hoeveel voer per dag voor haflinger?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

hoeveel voer per dag voor haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 09:33

Omdat ik een haflinger krijg.Als ik me examen haal.Ben ik wel benieuwd hoeveel bix ik me haflinger moet geven,Ik wil gewoon basisbrok geven.Maar ik zou niet weten welk merk en hoeveel.Ik ben van plan om reacreatief mee te rijden dus ongeveer een uur per dag.En soms ook meer met een buitenrit.Ik zou graag merken willen weten en hoe duur ongeveer de prijzen zijn,En hoeveel jullie je haflinger voeren per dag,

op de pension stal die ik op het oog heb.Krijgen ze ook kuilgras en voer moet je zelf betalen en kopen

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:49

Toen Waldjo er nog was kreeg ie subli brok. Hij stond ook op de wei en hij kreegna het rijden iets meer dan een halve kilo brok.
Het is moeilijk te zeggen hoeveel die van jou zou moeten krijgen, omdat het bij elk paard anders is, ook al zijn ze van hetzelfde ras .

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:49

Oja, subli is volgensmij €8 per zak van 25 kilo met basisbrok.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 11:24

3kg sportbrok per dag, maar ze dressuurt wel elke dag in de bak, en werkt hard. Verder ruwvoer.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:05

Ligt heel sterk aan de bouw van je haffie. Mijn haflinger krijgt in de winter nix bij want anders ploft hij uit elkaar. Nu staat hij op dieet en krijgt eten bij voor vitaminen.

Kijk ook naar hoeveel je met hem doet.

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:42

ik rijd elke dag en janouk krijgt 2 kilo pony brok 1 plak hooi en de hele dag staat ze op de wei

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:04

Stupa krijgt in de winter hooi bij, en als het nodig is brok (hooguit een halve kilo). Verschilt per jaar, meestal werkt hij een uurtje per dag en staat 24/7 buiten -ook in de winter-.

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:07

Mijn haf staat van mei tot oktober 24/7 buiten en dan eet ze alleen gras. In de winter staat ze overdag op het land en 's avonds op stal. Ze krijgt dan 's ochtends 0,5 kg biks en kuil en 's avonds 0,5 kg biks en kuil.

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:52

Sheril krijgt in de zomer 2 keer een kwart, en in de winter 3 keer een kwart. Het is heel afhankelijk per paard. Je kan het beste de vorige eigenaar vragen wat hij voerde, en daarmee beginnen. Dan kun je altijd veranderen.

Steff_

Berichten: 5394
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:26

Mijne kreeg als ik het goed heb 2 kilo sportbrok en 'smiddags zemelen en ook nog kuilgras

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:00

Mijne krijgt 4x per dag een handje en 2x per dag hooi.

Als hij 5 dagen per week loopt, krijgt hij max. een kilo per dag.

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:42

Leo krijgt (bijna) geen brok (nog).

Ze is overgevoelig voor hoefbevangenheid, en dus mag ze niet teveel eiwitten. Op het moment zou een handje basisbrok al teveel zijn voor 'r.

Daarom krijgt ze 3x per dag hooi, fijn 'samengesteld' hooi 's morgens en 's avonds, en gewoon hooi 's middags. 's Avonds krijgt ze er nog een mengsel van peen en brood bij.

Op het moment staat ze weer op het land, dus krijgt ze nog maar twee keer per dag hooi, en slechts 1 peen.

Ze doet nog niet zoveel, dus brok heeft ze nog niet echt nodig. Bovendien is ze in een topconditie Lachen

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:57

Hof krijgt helemaal geen brok, alleen hooi/kuil. (en 's zomers gras Knipoog)

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:23

Marko krijgt 's ochtends/middags/avonds een 1/2 sportbrok en 2 keer per dag hooi ('s ochtends/avonds)

en natuurlijk een paar snoepjes van ons en een hoop gras *LOL*

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:42

Een haflinger is een pony die niet zoveel nodig heeft.. Ik weet niet wet je met de haflinger wil gaan doen? Maar als je gewoon recreatief rijdt is een gewone basisbrok prima.. en dan 's ochtends halve kilo,, en 's avonds halve kilo.. en dan kan je 's middags bijv. een beetje pulp geven of zoiets, of alleen een beetje hooi. En als je je haflinger echt wilt gaan trainen om meer conditite te krijgen, kan je zo'n condition brok nemen..

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:56

Manuutje1990 schreef:
Een haflinger is een pony die niet zoveel nodig heeft.. Ik weet niet wet je met de haflinger wil gaan doen? Maar als je gewoon recreatief rijdt is een gewone basisbrok prima.. en dan 's ochtends halve kilo,, en 's avonds halve kilo.. en dan kan je 's middags bijv. een beetje pulp geven of zoiets, of alleen een beetje hooi. En als je je haflinger echt wilt gaan trainen om meer conditite te krijgen, kan je zo'n condition brok nemen..


Dit zou voor die van mij echt veel te veel zijn, die loopt zo'n 5 dagen per week (gewoon recreatief dus). Die kan toe met een kwart tot een halve kilo per dag. Verschilt per pony.

oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:33

nu mijn haf overdag buiten staat (wel op een schrale wei) krijngt ze 's ochtends en 's avonds een kwart kilo biks en een plak hooi.
verder krijgt ze niets, want ze is een beetje aand e dikke kant

geeek

Berichten: 1026
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:46

mijn haf krijg s'morgens 1kg brok sulbi gewone basisbrok en een o,5 kg musli (kruiden) en kuilvoer om ong. 11,30 gaat ze naar buiten in het weiland s'middags als ze naar stal gaat krijgt ze weer een halve kg brok en kuilvoer en s avonds krijgt ze weer een halve kg brok plus kuilvoer. nu moet ik zeggen ik rij wel veel en train endurance dus ze moet best hard werken dus als je een beetje recreatief gaat rijden zou ik gewoon 1,5 kg per dag en dan gewoon basisbrok doen.

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:16

Az krijgt kilo sportbrok + 1/2 kilo muesli en ze staat op de wei + een plak hooi.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:01

Amulet schreef:
Dit zou voor die van mij echt veel te veel zijn, die loopt zo'n 5 dagen per week (gewoon recreatief dus). Die kan toe met een kwart tot een halve kilo per dag. Verschilt per pony.


Dat is zo.. De ene pony word van iets te veel biks moddervet, en de andere kan het makkelijk hebben..
Kijk maar naar die shet van mij.. als je die zoveel zou geven dan lijkt het meer op een hangbuik zwijn.. Tong uitsteken Maar ik denk dat de meeste haflingers het wel kunnen hebben, zeker als ze vrij groot zijn.. 1 van 1.50 ofzo..

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:21

Mijn haf wordt ook dressuurmatig gereden en krijgt maar 1/4 per dag in de zomer.. (Wat weinig vergeleken bij jullie hafjes!)
En natuurlijk 2 plakken hooi per dag en verder loopt ze in de wei.
'S winters krijgt ze 's morgens 1/2 en 's avonds nog een kwart..

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:50

Simon krijgt 's morgens eerst een halve kilo basisbrok van Pavo en wat kuil. Daarna gaat hij overdag naar buiten in de wei. 's Avonds weer een halve kilo Pavo met 1/3 voerschep zemelen en uiteraard weer kuil.

Ik rijd hem ongeveer 4-5 keer per week, en meestal redelijk intensief. Na het rijden krijgt hij een halve voerschep muesli of granenmix met wat olie.

Hier doet hij het prima op. Ik heb hem sinds 3 juli en toen was hij veel te dik omdat hij lang had stilgestaan. Nu is hij rustig aan het afvallen en spieren aan het kweken. En uiteraard condotie aan het opbouwen.

Verder is het gewoon voeren op het oog, opletten dat ze niet te dik of te mager worden. Dan langzaam op-/afbouwen.

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:27

Mijn haflingers staan altijd op de wei en krijgen per 1 okt weer kuil bijgevoerd.
Na het werk krijgen ze drie mokken muesli(zonder haver)appeltje/worteltje en twee keer in de week lijnzaad.

Ze doen het hier prima op,ze lopen dagelijks anderhalf uur,in de bak en in het bos.En gaan af en toe mee op dagtocht (dan krijgen ze iets meer muesli)

Heb slechte ervaring met brok,worden er een beetje over allert van.Zien ze overal kabouters in het bos.Vandaar dat ik Muesli zonder haver voer.

Als eerste kijken wat ie nu gewend is en wat voor een werk er verricht wordt.
En hier je voeding op aan passen.

Een Haf is een zeer sobere pony,je voert hem dan ook eerder teveel dan te weinig.Met alle gevolgen vandien.

Groet Dagmach

frappa

Berichten: 984
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:03

Mijn haflinger kreeg altijd 1,5 kg sportbrok , 0,5 kg muesli en 6 kg hooi maar ik dressuurde ook elke dag.

RvdB
Berichten: 842
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:14

1 kilo brok en een 0,5 kilo muesli per dag. Ik voer basisbrok van Subli, Dat kost €6,45 per 25 kilo. Muesli kost €8,- ofzo per 15 kilo. Daarnaast krijgen ze kuilvoer, dat zit bij de stallingsprijs in.