Verharing bij (mini)shetlanders

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Verharing bij (mini)shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 13:10

Mijn verzorgminishetje zit vrij dik in zijn vacht. Alle andere paarden zijn al aan het verharen, maar Gino niet. Er komt heen haartje van af!
Nu hoorde ik vandaag van mijn instructrice dat haar shet al volop aan het verharen is.
Nu vroeg ik me dus af of andere (mini)shetlanders ook al in de verharing zitten of niet. En zo ja, hoe lang al?

desi_verona

Berichten: 564
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:24

ik verzorg ook een mini shet: speedy. hij zit ook heel erg dik in zijn vacht. hij is al een hele tijd aan het verharen en niet zo'n klein beetje ook! als je 1 keer over zijn vacht strijkt heb je een hele hand vol haar te pakken. poetsen heeft geen zin, zelfs als je een uur poetst zie je het verschil niet met het begin .

maar beter dat hij zoveel verhaard dan het probleem wat jij hebt. heeft je verzorg shet pas eind van de herfst zijn dikke vacht gekregen of al aan het begin? als hij de vacht pas laat heeft gekregen dan is hij ook later met verharen. je kan het proberen met gekookt lijnzaad door zijn voer te doen. wel goed koken eerst!!! dat werkt wel goed. en anders gewoon even aankijken. het kan elk moment beginnen! veel poetsen met een roskam, elke haar die los zit heb je in ieder geval al weggehaald. pas als de shet last van zijn dikke vacht gaat krijgen moet je echt actie ondernemen.

veel succes! OK dan!

desi_verona

Berichten: 564
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:25

speedy stond eerst ook heel wat jaar in rhoon. misschien heb je hem wel eens gezien...foto's op mijn profiel!

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:00

Onze shetjes zijn ook al aan het verharen

Eliana

Berichten: 5452
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:22

Mijn verzorgshet verhaard nu sins een maand ofzo en flink ook !

jody87

Berichten: 994
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:58

mijn shet verhaart ook volop hij is het op z'n hoofd al bijna kwijt.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:24

Hoi Kusia,
Mijn shet zit ook nog volop in zijn dikke wintervacht, terwijl de andere paarden ook al flink aan het verharen zijn. Vorig jaar begon hij pas ergens midden in de zomer te verharen en aan het einde van de zomer had hij zijn winterjas alweer aangetrokken... raar maar waar... Ze blijven me altijd weer verbazen, die kleine shetjes. Knipoog
Elke dag een scheutje lijnzaadolie door de brokken wil ook nog wel eens helpen.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 21:54

Jessie88 schreef:
Elke dag een scheutje lijnzaadolie door de brokken wil ook nog wel eens helpen.

We gebruiken nu al ongeveer een maand lijnzaadolie, maar hoeveel zou ik dan precies moeten gebruiken? Ik doe een klein scheutje door een handje biks. Daarnaast hebben we ook nog kruiden voor de vacht.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 22:01

Mijn shetje heeft eenonwijs dik pak haar nog Haha! Is ook nog een "baby", maar toch, niet normaal wat een haar hij heeft zeg!

Zo ziet hij er dus uit Knipoog Het lijkt nog mee te vallen zo, maar het is toch wel minstens 4/5 cm lang *LOL* Dat wordt nog wat met het verharen!
Afbeelding

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:01

Kusia schreef:
We gebruiken nu al ongeveer een maand lijnzaadolie, maar hoeveel zou ik dan precies moeten gebruiken? Ik doe een klein scheutje door een handje biks. Daarnaast hebben we ook nog kruiden voor de vacht.

Een klein scheutje is al voldoende en die kruiden voor de vacht is inderdaad ook een goed idee volgens mij. Hoe oud is Gino? Misschien ligt het aan de leeftijd/hormoontjes? Koos is nou bijna 5 jaar en hij is altijd erg laat met verharen, maar het is verder wel een kerngezonde pony.

*Tequila*: Wat een schatje, wauw! Mooi kleurtje heeft hij. Lachen

iesolde
Berichten: 331
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:33

Mijn jaarling shetje verhaart al aardig (lees lijkt op een geplukte kip Haha! ) En mijn shethengstje van 3 is al bijna uit zijn haar. Mijn andere 3 jarige hengstje verhaart ook niet. Elk jaar heeft ie het toch wel warm in de zomer dat ik dit jaar als ie weer zoveel haar heeft de tondeuze over hem haal. Ik wilde het niet eerder doen omdat ik toch wel had gehoopt dat ie zelf zou verharen. Hij is verder super gezond . HIj krijgt ook lijnzaad en zonnebloem olie over zijn voer heen Verward

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:13

bij ons krijgen ze nu allemaal lijnMEEL.....door het voer, dit werkt prima....en idd veel borstelen (plastic borstel werkt goed)

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:16

Ik was net nog even bij de paarden om ze te voeren en ik heb daar zojuist ondervonden dat Koos wat haar los laat... en niet zo'n beetje ook! Lachen Dit is de eerste keer in zijn leven dat hij goed verhaart, komt waarschijnlijk door de goede voeding. Lachen

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:27

*Tequila* jij hebt een schat van een shet

het verharen komt wel hoor! maak je daar maar geen zorgen om ik ken er wel 1 en die is dik aan het verharen ik ken er ook 1 die geschoren moet worden die kan niet meer verharen die is er te oud voor.......

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 09:39

Jessie88 schreef:
Hoe oud is Gino? Misschien ligt het aan de leeftijd/hormoontjes?

We weten het niet precies, maar Gino zal ongeveer 3 jaar zijn. Hij is een jaar geleden toen hij geholpen was.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:04

Dennis verhaard ook flink. Zelfs met z'n geschoren vachtje, er vallen heel veel hele korte inimini haartjes uit.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:17

Bronco verhaard ook heel erg...
Een paar dagen geleden had ik er genoeg van om er helemaal onder te zitten iedere keer als ik met hem bezig was dus ben ik eens flink aan het plukken gegaan...

Maar dat helpt perfect en hij vind het nog fijn ook dat ik al die kriebel haartjes eruit " trek" .

Hij zit er nu heel mooi uit.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:24

Timon verhaarde vrijdag een heel klein beetje, maar vorig jaar dat hij in juni ook nog dik in z'n vacht!
Ben vanplan het dit jaar niet zo hoog op te laten lopen aangezien we in juni weer een show hebben! Dus dat word wat lijnzaadolie door z'n eten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:47

Tess een heel klein beetje, maar Tess was de zomers daarvoor ook altijd erg laat.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:17

Hmmm... nog steeds geen enkel los haartje Haha!

Iemand die zin heeft om straks te helpen plukken?? Schijnheilig

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:53

*Tequila* schreef:
Hmmm... nog steeds geen enkel los haartje Haha!

Iemand die zin heeft om straks te helpen plukken?? Schijnheilig

haha, ik ben nou inmiddels een ervare plukker, dus ik kom je wel helpen hoor! Knipoog
Vorig jaar heb ik Koos ook helemaal geplukt, omdat zijn vacht gewoon echt te dik was... poeh, daar kun je echt een hele middag voor uittrekken. Scheren moet ik niet proberen, want hij raakte met het chippen al helemaal over de zeik toen de DA een stukje vacht weg moest scheren.

Hij krijgt nou ook speciale ijslandse brokken (ijslands gras tot brok gemaald en geperst), arm aan eiwitten en daar zitten veel mineralen in en dat is iets wat een shet echt nodig heeft.... een mineralenblok is natuurlijk ook goed. Knipoog

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:39

Jaaaa!!!! Er komt haar los!!! Maar goed ook, gister stond hij helemaal te zweten met z'n bontjasje Ach gut Gister al wat aan het plukken geweest samen met m'n vriend (ok, vriend hield hem vast en voerde hem brokjes *LOL* ) Vandaag maar weer een beurtje Knipoog

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 14:09

Gisteren ging ik ook even kijken of er wat haren uit kwamen. Ik begon te plukken, en jawel, er kwam maar ÉÉN haartje uit!!! Dus binnenkort kunnen we aan de slag Haha!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:33

tobi zit ook dik in zijn vacht net zoals die foto van dat shetje van *tequila*
en verhaard nu nog niet.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:40

mijnverzorgshet haart nog niet echt..een paar losse haartjes maar verder niks.