Paso Peruano

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Paso Peruano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 18:03

Ik heb wel een aantal dingen gevonden over paso fino's hier, maar eigenlijk helemaal niks over pasu peruano's. Lachen Ik heb zelf een paso peruano (die trouwens verkocht gaat worden) en een IJslander. Zijn er hier nog meer mensen die een paso peruano hebben of verzorgen? Voor zover ik weet zijn er ongeveer 30 in Nederland, waarvan ongeveer 9 ofzo bij de eigenaar van mijn paso peruano Domi's vader staan...

Domi heeft heeeel lange manen die ervan houden in de klit te gaan. Tong uitsteken Ze ziet er daardoor een beetje klungelig uit soms maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door haar prachtige stap, draf, galop, en tölt. Lachen Dan vliegen haar manen en staart ook door het rond. Het is echt prachtig om te zien als ze door de wei ravot, ze is 6 en houdt nogal van rondcrossen. Volgens mij wil ze stiekem western gaan rijden later want ze is heel goed in korte stoppen maken voor het hek in galop, en rondjes draaien in galop (als ze in de wei staat, vooral als haar maatje Röskur met mij naar het bos is wordt ze helemaal gek, en als hij weer terugkomt). Ze is heel lenig. Knipoog Ze gaat binnenkort ergens anders heen en daarna wordt ze helaas verkocht. Scheve mond Het is namelijk niet echt mijn temperament paard (gevoelig, bang voor veel, onrustig, onzeker) en een totale tegenstelling van mijn IJslander. Ik vind het wel jammer, maar ik weet dat ze het verdient om goede aandacht m.b.t. rijden verdient... Lachen Als Domi weg is komt er nog een IJslander bij mijne te staan hier, een jongere die nog niet is ingereden zodat we er niet zoveel werk aan hebben. Domi staat ook op één van de foto's in mijn profiel. Lachen

Weet iemand trouwens ook wat precies het verschil is tussen de fino en de peruano? Want op plaatjes vind ik ze vaak wel op elkaar lijken. Verward

(sorry voor dit enorme verhaal. Tong uitsteken de basisvraag is dus of er andere mensen paso peruano's hebben en / of verzorgen. Knipoog)

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 22:10

Niemand...? (tja... wat wil je ook, er zijn er maar iets van 30 in Nederland. )

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:37

Hoi,

Ik ken je paardjes wel van toen ze nog bij de vorige eigenaar stonden!
Dat zijn kennissen van ons.Weet Domi's vorige eigenaar trouwens dat ze verkocht wordt?

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:43

Om nog even op m'n verhaal terug te komen. Een andere kennis van mij heeft een Paso Peruano hengst. Ik wil mijn merrie misschien door die hengst laten dekken. Ik heb zelf een Arabier, maar qua type passen deze paarden wel bij elkaar en ik hoop natuurlijk dat het veulen gaat tölten!
Het verschil tussen een Paso Peruano en een Paso Fino is dat een Paso Fino fijner gebouwd is en alleen heel langzaam kan tölten met heel veel knieaktie. Dus wel heel spectaculair om te zien, maar ze komen bijna niet vooruit. In het land waar ze ookspronkelijk vandaan komen worden ze ook wel gebruikt om in restaurants e.d. shows te geven voor de klanten. Dus die paarden worden dan door het testaurant heen gerden. Omdat ze dus zo wendbaar zijn en zo langzaam gaan kan dat bij deze paarden, maar wel maf eigenlijk als je erover nadenkt.

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:53

Roskur schreef:
Ik heb wel een aantal dingen gevonden over paso fino's hier, maar eigenlijk helemaal niks over pasu peruano's. Lachen Ik heb zelf een paso peruano (die trouwens verkocht gaat worden) en een IJslander. Zijn er hier nog meer mensen die een paso peruano hebben of verzorgen? Voor zover ik weet zijn er ongeveer 30 in Nederland, waarvan ongeveer 9 ofzo bij de eigenaar van mijn paso peruano Domi's vader staan...

Domi heeft heeeel lange manen die ervan houden in de klit te gaan. Tong uitsteken Ze ziet er daardoor een beetje klungelig uit soms maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door haar prachtige stap, draf, galop, en tölt. Lachen Dan vliegen haar manen en staart ook door het rond. Het is echt prachtig om te zien als ze door de wei ravot, ze is 6 en houdt nogal van rondcrossen. Volgens mij wil ze stiekem western gaan rijden later want ze is heel goed in korte stoppen maken voor het hek in galop, en rondjes draaien in galop (als ze in de wei staat, vooral als haar maatje Röskur met mij naar het bos is wordt ze helemaal gek, en als hij weer terugkomt). Ze is heel lenig. Knipoog Ze gaat binnenkort ergens anders heen en daarna wordt ze helaas verkocht. Scheve mond Het is namelijk niet echt mijn temperament paard (gevoelig, bang voor veel, onrustig, onzeker) en een totale tegenstelling van mijn IJslander. Ik vind het wel jammer, maar ik weet dat ze het verdient om goede aandacht m.b.t. rijden verdient... Lachen Als Domi weg is komt er nog een IJslander bij mijne te staan hier, een jongere die nog niet is ingereden zodat we er niet zoveel werk aan hebben. Domi staat ook op één van de foto's in mijn profiel. Lachen

Weet iemand trouwens ook wat precies het verschil is tussen de fino en de peruano? Want op plaatjes vind ik ze vaak wel op elkaar lijken. Verward

(sorry voor dit enorme verhaal. Tong uitsteken de basisvraag is dus of er andere mensen paso peruano's hebben en / of verzorgen. Knipoog)




Hai, ik heb een Peruaanse Paso.

Haar naam is Buena Ventura en dit jaar 4 geworden.

Wat betreft jou verhaal over bang zijn, onrustig en onzeker, daar kan ik mij helemaal niet in vinden. Buena is meer dan koelbloedig en super rustig. Ook haar broer Fuego die op Ameland staat is super koel.
Misschien is jou Paso een uitzondering?

Jammer dat je haar gaat verkopen....

Verschil tussen de Fino en Peruaan is vooral in de bouw te vinden. De fino is vaak kleiner en fijner gebouwd. Ook hebben ze beide een verschillende gang. Bij de Paso Fino de Paso corto en bij de Peruaan de Paso Llano.

Kijk een s op www.gangenpaarden.nl.

Gr.
Valeska

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:35

Afbeelding

Dit is trouwens geen tölt hoor, maar een gewone draf.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:42

Ik "verzorg" een Paso...hihi...Wel te verstaan de edele dame : Buena.

Ik herken het karakter van jou paso ook totaal niet in Buena. Maar goed, verschillen zijn er ook in het ras zelf natuurlijk. Hoop dat je snel een fijn baasje vindt die haar wat zekerder kan laten voelen Lachen

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:44

Buena Ventura.

Jazeker en ze IS van adel ja.

Señora Buena!

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:45

Valeska schreef:
Buena Ventura.

Jazeker en ze IS van adel ja.

Señora Buena!


Dat zeg ik toch Schijnheilig

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:51

~~}>

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 10:46

Haha! Het kan ook komen doordat ze met 4 weken bij haar moeder is weggehaald. Toen we haar ophaalden was ze ook hartstikke mager, omdat de buurman ze een maand had verzorgd en die ze samen eten gaf en Röskur at dus alles op, en daardoor heeft ze ook voernijd. En ondanks alles vind ze het rijden best leuk, ook al is ze soms iets voorzichtig en onzeker als er niemand meer naast loopt, ze doet het wel voor me en dat vind ik toch lief. Lachen Dus ik hoop dat ze echt een goed leven gaat leiden in de toekomst, dat verdient ze wel. Ik vind het jammer dat ze zo'n hittepetit is, anders had ik 'r graag gehouden.
----
Tsja, ik herken tölt-foto's meestal aan het hoge hoofd. Bij Röskur zit ik er zelf op en ik heb mijn vader maar geloofd toen hij zei dat hij een tölt-foto had gemaakt, maarja, niet dus... Tong uitsteken Toen had ik de teugels altijd veels te los dus vandaar dat het hoofd een beetje knullig er uit ziet. Schijnheilig (maar ondertussen hebben we et samen geleerd.)

http://img51.photobucket.com/albums/v15 ... 0_3912.jpg
Trouwens, dit is zekers een tölt-foto, hij is namelijk recent genomen en expres als tölt foto (is beetje onduidelijk maar de benen zijn wel te zien). Volgens mij zet hij zijn benen hier niet veel anders neer dan op die vorige foto of wel...? Verward (let niet op zen charmante koppie. Schijnheilig)

Alleen ik denk dat deze foto en die in m'n profiel (als het al tölt is dus. ik heb er echt niet mega-veel verstand van. die ik net plaatste is dus iig tölt!) net op het 'verkeerde' moment zijn genomen. Deze is iets beter:
http://img51.photobucket.com/albums/v15 ... 0_3931.jpg

Alleen er zat een vriendin op met weinig tölt-ervaring dus vandaar dat het hoofd nog een beetje erbij hangt, hij brengt het hier naar mijn idee niet echt omhoog iig.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:36

Ran schreef:
Hoi,

Ik ken je paardjes wel van toen ze nog bij de vorige eigenaar stonden!
Dat zijn kennissen van ons.Weet Domi's vorige eigenaar trouwens dat ze verkocht wordt?


Je hebt nog niet echt op mijn berichtje gereageerd.
Domi is toen bij haar moeder weggehaald omdat de eigenaar vond dat ze niet goed werd verzorgd en ze stond de hele dag in een donkere stal.
Zo'n veulen hoort natuurlijk buiten in de wei!
Verder denk ik niet dat ze een trauma heeft opgelopen, ze is heel liefdevol opgevoed en heeft altijd bij andere paarden gestaan. Ze was vroeger nooit bang en onzeker. Haar baasje wandelde veel met haar en toen kwam ze ook een keer bij ons langsgewandeld en toen viel het ons nog op dat ze zo rustig was en nergens bang voor. Het kan natuurlijk zijn dat er de laatste jaren weinig mee is gedaan en dat ze aan al die vreemde dingen moet wennen. maar het is wel een jong, net ingereden paard, dus ik vind het niet meer dan normaal dat ze dan nog wat onzeker is met rijden. Ik herken dus je verhaal van een bang, onzeker paard niet.

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:15

Hoe volt zo'n tolt nou eigenlijk? kun je ergens mee vergelijken? En wat is het nou eigenlijk precies, is toch een bepaalde draf ofsow??

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:44

Roskur schreef:
Haha! Het kan ook komen doordat ze met 4 weken bij haar moeder is weggehaald. Toen we haar ophaalden was ze ook hartstikke mager, omdat de buurman ze een maand had verzorgd en die ze samen eten gaf en Röskur at dus alles op, en daardoor heeft ze ook voernijd. En ondanks alles vind ze het rijden best leuk, ook al is ze soms iets voorzichtig en onzeker als er niemand meer naast loopt, ze doet het wel voor me en dat vind ik toch lief. Lachen Dus ik hoop dat ze echt een goed leven gaat leiden in de toekomst, dat verdient ze wel. Ik vind het jammer dat ze zo'n hittepetit is, anders had ik 'r graag gehouden.
----
Tsja, ik herken tölt-foto's meestal aan het hoge hoofd. Bij Röskur zit ik er zelf op en ik heb mijn vader maar geloofd toen hij zei dat hij een tölt-foto had gemaakt, maarja, niet dus... Tong uitsteken Toen had ik de teugels altijd veels te los dus vandaar dat het hoofd een beetje knullig er uit ziet. Schijnheilig (maar ondertussen hebben we et samen geleerd.)

http://img51.photobucket.com/albums/v15 ... 0_3912.jpg
Trouwens, dit is zekers een tölt-foto, hij is namelijk recent genomen en expres als tölt foto (is beetje onduidelijk maar de benen zijn wel te zien). Volgens mij zet hij zijn benen hier niet veel anders neer dan op die vorige foto of wel...? Verward (let niet op zen charmante koppie. Schijnheilig)

Alleen ik denk dat deze foto en die in m'n profiel (als het al tölt is dus. ik heb er echt niet mega-veel verstand van. die ik net plaatste is dus iig tölt!) net op het 'verkeerde' moment zijn genomen. Deze is iets beter:
http://img51.photobucket.com/albums/v15 ... 0_3931.jpg

Alleen er zat een vriendin op met weinig tölt-ervaring dus vandaar dat het hoofd nog een beetje erbij hangt, hij brengt het hier naar mijn idee niet echt omhoog iig.




Hai,

wederom is de 1e foto weer een draf geen tolt. Een tolt herken je aan een hoorbare viertact van de hoeven. Taketaketaketaketaketake
Terwijl je bij de draf tak tak tak tak tak tak tak, dus een gelopen twee takt hoort.
Een tolt is ook te herkennen met name op foto aan het optrekken van een benenpaar aan 1 kant. Dus het rechter voorbeen wordt bijna gelijk met het rechter achterbeen opgetild. Bij een draf tilt het paard zij rechter voorbeen met zijn linker achterbeen op.

De 2e foto lijkt een tolt te zijn, misschien kan Les je vertellen wat het precies is. Omdat hij idd zijn hoofd aan de lage kant houdt, zou ik eerder geneigd zijn te zeggen dat het een telgang is..... Lesley ????

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:49

SuusJa schreef:
Hoe volt zo'n tolt nou eigenlijk? kun je ergens mee vergelijken? En wat is het nou eigenlijk precies, is toch een bepaalde draf ofsow??



Als gangenpaard worden beschouwd die paarden, die buiten, of in plaats van, de basisgangen 'stap', 'draf' en 'galop' nog een andere gang vertonen zoals 'tölt', 'walk' of rentelgang.
Deze gangen zijn genetisch verankerd en worden niet kunstmatig aangeleerd.

Onderzoek toont aan dat een groot percentage van alle paarden op de wereld in wezen 'gangenpaarden' zijn.
Het wordt namelijk vaak over het hoofd gezien dat ook exemplaren van andere rassen dan typische 'gangenpaard' rassen' kunnen tölten. Je ziet dit bij bijv. dravers, Lippizaners, Andalusiers, Warmbloedpaarden en Friezen.
Omdat tölt bij deze rassen meestal niet gewenst is wordt het eigenlijk altijd onderdrukt of eruit gereden

Filmpjes van de tolt bij diverse gangenpaarden rassen:
http://gangenpaarden.nl/film.html


Bron: www.gangenpaarden.nl

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 17:11

Oh sorry, ik had het niet gezien, ook nog bedankt voor je uitleg mbt verschillende paso's! OK dan! En het was trouwens een domme vergissing van mij. Ze blijft gewoon hier! Haha! Dus sorry, weer typisch iets voor mij om zo'n vergissing te maken. Frusty

En ze is ook niet altijd zo hoor. Het is natuurlijk ook logisch dat het onder het zadel meer zo is, het moet natuurlijk ook heel apart zijn voor een paard als er ineens niemand meer naast je loopt maar je wordt wel gestuurd e.d.! Weer een fout van mij, sorry. Maar het gaat tot nu toe dus wel heel goed, ze doet het op zich wel braaf allemaal!

Dat is toch echt wél tölt hoor. Tong uitsteken En ik weet het echt wel heel zeker hoor, want ik rij elke dag uren op hem en tölt én draaf dan ook. En dat is een groot verschil natuurlijk (qua zit, als ik doorzit in draf.... Knipoog). Nagelbijten / Gniffelen Die twee foto's zijn vorige week donderdag nog gemaakt dus nog vers in mijn geheugen. Het waren ook geen zachte paden en ik hoorde die duidelijke tölt toon op het pad (hij heeft ijzers dus je hoort het best snel / duidelijk). Ik heb het bij Els van Weel ook nog geleerd, omdat hij misbruik van mijn nog niet kunnen tölten maakte viel hij op een gegeven moment alleen nog maar terug in draf. En dat zit een stuk minder comfi, dus je merkt het wel. Nagelbijten / Gniffelen En er zijn meer mensen bij ons in de buurt mijn ijslanders, als ik langs kom tölten hoor ik dan "mooie viertact!", en mensen die ijslanders en tölt niet kennen kijken hem na (wat ze in draf en stap dus niet doen). Bij telgang wordt het ene benenpaar gelijk aan het andere opgetrokken trouwens. Dus telgang is het al helemáál niet. Knipoog Maar ik weet het echt zeker hoor. Röskur tölt heel zuiver (zelfs toen ik het nog voor geen reet kon, toen viel hij er dus uit naar draf toe ipv dat hij onzuiver liep!), dus het is ook geen telgang, schweinepass doet hij niet aan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:09

Dus je houdt haar toch?
Ik begreep uit je verhaal dat ze verkocht werd, maar leuk voor je dat ze toch blijft. Ze wordt vast rustiger als je langer op haar rijdt!

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:26

Valeska schreef:

De 2e foto lijkt een tolt te zijn, misschien kan Les je vertellen wat het precies is. Omdat hij idd zijn hoofd aan de lage kant houdt, zou ik eerder geneigd zijn te zeggen dat het een telgang is..... Lesley ????


Even snel tussendoor dan : Dit lijkt me een drolt....of te wel...een tolt die naar de draf neigt...

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 18:33

Ja, sorry... Ik ben soms nogal onduidelijk. (zeg maar gerust hopeloos, zucht ) Ik hoop het ook, maar ik heb er wel vertrouwen in!

Welke, de tweede foto? Dat kan best, het meisje dat erop zat had de teugels lang, nog nooit getölt, en lette niet genoeg op het paard (zag ik op de foto's dat ze de hele tijd daarnaar keek, je let toch op je paardje als je rijd? Tong uitsteken)

Maar diegene met mij zijn toch duidelijk tölt hoor, ik voel en hoor echt wel of ie in draf of tölt zit. Nagelbijten / Gniffelen En als hij draafde zou Els van Weel daar ook al wel het een en ander op hebben opgemerkt!

Waar kan je trouwens aan zien dat een paso fino of peruano is...? Ik bedoel als ik foto's zie lijken ze heel erg op elkaar. Kan je het ook aan het uiterlijk zien of wordt een paso gewoon fino bestempeld als hij alleen langzaam kan töltten o.i.d.?

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:42

Vind je eerste foto te onduidelijk om er ies met zekerheid over te zeggen....Vind het er vrij lateraal uit zien....Maar het zal heus wel tölt zijn..Knipoog Lachen

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:52

Roskur schreef:
Ja, sorry... Ik ben soms nogal onduidelijk. (zeg maar gerust hopeloos, zucht ) Ik hoop het ook, maar ik heb er wel vertrouwen in!

Welke, de tweede foto? Dat kan best, het meisje dat erop zat had de teugels lang, nog nooit getölt, en lette niet genoeg op het paard (zag ik op de foto's dat ze de hele tijd daarnaar keek, je let toch op je paardje als je rijd? Tong uitsteken)

Maar diegene met mij zijn toch duidelijk tölt hoor, ik voel en hoor echt wel of ie in draf of tölt zit. Nagelbijten / Gniffelen En als hij draafde zou Els van Weel daar ook al wel het een en ander op hebben opgemerkt!

Waar kan je trouwens aan zien dat een paso fino of peruano is...? Ik bedoel als ik foto's zie lijken ze heel erg op elkaar. Kan je het ook aan het uiterlijk zien of wordt een paso gewoon fino bestempeld als hij alleen langzaam kan töltten o.i.d.?




Kijk nou gewoon even op www.gangenpaarden.nl Knipoog

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:45

Even een tip ! -->
Neem eens een kijkje bij HAW....staat een hele fotosessie van een Peruaanse Paso aan het werk Lachen