neusriem bij arabier

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

neusriem bij arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 17:58

Mijn arabier heeft een redelijke dish en daardoor past een gecombineerde neusriem erg slecht. Het drukt aan alle kanten op haar neus Boos! De lage neusriem die ik geprobeerd heb past eigenlijk niet goed op haar korte hoofdje. De afstand neusgaten neusriem wordt dan wel erg klein.
Op het moment rijd ik zonder neusriem, maar weet ook dat dat gevaarlijke situaties op zou kunnen leveren.

Wie heeft ook eens met dit probleem te maken gehad en weet een oplossing of heeft een idee? Lachen

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:12

Misschien kan je eens een mexicaanse neusriem proberen? Die sluit waarschijnlijk wel iets beter aan op de neus als een gecombineerde.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 18:19

Tsja, probleem met mexicaanse neusriem is voor mij de sterke inwerking..

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:22

Tja, dat is waar! Moeilijk geval zeg! Haha! Maar kun je niet een beetje verstellen met die gecombineerde neusriem? Er moet toch een manier zijn waarop hij wel goed zit? Ik zou het anders ook niet weten!

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:22

Andere hebben daar toch wel geen problemen mee,
ik rijd ook gewoon met een gecombineerde op een Arab?
Sluit dat echt zo slecht aan?

Eventueel zonder neusriem met zon kinbandje of hoe je het noemt? Zie je in de western!

Duhelo

Berichten: 28541
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:27

gewoon zonder neusriem rijden, kan geen kwaad

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 18:29

Arabsrulezz schreef:
Andere hebben daar toch wel geen problemen mee,
ik rijd ook gewoon met een gecombineerde op een Arab?
Sluit dat echt zo slecht aan?

Eventueel zonder neusriem met zon kinbandje of hoe je het noemt? Zie je in de western!


Ja het sluit echt beroerd aan, door die deuk in het hoofd kantelt het bovenstukje van de neusriem, gevolg is maar een paar mm leer dat aansluit, de rest sluit niet aan. Verward

Dat kinbandje waar je het over hebt is een idee. Maar ben ik dan niet de sturing van een neusriem kwijt?

Duhelo

Berichten: 28541
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:37

waarom heb je de sturing van een neusrim nodig?
een paard stuur je toch grotendeels met been en gewichtshulpen?
of ben ik nu zo blond?
zonder neusriem gaat ook hoor *LOL*

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:20

zonder neusriem kan het paard zijn mond opendoen en zo onder je hulpen weg komen...

Duhelo

Berichten: 28541
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:40

als je paard zijn mond opendoet om onder je hulpen weg te komen ben je te hard met je hand
*uitzonderingen daargelaten*
eeneuh: leg me dan maar eens uit hoe een engelse (hoge) neusriem verhindert dat het paard zijn mond opent?
met gecombineerde, of duitse neusriem ja, maar niet met hoge
behalve als je aansnoerriem neelmt en die goed vastsingelt
maar dan gaat de ontspanning ver zoek zijn denk ik...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 20:53

dutske schreef:
als je paard zijn mond opendoet om onder je hulpen weg te komen ben je te hard met je hand
*uitzonderingen daargelaten*
eeneuh: leg me dan maar eens uit hoe een engelse (hoge) neusriem verhindert dat het paard zijn mond opent?
met gecombineerde, of duitse neusriem ja, maar niet met hoge
behalve als je aansnoerriem neelmt en die goed vastsingelt
maar dan gaat de ontspanning ver zoek zijn denk ik...


Dit is op zich een heel goede vraag. Ik gebruik op dit moment geen neusriem, maar krijg veel kritiek van buitenstaanders. Ik begrijp dat een kinriempje wel verstandig is om te gebruiken.
Maar is een neusriem echt zo belangrijk voor jonge paarden...
Ik heb zelf niet veel ervaring met jonge paarden vandaar deze vraag.

Duhelo

Berichten: 28541
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:42

ik denk eerlijk geegd dat het niet heel slecht is hoor,
het enige dat ze kunnen doen is hun mond opensperren, en bij een jong paard*die hebben meestal een zachte onbedorven mond* ben je gauw te hard, dus kun je zo je eigen rijden wat verbeteren
natuurlijk is het iets anders als je paard misbruikt maakt
mischien een bustrens inhangen? die hangt meestal wat stiller in de mond...

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:45

Een dun neusriempje met sperriempje nemen. Dat past prima, tenminste, bij mijn arabje. En vooral lekker soepel leer nemen. Niet van dat dikke, stugge leer. Dat is veel te hard en sluit niet mooi aan.

Donjaja

Berichten: 190
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:00

Hoi,
Antwoord van een Westernruiter: Allebei onze paardjes, Haflinger én Arabische Volboed Merrie zijn gewoon ingereden op een simpel gebroken bitje, zonder neusriem.
Zonder probleem.
Ik zie het nut er niet van in, van een neusriem. Heb tenslotte zelf ervaren dat het goed gaat. Misschien houden sommige mensen vast aan wat "gangbaar" is?
(Iedereen rijdt zus of zo, dus dan moet het bij mij ook maar?)
Er was onlangs een ander topic met een vergelijkbare vraag, misschien heb je er iets aan?
Succes met het zoeken naar een prettige oplossing voor jou en je paard,
Afbeelding Groetjes, Donjaja.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:02

Ik heb er gelukkig geen last van.
Probeer zo'n fijn mogelijk hoofdstelletje te kopen (niet grof) dat zit een stuk beter.

gr Nicole

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:30

Ik zou in jouw geval gaan voor rijden zonder neusriem.....staat nog mooier ook bij een arabier! Knipoog

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 01:48

gevaarlijke situaties door zonder neusriem te rijden????
nog nooit van gehoord of meegemaakt
als je paardje zonder ook prettig vind is het toch helemaal prima
dan doe je het lekker zonder
ik rijd mijn paard alleen met kopstuk, geen keelriem , neusriem, frontriem of wat dan ook
en al die westerntuiters die zonder neusriem rijden?
geen probleem hoor
alleen jammer genoeg houden veel mensen zich vast aan het beeld zoals zij vinden dat het hoort(vanuit vroeger/traditioneel) en dara krijg je wel commentaar van

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 02:25

rondje geschiedenis hoofdstel...(correctie als ik het mis heb)
Het hoofdstel, vooral zoals wij het nu kennen, heeft zijn oorsprong bij het aangespannen werk.. en alles heeft een nut.
De keelriem: voorkomt het over het hoofd trekken van het hoofdstel door het voorste paard in een meerspan...maar ook bij het paard onder de man.
De frontriem: voorkomt het naar achteren trekken van het hoofdstel in een meerspan, onder de man idem....heeeeel vroeger werden de paarden aan de bakstukken geleid...
neusriem: aangespannen:voorkomen door de mond trekken bit door spangenoot, of geleider...
Dan de neusriemen door de jaren heen:
hanoveraanse/africhtings/lage neusriem: stabiele ligging bit in de mond van het jonge paard
zweedse neusriem (gecombineerde zonder sperriem/engelese zonder sperriem) deze had van oorsprong dezelfde werking als vroeger echter door aanpassingen hoofdstel door verschillende zadel- tuig makers = onderscheid tuig en rij hoofdstel, is dus een apart onderdeel ontstaan.
In Engeland reed men vooral veel terrein en de sperriem werd uitgevonden icm zweedse neusriem.....voorkomen opensperren mond...
de aansnoer....geen sperrriem dus....
tegenwoordig zijn er tal van verschillende neusriemen alle met een verschillend doel en/maar uitgaande van hetzelfde principe...ondersteuning van de hulpen die gegeven worden...

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:58

ik heb een brede aansnoerneusriem zonder sperriem voor mijn arabje. Die sluit mooi aan. Ook met sperriem, maar die gebruik ik nooit.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 20:56

Ik heb vandaag een lekker duur hoofdstel gekocht (studiefinanciering was binnen)
Helaas was het hoofdstel niet op voorraad bij Dekema, wordt besteld en dan kan ik zien hoe een lage neusriem van goede kwaliteit op haar hoofdje past *LOL*
Wanneer dit ook niet past, gebruik ik in ieder geval de eerste tijd maar geen neusriem.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:41

Een gecombineerde neusriem past bij Ramiro ook niet helemaal netjes. Ik heb de sperriem eraf gehaald en de neusriem iets korter gezet. Nu past het goed en het ziet er ook netjes uit.

_Shadowfax_

Berichten: 64
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:42

ik rij zonder neusriem , en ik merk niet veel verschil dan als je met een neusriem rijdt

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:05

Over het algemeen rij ik met een hoofdstel zonder neusriem. Het gebruik van een gecombineerde neusriem gaf geen probleem, maar ik vind het wel makkelijk zonder neusriem. Heb je de neusriem dan wel netjes (dik) 2 vingers breed onder het jukbeen zitten aan beide kanten? Het kantelen kan komen doordat de neusriem te hoog zit.

Daarnaast train ik ook 1 a 2 x pw met stang en trens, daarbij zit dus een hoge dressuurneusriem (ook geen probleem).

Mocht het nu echt niet lukken dan is mijn derde ( Tong uitsteken ) hoofdstel wellicht een oplossing voor jou. Is een halterhoofdstel en zit ook prima.

(Niet mijn paard trouwens, adv.foto van Zilco)
Afbeelding

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:26

Alane schreef:
De keelriem: voorkomt het over het hoofd trekken van het hoofdstel door het voorste paard in een meerspan...maar ook bij het paard onder de man.


Geldt alleen als de keelriem strak vastzit. Als er een vuist tussen kaak en keelriem zit (zoals dat hoort bij het rijden onder het zadel) kan het hoofdstel nog heel makkelijk af!

Nut van neusriem is alleen om de mond van het paard dicht te houden als de ruiter met teveel hand rijdt. Rijd je zonder neusriem en met een eerlijke hand, dan heeft het paard geen reden om zijn mond te openen.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 11:55

Coby schreef:
Ik heb vandaag een lekker duur hoofdstel gekocht (studiefinanciering was binnen)
Helaas was het hoofdstel niet op voorraad bij Dekema, wordt besteld en dan kan ik zien hoe een lage neusriem van goede kwaliteit op haar hoofdje past *LOL*
Wanneer dit ook niet past, gebruik ik in ieder geval de eerste tijd maar geen neusriem.


Ik heb ook een lage neusriem voor mijn arabier Cheyenne (om haar mee in te rijden). Het past haar prima, ik vind het alleen niet zo heel mooi, maar goed...dat is niet het belangrijkste.