ICS NIET bevoegd om crossbreds te registeren?!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwendolynn

Berichten: 220
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Zuid holland

ICS NIET bevoegd om crossbreds te registeren?!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 11:29

Hoi allemaal
Deze topic is informatie, ik kreeg namelijk weer een doorgetuurd mailtje. Daarin staat dat het ICS NIET bevoegd is om irish cobs crossbreds te registreren
Aangezien op bokt zowel ICS en als NST mensen komen vond ik het een goede plek om eens op deze discussie te reageren. Zo kan het ICS met een verklaring komen en is iedereen weer op de hoogte. Hier komt de mail dus barst maar los. Wel engels sorrie Verward Dus lees zelf en ik ben benieuwd naar de reacties!! en niet elkaars hoofd er af bijten he Schijnheilig

we beginnen bij het begin:

Dear Emer McGeough,

Could you please let me know what the status of the ICS is at this
moment.

The ICS claim that they are fully approved again and that it is absolutely not true that they are only approved till September 3 or 4, 2004.
I hope you can clarify matters for me.

Thank you and with kind regards

de reactie

The ICS is approved until Sept 3rd 2004. This Department is currently
considering an application for approval to maintain the studbook of origin for the Irish Cob beyond Sept 3rd, no decision has been reached on this application as yet.

Emer McGeough


de vragen:

Dear Emer McGeough,

Thank you very much for your quick reply.
However, there are still a few things unclear to me.

As far as I know the ICS has been approved as Studbook for the Irish Cob (IC) only. But now I see that they also register Irish Cob Crossbreeds (ICC) aswell.
Is this a new horse breed or is it a new type if Irish Cob?
Did anything change in their approval?

What I also find strange is that the ICS has started to register Tinkers as
an ICC into the Irish Cob Studbook. Is this allowed?

I thought there already was or rather is a Tinker Studbook in Europe?
Is it allowed for a Studbook to register as a crossbreed another officially
approved breed (as the Tinker is)?

I'm really sorry to keep bothering you with my questions, but well, the ICS is not making things easy for people like me.

With kind regards and I hope for another quick answer.

Hier de reactie:

The ICS have been notified that they cannot register Irish Cob Crossbreeds in the Irish Cob stud-book as it is not in compliance with EU zootechnical legislation. The Irish Cob principles (stud-book of the origin for the breed) are currently being drafted for issue to daughter stud-books and these principles take account of the fact that crossbreeds cannot be registered in the Irish Cob Stud-book.

I need to look further into the matter you raise in relation to tinker
horses and then revert to you in due course, this will not be for at least
2 weeks as I commence holidays tomorrow.


Emer


[/i]

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 18:46

Ik wil hier toch even de reactie van Marijke van het Tinkervereniging forum neerzetten:

Zijn deze briefjes anoniem? Ik zou wel eens willen weten wie zich zo'n zorgen maakt en daar zoveel ophef over maakt. Wij hebben destijds gemeld dat de erkenning van de ICS in Ierland plotseling zonder reden werdt ingetrokken. Aangezien het Ierse ministerie inzag dat dit niet kon werd de erkenning tot 3 september verlengd. Inmiddels zijn er vele gesprekken geweest en men maakt zich op dit moment bij het ministerie druk over het wel of niet mogen registreren van ruinen en de vorm van het keuringsformulier. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat de erkenning gewoon verlengd wordt. Daarnaast is het zo dat ICS Nederland een groot stamboek is dat aan alle regels voldoet en met inmiddels ruim 1600 paarden in vele Europese landen. Mocht het Ierse moederstamboek wegvallen dan vragen wij opnieuw de moederstamboekstatus aan. We hopen echter dat dit niet nodig zal zijn. Overigens zijn er in veel Europese landen Tinkerstamboeken en met een aantal van deze stamboeken werken wij heel prettig samen. Het NST beweert dat ze moederstamboek is en daar hebben de buitenlandse Tinkerstamboeken die allemaal al veel langer bestaan geen boodschap aan. In Nederland worden er geen Tinkers geregistreerd in het ICS stamboek. Mevrouw McGeough is abuis als ze zegt dat de ICS geen Irish Cob crossbreds mag registreren. We zijn als stamboek zelfs verplicht ook kruisingen van ons ras met andere paarden te registreren. Natuurlijk is de crossbred geen fokdoel, ons fokdoel is de Irish Cob.
Ik reken het briefje van de "bezorgde" tinkerliefhebber tot de categorie misselijke stemmingmakerij. Zielig hoor als je je eigen stamboek op die manier moet promoten.
Groeten, Marijke

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:57

Vanuit warm Malta Lachen :

Kan iemand mij eens uitleggen wat het verschil is tussen een Tinker en een Irish Cob? Volgens mij zit het verschil slechts in de benaming?

voor wat betreft de erkenning etc.; Ik probeer de discussie altijd wel te volgen, maar raak altijd het spoor een beetje bijster Haha! Blond

Is er een stukje uit de mails geknipt omdat het ICS meteen het NTS aanvalt? Scheve mond Beetje jammer van die laatste opmerking van Marijke. Ik zie de mail eerder als een poging van iemand om uit te vinden hoe het er nu voor staat.

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:14

Daar gaan we weer....heerlijk gewoon, dat eeuwige gekibbel..

Ik ga dit topic in de gaten houden als oud tinkerliefhebber die er was toen er nog 1 stamboek in nederland was en het nog leuk was..

Totdat een bepaalde mevrouw in beeld kwam die zich belangrijk wil voelen en de hele boel verpest heeft..

De oude tinkergarde begrijpt precies wat ik bedoel..

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:28

Ik wil hierbij alleen zeggen dat dit een aktie is van 1 persoon apart en niet van het bestuur van het NST. Verder hou ik me zoals altijd hierbuiten. Wordt het zat. Boos!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:50

Gaap Gaaaap

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 09:02

Hoi!!

Ik zit pas sinds een paar jaartjes in de tinkerscenes. Daarvoor vond ik tinkers domme koeien. Hihihih ik had nog nooit een leuke gezien denk ik, alleen maar van die overfokte wannabe arabierentinkers.
Wat wordt er nou precies bedoeld met een crossbreed? Is dat een tinker die met een ander ras is gekruist of iets anders? Sorry ik ben een beetje dom.... En hoezo problemen met het stamboek?? Was er in het verleden zoveel gezeik dan? Wist ik niet.... Ik dacht juist dat het tinkerstamboek eindelijk eens een stamboek was zonder gezeik, gezeur en bemoeimensen.
Ik heb wel vernomen dat er gezeik is geweest met de eenkleurtjes. Dat die in het begin niet werden opgenomen. Dat vind ik trouwens wel belachelijk! Boos! Ik ben knetter van eenkleurtjes, en ik heb er zelf trouwens ook een. Lovers Ik ga de 4e met hem naar de keuring van het NTS in Uden.
Maar wat is dan een crossbreed?? Kan iemand het me uitleggen???

Trea

Berichten: 732
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 10:22

HALLO er werd hier toch om uitleg gevraagd! ik word het zo zat die reactie's gelijk van Marijke om dan maar weer aan te nemen dat dit weer een aanval op HAAR stamboek is. Beetje overdreven.

Trea

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 10:35

Het is wel grappig dat de mensen die zich het drukste maken over de erkenning van het ICS, hun paarden daar niet bij hebben ingeschreven... Maken die zich ook zo druk over eventuele erkenning van het Fjordenpaard, of de arabo-fries??

clau schreef:
Totdat een bepaalde mevrouw in beeld kwam die zich belangrijk wil voelen en de hele boel verpest heeft..

Dan had je toch beter op moeten letten in die tijd. De ICS is door de toemalige Tinkervereniging doorverwezen naar het NTS, maar die wou niet met de Ieren te maken hebben. Hebben ze zelfs nog een nieuwsbrief over uitgegeven.. En toen pas heeft het bestuur van de TV besloten om met de Ieren in zee te gaan..

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:47

irish_lady schreef:
In Nederland worden er geen Tinkers geregistreerd in het ICS stamboek.


Verward

In het voorwoord van de website van het ICS legt Marijke uit dat zij de bonte paarden tegenwoordig geen Tinkers meer noemt (uit respect voor haar Ierse kennissen->kan ik inkomen, het is ergens wel jammer dat het woord Tinker als verwijzing naar het paard zo is ingeburgerd)
Ook wordt op de site het (prachtige) Tinkerboek gepromoot, maar die bonte beesten die bij het ICS staan geregistreerd zijn plotseling geen Tinkers meer?! Verward En dat snap ik dus niet. We hebben het toch over een en het zelfde paard?! Of ben ik nou blond? Blond

Ik heb van de site ook begrepen dat mijn paard Kieran niet zal worden geaccepteerd bij het ICS omdat hij elders geregistreerd staat als Tinker (foei! Haha! )en dan is het ook nog een beest van het type Vanner!

Maar neem van beide stamboeken 10 willekeurige paarden en niemand zal toch kunnen zien waar ze zijn ingeschreven en of het Tinkers zijn of Irish Cobs?

Natuurlijk maak ik me er verder niet druk om, maar ik vind het zo'n vreemde gang van zaken en ik vraag me af of er meerdere mensen zijn die dat vinden.

Laten we een IPC oprichten; de Ierse Paarden Club, voor alle Ierse paarden die er maar te vinden zijn inclusief Connemara en Irish Draught!

't is zo jammer, steeds weer dat geneuzel. Is toch helemaal nergens voor nodig. Je vraagt je af hoe het was geweest als er nooit een verwijzing was geweest naar het woord Tinker, maar als de hele wereld het over Irish Cobs had gehad. (overigens heb ik het tegen mijn Ierse familie ook over Irish Cobs, want de gemiddelde Ier die zich niet met paarden bezig houdt, denkt echt nog steeds dat ik thuis een zigeuner op stal heb staan! Haha! ) Zou mijn paard dan ook niet worden geaccepteerd door een ander stamboek?

Overigens vraag ik me ook af wanneer de laatste kruising tussen (alle) rassen die een Tinker maken heeft plaatsgevonden. Natuurlijk wordt er steeds meer Tinker x Tinker gefokt, maar zijn ze stiekem niet bijna allemaal nog een beetje cross-bred? Knipoog Ik antwoord ook nog altijd aarzelend op de vraag of ik een 'echte' Tinker heb, gewoon omdat ik het nog steeds een vuilnisbakkenras vind! Haha!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 19:01

MelanieS schreef:
Laten we een IPC oprichten; de Ierse Paarden Club, voor alle Ierse paarden die er maar te vinden zijn inclusief Connemara en Irish Draught!



En de Engelse dan? Verdrietig

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 19:03

snowdon schreef:
En de Engelse dan? Verdrietig



Ook die! (wordt lekker druk dan) Want laten we vooral geen kloof tussen de Ieren en Engelsen veroorzaken!! Knipoog

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 19:04

Sharmila schreef:
Ik heb wel vernomen dat er gezeik is geweest met de eenkleurtjes. Dat die in het begin niet werden opgenomen. Dat vind ik trouwens wel belachelijk! Boos! Ik ben knetter van eenkleurtjes, en ik heb er zelf trouwens ook een. Lovers Ik ga de 4e met hem naar de keuring van het NTS in Uden.


Effen Tinkers zijn toch altijd al wel opgenomen? Het is zo geweest dat maanogen niet toegestaan waren, maar voor zover ik me kan herinneren hoort de effen Tinker altijd al tot de Tinkers!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 19:04

MelanieS schreef:
Ook die! (wordt lekker druk dan) Want laten we vooral geen kloof tussen de Ieren en Engelsen veroorzaken!! Knipoog



Ok Haha! Op bokt zwerven nl veel Engelse Tinkers rond Knipoog Ehhh Gypsy Horses dus Tong uitsteken

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 19:06

snowdon schreef:
Effen Tinkers zijn toch altijd al wel opgenomen? Het is zo geweest dat maanogen niet toegestaan waren, maar voor zover ik me kan herinneren hoort de effen Tinker altijd al tot de Tinkers!
Zo zie je maar weer wat voor verhalen er rond gaan.. ICS en NTS hebben vanaf het begin beide zowel effen als bonte paarden opgenomen.. Dus waar ze het van vandaan heeft??

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 19:10

Mariska_28 schreef:
Zo zie je maar weer wat voor verhalen er rond gaan..


Ow maar genoeg

Mero

Berichten: 643
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 00:44

Ik ben altijd zeer geinteresseerd geweest in stamboekzaken, en nog steeds wel. Er zijn de laatste tijd zoveel van die wilde verhalen over de stamboeken, en vooral over het ICS, dat het nogal verwarrend wordt. Zolang de mensen die aangesloten zijn bij een van de stamboeken maar tevreden zijn en het wel snappen is voor mij alles ok.

Een ieder heeft zijn geloof ergens in, en zal daar zijn eigen redenen voor hebben. Laten we dat respecteren en vooral niet proberen dat van elkaar af te pakken! Daar heeft niemand wat aan.

Wanneer er iets echt fout zit kom dat vanzelf aan het licht! OK dan!

Ik heb nog wel even een vraag aan een ICS lid, Mariska of Lonneke bijvoorbeeld (ken even geen anderen op bokt). Wat is voor jullie nou het verschil tussen een Tinker en een Irish Cob? Ik heb in mijn vrij uurtjes jullie databases nogal eens nagekeken en ik kan daaruit niet een rasstandaard maken, tenminste niet diegene die jullie hanteren. Dit zal jullie zelf toch ook opgevallen zijn?

Dit is een vraag uit pure belangstelling en interesse. Het is niet de bedoeling om hier iemand mee voor de kop te stoten. We hebben tenslotte dezelfde hobby.

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 06:48

Monique_2 schreef:
Ik heb nog wel even een vraag aan een ICS lid, Mariska of Lonneke bijvoorbeeld (ken even geen anderen op bokt). Wat is voor jullie nou het verschil tussen een Tinker en een Irish Cob?
Ik zeg het altijd maar zo: "Iedere Irish Cob kan je "tinker" noemen, maar lang niet alle "tinkers" zijn Irish Cobs..

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 09:19

Terwijl ik juist het gevoel heb dat ze bij 't ICS alles aannemen, de regels zijn ook al een stuk versoepeld. Zo zagen ze liever geen maanogen, ramsneuzen en lange ruggen.
Hebbenz e wel eens een paard geweigerd bij de stamboek opname van het ICS?
Verder is er nooit echt een stamboek geweest, iedereen wilde de eerste zijn met dit nieuwe populairder wordende ras. Zijn genoeg mensen die geprobeerd hebben een Stamboek op te zetten, we mogen blij zijn dat het er uiteindelijk maar 2 zijn gworden.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 11:12

Aangezien dat de "ras" afkomstig is uit Ireland zal de moederstamboek daar 'geregistreerd' moeten zijn, Europese directief.
'...
The Irish Cob Stud Book is a register for Irish Cobs and is recognised by the EU in accordance with Directive to Member States 90/427/EEC and Commission Decision 92/353/EEC as The Stud Book of Origin of the Breed THE MOTHER STUD BOOK ...'

Hier is een officiele beschrijving van an Irish Cob: ... en je kan hem noemen wat je wilt in het buitenland (nederland dus) het zijn een en dezelfde !
'... The Irish Cob breed, which is predominantly coloured (piebald or skewbald) (wilt zeggen dat het niet altijd bont is), was in the past bred and kept mainly by the travelling people (gypsies). ...The Irish Cob abroad (= buitenland) is also referred to as:- the gypsy cob, the tinker cob, the Irish tinker, the gypsy vanner and also the traditional cob. ... '

Aangezien het oorspronkelijk een 'vuilisbak' ras was zal je altijd een brede waaier van conformaties krijgen en het zal ook altijd heel moeilijk blijven om een standaard te maken. Een bloedlijn waar meer volbloed in zit zal natuurlijk meer 'cob' achtig lijken dan ene waar meer shire in zit. De afwissellendheid van deze paarden is juist hun charme. De aanvaardbare maten wijzen al op de mogelijke afstamming en conformatie (en standaard) verschillen, van ponies ('... 148cm and under' Ach gut !!) tot horses (153 - 170cm). Dus om zoeits te zeggen dat 'iedere cob kan je tinker noemen maar niet iedere tinker een cob' wijst op een onwetenheid van de oorsprong van de 'ras', en een onwetenheid van de mening van het woord 'COB'!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:29

Bonte schreef:
Ik wil hierbij alleen zeggen dat dit een aktie is van 1 persoon apart en niet van het bestuur van het NST. Verder hou ik me zoals altijd hierbuiten. Wordt het zat. Boos!



dat klopt. het is jammer dat marijke dit niet inziet maar ik geloof ook niet dat marijke weet dat haar antwoorden hier geplaatst worden?

ik denk het wel peterina want het ICS erkent de Grai en zeker de Scudder niet en het NTS wel. Dat zijn dus wel tinkers maar zullen nooit cobs worden.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 22:16

De meeste mensen importeren hun "Tinkers" uit Engeland en niet Ireland ... met gevolg dat ze niet 'Irish Tinkers' of 'Irish Cobs' hebben maar inderdaad Romany paarden. Eigenlijk is de beschrijving van deze paarden met de noemer 'Irish' helemaal verkeerd.

Een Cob is een noemen die van ouds in Engeland aan een koets of karre paard werd gegeven die in staat was om ten eerste een last te trekken en ten tweede droog genoeg van benen was, later ook wat edele ivm koetswerk, om over de cobbles (kinderkoppen) in het stad te trekken. De noemen Cob wordt door verschillende Rassen gebruikt om een type paard te beschrijven terwijl het eigenlijk een 'gebruiks' beschrijving is.
Het is ook daarom dat een echte Irish Cob bestaat niet.

Het is ook daarom, oa de standaard of gebrek daarvan, dat de meeste 'Irish' paarden fokvereiniging buiten Engeland/Ireland het moeilijk vinden om Europese erkend te worden als Stamboek.

Let wel dit zijn geen stellingen maar feiten en persoonlijk vindt ik heel jammer dat deze paarden niet de eer krijgen dat ze toe komt.
Maar ik vindt het wel van uiterste belang dat men een juiste benoeming/ beschrijving gebruik van iets dat al honderden jaren bestaat en bestond voor dat de Irish het bedachten.

Mero

Berichten: 643
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 14:04

Mariska: Ik zeg het altijd maar zo: "Iedere Irish Cob kan je "tinker" noemen, maar lang niet alle "tinkers" zijn Irish Cobs..
Eenvoudige rasstandaard dan Lachen

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 14:07

Nog iets van de site:

SECTIES BINNEN HET IRISH COB EN IRISH COB CROSSBRED STAMBOEK
opgesteld volgens richtlijn 96/78 EEC



De Irish Cob Society is op 16 juli 1998 goedgekeurd door de bevoegde autoriteit in Ierland voor het voeren van het Irish Cob Stamboek. Het Irish Cob Stamboek is het Stamboek van Origine van het Ras.

Het Irish Cob Stamboek is op dit moment een open Stamboek en zal dat blijven tot 1.1.2010 of zoveel eerder als door de Irish Cob Society zal worden besloten.



HET IRISH COB EN IRISH COB CROSSBRED STAMBOEK

Elke sectie wordt aangegeven met een letter die achter de naam van het paard wordt vermeld

Terminologie: een tot de fokkerij toegelaten Irish Cob is:
a) een merrie die is geregistreerd in het Basis- of Premie Irish Cob Register
b) een hengst die op een premiekeuring is toegelaten tot de fokkerij van Irish Cobs
c) een hengst die op een rastoelatingskeuring vóór 31 december 2002 tot de Irish Cob fokkerij is toegelaten.



HOOFDSTAMBOEK: DE IRISH COB SECTIES

Basis Irish Cob Sectie (M)
Hierin zijn opgenomen
1) nakomelingen van twee tot de fokkerij toegelaten Irish Cobs uit Sectie M of MP.
2) goedgekeurde nakomelingen van een merrie uit de Transitie Sectie A2 en een tot de fokkerij toegelaten Irish Cob hengst.
3) zolang het stamboek open is: dieren met onbekende of halfbekende afstamming die op een rastoelatingskeuring voldoende Irish Cob kenmerken tonen.

Premie Irish Cob Sectie (MP)
Hierin worden opgenomen de Irish Cobs uit voor de fokkerij goedgekeurde ouderdieren uit sectie M of MP die zich op een premiekeuring hebben gekwalificeerd voor een eerste of tweede premie.

Irish Cob Transitie Sectie (A2)
Deze sectie vormt de "tussenstap" voor nakomelingen van Irish Cob Crossbreds naar de Irish Cob Secties.
Hierin worden opgenomen:
1) na keuring: afstammelingen van een Irish Cob Crossbred merrie uit Sectie A1 of A1P en een tot de fokkerij toegelaten Irish Cob hengst.
2) afstammelingen van ouderdieren uit de Transitie Sectie A2.
3) afstammelingen van een Irish Cob uit Sectie M of MP en een dier uit de Transitie Sectie.
De Transitie Sectie A2 voorziet tevens in toelating in het stamboek van dieren van buiten nadat het stamboek is gesloten.


APPENDICES: DE IRISH COB CROSSBRED SECTIES

Basis Irish Cob Crossbred Sectie (A1).
Hierin zijn opgenomen:
1) de nakomelingen van twee Irish Cob Crossbreds uit sectie A1 of A1P.
2) de nakomelingen van een Irish Cob Crossbred uit A1 of A1P en een Irish Cob uit sectie M of MP.
3) de nakomelingen van een Irish Cob en een andere paardachtige (ander ras, Supplement Sectie of onbekend).
4) zolang het stamboek open is: dieren met onbekende of halfbekende afstamming die op een rastoelatingskeuring voldoende Irish Cob Crossbred kenmerken tonen.


Premie Irish Cob Crossbred Sectie (A1 P)
Hierin zijn opgenomen de Irish Cob Crossbreds die zich op een premiekeuring hebben gekwalificeerd voor een eerste of tweede premie, waarvan beide ouders zijn opgenomen in de Irish Cob Crossbred Sectie A1 of A1P of één ouder in een Irish Cob Crossbred sectie en de andere in de Irish Cob sectie M of MP.


SUPPLEMENT: OVERIGE PAARDEN
Basis Recreatie Paard Sectie (S)
EU besluit 96/78 EEC artikel 3 voorziet in de mogelijkheid om alle nakomelingen van geregistreerde dieren op te nemen in het stamboek.
In het supplement wordt fokkers de mogelijkheid geboden nakomelingen in te schrijven van verdere kruisingen van dieren uit A1, A1P en A2.
De Irish Cob Society geeft deze dieren de benaming Leisure Horse of Rekreatie Paard.
- Als één ouder is geregistreerd in het Supplement en de andere in A1, A1P of A2 wordt de nakomeling opgenomen in de Supplement Sectie
- Als beide ouders zijn geregistreerd in de Supplement Sectie wordt de nakomeling opgenomen in de Supplement Sectie.


PREMIETOEKENNING
Zolang het stamboek open is kunnen premies worden toegekend aan Irish Cobs en Irish Cob Crossbreds met onbekende en halfbekende afstamming. Dit houdt echter niet in dat deze dieren in de betreffende Premie Sectie worden opgenomen.
Vanaf 31 december 2004 zijn veulens die zijn geboren uit een geregistreerde Irish Cob merrie en een mannelijke Irish Cob die niet tot de dekdienst is toegelaten uitgesloten van deelname aan premie - en show keuringen, tenzij beide ouderdieren rond de dekdatum minimaal 5 aaneengesloten maanden in de stamboekadministratie geregistreerd zijn op naam van de zelfde eigenaar.

ANDERE STAMBOEKEN
De premietoekenning en klassering door andere stamboeken die niet bij de Irish Cob Society zijn aangesloten en bonte paarden registreren onder namen als (Pinto-)Tinker, Scudder, Gipsy Vanner, Pinto Cob, Irische Schecken, Gray etc. kunnen door de ICS niet worden erkend tenzij hierover afspraken bestaan met de betreffende stamboekorganisatie.

(c) ICS Nederland 2004


Als crossbred al niet zou mogen, hoe zit dat dan met het supplement?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 14:10

Citaat:
Stalnamen

Stalnamen worden tegen eenmalige vergoeding door de Irish Cob Society geregistreerd in het Irish Cob Stalnamen Register.
Fokkers mogen hun Stalnaam toevoegen aan de naam van hun fokproducten en aan nieuw-geregistreerde Irish Cobs die nog geen stalnaam hadden.



Hoe zit dit dan? Weet iemand dat? Waarom betalen? Als je een stalnaam hebt, noem je toch gewoon elk paard zo? Bijvoorbeeld "de mes Amis" of "Vegilin van Claerbergen"... denk niet dat die stallen betaald hebben?