Welk zadel past goed op een tinker?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Welk zadel past goed op een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 19:09

ik ben op zoek naar een 2e hands veelzijdigheidszadel voor en tinkermerrie, behoorlijk vierkant gebouwd en weinig tot geen schoft. ik heb al wat zadels uitgeprobeerd maar vind de zadels niet goed liggen.
Welke zadels hebben jullie op de tinkers liggen merk en maat? en dan ook nog voor een leuke tweedehands prijs Het hoeft geen duur merk zadel te zijn, ik wil alleen absoluut geen kunstof zadel.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:14

Hoe groot is je merrie? Mazzel-meid hier op bokt had voor haar 3-jarige merrie Shakyra hetzelfde soort probleem/zoektocht.

Ik heb een JC veelzijdigheidszadel, heeft voor Snowdon op een brede Fries gelegen. Binnenkort komt dit zadel te koop Lachen

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:21

ik heb een kieffer vzh op mijn tinker gehad paste ook goed.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:32

Ik heb dan wel een dressuur, maar zweer ook bij een jc!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:46

Euroriding Jade. Ik heb daar nu het dressuurmodel van, maar ik heb hiervoor de vzh ervan gehad voor Jordy.
Euroriding gaat tot hele brede boommaten, en zeker de Jade is niet duur, beetje middenklasse zadel. Ik heb mijn vzh toendertijd 2e hands voor €175 gekocht, de dressuur nu (die was een stuk nieuwer) voor €275.

Tot nu toe het enige zadel wat bij Jordy niet schuift, ik kon met andere zadels niet eens opstappen, dan hing het alweer aan de zijkant.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 15:21

bedankt voor jullie reacties, ik ga eens kijken wat ik over jc en euroriding jade kan vinden.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:29

Ik heb geen tinker, maar een fjord Haha!

Voor Winnie heb ik een Wintec dressuurzadel, maar er zijn natuurlijk ook zat soorten vzh te verkrijgen. Knipoog

Een vrouw die wij op vakantie zijn tegengekomen had een Daleman op haar tinker Lachen Lag super zei ze Haha!

Yunyah

Berichten: 435
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:54

Ik heb een Kieffer vzh in maat 2 gehad eerst, maar die vond ik zelf niet fijn.
Nu heb ik een Rossner Amerika (dressuur) met medium boom.

Ik moet er wel ff bij zeggen dat mijn Tinker halfzwaar is, dus niet erg veel breder dan een gewone pony van die hoogte (1.45m). Hij heeft alleen dikkere benen maar zijn schouders en buik zijn niet erg breed. Hij heeft ook een redelijke schoft.

pubelia

Berichten: 9989
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:05

ik heb een chamberlain zadel maar niet tweede hands!
ook zeker geen goed koop zadel maar gigantisch met korting gekregen!!
kostte eerst 1250 en heb hem voor 750!! nieuw en zit suuupppeeeerrrr!!!!! OK dan!
Laatst bijgewerkt door pubelia op 31-08-04 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:07

Ik heb een County Competitor dressuurzadel. Geen goedkoop zadel maar wel een erg goed zadel...

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:16

engels weet ik niet, had een wintec (kwet niet wat voor merk) en een harry's horse (weet ik ook het merk niet van)

ik heb nu een westernzadel semi/full quarter, maar full quarter zou nog beter zijn.
X shannon

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:23

ik vind persoonlijk een vzh niet kunnen op een tinker. die bladen gaan vaak in de weg zitten over de schouders. waarom geen dressuurzadel?

Cloud

Berichten: 181
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:35

Pellie schreef:
ik vind persoonlijk een vzh niet kunnen op een tinker. die bladen gaan vaak in de weg zitten over de schouders. waarom geen dressuurzadel?



ik heb een kieffer vzh (munchen)op mijn tinker liggen.
het zadel ligt geweldig voor mijn tink, en zit niet in de weg bij zijn schouder.
ik moet er wel eerlijk bij vertellen dat mijn zadel richting dressuur is.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:33

Pellie schreef:
ik vind persoonlijk een vzh niet kunnen op een tinker. die bladen gaan vaak in de weg zitten over de schouders. waarom geen dressuurzadel?


Dit hangt maar net af van de bouw van de Tinker, geeneen Tinker is hetzelfde gebouwd... ook niet qua schouderligging!

Ik heb nu ook een dressuurzadel op Snowdon liggen, het past redelijk, maar ikzelf vind het gewoon helemaal niets Haha! Mijn veelzijdigheidszadel past beter en zit beter... Moet alleen nog voor een andere singel zorgen Verward

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:41

snowdon schreef:
Dit hangt maar net af van de bouw van de Tinker, geeneen Tinker is hetzelfde gebouwd... ook niet qua schouderligging!

Ik heb nu ook een dressuurzadel op Snowdon liggen, het past redelijk, maar ikzelf vind het gewoon helemaal niets Haha! Mijn veelzijdigheidszadel past beter en zit beter... Moet alleen nog voor een andere singel zorgen Verward


oké dan ga ik mijn uitspraak wat aanscherpen: een vzh is geen geschikt zadel voor élk paard Lachen het kan wel maar dan zou het verder naar achteren moeten liggen wat de meeste mensen toch niet doen.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:45

Pellie, ben het in grote lijnen met je eens....
Veelzijdigheidszadels zijn vaak te ver naar voren gebouwd waardoor ze op de schouderbladen liggen. Een zadel hoort ongeveer twee vingers achter de schouders te liggen en dat halen de meeste veelzijdigheidszadels absoluut niet. Daarbij komt inderdaad dat de veel mensen hun zadel zowiezo te ver naar voren leggen...

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:14

Ik heb een JC VZH, en geen problemen (gehad) met de schouders, niet bij Novia en niet bij Kiara.
Ik weet een ascot vzh zadel te koop, een maal gebruikt op een tinker, 18 inch, 199 euro. Zadel moet weg omdat paard verkocht is.
IS NIET VAN MIJ HOOR! mijn paard wordt niet verkocht!

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 15:01

het zadel is voor een tinkermerrie van 1.53 m dus best groot. ik wil een veelzijdigheidszadel omdat er voornamelijk recreatief meegereden gaat worden, ik hou zelf van een vzh zadel wat vrij rechte bladen heeft.
ik rij op een ander paard met een vzh zadel van het merl premier, dit zadel is super maar past dus onmogelijk op de tinker. Ik kan me nu geen nieuwe of 2e hands super merk zadel veroorloven, ik denk in de richting van 150,- a 200,- euro, met beugelriemen + beugels erbij. Ik moet alles verder nog aanschaffen hoofdstel, dekens etc. de tinker is net sinds voprige week bevallen dus ik wacht nog even tot haar buik iets afneemt in omvang anders weet ik nog niet of het zadel past of niet, maar wil wel binnen een week of 3, 4 alles hebben.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:04

Waarom zou je niet lekker recreatief kunnen rijden met een dressuurzadel? Ik maak zelfs af en toe een sprongetje met mijn dressuyrzdel en dat gaat uitstekend.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:55

Ik reed altijd met vzh op mijn tinker, maar sinds ik mijn dressuurzadel heb ben ik verkocht! Ik rij: dressuur (L1), springen, endurance, buitenritten en vrijheidsdressuur) en dit allemaal met 1 dressuurzadel!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:35

Tuurlijk, je kan alles met elk zadel (of zonder Tong uitsteken ) Maar het een zit voor de een lekkerder dan de ander, is ook maar net wat je gewend bent.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:42

Ik heb voor Sir Sjim een wintec 500 veelzijdig. Past perfect!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:12

Snow, ik stelde de vraag omdat Issy schreef dat ze een VZH-zadel wilde omdat er recreatief met het paard gereden zou gaan worden.
Dat je alles kunt met ieder zadel weet ik niet helemaal zeker hoor. Ik zou echt voor geen goud willen springen met mijn Relvas-zadel (Portugees dressuur-zadel) bijvoorbeeld Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:52

en dan nog ff nadenken wat goed voor je paard is of je nu zelf lekker zit of niet.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 11:24

ik vind persoonlijk een vhz zadel prettiger zitten.
Ik moet er niet aan denken om een sprongetje te maken met een dressuurzadel, ja een kklein sprongetje maar boven de 1 meter heb je toch een probleem lijkt me.
Ik wil geen wintec zadel, bij paarden die erg transpireren heb ik wel eens een natte rijbroek gehad
(transpiratie van het paard trok door het kunstofzadel)
Uiteraard moet het zadel goed passen. De jc zadels zien er goed uit, wat rechtere bladen, maar ik vind ze behoorlijk prijzig, maar ik blijf zoeken.