Kan een arabier het hele jaar buiten staan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Kan een arabier het hele jaar buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 10:20

Hallo allemaal ben aan het kijken voor een luek pony voor me zelf heb een oogje op een anglo arabieren merrie van 5 jaar. Alleen bij mij thuis staan ze het hele jaar op het land met een inloopstal. Kunnen arabieren dat hebben?

De eigenaresse van deze pony zegt dat ze een hele dikke wintervacht krijgt en er goed tegen kan.

Ik vraag me af hoe jullie hierover denken.

Groetjes Roxana

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:22

Jahoor........... het arabische paard is een van de meest geharde ras.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:37

Zolang ze vanaf bijvb april gewend zijn om buiten te lopen, maken ze wanneer ze tegen de herfst niet binnen worden gehaald voldoende wintervacht aan om buiten te kunnen blijven

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:54

Niet alle arabieren krijgen een dikke wintervacht. Daarbij kunnen ze een heel dun huidje hebben (zoals die van mij). Ik heb een winterdeken voor haar gekocht, en die krijgt ze pas op als ik merk dat ze die nodig heeft. Dus niet als het alleen maar wat kouder wordt
Die van mij gaat 's nachts op stal en als de grond bevroren is, of glad is, gaat ze ook niet naar buiten. Even aftasten dus!
Persoonlijk vind ik bijv een IJslander een beter ras om het hele jaar buiten te houden...

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:13

Niet ieder paard is gesschikt om het hle jaar buiten te staan maar ik kan toch een aantal arabieren opnoemen die wel het hele jaar buitenstaan.
Bijvoorbeeld de arabier Pantharei van Marlon7 hier van bokt.

Elk paard kan eigenlijk het hele jaar buitenstaan afhankelijk van zijn vacht. En als het dus betekend dat hij niet echt een wintervacht krijgt dan moet je het niet doen. In principe moet een paard zonder dek buiten kunnen staan als hij niet vaak gereden wordt.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:13

in principe kan elk paard ongeacht ras zonder deken buiten staan.

Helaas denkt de mens te vaak dat als ze hetzelf koud hebben hun dieren het ook koud hebben.

wat ik verder ook niet snap is dat de meeste mensen hun veulen in de opfok gooien het hele jaar door, maar zodra het dier een jaar of 4 is eeft ie ineens een te dunnen vacht om buiten te kunnen blijven Verward

Vacht ontwikkeling heeft ook niks met ras te maken.
Wij hebben diverse fjorden op stal die allemaal verschillend in het haar zitten. Sommige hebben bijna een zomer vachtje terwijl die van mij een complete ijsbeer is in de winter.

Ook zijn de ijslanders erg verschillend bij ons.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:15

ja hoor, ze kunnen dat gerust aan, kijk naar je paard
dan merk je het vanzelf

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:17

Goed op het paardje letten. In principe moet het wel kunnen!

Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 14:43

Bedankt voor jullie reacties!

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:31

mijn vriendin heeft 3 arabieren die het hele jaar buiten staan, ze hebben wel een loopstal.
het gaat allemaal perfect, maar ze hebben in de winter wel een deken op...
maar in principe kan het dus wel. succes ermee! Knipoog

moschata
Berichten: 23
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:26

JAAAA,dat kan zeer zeker heel goed.
De mijne loopt al 4 jaar zomer/winter dag/nacht buiten niks te dek op als het vriest als je een goede inloopstal hebt die droog is en tochtvrij dan hebben ze daar genoeg beschutting aan.
Die van mij heeft ook niet veel wintervacht maar WIL niet eens een dek op(loopt hard weg).
Overigens is mijn paard in al die jaren nog NOOIT en dag ziek geweest.
Volgens mij is dit het beste wat je voor je paard kunt doen.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:19

In principe zou het moeten kunnen, maar die van mij kan dus niet tegen koude regen (staat echt te trillen) dus loopt overdag in de winter buiten met dek. Arabieren hebben trouwens wel ander haar dan "normale" rassen, veel fijner, ligt denk ik aan het paard zelf of het kan of niet.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:55

Als ze echt zo'n dikke wintervacht krijgt als de eigenaresse zei...kan het vast wel. En anders kan je haar toch een goede winterdeken op doen??

Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 11:25

Ja dat kan ik ook doen een goed winterdeken, maar ik heb begrepen dat ze haar dekens niet lang heel laat en er niet van houdt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:28

Arabieren komen van oorsprong uit de arabische landen, neeeee je meent het Haha! Haha! Haha!

Daar vriest het snachts behoorlijk hoor Haha! Haha! Haha!

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:54

Arabieren kunnen dat prima hebben hoor!

dorothee
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: brasschaat Antwerpen Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:55


Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:41

En zelfs als ze een dun vachtje hebben kunnen ze er prima tegen hoor! Een paard maakt echt wel genoeg vacht aan om zichzelf warm te houden. Zelfs als het op het oog een dun vachtje is zal die nog dik genoeg zijn om vorst te doorstaan, zonder dek dus op. Ik ken een Arabieren fokkerij in Oostenrijk, die beestjes staan iedere dag buiten zonder dek op. En een dun vachtje dat ze hebben!

Vivande

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:27

Nou eigenlijk hoef ik er nix meer aan toe te voegen Knipoog
Kan prima!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:25

Ze kunnen er idd prima tegen, maar als jij een arabier koopt die normaal gesproken alleen in de zomer in de wei staat en s'winters met 3 dubbele deken in een verwarmde stal staat (overdreven maar goed) zal er wel aan moeten wennen aan de omslag, dus hou je paard wel goed in de gaten als je hem de hele winter door buiten laat.
Zorg wel voor een droge schuilstal.

Yaratje
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:42

ik heb zelf een arabiertje, en die heeft ook een tijd in het najaar buiten gestaan met een hele dikke regen afstendigde deken maar ze viel verschrikkelijk in en zag er niet goed uit. ern kreeg ook niet zo veel winter vacht. maarja niet alle arabiertjes zijn het zlefde en als ze het gewent zij is het natuurlijk ook een heel ander verhaal.

Iris14

Berichten: 63
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Wolphaartsdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:57

Hey! Volgens mij kun je een Arabier niet de hele winter buiten laten staan, misschien wel met een dikke deken en een schuilstalletje en als je hem/haar 's nachts op stal zet...Groetjes Iris.

jazz-fan

Berichten: 813
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:59

en waarom zou volgens jou een arabier niet het hele jaar buiten kunnen staan?

Iris14

Berichten: 63
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Wolphaartsdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:37

Ik heb in allerlei boeken gelezen dat ze door hun bouw en hun fijne lijf en omdat ze volbloed zijn en meestal erg gevoelig voor kou en regen. Ik weet niet of het waar is maar...

jazz-fan

Berichten: 813
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:42

ik mag aannemen dat ze precies hetzelfde in elkaar steken als elk ander paard( heb het dus niet over de bouw) maar meer over het kweken van een wintervacht e.d. mijn paardje stond als veulen met een paar andere in 2002 met -10 buiten hoor.. ze hadden een mooie grote schuilstal e.d. maar ze stonden gewoon buiten en Charan heeft er niks aan geleden OK dan!