Vraagjes over de haf

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leoniez

Berichten: 1500
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Vraagjes over de haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 09:29

Ik heb even een paar vraagjes over de haflinger, omdat ik er wel in ben geintereseerd en om te kijken of het wel wat voor mij is Tong uitsteken
Ik heb namelijk op 3 haffies gereden en vond het heel leuk!

* Zijn ze geschikt voor de dressuur/ springsport?
* Zijn ze moelijk/makkelijk in omgang en rijden?
* Zijn het goede leerpaarden of niet?
* Vinden ze buitenrijden leuk?

Natuurlijk is het moelijk om te beantwoorden, omdat elk paard anders is, maar gewoon jouw ervaring ermee of over het algemeen Tong uitsteken

Groetjesssss Leonie

haffies4ever

Berichten: 126
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: In de paardenstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 10:12

Ik hoop dat ik al je vragen goed heb beantwoord.
Plingressuur kan die van mij wel een beetje maar hij is beter in springen, dat vind hij ook leuker. Ik ken een Haflinger die 1.20 kan springen OK dan!
*Mijn pony is in de omgang heel gemakkelijk maar dat verschilt per Haflinger. Met rijden is het net een veulentje (hij is bijna 9) hij schrikt overal van, als ie zin heeft om te schriken. Maar er zijn ook wel rustige Haffies hoor, ik zag er gister een, die reed gewoon langs een hele drukke weg aan de lange teugel. Ook dat verschilt.
*Als je eentje hebt met ervaring wel Pling . Ik heb wel veel geleerd van mijn Haflinger, hij kwam hier toen hij 6 was en hij was heel druk. Het was ook onze eerste pony. Van hem heb ik echt heel veel geleerd, meer dan dat ik in 4 jaar op de manege heb geleerd Schijnheilig .
*Mijn pony vind het heel leuk maar ik doe het nooit, dan ziet ie weer een leuk paard waar ie even naartoe kan sjeezen en dan staat er weer heel lekker gras. Maar je kan heeeeeeel leuk op hem crossen Knipoog .

Denk er wel om als je een koopt, dat je zeker niet een te grote neemt. Ze zijn heel sterk dus heb je grote kans dat je hem niet aankunt.

Veel suc6 ermee!

Leoniez

Berichten: 1500
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 10:24

Bedankt voor je antwoord! lijkt me een heel leuk beesie die van jou Tong uitsteken
En nog ff een vraagje tussendoor: Volwassenen kunnen er tog ook op rijden? Ligt er natuurlijk aan hoe groot je haf is en diegene, maar het zou tog moeten kunne?

esley

Berichten: 136
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:00

die van mij kan dressuur en springen, maar het gaat bij een haflinger niet altijd in een keer goed ze hebben hun eigen willetje en gaan je goed uitproberen!! nou ja weet niet of ze allemaal zo zijn maar esley deed dit wel heel erg.

in de omgang is die van mij echt een schat, ze is echt heel lief maar ik blijf er bij ze is eigenwijs!!!!

ja het zijn wel goede leerpaarden en ze doen alles voor iets lekkers.

ja buitenrijden vinden de meeste denk ik wel geweldig, die van mij geniet er altijd erg van zowel onder het zadel als voor de kar.

Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:03

Ik zal je vragen beantwoorden op basis van mijn haf

Dressuur; dat gaat best goed, het is natuurlijk geen prof maar in een jaar heeft ie toch maar de oefeningen tot aan L2 onder de knie gekregen (en ik ook Schijnheilig ) Een buurmeisje van mij rijdt met haar haf in de Z tussen de paarden dus ze kunnen het wel

Springen doe ik niet zo vaak omdat ik niet zo'n held ben Boos! maar Staros vindt het geweldig en kan het ook best goed, 80 cm is voor hem echt geen probleem.

Mijn pony en ik waren eigenlijk allebei groentjes toen we begonnen met lessen dus we hebben samen heel veel geleerd. Die van mij heeft alleen een behoorlijk eigen karakter en je moet heel consequent zijn omdat ie anders zo over je heen loopt Schijnheilig Ik zou Staros dus niet aanbevelen als leerpaard maar dat is per pony en dus per karakter verschillend en er zijn ook talloze haflingers die juist uitermate geschikt zijn als leerpony

Buitenrijden doen we ook regelmatig en dat gaat heel goed alleen wil hij nog wel eens wegschieten als er een trekker langskomt en zoals je in mn profiel kunt zien kan er dus ook een volwassene (ikke ben 20) op rijden Knipoog

ik hoop je vragen zo een beetje beantwoord te hebben Lachen

groetjes liesbeth

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:03

ik zelf een verzorghaf.

ik vind zelf wel dat een haf in dressuur en springsport kan maar niet echt super ver en licht denk ik ook wel aan je eigen doorzettingsvermorgen.

ik zelf vind de mijne niet echt heel erg moeilijk in de omgang het is echt een schatje.

je buitenrijden vind hij echt super maar volgens mij vind ierder paard een buitenritje wel leuk.

Leoniez

Berichten: 1500
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 11:07

Héél erg bedankt!
Ik vind de haflinger nu al een geweldig paardje Tong uitsteken:P!
meer reactie zijn natuurlijk altijd welkom

Boris
Berichten: 131
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:27

Mijn eerste en huidige paardje is een haflinger, daarvoor alleen maar manegepaarden en pony's gereden (even voor je beeld van mijn ervaring...)
Toen ik hem kocht waren we allebei redelijk groen, niet de meest ideale combinatie, maar met goede begeleiding zijn we al een stuk verder gekomen.
We dressuren nu meestal, maar dat ik vooral ook omdat ik dressuur de basis voor de rest vind. Hoog in de sport zullen we niet komen, maar in de basis moet het met een haflinger ook lukken. Er zijn zat voorbeelden van haflingers in m/z. Sommige dingen zijn bij een haflinger wat lastig, op andere punten heb je wellicht weer voordeel.
Springen vindt mijn haflinger erg leuk, zouden we eigenlijk vaker moeten doen. Hoog is het niet, maar hij springt (volgens mijn instructrice) best netjes.
Naar buiten vind hij helemaal geweldig. Het bos in is feest, hij wordt daar ook aardig vrolijk (lees fris) van en dat vind ik wel eens minder. In de winter durf ik het dus nog niet aan (dan is hij helemaal niet te doen en heb ik in de bak al mijn handen vol...). In de zomer gaan we vaker met iemand mee, ik plant hem achter de kont van het andere paard en dan gaat het wel, na een tijdje wordt hij dan iets rustiger. Overigens is hij langs de weg eigenlijk heel betrouwbaar (moeten zo'n 1,5 km langs een drukke weg met veel (vracht) verkeer.
In de bak schrikt hij juist van de vreemdste dingen (maf paard...) en scheuren we nogal eens op racesnelheid (na een paar bokken) door de bak, niet altijd even fijn .
In de omgang is hij lief, geen kwaad bot in zijn lijf, maar wel is hij soms een beetje lomp en ongeduldig. Consequent zijn is altijd nodig, maar zeker bij hem is het heel belangrijk. Mijn haflinger zou ik dus zeker geen leerpony noemen, hoewel ik vreselijk veel met en van hem geleerd heb *LOL*

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:29

Elke haflinger is anders. Ik heb zelf een haflinger gehad die wel redelijk kon lopen als die er zin in had.
Haflingers zijn mijns inziens leuke paarden om mee buiten te rijden.
Maar ik vind veel haflingers toch erg eigenzinnig en koppig, dit heeft ook te maken met de opvoeding, maar ze houden toch echt wel van vreemde spelletjes op zijn tijd.
Ik zou geen haflinger adviseren als eerste paard, er zijn er nl. zat met vreemde streken. Je moet dat leuk vinden en er goed mee om kunnen gaan.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:41

Coby schreef:
Elke haflinger is anders. Ik heb zelf een haflinger gehad die wel redelijk kon lopen als die er zin in had.
Haflingers zijn mijns inziens leuke paarden om mee buiten te rijden.
Maar ik vind veel haflingers toch erg eigenzinnig en koppig, dit heeft ook te maken met de opvoeding, maar ze houden toch echt wel van vreemde spelletjes op zijn tijd.
Ik zou geen haflinger adviseren als eerste paard, er zijn er nl. zat met vreemde streken. Je moet dat leuk vinden en er goed mee om kunnen gaan.

Hier ben ik het helemaal mee eens

* Mijn hafje kan naar mijn idee redelijk ver komen in de dressuursport. Ze leert snel en wil graag voor je werken (of ze moet een vreemde op haar rug hebben, dan pikt ze het niet en is er weinig met haar te beginnen, Heel eenkenning dus) Ik rij zelf meer recreatief dan dressuurmatig.
* Ook springen vindt ze erg leuk (alleen hou ik er niet echt van ) dus als we eens springen komt het vaak niet hoger als 60 cm. Dit red ze met gemak
* Haflingers zijn goede leerpaarden als je sterk in je schoenen staat en niet gauw bang bent. Ze verzinnen altijd wel wat nieuws om te kijken of dat werkt om ergens onderuit te komen of om je te laten schrikken. Ik heb mijn haf nu bijna 5 jaar en nog verzint ze aldoor nieuwe geintjes
* Buitenrijden vinden de meeste erg leuk Die van mij is erg enthousiast buiten en houd van een lekker galopje op z'n tijd. En ook buiten zijn ze erg goed in geintjes uithalen *LOL*

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:58

Gelukkig iemand die het met me eens is, ik was al even bang dat ik alle haflingerliefhebbers over me heen zou krijgen. Scheve mond
Mijn halfinger had als geintjes met buiten rijden de volgende:
-mij pletten tegen een boom wanneer hij een andere kant op wou gaan.
-zich vliegensvlug omdraaien op een druk kruispunt.
-tijdens een lekker gallopje toch even wat sneller gaan dan de ruiter van
plan was.
-zich kapot schrikken van een putdeksel op de heenweg, natuurlijk niet op
de terugweg.
-de sloot in springen, wanneer haar iets niet zinde.

Wel moet ik erbij zetten dat het echt wel een heel lieve haflinger was, maar wel degelijk een met een gebruiksaanwijzing die alleen te lezen was voor een gevorderde ruiter die er zin in had. Lachen

Ik heb haar verkocht omdat ik geen zin had in haar spelletjes, ik heb nooit echt levensgevaarlijke situaties meegemaakt met haar.
Ik heb na haar een arabiertje gekocht, deze is erg druk, maar toch eerlijker naar mijn idee. Ze schrikt, maar dan schrikt ze in de meeste gevallen ook echt van iets. Haar emoties zijn in mijn ogen eerlijker dan van mijn haflinger. Ik geloofde er nooit in dat paarden je echt voor de gek konden houden, maar mijn mening is veranderd na de aankoop van die haflinger.

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:06

Echt elke haflinger is verschillend.
Bij mij op stal staan ongeveer (ff tellen) 7 haflingers en ze zijn echt allemaal anders.
Het is gewoon niet te vergelijken.

haffies4ever

Berichten: 126
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: In de paardenstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:59

Leoniez schreef:
Bedankt voor je antwoord! lijkt me een heel leuk beesie die van jou Tong uitsteken
En nog ff een vraagje tussendoor: Volwassenen kunnen er tog ook op rijden? Ligt er natuurlijk aan hoe groot je haf is en diegene, maar het zou tog moeten kunne?


Volwassenen kunnen er zeker op rijden! Mijn buurvrouw ging ook eens op mijn Haflinger rijden, ze had een hele grote mond over hoe goed ze wel niet kon rijden ~~}> . Toen ze even gereden had zei ze:,Kan deze knol ook in galop?' en weg was ze. Ze lag er alleen gelijk naast . Wij vonden het wel een goed lesje voor haar!

oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:55

Ik heb als verzorgpaardjes 2 haflingers gehad. Die beesten waren zeer eigenzinnig en koppig en ook echt niet geschikt voor beginners.
Mijn huidige paardje is ook een ahflinger.
Een heerlijk beest, alleen net asl al vaker gezegd is heel goed in het bedenken van spelletjes. Vooral met longeren kan ze heel gevaarlijke streken uithalen.
Ze hebben gezegd dat mijn haflinger geschikt zou zijn voor beginners. misschien wel, maar het is echt een pony die een ruiter bang kan makene met haar streken.
Over het alhgemeen is ze heel goed te rijden en vind ze alles goed.
Een haflinger is echt een paard met een kop erop en als die ergnens geen zin in heeft, zal een haf alles doen om er onder uit tekomen.
Ik denkd at je emt haflingers best wel wat dressuur kan rijden, maar ze zullen niet uitblinken, al zijn er natuurlijk uitonderingen.

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:08

De haffie's hebben de pech dat ze vaak door mensen met weinig ervaring gekocht worden.Ze zien er ook zo schattig uit Tong uitsteken en de link met my little pony is dan ook snel gelegd.Vaak worden ze dan ook als kinderpony aangeschaft met alle gevolgen vandien Boos!
De Haflinger is een goedmoedig,werkwillig en aanhankelijk dier mits die een goede consequente en bekwame opvoeding krijgt.
Het is een fijn paardje om dressuur mee terijden,lekkere buitenritten te maken en ook springen is erg leuk OK dan!
Zoals bij elk paard,hond,mens is opvoeden belangrijk en heb je daar geen ervaring mee,koop dan een paard die alles al netjes geleerd heeft.
Maar werk vooral ook aan jezelf Verward
Te vaak wordt er gedacht,ik doe het wel even.Ik koop een pony,ga lekker in het bos hangen en het is dikke mik.Niet dus,ook een beleerd paard moeten weten wat de bedoeling is,gehoorzaam zijn maar ook van de ruiter op aan kunnen.En daar gaat het nog weleens mis Verdrietig
Als je de goede intentie heb en je neemt wat aan van de mensen om je heen met ervaring moet je het doen.
De Haf,een pony met een goeden karakter Tong uitsteken
Succes ermee

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:50

Citaat:
maar ze houden toch echt wel van vreemde spelletjes op zijn tijd.



OK dan!

Dat is juist leuk, die van mij had van de week een mooie actie trouwens.
Hij dook in een keer met zijn kop in de vuilnis bak.
Hij werd ook nog beloont doordat er een 'oude' wortel in lag.
Haha! Haha! Haha!

Felix wil ook altijd wel graag wat doen, verder is hij heel braaf zowel langs de weg als in de bak.
Er zijn maar weinig dingen die eng zijn maar zelf heb ik daar geen moeite meer mee na 10 jaar.
Ik ken hem nu zo goed.

Je moet ze wel kunnen opvoeden Schijnheilig .
Mijnes duikt dus nog wel eens ergens met zijn neus in en tijdens het releaxt stappen is een hapje gras ook nog wel lekker.
Maar dat is eigenlijk het enige wat ik soms irritant vind.

Ga goed zoeken en probeer ze een week uit. zowel buiten als in de rijbak.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:52

dagmach.........AMEN.

helemaal mee eens