voor de Battie lezers onder ons:

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

welke soort bont is jou tinker?

Tobiano-bont
11 (55%)
Overo-bont
Geen stemmen
Sabino-bont
2 (10%)
Anders(Witkop of Effen)
7 (35%)

Totaal aantal stemmen: 20


Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

voor de Battie lezers onder ons:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 13:51

in Battie nr. 18 staat een artikel over het bont van de tinker.
(De kleur van het paard)
n.a.v daarvan was ik benieuwd hoeveel van al deze bonten er hier op bokt zijn.in het artikel stonden vermeld:
*Tobiano-bonte tinkers
*Overo-bonte tinkers
*Sabino-bonte tinkers
*Witkop-bonte tinkers
als je niet weet welke kleur bont jou tinker is...gelieve dan niets in te vullen Lachen

    Jasper 121017

    ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596


    Tivoli

    Berichten: 8709
    Geregistreerd: 16-09-03
    Woonplaats: Leidse Achterhoeker

    Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 13:58

    heb zelf ook een Tobiano trouwens...

      Jasper 121017

      ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

      Tivoli

      Berichten: 8709
      Geregistreerd: 16-09-03
      Woonplaats: Leidse Achterhoeker

      Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 22:44

      Jellie schreef:
      Ik weet niet wat Flanna voor bont is, ik heb de battie niet dus helaas....
      Misschien dat iemand anders het wel weet?
      [image]

      ik denk Tobiano....wat denkt de rest?

        Jasper 121017

        ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596


        Tivoli

        Berichten: 8709
        Geregistreerd: 16-09-03
        Woonplaats: Leidse Achterhoeker

        Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 11:38

        oke hier komt de omschrijving volgens de Battie:
        *pakt Battie erbij*

        TOBIANO:
        patroon van witte platen,dat langs de ruggengraat naar benenden lijkt te druipen en vanuit de benen omhoog kruipt.het wit is bij donkere dieren meer dan drie keer over de rug gekruisd,bij dieren met veel wit zie je dit niet.enkele kenmerken zijn de vlekken op de borst,flank hoofd en dijbenen.kunnen een tweekleurige staart hebben.maanogen kunnen voorkomen.er is wit aan alle vier de benen maar er zitten vaak zwarte vlekjes in de sokken met als gevolg gestreepte/gekleurde hoeven.
        Afbeelding

        SABINO:
        witte vlekken,die van onderuit naar boven lijken te kruipen.bovenkant ruggengraat/hals zien we vaak kleur.bij een sabino zijn de witte vlekken vaak rafelig en lopen in veel punten.stekelharigheid komt veel voor.sabino's hebben ALTIJD een kinvel en vaak een grote witte bles,vier witte benen met witte hoeven.
        de foto hieronder is GEEN sabino,het ging mij enkel om de rafelige vlekken...
        Afbeelding

        OVERO:
        De witte vlekken kruisen de rug NIET,en zijn 'omgeven' door gekleurde vlekken.de benen van een overo zijn min. tot aan de knieën gekleurd en de staart is effen gekleurd.grote onregelmatige aftekeningen in het gezicht waarbij de enen kant helemaal wit kan zijn,terwijl de andere kant helemaal gekleurd is.het komt vaak voor dat een wit vlak aan de zijkant ter hoogte van de ribbenkast zit...die omgeven wordt door zwarte benen,ruggengraat en staart.
        Afbeelding

        WITKOP:
        minimaal een wit hoofd met meestal 2 maanogen.4 witte benen.op de ruggengraat heeft het dier altijd kleur.geen gekleurde vlekken op de lippen.

        [edit] foto's geplaatst...witkopbont kan ik helaas niet op een foto vinden...

          Jasper 121017

          ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

          Tivoli

          Berichten: 8709
          Geregistreerd: 16-09-03
          Woonplaats: Leidse Achterhoeker

          Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 12:43

          ja supertje,ik vind de uitleg ook wat onvolledig hoor,maar dit is wat erin staat.ik vind het zelf zowieso vaaklastig te zien,om dat nooit alle factoren van de beschrijving op 1 paard zitten naar mijn idee Lachen
          bij wijze van dan hé...
          in ieder geval was ik gewoon benieuwd,ik dacht zelf ook de meeste tobiano bonte tinkers gezien te hebben.

            Jasper 121017

            ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

            Tivoli

            Berichten: 8709
            Geregistreerd: 16-09-03
            Woonplaats: Leidse Achterhoeker

            Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 13:59

            een overo? zekers wel...de hengst john-boy is dan wel geen volledige overo,maar het zit er zeker in!
            ook hier op bokt is iemand met een (bijna)overo tinker...ik zoek...

              Jasper 121017

              ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

              Tivoli

              Berichten: 8709
              Geregistreerd: 16-09-03
              Woonplaats: Leidse Achterhoeker

              Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 14:04

              zie hier(welliswaar een engelse tinker)overo bont:
              Afbeelding
              van de site:www.vannercentral.com

              en Gijs van Boo_laura is ook een overo dacht ik Bloos
              Afbeelding
              edit:foto deed het niet

                Jasper 121017

                ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

                Tivoli

                Berichten: 8709
                Geregistreerd: 16-09-03
                Woonplaats: Leidse Achterhoeker

                Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 14:54

                Jellie schreef:
                Pellie, die omschrijving van Flanna asl Sabino kan goed kloppen ,
                alleen heeft ze geen witte hoeven...
                Wat bedoelen ze eigenlijk met KINVEL? Blond
                Een combinatie van beide kan dus ook? Dan zal Flanna wel een combi van Sabino en Tobiano zijn, denk ik.

                sorry,da's een typfoutje Haha!
                kinvlek moet dat zijn... Clown

                  Jasper 121017

                  ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

                  Tivoli

                  Berichten: 8709
                  Geregistreerd: 16-09-03
                  Woonplaats: Leidse Achterhoeker

                  Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 15:18

                  *Tequila* schreef:
                  Die Road Sweeper van Vannercentral is iig geen overo hoor Lachen
                  [image]
                  [image]

                  nee sorry,ik kwam erachter toen ik verder keek Scheve mond
                  *schaam*

                    Jasper 121017

                    ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

                    Tivoli

                    Berichten: 8709
                    Geregistreerd: 16-09-03
                    Woonplaats: Leidse Achterhoeker

                    Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 15:58

                    Supertje schreef:
                    Nope, Gijs van Boo_Laura is zeker geen overo, maar echt tobiano.
                    Zie de 4 witte benen, een overo heeft vrijwel nooit 4 witte benen, eigenlijk altijd minstens 1 been zonder aftekeningen, vaker nog 4 benen zonder aftekeningen.
                    3 Overo's:
                    [image]
                    [image]
                    [image]
                    Wat ook nogal misleidend is, is dat in het stuk in de battie staat dat bij een tobiano het wit minstens 3x de rug moet kruisen. Dit is niet waar, het wit hoeft maar 1x de bovenlijn (van schoft tot staart) te kruisen. Bij Gijs kruist het wit dus bij de staart de bovenlijn, Tobiano dus.
                    Zelfde verhaal geldt dus voor de tinker van het zusje van IndianaJones Lachen

                    Ter verduidelijking, dit is een minimale Tobiano:
                    [image]
                    Hier kruist het wit de bovenlijn zelfs pas bij de staartaanzet.

                    Als iemand een Overo tinker kan vinden, eet ik mijn laarzen op..... Tong uitsteken

                    ik snapte er al niets van,in de battie staat bij een overo gewoon een plaatje van een tinker met wite benen...
                    ik vond het al moeilijk te begrijpen.. Verward
                    nu weet ik ongeveer hoe het zit..maar sabino is dus meer het SOORT vlek,maar daarbij is ie wel tobiano of overo?of is sabino wel een aparte bont-tekening...

                      Jasper 121017

                      ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

                      Tivoli

                      Berichten: 8709
                      Geregistreerd: 16-09-03
                      Woonplaats: Leidse Achterhoeker

                      Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 16:24

                      ik heb geen scanner om het in te scannen...wie helpt?
                      ik wil het nu wel graag weten want als ik het goed zie bestaan overo-bonte tinkers dus helemaal niet?
                      en wat kun je vertellen over witkopbont?

                        Jasper 121017

                        ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

                        Tivoli

                        Berichten: 8709
                        Geregistreerd: 16-09-03
                        Woonplaats: Leidse Achterhoeker

                        Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 16:33

                        oke ik heb een soortgelijke foto gevonden:
                        ik mag alleen niet zomaar foto's ervan hier neer zetten i.v.m copyright.
                        de link mag ik wel geven?
                        http://www.destoeterij.nl/John-Boy.htm
                        zo'n foto staat er als voorbeeld van een overo-tinker met de tekst erbij:
                        de witte vlek van deze overo-bonte tinker is helemaal omgeven door kleur.De witte vlek kruist de ruggengraat niet.[/i]

                          Jasper 121017

                          ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

                          Tivoli

                          Berichten: 8709
                          Geregistreerd: 16-09-03
                          Woonplaats: Leidse Achterhoeker

                          Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 16:34

                          Supertje schreef:
                          Probleem is dus dat ik niet weet wat voor foto ze bij witkopbont hebben gezet (kun je he misschien proberen te omschrijven?). Witkopbont is namelijk gewoon een benaming voor een bont paard met een wit hoofd, en kan door verschillende genen veroorzaakt worden, namelijk Overo, Splashed White en Sabino. Aangezien Overo en Splashed White niet voor komen bij tinkers bij mijn weten, wordt het IMO bij tinkers dus veroorzaakt door het Sabino-gen.
                          Witkopbont valt dus altij binnen een ander bontpatroon, is dus geen patroon op zich.

                          Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is, ik ben niet zo goed in uitleggen.....

                          En zoals ik al zei, IMO bestaan Overo tinkers niet, en eet ik mijn laarzen op als iemand en 1 kan vinden Haha!

                          de uitleg staat op pagina 1...de foto erbij is een witte tinker met een zwarte vlek op de rug en borstkas....foto ervan kan ik verder niet vinden.

                            Jasper 121017

                            ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

                            Tivoli

                            Berichten: 8709
                            Geregistreerd: 16-09-03
                            Woonplaats: Leidse Achterhoeker

                            Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 16:43

                            Supertje schreef:
                            John-Boy is absoluut een Tobiano, zie de witte kont, het wit kruist dus zéker wel de bovenlijn (het wit moet bij een Tobiano de bovenlijn kruisen, niet alleen de rug zelf, en bovendien loopt de ruggengraat toch echt door tot de staart). Ook heeft hij zelfs wit bovenop de rug. Een Tobiano kan ook witte vlekken hebben die helemaal door kleur omgeven zijn (zie foto's van Jordy op de vorige pagina).
                            Een overo is het zeker niet, gezien de (wederom) 4 witte benen, en verder heeft hij absoluut geen Overo kenmerken.

                            daar was ik inmiddels ook achter,maar in de battie stond een soortgelijke foto met die tekst erbij...toch een grof foutje dan denk ik... Scheve mond

                              Jasper 121017

                              ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

                              Tivoli

                              Berichten: 8709
                              Geregistreerd: 16-09-03
                              Woonplaats: Leidse Achterhoeker

                              Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 15:27

                              ja dat wil ik ook wel zien

                                Jasper 121017

                                ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596


                                Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

                                Wie is er online

                                Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers