IJslanderzadel of niet

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

IJslanderzadel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 15:59

Moet je voor een ijslander met een ijslanderzadel rijden of is een ander zadel ook mogelijk? En waarom kiezen voor een bepaald zadel?

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 16:38

Een ander zadel zou wel mogelijk zijn, al gooi je er een springzadel op...
Maar een ijslanderzadel is speciaal gemaakt, zodat de schouders van een ijslander vrijer komen te liggen dat bij een ander zadel. Zo kan een ijslander makkelijker tölten.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:02

Het is toch wel belangrijk om een ijslands zadel op een ijslander te leggen. Ijslanders hebben een vlakke schoft en 2 andere gangen. Het ijslandse zadel voldoet aan die eisen. Als je een VZH zadel gebruikt.... kan je niet goed blijven zitten in tolt, omdat het zadel niet vlak is. Bovendien ligt het zadel niet goed, omdat de schoft te vlak is. Ook ligt de ruggengraad niet echt "vrij". Er kunnen dan gemakkelijk drukplekken of schuurplekken ontstaan.

Je hebt verschillende ijslandse zadels, o.a. rib of geen rib. Het hangt er vanaf wat je eigenlijk voor paardje hebt. Heb je bijv. een goeie tolter, dan koop je een ander zadel dan voor een telganger.
Soms moet je een staartriem gebruiken. Een sjabrak wordt weinig gebruikt.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 00:53

Ik heb voor mijn ijslander ook een hele poos op een gewoon vzh zadel gebruikt.
Lag super goed, liep er beter mee dan met een ijslander zadel, en hij was zeker niet te smal bij de ruggengraad en schoft.
Had een thorowgood, daar kan je aangeven hoe hoog de schoft moet zijn, hoe breed de boom etc, echt ideaal.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 03:04

voordeel van een ijslands zadel is dat je beter je gewicht kunt gebruiken bij het geven van de hulpen
iets meer gewicht naar achteren etc wat sommige paarden(veel) toch echt nodig hebben om lekker te tölten en/of telgangen

ook is er bij de ijslanderzadel speciaal rekening gehouden met de ligging van het zadel
het zadel word bij ijslanders verder naar achteren gelegd dan bij normale paarden
zodat er een optimale schoudervrijheid word gerealiseerd zodat je paard in alle gangen genoeg ruimte heeft om die gangen zo comfortabel en optimaal mogelijk te kunnen lopen

er zullen echt wel gewone zadels zijn die passen , genoeg merken en pasvormen

maar ik vind het grote voordeel de platte zitting zodat je meer met je gewicht kan werken
en dat ribzitje wat op de meeste zadels wel te krijgen is zit verrekte lekker

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 03:06

ik heb trouwens thorowgood een mailtje gestuurd een paar weken terug
met de vraag of het realiseerbaar is een thorowgood ijslanderzadel te produceren , een ander mailtje wat ik toen ook naar hen stuurde is al beantwoord
wie weet zijn ze nu over het ijslanderzadel aan het nadenken

witte_spook

Berichten: 527
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: R'wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 23:59

ik rijd mijn ijslander met een torsion en soms ook VZH

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 01:44

Tsjah, ik vraag me eerder af waarom je een normaal zadel op een ijslander zou leggen?
Tuurlijk kan het wel, mits het zadel goed past, maar 9 van de 10 keer is zo'n zadel belemmerend voor de gangen. Ik heb in ieder geval al gemerkt hoe groot het verschil is als ik met verschillende ijslanderzadels rijd op mijn paard.
Het rijden met een ijslands zadel maakt het meestal ook allemaal een stuk makkelijk, mede dankzij de ligging en de platte zitting... dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Lachen

Als je de gangen echt goed wil leren rijden, dan zou ik altijd voor een ijslands zadel kiezen, want het verschil tussen een ijslands zadel en een normaal zadel is gewoon erg groot.

witte_spook

Berichten: 527
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: R'wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:10

op elk potje past een dekseltje.
Het is onzin dat alleen maar ijslander zadels op ijslanders passen. Net zomin dat ferrari stoelen alleen in ferrari's passen, het is de comfortable heid wat de ruiter verkiest en wat past opzijn of haar paard en/of wat hij zij ermee bereiken wil.

wat op miepje past, past niet op klaasje, en wat koosje wil bereiken vind jantje maar onzin.

ooit afgevraagd waarom het ijslander zadel zo plat is?
ongeacht wat je doet met je ijs, kijk eerst daar naar en kies daar je eigen zadel mee, tuurlijk passsend op de rug van je horsie.

Rijd je wedstrijden en rijd je alles erin zit en wil je aller eruit halen is een goed zadel een puntje wat je kan meehelpen kwa comfortableheid en dan is er op de markt versch. ijszadels te vinden.

Maargoed, ik als recreatieruiter voldoe mijn genoegen, vooral het zere bips gedeelte en rugproblemen bij mijzelf aan een torsion zadel die overigens volgens mij net zo goed zijn als een barefoot zadel alleen is de kwaliteit van de torsion iets beter en heb ik 3 jaar volledige garantie, nouja of dat iets uitmaakt Lachen

Terwijl mijn buurvrouw zich genoeg doet met een westernzadel, en daarmee worden ook heeeeeel wat gangenpaarden gereden.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:16

idd barefoot en torsion worden tegenwoordig ook regelmatig gebruikt bij ijslanders
over het verschil in kwaliteit daar zal weinig verschil meer inzitten
bij barefoot hebben ze de afgelopen tijd zoveel verbeterd en vernieuwd

witte_spook

Berichten: 527
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: R'wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:49

Ik geloof dat ze bij de barefoot een anders leerkwaliteit hebben waardoor ze iets minderlang meegaan, maar het geld voor iedereen, ben je niet zuinig, dan zal je materiaal ook niet lang leven, geld ook voor duur spul.

Zo koken wij nog op een fornuis die ouder dan 30 jaar is Lachen en hij ziet er nog als nieuw uit.

Ik heb trouwens mijn ijs in het begin met ijslander zadel gereden, maar het wou voor geen meter, behalve de skjagford, daar kon ze goed mee uit de voeten. Geen enkel zadel pastte haar ook. Dus heb ik haar eerst gereden met een haflinger zadel, past perfect trouwens op paardjes met weinig of geen schoft.
Alleen doordat ik in een houding gedwongen wordt (dus de skjagford) bij zulke zadels krijg ik rugproblemen, toen heb ik de torsion gekocht en weg alle problems, allhoewel ik wel heb moeten leren rijden op zo'n glad en wiebelig ding.
Fluga loopt goed, ik geen rugpijn en kontzeer meer, ik snak gewoon echt voor het rijden een rit met een torsion, en dat is niet gelogen.

Ook een boomloos zadel moet je voor kiezen hoor. Tis niet zomaar een optie. Een heleboel van mijn 'vrienden' gaan eens zitten, na al die lovende verhalen over het zadel en de eerste reaktie is altijd.

"OH DAT ZIT K@T" of "HET WIEBELT" of "IK KAN MIJN BENEN NIET AANLEGGEN"

Je leert op een boomloos echt zitten en rijden Lachen

Maar echt, eenmaal in bezit, je bent verslaafd, dat is waar wat ze op die sites zeggen.