Hoe gaat een centrale premiekeuring bij hafjes?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Hoe gaat een centrale premiekeuring bij hafjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 21:41

Ik ben dus nog maar sinds een maand ingeschreven bij het stamboek en heb ook nog nooit keringen meegemaakt. Nu is 14 juli de keuring van regio Gelderland. Hoe gaat dat dan precies in zijn werking?
Ik heb al wel een inschrijfformulier. Maar is dat alleen aan de hand of ook onder het zadel? En wat gebeurt er nog meer? Ze wordt dan ook gelijk in het keurstamboek opgenomen.
Hoop dat jullie me hier meer over kunnen vertellen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:25

Als het goed is kan je kiezen tussen alleen aan de hand of ook mee doen aan beste onder het zadel.

Ik ben verleden jaar voor de eerste keer gegaan en heb alleen het aan de hand gedeelte gedaan.
Eerst moest ze gemeten worden en gecontroleert worden of alles klopte *aftekeningen enzo* daarna kwam de medische keuring en daarna de echte keuring.
Wijst zichzelf allemaal, ze zeggen gewoon wat je moet doen en eigenlijk stelt het weinig voor Haha!
Je weet verder al dat je ana de linkerkant moet lopen?
Ook is het heel erg handig iemand mee te nemen die er met een zweep, rammeltje of zakje achteraan loopt.
Iemand uit onze groep had dat niet en de pony was niet vooruit te branden...heel erg jammer.

Maar omdat bij osn de hele keuring in de soep liep deden ze de echte keuring tijdens de medische....wel balen..als ik dat wist had ik haar wat mooier door laten draven Haha!

Dus je kan kiezen wat je wilt, onder het zadel ben ik nog niet mee bekend.

Je papierne worden trouwens even in beslag genomen en na ene aantal weken *vooral geduld hebben* weer thuis gestuurt.
Dus paspoort, stamboom en entingskaart meenemen.

Als je nog meer vragen hebt ga je gang, vond het de eerste keer ook hardstikke spannend en kreeg weinig antwoord als ik ze belde Haha!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 23:35

oh dat wordt eerst ook maar alleen aan de hand Haha! wist niet dat je ook een ding kon kiezen.

Met een zweep of iets andrs is bij haar juist geen slim idee, dan wordt ze me toch opgefokt en druk Haha!.

Ik heb ook al net sind s een maand mijn paspoort van het stamboek binnen dus die zal ik dan wel weer bij klaten schrijven

alvast bedankt voor je antwoord. Hoe lang duurde dat eigenlijk allemaal, en was het ook erg druk?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:38

Wij waren er met een uur of 2 klaar Haha!
Ging aan de lopende band door en als je niet bij de winnaars van de groep hoorde had je er verders toch niets meer te doen Haha!

Par is ook een muts met zweep enzo, maar we houden hem er wel bij en we willen haar juist lekker pittig hebben zodat ze flink gaat showen.
Het is alleen wel een giga renwerk dus hoop dat je lange benen hebt.

Ik zou wel iemand meenemen voor de zekerheid, Par is normaal ook erg druk maar was daar zo onder de indruk dat ze een stuk rustiger was, dus we hebben haar flink laten rennen Haha!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 23:43

oh dat rennen is geen probleem, we gaan toch eerst in de bak oefenen Haha!. Maar annebel wordt toch al echt pittig als ze al die paarden om haar heen ziet. Denk eerder dat ik er half achter aan moet hangen Haha!.

Maar er is me verteld dat je anders ook iemand met haar kon laten lopen, die daar gewoon echt ervaring mee hebben? Maar denk gewoon dat we zelf gaan lopen, heb vast wel ergens een witte broek en een wedstrijdblouse.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:48

Je kan iemand anders met haar laten lopen, maar nodig is het niet hoor, de meeste die ik gezien heb doen het lekker zelf.

En verder is de reactie van alle hafjes verschillend, heb ze daar naar elkaar zien schoppen als gekken, en Par die normaal heel druk is en heel erg hangt op andere paarden trok zich er allemaal niets van aan.

Op een gegeven moment liep er 1 tegen haar kont aan te duwen omdat ze zogezegt in de weg stond, zij doet stapje naar voren, er komt een meisje langs en uit schrik met haar mouwen wappert, Par doet stapje naar achteren, man liep er nog achter dus geeft weer een duw, Par weer stapje naar voren Haha!

Beetje dom als je nagaat dat 8 van de 10 paarden *en die van mij behoorde tot de jongere* gewoon helemaal hyper zijn daar.
Dus je gaat dingen zien waarvan je denkt nou ja zegggg Tong uitsteken

Maar een hele leuke ervaring wij gaan dit jaar ook best onder het zadel aangokken.

Succes en laat je weten wat het geworden is? *of heb je stiekum al foto's van haar? Haha!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 00:01

foto's staan in m'n profiel Haha!

Oh al sik dat allemaal hoor, we zouden zondag bij een hafjes keuring in Ermelo gaan kijken met een kennis, bleek er dus helemaal geen keuring te zijn. Dus dat was wel jammer. Die kennis gaat waarschijjnlijk ook met mij mee, zij durft het nog niet aan met haar haf naar een keuring te gaan dus helpt ze waarchijnlijk mij mee.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:04

Gezien Haha!

Leuk dan kunnen jullie ook met de IBOP mee doen.
Ga ik dit jaar ook voor het eerst doen Haha!

Waarom durft je vriendin nog niet?

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 00:07

IBOP????????????? en dat is? hahaha ja sorry ben daar helemaal niet in thuis.

Haar haf is ook ontzettend sterk en afgeleid. En ze wil eerst altijd eens kijken hoe het anderen afgaat, dan ben ik dus het slachtoffer Haha!. We zijn net op een andere manege gaan lessen, maar dan moest ze wel bij mij in de les en moesten ze gelijk de inrijbak in, ze kropen ook echt tegen elkaar aan Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:14

Ach ben er ook niet zo in thuis maar werd mij toen verteld dat je ook IBOP kan doen.

Opzadelen en opstijgen onder wakend oog van de jury, B dressuur proef en klein spring parcours.
Als je dat goed soorstaat komt dat ook weer in je paspoort te staan Tong uitsteken

Ik ga het puur voor de fun een keer doen.

Het is jammer dat je vriendin mijn haf niet kent....ik durfde eerst ook niet omdat zij van alles schrikt *buiten wandelen moet met hoofdstel want alles is eng en interressant* en ik had me al helemaal voorbereid op een ramp *ook een heleboel mensen meegenomen die als rampenopvangnet konden fungeren* en uiteindelijk was ik zo verbaasd over haar gedrag Haha!

Maar IBOP lijkt mij leuk, zag in je profiel dat je ook springt dus misschien ook wat voor jou?
Anders kan je bellen naar de KVTH en vragen wanneer er 1 bij jou in de buurt is.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 00:20

ja dat klinkt ook super, is dat springen lager dan gewoon? we hebben een keer 90 cm moeten springen omdat ze de hoogte van de Eponys hadden genome, omdat ze d en e bij elkaar hadden gedaan. Maar dat vond ik eigenlijk t ehoog. Nu zit ik bij de paarden dus zal geen wedstrijden meer gaan springen.
En dressuur is dat ook makkelijker gejureerd?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 08:03

Bij ons moesten ze eerst stamboekgekeurd en daarna zou de premiekeuring zijn (een uur later)
dus wij gauw uitgeladen, stamboek laten opnemen en toen klaar maken en longeren (was wat stijf van op de trailer te staan....
Ging heel vreemd allemaal, bleek dat ze de stamboekopname en keuring in een keer hadden gedaan! Ik had wel een eerste premie, maar was heel boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:43

Moet je trouwens ook een bepaald rondje lopen? Dus eerst links tonen, in driehoek wegdraven, en dan rechts tonen ofzo? Staat me vaag iets van bij...

En heeft iemand ervaring met hoe het met bestgaand er aan toe gaat op een keuring?

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:22

Hier heb ik ook wat aan
Ga dit jaar waarschijnlijk ook voor het eerst naar een keuring met mijn haf en veulen.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 01:03

ik heb gister ook die ma van regio gelderland aan de telefoon gehad (wat een aardige man zeg Haha!, hij bleef maar lachen Clown ) Maarhoed, hij had het er ook al over dat ze eerst in het keurstamboek opgenomen moest worden, en dat dat dan gelijk kon gebeuren.