hebben jullie haffies ook brokkelhoeven?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

hebben jullie haffies ook brokkelhoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 21:33

die van mij wel en gaat nu op ijzers voor.
want gaan na 2 a 3 weken na hoefsmid omkrullen en dan breekt het af Scheve mond

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:58

Hof gelukkig niet Lachen

Maar volgens mij was er laatst ook al een topic over de hoeven van een haf van Woestein??

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:04

nee, Az heeft zulke goed hoeven dat ze nooit naar de smid hoeft

oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:17

Mijn haf heeft wel hele slechte hoeven.
Haar hoeven zijn zo hard dat het buigen is of barsten en aangezien ze niet kunnen buigen barsten en brokkelen ze gigantisch, ze staat daarom ook op ijzers en wordt om de 8 het liefst om de 6 weken bekapt.
Tegen mij heeft de smid gezegd dat ik de hoeven regelmatig nat moet maken, zodat er wat vocht bijkomt.
Eventueel biotine geven is ook goed voor de hoeven alleen bestw el prijzig.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:59

Mensen, hier spreek een expert Schijnheilig Ga er maar voor zitten, tis een heel verhaal....
Wij zitten al jaren te klooien met de hoeven van onze haflinger. Boos! We kochten hem toen hij ruim anderhalf jaar was op de paardenmarkt. Zijn hoeven waren toen al heel slecht, Het was net donald duck maar dan ook met stukken en brokken eraf Haha! . Toen hij ruim 3 jaar was en we meer met hem gingen rijden besloten we hem ijzers te geven, achteraf het domste wat we hebben kunnen doen, maarja als je alles van te voren weet....
Tot vorig jaar ( hij werd toen 8 jaar) heeft hij met heel veel ups en downs op ijzers gestaan. Zij hoeven bleven slecht en vaak vielen de ijzers er spontaan af na veels te korte tijd. Ze bleven vreselijk droog en brokkelde af waar je bij stond. Alles hebben we geprobeert erop te smeren en alles leek in het begin het helpen. Maar aangezien je de hoeven van binnenuit moet versterken heeft dit dus totaal geen nut gehad.
Toen begonnen we met 'poedertjes en pilletjes'( noem ik het altijd maar) Eerst Biotine poeder, daarna vloeibare Biotine en daarna Powerfood ( ook een poedertje waar vanalles inzit) Maar de pest met Biotine is dat het bij het ene paard wel helpt en bij het andere paard niet. En of het help merk je pas na een jaar gebruiken omdat de hoeven er ong een jaar over doen om helemaal van bovenaan tot onder opnieuw te groeien.
En zoals al gezegt is dit vrij prijzig....
Vorig jaar was dus weer hetzelfde verhaal. Dus kwam mijn hoefsmid met het idee om eens te gaan informeren naar hoefschoenen. En zo gezegt zo gedaan, een paar weken later werden zn nieuwe gympies aangemeten bij Smit in Rijsen. OK dan!
In het begin was het wel wennen en een raar gezicht maar nu een jaar later zie je echt dat het helpt. Inmiddels zijn zn nieuwe schoenen aangemeten omdat zn hoeven nu weer een mooie natuurlijk vorm hebben na een jaar op 'blote voeten' .
Door de schoenen kan hij gewoon op straat lopen zonder zn hoeven te beschadigen. Doordat er geen ijzers meer onder zitten scheuren ze minder snel. Nu met de droge periode op de wei zijn ze weer ietewat afgebrokkeld maar vergeleken met wat het geweest is mogen we niet klagen. Hij heeft nu keurige hoeven, en gewoon goed nathouden helpt altijd! Haha!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:40

Ewalda heeft ijzers omdat ze na een hoefzweer, nog een scheurtje in haar hoef heeft.

Hoefschoenen zijn misschien goed voor de hoeven, maar de knieen?

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:19

Mijn haflinger heeft hele sterke hoeven Haha!

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:48

Mijn haflinger heeft ook hele slechte hoeven.
Hij moet om de anderhalve maand gewoon nieuwe ijzers want z'n hoeven groeien helemaal over z'n ijzers heen en ondanks dat ie ijzers heeft brokkelt het alsnog

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:54

Word zelf knettergek van Woes zijn hoeven...
Had er normale ijzers onder... gingen ze na 7 weken toch een partij brokkelen..
Nu heb ik er dus weer lichtgewicht ijzers onder en BAM na 3 weken weer brokkelen....
Om gek van te worden...
Nu komt volgende week een hoefsmid die zelf ook Haflinger's heeft en fokt en gaat die eens kijken wat hij er van vind/kan maken..
Niet normaal meer..
IJzers eraf en een tijd op rust om de nagelgaten er uit laten groeien is geen optie...ze slijten dan meer als dat ze groeien...

verder zie : [RP] Haflinger hoeven...



Angenita

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:55

Brokkelen vreselijk!! Heb ook zitten denken aan voorijzers, maar ben bang dat die er ook weer onderuit kletteren.

oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:43

De ijzers blijven bij mijn haffie gelukkig heel goed zitten , als ze maar op tijd naar de smid gaat, maar ja dan hebben veel paarden last van ijzers die eraf gaan.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:22

Mystica schreef:
Ewalda heeft ijzers omdat ze na een hoefzweer, nog een scheurtje in haar hoef heeft.

Hoefschoenen zijn misschien goed voor de hoeven, maar de knieen?



Ijzers zijn voor de benen veel slechter! De hoefschoenen van Smit uit Rijssen worden helemaal op maat gemaakt. Ze bestaan uit materiaal wat meeveert en dat kan je met ijzers absoluut niet zeggen! Denk eens aan de klappen die de pezen en knieen krijgen bij een drafje over de weg?
Begrijp me goed, ik heb ook een pony die op ijzers loopt ( dus ik ben niet helemaal anti-hoefijzer Tong uitsteken ) maar schoenen zijn absoluut niet slechter dan ijzers voor de knieen....

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:45

Mijn haflinger had kei harde hoeven.
Stond van maart tot oktober op ijzers, omdat hij dan regelmatig voor de kar stond. Maar swinters zonder ijzers gingen we ook wel eens mennen.
Maar hij stond ook wel eens ruim 3 maanden op dezelfde ijzers en dat de smid zei van niet nodig om er af te halen nieuwe onder te zetten.

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:51

Bloos jaloers

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:14

Mijn haflinger staat op ijzers maar gelukkig heeft ze ook super sterke hoeven

jufloontje

Berichten: 683
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:17

Onze haflinger geeft ook superhoeven!! Toen we haar kregen was het net Donald Duck, maar nu zijn ze echt heel mooi! Ze staat altijd voor op ijzers, omdat ze een kapot voorbeen heeft, maar op het moment staat ze rondom, want ze loopt veel voor de wagen.
Dit slijt wel snel, maar daar kan ze niets aan doen... Haha!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:09

Charos schreef:
nee, Az heeft zulke goed hoeven dat ze nooit naar de smid hoeft


Verward
lijkt me sterk,zo'n haflinger wil ik ook wel..

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:11

Galja schreef:
Ijzers zijn voor de benen veel slechter! De hoefschoenen van Smit uit Rijssen worden helemaal op maat gemaakt. Ze bestaan uit materiaal wat meeveert en dat kan je met ijzers absoluut niet zeggen! Denk eens aan de klappen die de pezen en knieen krijgen bij een drafje over de weg?


Het nadeel van hoefschoenen is de stroeve onderkant, een blote hoef en een ijzer glijden een stukje door als de hoef op asfalt wordt neergezet, een hoefschoen staat meteen stil. Hier krijgen de gewrichten een flinke klap van.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:12

Sheril heeft trouwens erg harde hoeven, maar ze brokkelen niet. Ze staat voor op ijzers, maar ze is er in 2 jaar maar eentje kwijtgeraakt, afgelopen winter tijdens een renactie in een erg natte longeerbak.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:37

Marko heeft ijzers voor en dan gaat het goed, als ik die eronderuit haal houd ik niks meer over

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:56

meld zich...
Zodra het een poosje droog is schiet het bij Jamaica gelijk haar hoeven in.
Ik spuit dus elke dag de hoeven af of zet ze even in een emmer water

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:46

Bij droog weer ('s zomers ) heeft mijn haffie ook last van brokkelhoeven.... ik heb haar niet op ijzers en door het goed nathouden van de hoeven (elke keer na het rijden) en het oliƫn van de hoeven waardoor ze vocht blijven vasthouden, valt het wel mee.... en natuurlijk komt de hoefsmid elke 8 a 10 weken....

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:43

iedere dag 15 miniuten in een waterbad/emmer en niets aan de hand!

psssst en heel goedkoop.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:53

Evita heeft ook geen geweldige hoeven
ze brokkelen in de zomer vrij snel, en ze groeien erg langzaam..
daarbij heeft ze ook niet zo'n goede hoefstand ze staat te veel onderuit, maar dat is nu met een goede smid een heeel stuk verbeterd!

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:49

Ja vrezelijk!! Donna is net 2 weken terug naar d hoefsmit geweest..!! en nu brokkelen ze weer af!! Volgende keer komt ze op ijzers

* voorstel van mn papa en mama Tong uitsteken die betalen het ook Knipoog *