Tinkermanen .... do's en don'ts .... ?!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keeva

Berichten: 4127
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Tinkermanen .... do's en don'ts .... ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 20:38

Ik heb even een vraagje over het "behang" van onze favoriete paardjes ... toen ik Keeva kreeg (nu een jaar geleden), had ze gewéldige manen en een mooie volle staart. Die volle staart is inmiddels veranderd in een miezerig bosje haar (want veulen eet hem op Frusty) en ik heb het idee dat haar manen ook minder zijn geworden. Ze heeft nog wel mooie lange manen, maar onderaan zijn het van die dunne "pinnen" ....

Wat doe ik verkeerd ? Ik kam haar manen en staart ongeveer 1 keer per week, eerst anti-klit (Equistar ? of Cowboy Magic) erin en dan uitpluizen en nakammen met een grove mensenborstel.

Hoe doen jullie dat ? Moet ik er juist meer van afblijven of juist vaker verzorgen of anders ?

Graag jullie tips !!

Groetjes, Irene

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 23:37

Als ik de manen los heb dan kan ik ze elke dag even door.
De staart doe ik 1 a 2 keer in de week.
Maar ik vlecht de manen ook vaak daar hoor ik altijd goede dingen over en ik heb ook wel het idee dat het werkt. ze worden sneller dikker en langer. Ik denk juist omdat je er dan af blijft.
ALs ik de manen los heb kam ik ze dus wel elke dag dit om juist dikke klitten te voorkomen en daardoor dus nog meer manen te verliezen.
Ik gebruik ook 1 keer in de week antiklit

leintje24
Berichten: 507
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 08:51

de manen hangen eigenlijk altijd los, die borstel ik eigenlijk elke dag met een harde borstel. Soms doe ik er antiklit spray in. Ik was ze 1 in de 2 maanden of zo

De staart wordt altijd erg smerig, die was ik 1x in de 2 weken of wanneer het er echt niet uitziet. Hij is vrij lang . Ik borstel de staart ook elke dag met een harde borstel en soms met een plastic borstel, waarmee je normaal de haren van de rui eraf haalt.

je kan de staart als het erg is ook met een gewone mensen borstel kammen

groetejs Marjolein

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 09:22

irish haar manen hangen altijd in de vlechten, een keer in de 5-6 weken doe ik ze opnieuw. Flinke hoeveelheid creme erin en weer opnieuw in de vlechten, alleen bij shows en wedstrijden hangen ze los.

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:44

Als er altijd vlechten in de manen zitten vallen ze toch uit? of is dat een fabeltje :S

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:27

Als de manen loshangen vallen ze ook uit, alleen merk je dat dan niet.

Omdat de manen in vlechten hangen en maar eens in de paar weken opnieuw gedaan worden lijkt het alsof je paard ineens heel veel verliest, maar dat is gewoon opgespaard van een aantal weken.

Ik heb de manen van mijn Tinker ook altijd in vlechten en ze zijn in de afgelopen 2 jaar dubbel zo lang geworden. Eens in de 2 a 3 weken vlecht ik opnieuw.

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:33

Vraagje over de vlechten, doen jullie een hengste vlecht of losse vlechten??
Bij Damian groeit het ook niet echt hard
z'n staart is wel heel dik.
maar ik ben bang dat als ik losse vlechten in zijn manen doe dat zijn vrienden in de wei ze eraf bijten.
ik borstel zijn manen 1x per week
Annick

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:41

Ik kom nooit met een kam aan manen of staart. De staart pluis ik uit met mijn handen en dat werkt heel goed.Mijn paard heeft een zwarte staart dus veel vuil zie je niet zitten.
Manen doe ik met een zachte borstel,en sokken met een mensenborstel.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:42

Ik heb gewoon losse vlechten. Haar vriendjes trekken de elastiekjes er soms uit en dan hangt er wel eens een vlecht los, verder gaat het goed.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:00

met dit weer gaat zijn haar weer los en zomerdag in de vlecht tegen de warmte. ze worden er niet mooier op moet ik zeggen, maar dat komt ook omdat zijn bosje wat te lang wordt en het begin stuk is wat dunner geworden, denk door teugels ofzo. het begint al aardig te klitten vooraan en zijn voorpluk is een zooitje dreads. die willen er ook niet uit. Lachen
zijn staart is ook wat dunner geworden dit jaar, hij heeft er flink wat afgeschuurd.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:38

ik vlecht ze, en kam ze uit, soms met baby olie, soms met anti-klit.
maar als ik er iets in heb gedaan dan vlecht ik ze niet, want daar breken de haren (zeggen ze) van af.
en ik borstel met mn vingers en met een mensen borstel.
haar manen beginnen aardig te goeien, alleen haar voorpulk word alleen maar korter... maar ja dat krijg je volgens mij gewoon van hoofdstel aan en uit doen al...

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:16

Ik wacht met smart tot ik de manen van Novia kan vlechten!
Om over de staart nog maar niet te spreken.
Met haar eczeem (en vooral het schuren wat ze deed voor ze bij mijn kwam) heeft ze misschien komend jaar eens manen die gevlochten kunnen worden...........
Bij Kiara borstelde ik de manen (lang maar dun) altijd met een zachte borstel, ongeveer 3 maal per week.
De deed ik staart met een harde plastic borstel, en 1 maal per 2 weken helemaal uitpluizen.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:24

Ik borstel de manen trouwens ook alleen met een oude groffe haarborstel van meself.
Wat doen jullie er in als je ze in de vlechten doet.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:03

Keevagirl schreef:
Die volle staart is inmiddels veranderd in een miezerig bosje haar (want veulen eet hem op Frusty) en ik heb het idee dat haar manen ook minder zijn geworden.


Anti-bijt in zijn staart en manen sprayen!!! is gewoon te koop in elke paardenwinkel! heb ik ook bij my way gebruikt, ton ik het vermoeden had dat weide-genoten aan zijn staart vraten... nu is zijn staart weer mooi en vol. zorg wel dat je dan maar 1 borstel gebruikt die je ook alleen voor zijn staart gebruikt, want anders gaat alles heel vies smaken (zelfs de stofjes in de lucht Tong uitsteken)

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:05

deze heb ik ook, werkt prima
Afbeelding

Geld, geld! 9,06

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:10

Ik spoot er af en toe equishine in en dan kamde in het door met een mensenborsel. Anders haal ik er desnoods wat klitten met de hand uit.
Nu heb ik main en tailconditioner. Dat vind ik zelf nog beter werken!
Ik gebruike het niet zo heel vaak. Als ik ga rijden of als ze een deken om heeft doe ik richting haar schoft altijd een vlecht erin. Eerst deed ik dat niet en dat stuk is een stuk korter dan de rest van de manen. Scheve mond
Vlechten durf ik niet zo lang ze op de wei staat, ben bang dat er 1 zin in krijgt om te knabbelen....

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:46

Geen equishine of andere glansmiddelen gebruiken! Daar breken ze gegarandeerd van!

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:34

de tinker die ik verzorg had eerst ook veel behang en dat werd ook minder. toen hebben we de manen en staart alleen nog maar gedaan als dat echt nodig was en met equishine en nu heeft ze nog meer behang als daarvoor.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:58

irish_lady schreef:
irish haar manen hangen altijd in de vlechten, een keer in de 5-6 weken doe ik ze opnieuw. Flinke hoeveelheid creme erin en weer opnieuw in de vlechten, alleen bij shows en wedstrijden hangen ze los.


wat voor creme doe je er in dan als ik vragen mag.
Ik kan de vleschten er namenlijk hooguit een dag of 4 a 5 in laten zitten want daarna ziet het er niet meer uit.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:58

De manen doe ik zomers weleens in vlechten. Met rijden ook vaak. Borstelen doe ik met een borstel die voor langharige honden bestemd is Haha! daar doe ik ook haar staart mee. Die was ik bijna elke maand. Ze heeft een vreselijk mooie en dikke staart maar een hels karwei om schoon te houden. Ik gebruik alleen antiklit na het wassen en af en toe doe ik wat cowboy magic in haar manen.
1 x in de zoveel tijd doe ik een stuk van haar manen af. Vooral die uiteindes die vreselijk gespleten en droog zijn. Gewoon met een mesje wat bijsnijden

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 08:25

pff cowboy's magic is goed maar ik heb nu groomes choice en dat is nog even beter!

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 08:35

tinkiebel schreef:
De manen doe ik zomers weleens in vlechten. Met rijden ook vaak. Borstelen doe ik met een borstel die voor langharige honden bestemd is Haha! daar doe ik ook haar staart mee. Die was ik bijna elke maand. Ze heeft een vreselijk mooie en dikke staart maar een hels karwei om schoon te houden. Ik gebruik alleen antiklit na het wassen en af en toe doe ik wat cowboy magic in haar manen.
1 x in de zoveel tijd doe ik een stuk van haar manen af. Vooral die uiteindes die vreselijk gespleten en droog zijn. Gewoon met een mesje wat bijsnijden


Peppers manen sneed ik ook regelmatig een stukje korter,dan lijken ze voller omdat de uiteindes dan niet meer zo pielig zijn Lachen

wat ik met Tommie aanmoet weet ik niet,hij schuurt de bovenkant van zijn staart,de huid is niet stuk rood of schiferachtig maar gewoon netjes zoals ie hoort,hij is ontwormt dus dat kan het ook niet zijn.
ik heb foto's van hem als 2 jarige en daarop zijn zijn manen ook een stuk voller en langer als nu,die heeft ie dus ook geschuurd.
zou het kunnen dat ie omdat ie alleen stond,uit verveling maar is gaan schuren??
ik weet het niet en hoop dat het snel overgaat .....
iemand een idee wat de jeuk verzacht?

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:37

ik doe de manen elke dag even met een zachte borstel en 2 keer in de week doe ik het grondig met wat wax en baby olie soms wat equstar maar daar worden ze door van.
verder doe ik met rijden het deel waar de teugels langs schuren in vlechten om dat te verkomen nu heeft mijn paard een hele bos staart en manen
vlechten maar ik vast met mensen elastiekjes omdat de paarden elastiekjes de punten afbreken (en dan alleen elastiekjes zonder zo'n metalen stukje) OK dan!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 23:50

Ik heb een Haf met lange manen; mag ik nu ook mee discussiëren? Haha!

's Winters zijn z'n manen los. 2x per week spuit ik er Equistar op en borstel ze uit met een normale haarborstel.

's Zomers hangen ze in 5 dikke vlechten en die ververs ik 1x per week. Even Eguistar erop, borstelen en vlechten.