arabierenvraagje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Handtas
Berichten: 1944
Geregistreerd: 02-04-04

arabierenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 16:13

Ik wou ff wat vragen over arabieren. Ik heb namelijk gehoord dat arabieren niet goed zijn voor de dressuur omdat ze niet goed verzameld kunnen lopen. Is dit echt zo? En zoja, hoe kan dat dan? Alvast bedankt!

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:02

nog nooit van gehoord...
lijkt me trouwens ook een beetje onzin Verward Blond

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:03

Ik laswel eens in een boek, dat ze niet goed kunnen strekken in draf, nou volgens mij is daar helemaal nix van waar!

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:46

Coentjuh schreef:
Ik laswel eens in een boek, dat ze niet goed kunnen strekken in draf, nou volgens mij is daar helemaal nix van waar!


Ik denk dat dat idd onzin is, een arabier kan juist wel strekken Lachen

gr Janna

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 17:12

Een fabeltje.... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 17:31

Is inderdaad onzin. Kijk je hebt natuurlijk wel arabieren die wat minder zijn in dressuur, maar dat heb je bij alle rassen zo.

Portento

Berichten: 50
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 18:44

Allemaal onzin, hoeveel arabieren lopen er niet Z-dressuur ???
De mijne kan trouwens super strekken !!!

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:12

Ik sluit me bij de rest aan...Pure onzin, ik vind dat Arabieren juist WEL geschikt zijn voor de sport, ze zijn wendbaar en gevoelig. Mijn Arabier kan makkelijk verzameld lopen en uitstrekken is ook geen probleem voor haar! Uiteraard lopen er wel Arabieren rond die NIET kunnen lopen, maar dat heb je ook onder de KWPN'ers of wat voor ras ook....Knipoog

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:43

Dat is echt een vreemde gedachte, het is wel waar, dat je er wat meer moeite voor moet doen. Maar, nu staand op een trainingsstal in Naaldwijk, heeft men ons zelfs aangeraden, als we stoppen met de show, helemaal te gaan richten op de dressuur. De staf bestaat uit Sylvia en Patrick van den Meer, echte dressuur kanonnen.
Afbeelding
Afbeelding
Strekken doet hij al uit zichzelf en laat staan, als hij in 2006 echt in training gaat, want volgend jaar wil zijn baas hem nog een keer in de show zien.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:54

Portento schreef:
Allemaal onzin, hoeveel arabieren lopen er niet Z-dressuur ???
De mijne kan trouwens super strekken !!!


Ja Coentjuh eigenlijk ook... Bloos snapte dat boek ook al niet

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:45

Het is wel zo dat Arabieren snel de neiging hebben om op de voorhand te lopen (zeker als ze niet goed gereden worden..... dus ligt het dan aan de Arabier of aan de ruiter??)
En ik ken wel een hoop arabieren die spectacilair kunnen strekken, maar dan eigenlijk (advocaat van de duivel Extreme duivel ) erg gaan stuwen met het achterbeen en de rug niet meer gebruiken (wederom: als de ruiter het niet goed doet!!??)

Op zich vindt ik Arabieren prima geschikt voor dressuur, alleen kijken de jury leden er soms wat anders tegenaan. Geef toe: een arbier geeft toch een ander plaatje dan een KWPN-er en daar kan niet elke jury doorheen kijken!

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:48

hallo,
Ik heb een arabier waar ik z2 mee gereden heb tussen de paarden met wp. Hij kan namelijk enorm bewegen en is een wat zwaarder type. ook heb ik er in 1998 een Nk Z1 dressuur bij het NPC mee gewonnen. dus arabieren niet geschikt voor dressuur....... als je ie maar talent heeft !

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:42

Mordysh schreef:
Het is wel zo dat Arabieren snel de neiging hebben om op de voorhand te lopen (zeker als ze niet goed gereden worden..... dus ligt het dan aan de Arabier of aan de ruiter??)
En ik ken wel een hoop arabieren die spectacilair kunnen strekken, maar dan eigenlijk (advocaat van de duivel Extreme duivel ) erg gaan stuwen met het achterbeen en de rug niet meer gebruiken (wederom: als de ruiter het niet goed doet!!??)

Op zich vindt ik Arabieren prima geschikt voor dressuur, alleen kijken de jury leden er soms wat anders tegenaan. Geef toe: een arbier geeft toch een ander plaatje dan een KWPN-er en daar kan niet elke jury doorheen kijken!


idd, een Arabier geeft een ander plaatje dan een KWPN-er!
Wat is er nou mooier om te zien dan zo'n schitterend paard als een Arabier? Haha!

marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:55

het is wel een beetje waar hoor.
in de natuur lopen arabieren allemaal met hun kop omhoog.
daar zijn ze voor bekend.
het is bij hen een beetje moeilijker om verzameld te lopen.
maar na even oefenen gaat dat ook wel hoor.
*kijk maar in men profiel* Tong uitsteken
het ligd gewoon van karakter tot karakter af.
ik heb het in het begin ook ervaren bij mijn arabier maar dat is zeker niet altijd zo hoor Lachen
het hangt er gewoon vanaf of je een toegeefelijke of een koppige arabier hebt

Fenn

Berichten: 6137
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 19:38

Arabieren kunnen best makkelijk rond lopen. Ik ben tegenwoordig vaak op een arabieren fokkerij en daar zie je paarden prachtig rond lopen en strekken. Ik rijd daar ook een arabiertje en die loopt ook rond.

Handtas
Berichten: 1944
Geregistreerd: 02-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 21:18

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie reacties! Dan weet ik dat ook weer!!! Haha! Echt bedankt

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 14:17

marjoke schreef:
het is wel een beetje waar hoor.
in de natuur lopen arabieren allemaal met hun kop omhoog.
daar zijn ze voor bekend.
het is bij hen een beetje moeilijker om verzameld te lopen.
maar na even oefenen gaat dat ook wel hoor.
*kijk maar in men profiel* Tong uitsteken
het ligd gewoon van karakter tot karakter af.
ik heb het in het begin ook ervaren bij mijn arabier maar dat is zeker niet altijd zo hoor Lachen
het hangt er gewoon vanaf of je een toegeefelijke of een koppige arabier hebt

Heeft niets met het karakter te maken hoor, een arabier heeft vaak de neiging tot overbouwd waardoor ze moeilijker de achterhand onder kunnen brengen!
Maar hoe vaak zie je niet dat paarden van andere rassen zo ongelukkig gebouwd zijn dat ze niet op een fatsoenlijke manier nagevelijk te rijden zijn.Ach ja, dan hang je er maar een slof aan toch?

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 20:08

Een arabier heeft er in het algemeen wat meer moeite mee zijn achterbenen te buigen Knipoog Die houdt hij dus wat rechter.

Op zich is het dan een logische gedachte om te zeggen dat ze dan minder goed kunnen strekken en verzamelen, daarvoor is namelijk een superbuiging in het achterbeen nodig waardoor het paard als het ware gaat zitten.

Dit geld natuurlijk niet voor iedere arabier, maar let er maar eens op, de kont van een arabier lijkt vaak een beetje hoger door het rechte achterbeen.

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:52

een arabier heeft geen moeite om zijn achterbeen te buigen, maar veel arabieren hebben een stijl achterbeen.
En de kont lijkt niet hoger maar is vaak hoger omdat het vaak voorkomt dat ze licht overbouwd zijn.
Het heeft gewoon allemaal met de bouw van een paard te maken. Kijk maar eens naar een Fries. Die kan moeilijk nageven omdat ze een zwanehals hebben. Ze blijven dan echt met hun hoofd bovenin. Je kunt niet van een arabier verwachten dat super kan verzamelen als bijv. een bergopwaarts gebouwde KWPN-er, net zomin als je kan verwachten van een KWPN-er dat ie de 160 km uitloopt in de endurance. Er zijn natuurlijk overal uitzonderingen in he.
Knipoog

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:01

Starbreeze schreef:
Een arabier heeft er in het algemeen wat meer moeite mee zijn achterbenen te buigen Knipoog Die houdt hij dus wat rechter.

Op zich is het dan een logische gedachte om te zeggen dat ze dan minder goed kunnen strekken en verzamelen, daarvoor is namelijk een superbuiging in het achterbeen nodig waardoor het paard als het ware gaat zitten.

Dit geld natuurlijk niet voor iedere arabier, maar let er maar eens op, de kont van een arabier lijkt vaak een beetje hoger door het rechte achterbeen.

ff ontopic, je hebt een pracht van een paard!!! OK dan!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:20

Hoe zijn ze met springen?? Wat is dé sport waar arabieren in uitblinken? Lange afstanden??

jazz-fan

Berichten: 813
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 07:26

Citaat:
Een arabier heeft er in het algemeen wat meer moeite mee zijn achterbenen te buigen Die houdt hij dus wat rechter.


ohjah? Verward Verward Verward

Afbeelding

[img]http://albany.instantsites.nl/isite/images/customers/horseranch/isite/AR%20Sivmayall%20(1)-exloo-schilderij.jpg[/img]

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 10:23

spettic schreef:
ff ontopic, je hebt een pracht van een paard!!! OK dan!


Lachen tnx Cool

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 10:24

jazz-fan schreef:
ohjah? Verward Verward Verward

[image]

[image]


Ja en waar is de achterhand op de foto? best hoog!
enne, ik zei toch al, geld niet voor alle, maar wel voor de meeste.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 10:26

spettic schreef:
een arabier heeft geen moeite om zijn achterbeen te buigen, maar veel arabieren hebben een stijl achterbeen.
En de kont lijkt niet hoger maar is vaak hoger omdat het vaak voorkomt dat ze licht overbouwd zijn.
Het heeft gewoon allemaal met de bouw van een paard te maken. Kijk maar eens naar een Fries. Die kan moeilijk nageven omdat ze een zwanehals hebben. Ze blijven dan echt met hun hoofd bovenin. Je kunt niet van een arabier verwachten dat super kan verzamelen als bijv. een bergopwaarts gebouwde KWPN-er, net zomin als je kan verwachten van een KWPN-er dat ie de 160 km uitloopt in de endurance. Er zijn natuurlijk overal uitzonderingen in he.
Knipoog


Ja dat bedoelde ik eigenlijk ook, een recht achterbeen Knipoog

enneuh mijn fries kan ik onderin rijden hoor Tong uitsteken Niks geen moeite met zwanenhals Knipoog Ze zal met halsstrekken nooit met dr neus door het zand gaan, maar zolang ze mijn handen volgt vind ik het OK dan!