker beeld, sokken en bont vandaar! en toevallig vond ik ereen waarmee het klikte en hij was nog bont ook!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:49

OK, ik ken de tinker van bijna 30 jaar geleden en die waren ook bont. Maar Sox liep ik dan op internet tegen het zwarte lijf en ik was verkocht! Het karakter van de tinker is natuurlijk het belangrijkste, maar je hebt ook kwpn'ers die heel braaf en moedig zijn. Of Fjorden, of Dales Knipoog .
Sommigen vallen nu eenmaal voor bont en anderen voor een effen kleur. Ik vind de tinker geweldig door hun karakter, rondheid, brede borst en sterke benen met natuurlijk de flinke sokken. Ik haal Sox wel eens uit haar box als ik aan het eind van de middag langs stal ga (ze staat er dan eigenlijk weer net in) en laat haar dan op het erf rondsjouwen en nog wat grazen op de kleine stukjes gras daar. Ik heb zo'n driehoekig vouwstoeltje waar je heel ongelukig in zit maar ze zijn heel handig. Dus daar deponeer ik mezelf in en ga dan genieten van mijn tinker die om me heen loopt. En af en toe komt bedelen voor een kruidenkoekje. Ik geniet van die dikke kont en haar flinke lijf. De gezondheid die er vanaf straalt en haar teddyberenvacht. Ze loopt dan ook los zonder halster en als ze weer naar haar stal moet neem ik haar aan de voorpluk mee, geen problemen. Dàt is het fijne ook van een tinker, een goeie dan. De zachtmoedige aard valt niet genoeg te prijzen Lachen Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:57

Nee rustig maar bianca, volgens het brede 'roddelcircuit' klopt het wel Lachen

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37430
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 17:34

Ik heb even in een heel groot dik paarden boek van BettySkelton de beschrijving van de Dales opgezocht.

Deze sterke pony tot 145 behoort tot de grootste onder de inheemse rassen,ten noorden in Engeland in het Penninische gebergte. Zij leefden aan de oostzijde hiervan en de Fell aan de westzijde.

Lang hebben ze beide rassen niet uit elkaar kunne nhouden en zijn ze in de mijnen gebruikt om lood naar de zeehavens te transporteren.

De Fell heeft zich ontwikkeld tot een rijpony en de Dales is meer het werktype gebleven.

Het heeft een diepe borst, en sterke benen, de kleur is meestal zwart of donkerbruin. Ze zijn sterk genoeg om de zwaarste ruiters te dragen.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 17:44

Pellie schreef:
Nee rustig maar bianca, volgens het brede 'roddelcircuit' klopt het wel Lachen



T klopt niet

De Bonte Parels bestonden nog niet in die tijd, Jan werkte in die tijd samen met Rudi Lachen

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 17:46

BTW: Fellpony is vaak wat luxer, charmanter en kleiner en echt diepzwart

Dales en zwarte tinker is vaak moeilijk uit elkaar te houden... Dales mag aftekeningen hebben, zoals bles, sokken etc.... Veel Dalespony's worden als Tinker verkocht, puur omdat Tinkers zo'n populaire naam hebben en dus meer geld "waard"...

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:47

Dan heb je dus wel een kleine tinker als ze maar tot 1.45 gaan. Nu wil ik wel eens foto's zien van deze pony....ook een verschilletje hè: een tinker behoort tot de paardenrassen en de dales en fell tot de ponies. Jaaaa, een kniesoor let overal op Knipoog

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 19:04

http://www.dalespony.org/Breed.htm
Dit is de Dales Vereniging Engeland. Zij houden ook het stamboek. De Dales mag dus heel weinig aftekeningen hebben, wel een kolletje of sneb en hoogstens 2 witte achtersokken. Dus toch qua aftekeningen ook heel anders dan de tinker. Wat zij gemeen hebben is de Clydesdale in het bloed. Dat heeft de Fell dan weer niet. Misschien ook niet alle tinkers maar ik geloof best wel veel om ze massa en hoogte te geven. Enfin, het is een mooie website met veel info. En dus hebben we weer een "nieuw" ras leren kennen dankzij iemand die een tinker voor haar vriendin zocht Knipoog Lachen

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 23:41

hiihi ja leuk he en zo kom je via de tinker eff bij de merens en uiteindelijk bij de dales.

enne bianca je hoeft geen sorry te zeggen hoor. geeft niet.
enne ik moet echt de fotos Cheese! wegbrengen. en dan zal iik ze hier proberen te plaatsen. hij is echt diep zwart met een kolletje en inderdaad rind en zwaar gebouwd. echt gaaf. enne op het moment is ie braver in het bos dan mijn fjord (is op dit moment een ongeleid projectiel Verward en zodra er een andere sexe mee rijd ...en wel een mooie zwarte .... moet ze let wel ..ze.. zich als een hengst Extreme duivel gaan gedragen en blazen en zo.)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:11

snowdon"]
[quote="Pellie"]Nee rustig maar bianca, volgens het brede 'roddelcircuit' klopt het wel Lachen
[/quote]


T klopt niet

De Bonte Parels bestonden nog niet in die tijd, Jan werkte in die tijd samen met Rudi Lachen
[/quote]

[quote="Pellie schreef:
ja ik dacht ook van wel, niet specifiek miranda omdat de Bonte Parels niet Miranda is?


Er is ook niemand die zei dat de BP toen al bestond Leon Rolleyes het moet dus persé op de letter correct zijn? *zucht* vermoeiend menneke benne gij ook af en toe hè? }>

Morrie

Berichten: 22345
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:16

waarom een Tinker, er is een vrij onbekend ras, de Noriker, een Oostenrijks ras.

Ze zijn koel in de kop, kunnen altijd buiten staan, zijn veelzijdig, als je ze een maand laat staan, is er nog niets aan de hand, je kan ze betuigen, berijden, voor boomslepen inzetten.

Meer info over het ras op www.noriker.nl.nu

Er zijn er momenteel heel veel te koop in Nederland, kijk op www.pelgrimspark.nl.nu

en een groot voordeel: ze hebben geen sokken, dus geen mok!
en ze zijn in alle kleuren leverbaar: spikkel, bont, vos, bruin, blauwschimmel, moorkopschimmel, bruinschimmel, gewoon schimmel........

je kan me ook pb-en voor meer info!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 10:59

smurf. les het hele tooppic maar eff door. het is een dales geworden die we tussen de tinkers hebben gevonden Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:12

een mengemoesje topic is het ondertussen, van tinkers naar merèns, terug naar tinkers naar dales, naar tinkers en nu naar norikers... Haha!

Morrie

Berichten: 22345
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:21

sorry, had geen tijd om alle 5 de pagina's te lezen en ik dacht: laat ik eens wat reclame maken voor "mijn" paardenras Haha!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 15:17

Hey ff reageren hoor:

ze hebben geen sokken, dus geen mok!
Ik heb gemerkt dat mok niet zeker direct gerelateerd is aan sok... Er zijn heel veel Tinkers met sokken die geen mok hebben en er zijn heel veel andere paardjes zonder sokken die wel mok hebben.....!

moorkopschimmel
En dit lijkt me heel gaaf... Iemand hiervan een fotootje?!

Groetjes!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 15:32

Pellie schreef:
*zucht* vermoeiend menneke benne gij ook af en toe hè? }>

jeps *LOL* get used to it Tong uitsteken

Morrie

Berichten: 22345
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:48

ja hoor

moorkopschimmel, Noriker, merrie, te koopin Oostenrijk

Afbeelding

Dekhengst Grenzland Vulkan (ook te koop in Oostenrijk)
deze is van voren Moorkop en van achter Tiger, het is een watje van een paard, maar oersterk (heeft een half jaar in Nederland gestaan om te dekken)

Afbeelding