Prijs IJslanderveulen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Prijs IJslanderveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 21:03

Weet iemand hoeveel geld ik moet tellen voor een IJslanderveulen of jaarling met papieren?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:51

Hoi Bijke,
Afhankelijk van de afstamming betaal je voor een IJslands veulen of jaarling minimaal zo'n 2000 euro. Maar vergeet niet dat je met een veulen/jaarling nog minimaal drie jaar moet wachten voordat je er iets mee kunt doen. In die tijd moet het paardje ingeschaard worden in een opfokgebied met een groep leeftijdgenoten, in ieder geval moet hij de gelegenheid hebben op te groeien met alle ruimte om lekker te spelen en te rennen temidden van meerdere leeftijdgenoten. Je kunt zo'n jong paard beter niet in een weilandje bij huis op laten groeien, zelfs niet als er een ander paard bij staat. Dan mist hij een heel belangrijk stuk sociale ontwikkeling! Inscharing kost toch wel een paar honderd euro per jaar, althans via het Nederlandse stamboek. Je kunt je paard dan wel af en toe opzoeken, maar verder moet je hem zo veel mogelijk met rust laten om hem de kans te geven zich als een echt paard te ontwikkelen. En is het paardje vierenhalf, vijf jaar oud, dan moet je hem professioneel laten inrijden en intölten om hem een degelijke basis te geven als rijpaard. Dan ben je kortom weer heel wat geld en jaren verder. Misschien toch liever even doorsparen voor een volwassen IJslander? Een wat oudere IJslander (zeg maar 12-plus) is vaak ook niet zo heel duur (vanaf ongeveer 3500 euro) , en daar kun je nog jaren plezier mee beleven en bovendien kan zo'n doorgewinterd paard je heel veel leren!
Groetjes,
Marieke

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:21

Askja schreef:
Hoi Bijke,
Afhankelijk van de afstamming betaal je voor een IJslands veulen of jaarling minimaal zo'n 2000 euro.



dat is niet waar. Over het algemeen is het goedkoper. Maar het licht er natuurlijk wel aan welke ouders hij heeft. Of zij/hij goed tölt. Welke gangen het alemaal heeft.meestal licht het rond de 1000 en de 1500

en je moet pas beginnen met inrijden op zijn 5de jaar!!! Dus niet 3e ijslanders zijn later volwassen

Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-04 19:39

dat wist ik al wel. Omdat ik zelf nog studeer, zou ik liefst een jonge ijslander kopen, die dan nog in de begrazing komt tot ik afgestudeerd ben. Ik ben momenteel druk lessen aan het nemen, maar het lukt al goed om IJslands te rijden. Als het paard dan oud genoeg is, ga ik mijn best doen om hem op de stal te krijgen waar ik nu rijdt en dan met hulp van de mensen daar hem inrijden, zodat ik zelf zoveel mogelijk betrokken ben, want ik ben degene die hem later ook zal moeten rijden.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 00:10

punkies schreef:
en je moet pas beginnen met inrijden op zijn 5de jaar!!! Dus niet 3e ijslanders zijn later volwassen


Marieke zegt ook helemaal niet dat je het paard op zijn 3e kan inrijden.....Lezen punkies Knipoog Hiermee bedoelt ze waarschijnlijk dat je aan wat licht grondwerk kan beginnen Lachen


En is het paardje vierenhalf, vijf jaar oud, dan moet je hem professioneel laten inrijden en intölten om hem een degelijke basis te geven als rijpaard.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 11:00

Les_Fjal"]
[quote="punkies schreef:
en je moet pas beginnen met inrijden op zijn 5de jaar!!! Dus niet 3e ijslanders zijn later volwassen


Marieke zegt ook helemaal niet dat je het paard op zijn 3e kan inrijden.....Lezen punkies Knipoog Hiermee bedoelt ze waarschijnlijk dat je aan wat licht grondwerk kan beginnen Lachen


En is het paardje vierenhalf, vijf jaar oud, dan moet je hem professioneel laten inrijden en intölten om hem een degelijke basis te geven als rijpaard.
[/quote]

wuups...... Bloos idd niet gezien....... Whahahha sorry..

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:33

Okee Bijke, dat klinkt goed. Mijn reactie kwam een beetje voort uit het feit dat er ook mensen zijn die alleen om het geld voor een IJslanderveulen kiezen ipv een volwassen paard en die dat veulen vervolgens in totaal verkeerde omstandigheden laten opgroeien en te vroeg/verkeerd inrijden. Daar krijg je nu eenmaal geen gelukkige, laat staan goede paarden van.
2000 is misschien inderdaad een beetje aan de hoge kant, er zijn ook wel veulens voor minder geld te krijgen. Het varieert nogal! Maar succes met zoeken, ik zou vooral goed op de afstamming letten, kijken of je een veulen kunt vinden waarvan de ouders aan jouw ideaalbeeld voldoen qua gangen, karakter en temperament. Het veulen zelf moet je natuurlijk ook aanstaan: leuke uitstraling, vriendelijk en mensgericht zonder al te brutaal te zijn.
Overigens Punkies, dat is echt onzin dat je een IJslander pas kan inrijden op zijn vijfde jaar. Op IJsland worden paarden al op vierjarige paarden onder het zadel voor de keuring gebracht. Die paarden worden dan heel even (enkele weken) getraind en daarna weer voor een aantal maanden met rust gelaten. Het moet wel met heel veel beleid, door iemand die weet wat ie doet en hoe veel hij van het paard kan vragen, maar dan is het helemaal niet slecht om voorzichtig te beginnen met grondwerk en vervolgens een lichte training onder het zadel als een paard vier jaar oud is. Mits hij fysiek en psychisch in orde is en je hem na de trainingsperiode weer een paar maanden vakantie geeft. Het is in ieder geval beter dan een paard vijf jaar lang op de wei laten staan en er niks mee doen en hem dan vervolgens hup in te rijden en te verwachten dat hij het allemaal wel kan. Dat is ook niet echt eerlijk tegenover zo'n paard.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:14

ik vind dat je over het algemeen gelijk hebt Askja maar dat ze op hun 4e jaar worden uitgebracht op keuringen klopt. Dat doen ze ook met andere paarden op hun 2e jaar!! Dat is net zo bij ijsjes. Rij jij je ijsje maar lekker op zijn 4e in hoor! Ik doe het niet

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:44

Maar ja punkies jij weet zo veel van ijslanders :S bleek ook maar weer met dat draven... er is niks mis mee met op zijn 4e inrijden zolang je het paard maar niet lichamelijk of geestelijk overvraagt. Oja als ik een veulen heb dan begin ik met 4,5 met inrijden enzo ligt eraan hoe het paard het oppakt maar mijn merrie is ook met 4,5 ingereden ze is nu 9 en helemaal niks aan te merken dat ze nog geen 5 was met inrijden..
nee ik rijd liever op 4,5 in en dan tijdje op rust zetten dan vanaf 5 jaar en meteen doorgaan en niet meer stoppen.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 02:08

MarjoEisla schreef:
Maar ja punkies jij weet zo veel van ijslanders :S bleek ook maar weer met dat draven...

*LOL* Bloos
Punkies, ik denk dat het verstandiger is als je ff een nieuw topic opent over de leeftijd waarop je een ijslander volgens jou mag/moet inrijden... misschien zijn er mensen die daarover graag met jou in discussie willen gaan?

Maargoed, dit topic gaat dus over de kosten van een veulen. Lachen
Wij hebben zelf ooit een keer 2750 Euro neergelegd voor een jaarling van 1,5/2 jaar, maar dat is over het algemeen heel duur voor een "veulen".

Succes met het zoeken (en vinden Knipoog) naar een veulen/jaarling!! Lachen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 02:21

veulens zo tussen de 1200 en de 2000 euro
en een jaarling ook tegen/rond de 2000 euro tellen

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 17:00

Het hangt er gewoon vanaf wat voor soort paardje je wilt. Ijslanders zijn nou eenmaal duur. Een paardje wat leuk loopt, is vrij duur. Misschien moet je gewoon wat stoeterijen langs en kijken wat voor veulens ze daar allemaal hebben.

Ik heb zelf ook gedacht aan jou idee, nu een veulen kopen, op een natuurreservaat zetten en over 4/5 jaar, als ik afgestudeerd ben, het dier inrijden. Op dat moment waren er wat vervelende ziektes op de reservaten, toen heb ik er even vanaf gezien.

Ff nog een leuke story (offtopic):
de meeste paardenmensen die ijslanders niet kennen, veroordelen het dier allemaal maar. Was een keer op een manege en stond daar iemand ff uit de hoogte te doen met haar paard. Echt belachelijk. TOen ik zij dat ik ijslanders reed, barste ze in lachen uit... dat waren echt van die kinderPONY'S.... werd toen een beetje geirriteerd... en heb toen gezegd dat er genoeg tophengsten verkocht worden voor 2,5 ton (toen nog guldens) daarna heeft ze geen enkel lelijk woord meer over ijslanders gezegd Haha!
(2,5 ton voor een aantal tophengsten moet je natuurlijk met een Knipoog zien... maar op dat moment stond wel Trur Fra Wetsinghe te koop voor 2,5 ton .... damn man, wat een bedrag)
Trur
Afbeelding

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 17:44

Wow Jes, dat kostte Eis ook!!!!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 01:52

als ze denigrerend beginnen dat ijslanders maar poonies zijn en helemaal kinderpoonies moet je maar gewoon zeggen dat
anky een ijslander niet aankan Haha!

en ze reed toch echt op een scheet van een hengst

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 06:01

draumpje schreef:
als ze denigrerend beginnen dat ijslanders maar poonies zijn en helemaal kinderpoonies moet je maar gewoon zeggen dat
anky een ijslander niet aankan Haha!

en ze reed toch echt op een scheet van een hengst


Klopt Haha! :


Afbeelding

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 06:11

MarjoEisla schreef:
Maar ja punkies jij weet zo veel van ijslanders :S bleek ook maar weer met dat draven... er is niks mis mee met op zijn 4e inrijden zolang je het paard maar niet lichamelijk of geestelijk overvraagt. Oja als ik een veulen heb dan begin ik met 4,5 met inrijden enzo ligt eraan hoe het paard het oppakt maar mijn merrie is ook met 4,5 ingereden ze is nu 9 en helemaal niks aan te merken dat ze nog geen 5 was met inrijden..
nee ik rijd liever op 4,5 in en dan tijdje op rust zetten dan vanaf 5 jaar en meteen doorgaan en niet meer stoppen.


Met 4 jaar inrijden is een modieuze ontwikkeling van de laatste jaren,
die geen recht doet aan het eeuwenlange (!!) gebruik om pas met vijf jaar
te beginnen.
En ongetwijfeld ingegeven door . Geld, geld! conomische motieven... Verdrietig

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:02

wow, uhhh en nu in t nederlands ?:P, geintje Knipoog... Maar hahaha die foto van Anky, jah als je je been er zo inzet dan is t niet zo gek dat je je handen vol hebt!

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:11

hihi, die foto van Anky! Daar had ik bij moeten zijn *LOL*, maar ik vind het wel erg leuk dat ze het heeft geprobeerd. OK dan!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:30

MarjoEisla schreef:
wow, uhhh en nu in t nederlands ?:P, geintje Knipoog... Maar hahaha die foto van Anky, jah als je je been er zo inzet dan is t niet zo gek dat je je handen vol hebt!


Tis niet dat ze haar been er zo in zet, maar ze hangt zwaar uit het lood en
kiept er zowat af... Bloos!


Haha!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:17

Botervlieg schreef:
Klopt Haha! :


Afbeelding


hahahaha!!!! Dit is echt te grappig kijk hoe ze kijkt!!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:34

anky denkt,
oh ow, sh*t, oeh pasop grrr, ik rijd grandprix, nu krijgt dit mormel me eronder gggrrrr Knipoog *LOL*

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:14

Hahaha, dat zeg ik ook altijd ja, dat Anky er niks van kon!
Ik heb haar clinic en rijden op Byr nog op handmade video. Het is zelfs een keer op tv geweest, bij, god hoe heette dat programma ookal weer. Paardentv op rtl 5? Naja, had ik opgenomen, heeft me broertje er een andere programma overheen gespoeld Boos!

Helaas kan ik mijn opgenomen versie niet tonen. Staat namelijk op hi8 camera en die is kapot. Moet ooit alle bandjes overzetten op vhs. He, jammer, anders hadden we ff lekker kunnen genieten.

Wel heb ik nog foto's van Anky op Byr, hmm, misschien kan ik die een keer inscannen.

Eerlijk gezegd kon ze er geen r**t van!!!
Carla (eigenaresse van Breidablik reed op een andere ijslander naast Anky).. zat met haar zweep Byr de hele tijd op te zwepen... hihih!!!!

Haha!

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:21

En Anky dacht een leuke opmerking te maken tijdens het rijden op Byr:
Kan hij ook wissels....

Clown


En OHHHHH, nou herinner ik me iets... JA!!!! Ze reed toen een clinic op Cocktail, maar Cocktail was er helemaal niet bij met z'n gedachte, die kleine paardjes vond hij VEEEEEEL interessanter!!!! HAHAH, dat was echt super grappig, was Anky druk bezig een middendrafje te tonen, staat ineens Cocktail stil, hoofd de lucht in, oren naar voren, hinneken.... IK WIL IJSCO'S!!!!! (en dat dan meerdere malen!!!)

witte_spook

Berichten: 527
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: R'wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 15:00

achach, laten we ankie nou niet neerhalen. Zij het hare en wij het onze, zo is het gegeven, dat ze de moeite neemt om iets anders uit te proberen vind ik al super, dat zegt veel over sportiviteit.

Menig ijslandruiters die bakken er niets van met western of dressuurwedstrijden.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 15:18

tuurlijk, het is sportief
maar je kan het wel als voorbeeld gebruiken om mensen te laten inzien dat ijslanders niet de makkelijke kinderpoonies zijn waar je zomaar op weg rijd
en das erg handig/leuk