Flauwe opmerkingen over een Fjord

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ebonytje
Berichten: 35
Geregistreerd: 19-04-04

Flauwe opmerkingen over een Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 13:19

Huilen Huilen Er zijn best veel mensen die als je met een fjord op wedstrijd gaat, zich afvragen wat je dan eigenlijk aan het doen bent. Maar ik ken wel iemand die harstikke hoog rijd met een fjord

Edit Sizzy: titel aangepast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:20

Wat maakt het nou uit met wat voor een paard je rijd? Als het maar vier benen heeft en gezond is. Lachen

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:23

vind ik nu ook,.
het gaat niet oh hoe hoog,
als je er plezier in hebt,
al ga je met een ezel Haha!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:24

Ik rijd zelf wedstrijden met een fjord maar ik heb hier nog nooit geen last van gehad.
Als je een goede proef rijdt dan kunnen ze toch niet om je heen. Fjord of geen fjord.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:24

loulou van bokt maakt precies hetzelfde mee
als zij op concours gaat ga ik bijna altijd mee, en dat is gewoon onwijs lachen!
vorig jaar id winter reed ze haar tweede dressuurwedstrijd mee met haar fjord, we werden met losrijden door iedereen raar aangekeken en er werd gegniffeld op de gang
najah, proefje gereden, ging redelijk..
de rest in de ring waren veelal van die verwende stinkjong met een peperduur zadel, pikeurjasje, pony met alle knopjes
die keken dus gruwelijk neer op maartje
aant eind vd avond bleek dat maartje dus mooi wel had gewonnen van al die blaaskaken, en nog met veel punten verschil ook nog

crossen doet maartje ook, ook dan krijg je scheve gezichten en rare vragen en opmerkingen
is toch alleen maar lachen als ze dan weer in de prijzen zit??

wij maken er ons echt niet druk om!

maar feit is wel dat de meeste fjorden nou eenmaal niet zo sportgeschikt zijn .

ebonytje
Berichten: 35
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 13:26

kijk dat vind ik nou leuk he d'r zijn nog meer mensen die rijden met iets anders dan een rijpaard en dan denken dat ze meer zijn.

ebonytje
Berichten: 35
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 13:28

Ja echt niet leuk hoor als je ze ziet met dat dure spul en ook de trainer erbij enzo. We doen het wel gewoon zo hoor

Marsan
Berichten: 1302
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:42

Een vriendin van mij rijdt ook wedstrijden met haar fjord.Je ziet dan idd mensen soms erg minachtend kijken.Ik vind het echt PETJE AF hoor.Ze doet het toch maar en het lukt nog ook.Dus lekker doorgaan hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:47

Ik start met mijn fjord in de western, en tuurlijk wordt er wel eens gegniffeld als ik de laadklep van de wagen open doe en er staat een fjordje. Maar doorgaans slaat dat bij de losrijring al om.
Met een fjord kan je net zo goed presteren, dat hebben meerdere fjorden, ook van Bokt, inmiddels wel bewezen.
MAAR: het is geen sportpaard bij uitstek, dat is gewoon zo. De wat hoger lopende fjorden zijn wel degelijk de uitzonderingen.

Wat ik wel jammer blijf vinden is dat er nog aardig wat ruiters zijn die gewoon echt niet goed rijden met hun fjord, en die vervolgens op de jury gaan zeuren dat die een hekel heeft aan fjorden en dat ze daarom hun punten niet rijden. Is onzin. Tuurlijk heb je jury's die fjorden niets vinden. En hetzelfde geldt voor Friezen, schimmels, bonte, grote, kleine, dikke, dunne, bruine, zwarte en voskleurige paarden.

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:53

Ik vind het heel knap van mensen als ze wedstrijden rijden tussen alle KWPN ers. En ondanks dat kunnen fjorden het meestal even goed. Alleen omdat een fjord er anders uitziet.

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:53

Ik heb pas kringkampioenschappen gereden met mn fjord(M1) en ik was 5e en dus geselecteerd voor de regio, je had ze moeten zien kijken daar!! Reed ik daar met mn fjordje tussen al die bobo's, en ik was toch nog 16e van de 25, dus fjorden kunnen het net zo goed als al die kwpners.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:14

ze moeten echt ophouden met die onzin! fjorden kunnen best goed presteren!Zo hoor je maar weer.........

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 17:06

De vriendin van onze hoefsmid rijd Z1 dress met haar fjord, ze heeft soms last van rare blikken en mensen kijken soms verbaasd als ze haar richting de Z bak zien gaan, maar vaak draaien ze hun mening wel bij als ze zien hoe goed ze met haar paard rijd.

Persoonlijk zie ik graag verschillende rassen en kruisingen in de sport terug, op sommige wedstr zie je alleen hetzelfde dress type kwpn lopen niet echt intressant dus, hoe meer fjorden/haflingers/friezen/arabieren of kruisingen hoe beter.

ebonytje
Berichten: 35
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 23:18

Nou het doet me in ieder geval goed dat ik niet de enige ben die er zo over denk en ben juliie hartstikke dankbaar voor jullie reakties

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 08:40

Mijn zus rijdt ook een fjord en in het begin waren ze bij de manege (waar we 1 keer in de week naartoe gaan voor lessen) ons af aan het raden om een fjord te kopen, maar nu hij er is (en het nog super doet ook) draaien ze allemaalh un mening bij en krijgen we nog alleen maar opmerkingen over hoe leuk hij is, hoe lief en hoe leuk dat hij kan lopen.

Kortom: doe gewoon lekker waar je zelf zin en plezier in hebt!

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:50

Als mensen je uitlachen om je paard zegt dat een hoop meer over die mensen dan over jou of je paard!
Lekker laten l..... dus!!!

Trek je alleen wat aan van mensen die je echt mag of respecteert, de rest van de wereld doet niet ter zake. Hun mening is voor jou toch totaal onbelangrijk!?!
Hoeveel minuten van je leven heb je tenslotte met hen te maken?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:58

ach niets van aantrekken!
ze zijn gewoon jaloers op onze geweldige fjordo's
Haha!

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:59

ja idd!gewoon jaloers!als je maar geniet en je paardje ook geniet!

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:30

nou boven staan natuurlijk. volgens mij hebben fjordenmensen ook een 6de zintuig en voelen ze zich vaak benadeeld of nagekeken,

ik rijd ook met mijn fjord, krijg eigenlijk nooit nare opmerkingen. wordt gewoon behandeld. ze vinden het wel leuk dat een fjord ook meedoet..

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:37

Ik ga 2 mei a.s. starten met mij Haflinger. Aan de een kant ben ik wel bang voor rare blikken en rot-opmerkingen, maar aan de andere kant... Clown Lekker laten gaan! De meeste mensen die alleen maar paarden-met-knoppen gewend zijn, kunnen niet eens een Fjord of Haf netjes bij elkaar rijden. Je moet 10x zo goed zijn om dezelfde punten binnen te halen. Maar dat neem je voor lief op het moment dat je zo'n dier koopt. Knipoog

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:09

ach wat maakt het uit wat voor paardje je hebt
als hij maar lief is en luisterd dan is het goed
en wat een ander ook denkt of zeg ach laat ze tog

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:19

Quellian schreef:
Ik ga 2 mei a.s. starten met mij Haflinger. Aan de een kant ben ik wel bang voor rare blikken en rot-opmerkingen, maar aan de andere kant... Clown Lekker laten gaan! De meeste mensen die alleen maar paarden-met-knoppen gewend zijn, kunnen niet eens een Fjord of Haf netjes bij elkaar rijden. Je moet 10x zo goed zijn om dezelfde punten binnen te halen. Maar dat neem je voor lief op het moment dat je zo'n dier koopt. Knipoog

Hier ben ik het dus totaal niet mee eens.
Ook ik heb het idee dat sommige fjordenmensen zelf zien wat ze willen zien. M.a.w. ze denken dat ze gediscrimineerd worden.
Ik ken heel wat KWPNers die moeilijker te rijden zijn dan Taco en die veel meer moeite hebben moeten doen voor het niveau wat ze nu rijden.
En dan natuurlijk niet gaan denken dat Taco een automaatje is.
Als je een goede proef rijdt zal de jury jou daar echt niet op discrimineren.
Sorry hoor maar 9 van de 10 keer als ik een fjord op wedstrijd zie vind ik het ook geen promotie van het ras.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:19

Gelukkig dat we allemaal onze eigen mening hebben (je mag de mijne best een keer komen testen...).

LadyLuna

Berichten: 3681
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:41

crossmonster schreef:
maar feit is wel dat de meeste fjorden nou eenmaal niet zo sportgeschikt zijn .



jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:49

Citaat:
Sorry hoor maar 9 van de 10 keer als ik een fjord op wedstrijd zie vind ik het ook geen promotie van het ras.


Lips are sealed Neemt me de woorden uit de mond...


Wat ik zelf heb gemerkt aan Fjorden in het algemeen (voor zover er zoiets bestaat) is dat het in potentie het keiharde werkers zijn. Als ze er niet komen op talent (wat sommigen echt wel hebben), dan wel op pure wil. Ik zeg in potentie, want zo'n karaktereigenschap heeft ook een keerzijde: een dier dat zo werkwillig is en mensgericht als de meeste Fjorden van nature zijn, raakt ook sneller "teleurgesteld" in zijn trainer/berijder als die fouten maakt en gaat vervolgens in verzet.

Mensen stappen vaak bij voorbaat al op een Fjord (of Haflinger trouwens) af met een houding van: "ZO! Aanpakken die handel! Want deze zijn lastig." En dat terwijl er nog niks aan de hand is Verward Niet voorwaarts? Langere sporen! Te snel? Ieder bit met hefboomeffect voldoet! Niet nageeflijk? Joh, pak er een snoer-de-kop-naar-beneden-werktuig bij.

Het gekke is dat ook mensen die speciaal voor het ras hebben gekozen vaak ook zo aan de gang gaan (hetzij in veel gevallen onbewust). Ook dan hoor je het excuus dat het een Fjord is en hij is lastig zus-en-zo en hij moet aangepakt worden. Ik ken hier genoeg voorbeelden van, soms zelfs van driejarigen die net een maand onder het zadel waren. En niemand wordt raar aangekeken als hij zegt dat hij een lastige Fjord heeft want de conventie dicteert Fjord=lastig mormel.

En als ze eenmaal lastig zijn, dan breng je ze niet zo snel meer op andere gedachten. Noem het maar dat een Fjord niet capituleert onder druk. Knipoog De meeste KWPN-ers doen dit uiteindelijk wel, o.a omdat daar al tientallen jaren selectief op wordt gefokt.

Dit lijkt misschien allemaal wat kort door de bocht, maar het zat me even hoog Bloos Als iemand mij nl. 6 jaar geleden was komen vertellen dat ik "Tank" Harry zou kopen, had ik hem recht in zijn gezicht uitgelachen. En toch heb ik het gedaan, en sindsdien kijk ik wat beter naar alle Fjorden die ik tegenkom en zie ik met wat voor onkunde en vooroordelen er soms met ze wordt omgesprongen en hoe dat het ras niet ten goede komt. Wat eeuwig zonde is, want ze zijn er niet voor niets al zo lang. De Vikingen vonden het ook beste beestjes Knipoog


Citaat:
maar feit is wel dat de meeste fjorden nou eenmaal niet zo sportgeschikt zijn .



De meeste huis-tuin-en-keuken KWPN-ers trouwens ook niet...