Welk ras is jouw paard en hoe is zijn/haar karakte

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansjo
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Weert

Welk ras is jouw paard en hoe is zijn/haar karakte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 22:02

Graag zou ik van jullie willen weten wat voor ras jullie paard is en hoe zijn / haar karakter is. Ik wil namelijk uitvinden welk ras er eventueel bij mij zou passen.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:05

Elk paard heeft een ander karakter. Het karakter wordt bepaald door omstandigheden.
Dus je kan niet zomaar zeggen dat een bepaald ras bij je past, je moet echt voor het karakter gaan.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:07

Kusia heeft helemaal gelijk Lachen

Maar mijn verzorgpaard is een NRPS'er, lief in de omgang, maar een behoorlijke draak onder het zadel. Haar vader heeft dezelfde reputatie, en haar moeder schijnt ook geen lieverdje geweest te zijn.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:12

ik heb een arabier, die is fel en gevoelig en pienter, en we hebben eens een fjord gehad, dat was een knuffel, schrok nergens van, maar duurde langer voor hij wat door had.

Je zou eens eenboek uit de bieb moeten halen met karakter trekken van de verschillende rassen, maar dan nog kan het per paard verschillen.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:21

Ik denk dat je beter kunt kijken naar wat je met het paard wil en dan gaan zoeken naar een paard met het juiste karakter.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:30

Ik heb 2 Kwpners

de een is een 'geval apart Haha! ' Ze is ontzettend betrouwbaar, zet geen stap vekeerd, maar heeft echt een typische vossemerie karakter ( altijd beter weten, altijd tegendraads en na zoveel jaren nog altijd panische angst voor kabouters Haha! ) en laat zich niet zo graag knuffelen. Ze laat het wel toe dat je haar aait, maar in de meeste gevallen heeft ze liever dat haar je met rust laat.

De andere Kwpner daarentegen is een losbol, komt vrolijk hinikend op je af gelopen, volgt je als een schoothond, werkt graag, is speels en continu vrolijk.

2 heel uiteenlopende karakters dus Haha! Ik ga met Kusia mee, het karakter word door een groot stuk bepaald door de opvoeding die het paard heeft meegekregen. Ik ken heel lieve fjorden, maar ik ken er ook die je neus zouden afbijten. Ik ken veel snelle en hevige arabiers, maar ik heb er ook gezien die je vooruit moet duwen.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:32

Sorry, ik vind dit een nutteloos topic, ieder dier is anders en wordt gevormd door zijn/haar opvoeding en omgeving, ik denk niet dat wij je echt kunnen helpen..................

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 23:09

Ik heb een drents heidepaard Haha! Uniek soort!
Je moet gewoon gaan kijken naar paarden die je aanspreken wat hierboven staat elk paard is verschillend.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 23:27

Jaike schreef:
Sorry, ik vind dit een nutteloos topic, ieder dier is anders en wordt gevormd door zijn/haar opvoeding en omgeving, ik denk niet dat wij je echt kunnen helpen..................


Sorry hier ben ik het niet mee eens.. Tuurlijk is elk karakter anders, maar wat ik bijv. heel goed voor mezelf wist toen ik een paard kocht dat was dat ik geen bloedpaard wilde hebben. Niet zón springkikker..
Over het algemeen zijn bloedpaarden toch wat heter dan bijvoorbeeld een fjord fries tinker of een haflinger etc.

Tuurlijk hebben opvoeding en omgeving wel te maken met de vorming binnen het karakter. En is ieder paard binnen zijn groep weer verschillend. Maar over het algemeen genomen kun je best wel karakter trekken bij bepaalde rassen eruit halen.

Maar ik heb bijv een kwpn Tuigpaard. Super braaf, super karakter.. Niet de makkelijkste om te rijden. Maar wel werkwillig.. Hersteld snel van het schrikken.. Tuurlijk hebben dingen bij mij ook tijd nodig gehad ivm vertrouwen etc. Maar San heeft nooit mij er bewust af willen gooien.
Het is wel een showmaster en is snel afgeleid. Als er ook maar iets is waar hij mee bezig kan zijn dan is zijn concentratie snel weg.. Ik moet ook absoluut niet mee gaan kijken van wat is er aan de hand want dan staan we zo stil. Dat kijkerige is iets wat je bij veel van dit soort paarden hoort. Korte concentratietijd etc..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 23:58

Ik heb een haflinger Haha!

Werkwillig, voorwaarts, lief en braaf, afentoe iets te voorwaarts, wil nog weleens gaan rennen als ze iets moeilijk vind Haha!
Maar absoluut eerlijk en nog geen bok of wat dan ook ervan gehad *klop klop op hout*

Aanhankelijk als zij dat wil, best wel een neurootje, kan geen seconde stil staan en hinnikt naar alles wat paard lijkt Haha!

Denk alleen neit dat dit het algemene karakter van een haflinger is als ik de reacties om me heen hoor.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 07:59

Ik heb ook een haflinger, een ruin.

Hij pakt nieuwe dingen snel op, leert graag, is werkwillig, alleen wel in het bezit van een redelijk kort termijn geheugen. Na een week bv alleen maar longeren en buiten staan loopt ie eerst 2 dagen onder het zadel net te doen of ie er niks van snapt Haha!
Bokken doet ie niet (meer).
Hij is heel lief in de omgang, houdt alleenniet van al dat getut aan zijn lijf, zoals wassen, vlechten, etc.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:12

Ik heb een Groninger: moedig, betrouwbaar, werkt heel graag, voorwaarts, vrolijk, luistert goed, nieuwsgierig, slim, pikt heel snel dingen op, vindt vooral nieuwe dingen heel leuk. Wel een paard wat je bij de les moet houden, hij is tamelijk snel afgeleid en levendig. Windt zich nog weleens op om niets en maakt zich dan groot, doet overigens geen stap verkeerd, maar het ziet er wel indrukwekkend uit. Hij is zwart, zoals de meeste Groningers en glanst altijd.

Ben het overigens wel enigszins met de rest van de BOkkers eens: een paard is een deel afkomst en een deel opvoeding. De meeste Groningers zijn rustiger dan de mijne.

Misschien zijn er relatief meer rustige Groningers of kalme Haflingers, maar elk paard is een individu en je zult maar net dat ene exemplaar treffen dat niet bij je past! Tref je een sloom renpaard of een hyperactieve koudbloed Haha! Haha! Haha!

melissa7
Berichten: 1249
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:49

ik heb een verzorgpony van 21 jaar en die is echt superlief. mijn dochter van 8 kan er alles mee doen. ze is heel braaf met poetsen, ze loopt als een hondje achter je aan, aan de longe is ze heel erg rustig, mijn dochter rijd dan ook op haar. maar als ze los onder de man loopt dan wil ze alleen maar snel snel en nog eens snel. ze is niet gemeen, bokt niet, gaat er niet vandoor is alleen erg voorwaarts. maar het is en blijft een schat.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:03

Dit topic is beter op z'n plaats op Rassenpraat, vandaar dat ik het even verplaats.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:08

haflingermerrie: erg dominant, wel knuffelig, niet voorwaarts, bepaald geen kinderpony om te rijden, breekt makkelijk uit (hoezo mag ik niet tegen het stroomdraad aanlopen en dan maar duwen als er ffies geen stroom opstaat?) we noemen haar niet voor niks psychopaard (ze w8 altijd tot we weg zijn en dan breekt ze uit)

haflingerruin: vriendelijk, enthousiast, (af en toe)onzeker( hij is nog maar 4), erg voorwaarts,

tinkermerrie (2);rustig, lief, vind alles wel best, schrikt bijna nergens van

wauweltje

Berichten: 264
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:03

Belangrijk is niet alleen de raskenmerken. Want ik vind inderdaad dat je bepaalde kenmerken zeker terug kan vinden in bepaalde rassen. Wat ook belangrijk is, zijn de bloedlijnen. Ik heb een Kwpnner en ik koop zelf eigenlijk een paard nooit op papier, maar bepaalde lijnen bewijzen gewoon dat ze niet geschikt zijn voor bijvoorbeeld beginnende ruiters. Andere lijnen zijn alleen geschikt voor topruiters. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar aan bepaalde bloedlijnen kan je toch al aardig voorspellen wat het karakter is van het paard. Dus als ik jouw was zou ik ook goed kijken naar het erfelijke aspect van de bloedlijnen.

rebekky

Berichten: 290
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:09

mijn verzorgpony is een hackney/fries en zij is heel erg rustig alleen heeft af en toe buien en springt ze voor alles wegmaar dat heeft elk paard wel denk ik)

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:16

ras: Arabisch Volbloed
karakter: Goud (in alle opzichten)

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:06

Ik heb een tinker, ze is lief, redelijk rustig en regelmatig erg dwars.
Mijn vorige tinker was ook lief, maar zeer gecompliceerd en met rijden had ze alleen maar een turbo-knop..........

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:34

Ik heb een quarter, die zijn over het algemeen heel "cool" in hun hoofd, al denkt ze er soms anders over Knipoog

Witvenhester

Berichten: 1107
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: den dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 15:27

ik heb een kwpn er en ze is lief maar kan ook behoorlijk lopen ik heb afgelopen maandag 2 uur moeten rijden en ze was totaal nog niet moe. en er zit totaal geen kwaad in maar je moet er wel kunnen rijden. Je kunt het ook zien aan de Vader en Moeder. De vader is lancet (hengst van imke bartels) en de moeder is evanette. Allebei heel braaf maar een pittig karakter :d

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 15:32

Ik heb een Fjordenmerrie.
Ze is qua karakter erg vriendelijk.
Ze is altijd op zoek naar eten ( tja Fjord he?!) dus alle broek en jaszakken worden grondig doorzocht, kan ze het niet vinden dan krijg je een 'beuk' van "he snoep"!
In de omgang is ze een echte merrie, soms lekker nukkig doen tegen andere paarden, en het andere moment zijn het spontaan mega-friends waarmee ze moet knuffelen!
Met rijden is ze eigenlijk heel braaf.
Ze is niet geheel verkeersmak, alles van een bouwvakkersbus en groter is kan redelijk tot echt eng zijn.
Bij groepsbuitenritten luisterd ze super, mocht de groep 'er vandoor gaan' dan kan ik haar gewoon bij mij houden en desnoods rustig er achter aan draven. (als ik haar daarintegen laat gaan, dan zorgt ze er wel voor dat ze haantje de voorste wordt Bloos )
De laatste tijd is ze wel wat schikkerig, misschien komt dat doordat we alleen mogen stappen aan de hand vanwege een blessure... maar dat is soms wel eens vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 20:25

Belgisch Trekpaard, lief, maar ook met een sterke eigen wil. Knipoog

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 20:29

arkada (arkie Haha!), arabier
Heel lief karakter, doet alles voor je als je eenmaal haar vertrouwen hebt gewonnen, is bijna nergens bang voor, goed met kinderen, buiten best pittig om te rijden, in de bak heel braaf en werklustig

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 14:22

Ik ben de trotse eigenaar van Norita, een arabische merrie. Ze is humeurig, heeft behoefte aan veel leiding en het duurde bij haar lang voordat ze mij vertrouwde.

Norita is een echt dame, ze wordt erg nijdig wanneer ze in haar ogen onterecht gestraft wordt en laat je dat dan ook wel even weten.
Wat voor veel arabieren geldt is dat ze een gouden karakter heeft, mits er met respect mee om gegaan wordt.