Fries of Andalusier

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansjo
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Weert

Fries of Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 19:50

Ik ben op zoek naar een nieuw paard. Ik weet niet zo goed of ik nu toch voor de Fries of toch maar voor de Andalusier moet gaan. Welke voorkeur hebben jullie en waarom?

Milka

Berichten: 2109
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:07

Ik ga zeker voor de Andalusier!!
Ik heb stage gelopen op een bedrijf met zowel friezen en Andalusiers. Heb beide rassen dus ook vaak gereden. Maar heb echt een enorme voorkeur voor de Andalusier.
Ik vind Friezen onwijs mooi en hebben ook een goed karakter, maar ik houd meer van de fijnere paarden en toch wel iets minder groot. Qua bouw val ik ook meer op de Andalusier.
Dit is voor iedereen weer anders. Ik kan je alleen maar aanraden om beide rassen iig te rijden en dan goed de voordelen en nadelen van de beide rassen afwegen.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:28

Financieel gezien, qua aanschafprijs, is een Fries voordeliger dan een Anda. Maar ook ik ga voor de Anda (heb er nl zelf eentje Haha!) omdat ik die qua karakter en mogelijkheden beter bij mij vindt passen.

Natuurlijk moet jij dat helemaal voor jezelf uitmaken. Ga eens wat paarden van elk ras kijken en uitproberen, en maak dan je keuze! Succes!

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:36

Persoonlijk ga ik ook voor de Anda, ik rij momenteel 2 friezen paarden voor iemand, maar sinds ik heel kort in het bezit van een anda geweest ben is dat mijn favo ras. Mooie dieren met een prachtige uitstraling, trouw en fijn karakter en rijden super! De fries vind ik ook helemaal geweldig hoor, daar niet van! Maar de fries is wat lomper, in alles en ja, ze zijn allemaal zwart he, en daardoor toch een beetje gelijk. De anda heb je in alle kleuren en ik zou echt perse een bruine anda willen als ik ooit de mogelijkheden heb om er 1 aan te schaffen...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:59

Ik ging voor een Lusitano. Haha! *ik ben er reclamemaakster voor Schijnheilig *

In principe ging ik op zoek naar een Iberiër, dat het uiteindelijk een Lusitano is geworden heeft te maken met dat ik verliefd werd op een klein pasgeboren veulen.
Mijn middels jaarlings' vader is de hengst Queijo, de eerste Lusitano waar ik op heb gereden. Haha!
Ik reed er niet zo mee weg want ik was "gewone pony's" gewoon en ik kwam ineens op een Ferrari terecht. Tong uitsteken
Zo gevoelig rijden! Bloos!
Ik heb de indruk dat Friezen toch altijd wel zo iets "lomps" en zwaar over zich hebben onder het zadel. Een enkeling niet maar tis de uitzondering die ...
Zijn moeder, Odalisca, was ook zo een fijngevoelige merrie die het eerst even vanop een afstandje inschatte om dan te kijken wat ze zou doen. Niettemin hàd ze iets, een fijn karakter want uiteindelijk deed ze ook wel alles voor je. Nog voor Xen geboren was had ik er een zodanig goed gevoel bij dat ik eigenlijk na de eerste ontmoeting al wist dat zij een prachtig veulen zou werpen. Haha!
En dat deed ze ook, notabene een palomino hengst (zal wsl. wel gaan schimmelen Tong uitsteken ) met zo een fantastisch karakter! Hij is nu 1 jaar oud (bijna toch) en (nog?) hengst. Hij loopt bij een merrie en een ruin en dat gaat prima! Merrie is inmiddels gedekt maar niet door hem (wel een ggk New Forest hengst zie link onderschrift) en ook al zou hij gewillen hebben, Van bleef hem weg slaan hij kwam er echt niet aan. Clown (heb ze alleen los gelaten terwijl ik erbij was en voor de rest merrie op stal Knipoog )
Xen (tegenwoordig trouwens roepnaam Gipetté Haha! ) is een paard met een bangelijk karakter, hij leert razend snel en is heel mensgericht zonder dat hij daarbij met je wil spelen of bijten. De pony's durft hij wel eens pesten maar hij heeft me nog nooit gebeten/getrapt/... hij loopt keurig mee op "ho" en "stap" en wijkt voor alle min. druk of simpel stemcommando. Het is echt zó gek, maar hij begrijpt alles echt zo verschrikkelijk snel zonder enige zin van tegenpruttelen!
Natuurlijk zal er hoogstwaarschijnlijk nog wel een tijd van uitproberen komen maar daar is hij jong hengstje voor (en als hij wat téveel praatjes heeft gaat ie naar de kiwi knipper)
Dizzy heeft ook een Lusitano, en die is er ook alleen maar vol lof over. Haha! Ik heb Phino al diverse keren gemeet en een keer mee gereden, en jaaaaa nog steeds ben ik ontzettend blij met m'n keus en kijk ik uit naar over 4 jaar dat ik op die van mezel kan zitten. Haha!

Om een lang verhaal niet nog langer te maken wil ik je alleen maar zeggen dat je optie Lusitano ook op je lijstje moet zetten. Schijnheilig Genetisch zijn de identiek aan de Andalusiër, of is het misschien andersom? Tong uitsteken Tot in de jaren 70 waren Anda (PRE overigens als het om 1 met papieren gaat) en Lusitano's éénzelfde stamboek. Echter kregen de Spanjaarden en Portugezen iets van "ruzie" en is het dus opgesplitst in wat we nu kennen.
Ik ben een keer Xen's (Gipetté Haha! ) stamboom nagegaan en idd, hij komt van Spanish Purebreds (nog niet zo heel ver terug, generatie 5 of 6)
Verder zijn ze even mooi zoniet mooiër, ik denk dat we Marques allemaal al wel op internet hebben zien staan. Schijnheilig Knipoog
Iemand van Bokt heeft die trouwens gekocht! Tenminste een collega van een Bokker. Haha!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:35

De Fries heeft wortels als trekpaard en zijn 'verfijnder' eigenschappen van..... juist, de andalusiër. Dat is ook gelijk het verschil en wat je prefereert is een kwestie van persoonlijke smaak.

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 23:06

Idra schreef:
Financieel gezien, qua aanschafprijs, is een Fries voordeliger dan een Anda. Maar ook ik ga voor de Anda (heb er nl zelf eentje Haha!) omdat ik die qua karakter en mogelijkheden beter bij mij vindt passen.

Natuurlijk moet jij dat helemaal voor jezelf uitmaken. Ga eens wat paarden van elk ras kijken en uitproberen, en maak dan je keuze! Succes!


Een goede fries scheelt qua aanschafprijs niet zoveel met een Anda hoor! Vergis je daar niet in!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 23:15

Het zou kunnen dat ik me vergis, maar de prijzen die ik al gezien heb, waren een stuk lager dan die van de PRE's.

Lola: de vergelijking van PRE - Lusitano wil ik zelfs niet eens maken, voor mij zijn ze gewoon één en hetzelfde ras, niks de één mooier of beter Knipoog

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 23:33

Wij hebben beide, een friese ruin en een Anda fokmerrie. Het zijn beide makkelijke paarden. Een Anda heeft een betere conditie dan een fries. Een Anda is sierlijker, maar een fries is niet lomp.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:15

Nou ik ga voor de Lusitano natuurlijk. Ook ik help het ras promoten om het meer bekendheid te geven vooral in Nederland zijn ze nog niet zo bekend.

Inderdaad zijn ze haast identiek aan de Anda's.

Geweldige paarden met een mooie bouw en een super uitstraling en karakter. Een paard wat er gwoon fantastisch uitziet.

Een fries daar kan ik je helaas niet bij helpen en inderdaad sommige friezen hier in Nederland zijn ook niet te betalen. Succes met de zoektocht!

gr

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:05

Voilà alles wat je moet weten staat hier boven al gemeld Knipoog
Friesen zijn ook wat moeilijker om aan te leren..en hebben een kopppiger karakter dan anda's..En ben akkoord met al wat hierboven gezegd wordt . Heb ook een anda gekozen Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:00

Idra schreef:
Lola: de vergelijking van PRE - Lusitano wil ik zelfs niet eens maken, voor mij zijn ze gewoon één en hetzelfde ras, niks de één mooier of beter Knipoog


Vandaar ook die Knipoog Lobke, ik was maar wat aant zwanzen. Knipoog

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:05

Dan is het goed! Haha! Tong uitsteken

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:24

Ik heb 3 friezen. Ik vind anda ook mooi zou er wel een willen hoor Haha!
JE moet gewoon kijken wat je met je paard wil bereiken en dan zoeken naar een paard.
Succes iig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 22:00

Ik zou voor een Anda gaan als ik er geld voor had dan he Schijnheilig

Machonito

Berichten: 1614
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: ergens tussen de Noordpool en de Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 22:34

Ik heb zelf een fries maar ik rij ook op andalusiërs.
Eigelijk moet je gewoon eerst even op een fries en een andalusiër rijden om uit te proberen wat bij je past.
Ik had vroeger een kruising tussen een fries maal andalusiër.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 13:55

Tja.. ieder z'n smaak!

IK zou voor een fries gaan (ben ik al voor gegaan Knipoog )!!

Maar zoals al eerder werd geschreven: probeer beide uit (liefst meerdere) en kijk waar je voor (en niet ernaast Knipoog )valt!!

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 14:44

Een fries is over het algemeen makkelijker op stal en braver, een heeft meer dressurmatig in huis

Skattie

Berichten: 659
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 14:53

Issy schreef:
Een fries is over het algemeen makkelijker op stal en braver, een heeft meer dressurmatig in huis


Dat een fries dressuurmatiger is ben ik het echt niet mee eens, de meeste anda's zijn erg elastisch en zeer goed in de dressuur!!

Skattie

Berichten: 659
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 14:55

Gewoon proberen wat het beste bij je past!! Maar een anda is echt super en zijn erg leergierig en hebben echt een super karakter!!!

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 16:20

Issy schreef:
Een fries is over het algemeen makkelijker op stal en braver, een heeft meer dressurmatig in huis


Hier ben ik het niet echt mee eens, denk dat pre's eigenlijk braver zijn...
De Lusitano's en Anda's die ik al gezien heb waren doodbraaf, eerlijk maar toch pittig ...De meeste friezen zien een misschien rustiger uit maar hebben meer gebruiksaanwijzing, anders =koppige Fries
Heb zelfs een Friesje dus vind't een fantastisch ras Lovers daar niet van hoor
De doorsnee Fries heeft imho iets meer barokke uitstraling dan de doorsnee PRE (hiervoor ga ik klop krijgen, maar ja Nagelbijten / Gniffelen )Een fries is nameijk toch meestal iets zwaarder gebouwd en dat geeft,imho, een extra wow effect als ze hogeschool doen..
Daartegenover staat dat een PRE ook geschikt is voor moderne dressuur, terwijl ik tot m'n spijt moet toegeven dat dat bij de doorsnee Fries minder is.
Verder kunnen Lusitano's/Andalusiers meestal vrij goed springen (lees WOW (ik wil een kwijl-smilie) *kwijl* ) en mijn Fries merrietje is verzot op springen maar kan het eigenlijk niet zo goed Bloos

Misschien is dit topic ook wel handig -->
[RP] Positieve en negatieve kanten fries paard

nevadagirl
Berichten: 53
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 16:22

ik zou voor de andalusiër kiezen
alhoewel ik friezen ook prachtigep aarden vind!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:03

Ik zou voor eeen andalusier gaan, maar je moet doen wat je zelf wilt, ik ben niet zo van de friezen, geef mij maar een fjord of kwpn-er.

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 12:58

Ik ga ook voor een anda....ze zijn mooi ( friezen ook) fijn, en hebben een prettig karakter, voor de dressuur zijn ze perfect, ik vind ze echt super!

LinnieLin
Berichten: 182
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:25

Als ik genoeg geld had, zou ik voor een Anda gaan...