Shet met tatoeage, zonder papier! Ervaringen??

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:53

Dennis schreef:
Ik heb dit zelfde ook aan de hand met een pony van een vriendin van mij(die bij mij staat). Het viel op ze wat rare haren in haar nek had. Toch maar eens goed kijken, ja verhip, een S in haar hals!!!

Eerst maar ff uit eten, mond weer schoon en kijken maar. Ja hoor, een tatoo!!!! De eind cijvers zijn iig als laatste een 9. Ze moet rond de 11 jaar zijn(is verteld).

Wie weet misschien wat? Het gaat om een zwarte merrie van ong 106, grote maat dus, met tatoo en brandmerk.


Dit is dus mijn pony!
Het word nog een heel gezoek, en de tattoo is echt niet duidelijk te zien....

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.


Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:54

Supertje schreef:
Wat betekent die S eigenlijk?


Als ik het goed heb (heb hier niet zo heel veel ervaring mee) staat de S voor Shetlandstamboek!

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.


Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:56

jumanji schreef:
De laatste 4 cijfers (zijn er totaal 6) van het stamboeknummer komen overeen met de tattoonr. Dus eigenlijk moet het vrij snel te vinden zijn. Helemaal als de leeftijd van de shet bekend is. Bij hengsten/ruinen begint het stamboeknummer met 80 (1991-1996), 81 (1996-2002) of 82 (vanaf 2002- nu). Bij de merrie 10 (1988-1992),11 (1992-1995/1996), 12 (1995/1996-1999), 13 (1999-2002/2003) en 14(2002/2003- nu).


Dit vind ik echt toppie! OK dan! OK dan! OK dan!
Nu maar eens even de tandenfee bellen om haar leeftijd ongeveer te weten te komen, dan ben ik al een heel eind verder!:j Haha!

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:53

Ik ga morgen het NSPS bellen hoe het allemaal zit!

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:12

Cayusejuhh schreef:
je kan beter het shetland stamboek bellen maar daar moet je eerst lid van worden voor ze je willen helpen!

ik baal van die lui..

maar mijn shet heeft echt maar 4 cijfers .. en ik kan ze niet lezen. ze is nu 17 jaar volgens de controleur.
en ik zie nergens een brandmerk.. naja... ze wordt eerdaags geschoren dan weet ik het zeker


Idd, zoals Max al zegt het NSPS is het Shetland Stamboek.
Heb dus gebeld, die vrouw was niet echt behulpzaam, maar kon me wel vertellen dat mijn pony in ieder geval wel ooit papieren heeft gehad vanwege die S op haar hals.
Ga vanmiddag nog eens goed de tattoo bestuderen, kijken of ik er misschien toch uit kan komen.

Nog even over die inspecteur: Max, als hij bij jou komt, kom ik die kant wel op, anders moet ik ook nog zolang wachten.

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:14

Misschien is het trouwens handig als we allemaal een foto erbij zetten, misschien dat iemand onze pony's kent.....

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:26

Ik moet nog even een echt goede foto maken!
Jolliebollie: wat een mooie pony, echt geweldig!
Trouwens ook een goede tip van die tattoo!!!

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:22

Ik kreeg dit net van Dennis, die heeft een beetje rondgevraagd aan de kenners:

Als er een S in haar hals staat betekend dat ze een ster merrie is. Dat betekend dat ze minimaal 2x op de keuring is geweest. Je wordt namelijk pas ster als ze
2x een 1e premie of
4x een 2e premie of
1x een 1e premie + 2x een 2e premie
heeft behaald. Snap je het nog, staat er een beetje vreemd. Als het goed is worden stermerrie niet meer gebrand als ze ster worden, maar in welk jaar ze daar mee zijn gestopt weet ik niet.
Maar aan haar exterieur moeten ze snel kunnen zien om welke pony het gaat. Want als ze ster is, is dat bekend bij het stamboek.
Verder weet je haar stokmaat (staat ook in haar papaier want ze is ster, dus overgeschreven vanhet veulenboek naar het stamboek) en de kleur. Met al deze gegevens bij elkaar blijven er echt niet veel shetlanders over die aan al deze eisen voldoen. Dus als het stamboek een beetje moeite wil doen is het echt wel makelijk om het te achterhalen.

Ik ga morgenochtend weer bellen en dan horen jullie het van mij!
Agh je kan niet alles weten, zelf ben ik ook niet zo 'in' in stamboeken Knipoog Ach gut

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:45

Eh overmorgen....
Heb trouwens ook eindelijk een vrij duidelijke foto (thanx to Grietje):

Afbeelding

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:05

Ja, die tip van dat wrijven was trouwens top!!!
Ik heb nou het nummer (denk ik) en ga maandag bellen naar het NSPS welke omschrijving daar bij hoort!!
Hou jullie op de hoogte!

Mmmm.... hoor ook veel mindere verhalen over die inspecteurs, dat ze soms niet eens de moeite willen nemen om eens echt goed te kijken...
Hoop toch dat dat bij mij anders gaat!

@ Max: Heb je al wat gehoord?

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:09

Ga morgen dus weer bellen.
Maar als die inspecteur dan komt, en hij vind dat het tattoo nummer niet te lezen is, is dan meteen alles verloren?

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:21

Heb idd het stramboek gebeld, werd me eerst verteld dat ze dus inderdaad Stermerrie is, maar later werd het weer dat die S ook weer van het stamboek kan wezen...
Werd er dus niet veel wijzer van!
Had dus ook gevraagd wanneer ze dat branden voor het laatst deden en dat was dus rond de jaren 80/90....

Maar wat ik dus niet snap, is dat ze bij het NSPS zelf niet eens weten (of net doen of ze het niet weten) waar die S voor staat.
Lijkt mij dat er niet veel merrie's zijn die dit nog hebben, en als het echt al zolang geleden is, er nog maar een paar van in leven zijn.
Wat denken jullie, zouden ze het zo (als ze een beetje meer toeschietelijk waren Lips are sealed ) kunnen achterhalen?
Weet wel de laatste 2 nummers van haar tattoo, dus dat maakt het ook al heel wat makkelijker.

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:13

Ja ik snap het soms ook allemaal niet, is het dan allemaal zo veel moeite?
Lijkt mij dat ze zeg maar alleen maar aan ons kunnen verdienen, maar als het zo moet, zijn veel mensen er snel klaar mee.

Ik ben er nou ook nog steeds niet uit of ik mijn pony haar papieren en afstamming wel uit laat zoeken, vanwege haar leeftijd.

Ik geloof dat de kosten van een inspecteur 23 euro zijn, en de rest iets van 60 euro werd me verteld.

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:14

Citaat:
Maar wat ik dus niet snap, is dat ze bij het NSPS zelf niet eens weten (of net doen of ze het niet weten) waar die S voor staat.
Lijkt mij dat er niet veel merrie's zijn die dit nog hebben, en als het echt al zolang geleden is, er nog maar een paar van in leven zijn.
Wat denken jullie, zouden ze het zo (als ze een beetje meer toeschietelijk waren Lips are sealed ) kunnen achterhalen?
Weet wel de laatste 2 nummers van haar tattoo, dus dat maakt het ook al heel wat makkelijker.

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:11

Skattie schreef:
Ik wordt altijd super goed geholpen bij het Shetlanderstamboek door Liske van Someren. Ik regel altijd met haar alles via de mail en dat gaat super goed!!


Mail je dan gewoon naar het NSPS zelf, of gewoon speciaal naar die vrouw?
Doe mij anders haar e-mailadres effe..... Clown

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:10

Ga haar mailen!

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:33

Heb ook nog steeds niets terug gehad van die vrouw die ik gemaild had....

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:20

laura2span schreef:
hoi,
ik heb ook een shet met een s in haar nek een een tatoo in haar lip.
ik heb alleen nooit van mijn vader mogen bellen omdat als ze ooit gestolen is en je moet haar afgeven is toch jammer.

nu is ze een tijdje terug gechipt en staat ze dus op mijn naam dus nu wil ik binnenkort wel eens gaan uitzoeken wat voor pony ik eigenlijk heb.

weet iemand of dat het stamboek dan ook weet wat de pony heeft gelopen want ze schijnt uit een vierspan te komen dus ben ik wel benieuwd welk vierspan Lachen


Weet je toevallig ook hou oud je shet ongeveer is?

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:21

Max schreef:
JOEPIE na iedere dag dezelfde mail naar het stamboek gestuurd te hebben heb ik eindelijk contact !
Kreeg vandaag dit mailtje terug :

We hebben vorige week opnieuw onze inspecteur erover aangesproken een aantal inspecties in Noord Holland nu eindelijk eens af te werken. Ik verwacht dus dat je nu op korte termijn een telefoontje krijgt.


Helaas, leuk een inspecteur, maar wil eigenlijk wel eerst meer weten voordat ik zo'n man langs laat komen.
Ziz, heb het er morgen wel met je over!

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:10

Max schreef:
Je hebt een inspecteur nodig om het nummer officieel te bepalen. En zonder het nummer kun je geen informatie opvragen. Het zal je verbazen dat hun een heel ander nummer zien als jij !


Hehe zal het heel knap vinden als hun er een nummer van kunnen maken... Bloos!

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:11

laura2span schreef:
ja!!

omdat ze laatst gechipt is moest de veearts haar leeftijd vaststellen. hij schatte haar op ong 13 jaar.

tatoƫren gebeurd trouwens al 11 jaar niet meer is mij verteld...


Kijk en dit kan ik dus niet uitstaan, de ene keer vertellen ze dit en de andere keer dat. Clown
Mij is dus verteld dat tatoeren al sinds de jaren 80 niet meer gebeurd... Verward

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:06

Mmm, ben nu gewoon echt vastbesloten om haar papier te achterhalen.
Helaas heb ik echt geen idee waar ik moet beginnen....
Jullie een idee?

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:23

Max schreef:
Als hier de keurmeest komt mail ik je wel dan moet je gewoon even hier komen met je shet. Hij kan in iedergeval het nummer bepalen en je misschien meer vertellen.


Is goed Tamara, dan hebben we misschien een begin.
Zal wel alvast een beetje aan de gang gaan, om te kijken of ik van te voren al wat te weten kan komen.
In ieder geval bedankt! OK dan!

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:38

Max schreef:
Mijn moed begint weer te zakken en vandaag is de zoveelste brief naar het NSPS gestuurd. Nu toch echt wel met een boze toon en met dreiging van het opzeggen van mijn lidmaatschap.
Technisch gezien mag ik niet eens met haar aangespannen rijden aangezien het stamboek ook nog niet gechipt heeft. Ik begin het zat te worden.


Ik snap dat echt niet hoor, is het nou echt zo moeilijk om even zo'n man te sturen? Boos!

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:25

Max schreef:
o, o als ik dit weer lees begint mijn moed te zakken. Ook hier is geen DNA getrokken. Ik ga maandag maar weer bellen.


Hehe Tamara vraag je dan ook meteen of ze je telefoonrekening betalen? Knipoog Haha!
Ik snap toch echt helemaal niets van dat NSPS, we zullen het wel horen...hoop ik...... Knipoog

De inspecteur was idd donderdag bij Max geweest en aangezien Max een klein endje van mijn pony staat, waren ik en Dennis er ook maar heen geweest.
Helaas waren we wat aan de late kant, maar we kwamen ze onderweg tegen, zadel eraf gehesen en toen werd ze gemeten op 1.04, terwijl ze mij toch veel groter leek maargoed.
Vervolgens vroeg de inspecteur of ze gechipt was, dat is ze inderdaad, en zoals volgens mij de regels van het chippen zijn, is dat ze aan de linkerkant gechipt is.
Zat die inspecteur dus met z'n chipregistratie-ding aan de rechterkant van haar hals, en toen ik opmerkte dat ze aan de linkerkant gechipt was zei hij dat ze normaal altijd aan de rechterkant gechipt worden...

Maarja ik nam aan dat mijn VA toch wel weet aan welke kant het hoort, komen we daarna bij Max aan, een waarempel: de pony van Max is net door de inspecteur gechipt aan de linkerkant, dus ik vond het toch wel weer echt zo'n NSPS blunder.... Cool

Over 2 weken horen we of ze wat gevonden hebben, en ik ben echt ontzettend nieuwschierig! Bloos! Bloos
Ze moeten het ook echt niet langer dan 2 weken laten duren, anders hebben ze echt een groot probleem.... Bloos! Bloos
* Nee hoor, ben niet nieuwschierig* Tong uitsteken

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 4 bezoekers